16 poorts switch, 1 poort moet op 10 mbit...

Pagina: 1
Acties:

• J-rom
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07 21:08
Ik heb dus een 16 poorts switch ( nou, ik ga hem bestellen ) , maar ik wil eigenlijk 1 van de poorten van dat ding op 10 megabit zetten, ookal heeft degene die er aan hangt een 100 megabit kaart. De vraag was hoe je dat moet doen. De switch zal een Linkpro 16 poorts 10/20/100/200 mbit (half/full duplex) met 3,4 Gbit bandbreedte worden.

• senater
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

senater

De zak van sinterklaas!

waarom eigenlijks hoe sneller hoe beter toch :?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:21

Yucko

One clown to rule them all !

Op woensdag 01 mei 2002 09:16 schreef J-rom het volgende:
Ik heb dus een 16 poorts switch ( nou, ik ga hem bestellen ) , maar ik wil eigenlijk 1 van de poorten van dat ding op 10 megabit zetten, ookal heeft degene die er aan hangt een 100 megabit kaart. De vraag was hoe je dat moet doen. De switch zal een Linkpro 16 poorts 10/20/100/200 mbit (half/full duplex) met 3,4 Gbit bandbreedte worden.
Als het een switch is die managable is dan kun je idd poortjes afknijpen, maar ik betwijfel of dat in dit geval met jou te bestellen switch kan. Geef ff een type aanduiding van het ding, of een link naar site waar dat type staat. Kunnen we dat ff nakijken.

PS. waar ga je dat ding bestellen?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• J-rom
Het is geen managable switch geloof ik, specs:

16 ports with 10/100TX auto-negotiation
Half and Full duplex operation
Plug-and-play Auto-negotiation for speed and duplexity
True non-blocking architecture Full wire speed forwarding
Store-and-forward switching mechanism
Back pressure and IEEE 802.3x compliant flow control
Supports 16K MAC address
Embedded 512Kbytes SSRAM packet buffer
Provide 3.2G backplane bandwidth
Automatic source address learning and aging
Support one uplink port

Voor de rest staat er niets over managable switch o.i.d.
Kan het niet anders? ( kan ik bv. niet iets op 1 zo'n poort zetten wat de verbinding vertraagd ?)

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Je kunt je netwerkkaart meestal forceren om op een bepaalde snelheid te draaien, i.p.v. dat hij daar met auto negociation (moeilijk woord) achter komt.

Waarom wil je op 10Mbit draaien als 100 mogelijk is :?

• Yucko

Yucko

Op woensdag 01 mei 2002 09:21 schreef J-rom het volgende:
Het is geen managable switch geloof ik, specs:

...

Voor de rest staat er niets over managable switch o.i.d.
Kan het niet anders?
Als je switch niet managable is, hoe wil je dan in godsnaam aan die switch duidelijk maken dat een bepaalde poort op 10mbit moet ipv op de autosensed 100mbit ?
Tenzij je het verkeer via een router (pc) laat lopen, want dan kun je altijd nog op die manier traffic-shapen.

reaktie op Bart B:

Ja oke, maar volgens mij wil hij het perse op de switch aangeven, want stel voor je houdt een lanparty ... en je wilt gewoon dat een bepaald iemand niet meer dan 10mbit krijgt >:), dan zou je dat dus bij die persoon zelf moeten instellen. Als je het van de switch uit zou kunnen doen, kan die persoon (die afgeknepen wordt) geen klote doen om de snelheid te verhogen (tenzij hij van poortje wisselt, maar ja ... je zorgt natuurlijk wel dat de rest vol zit :P)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Verwijderd

je kunt bij de eigenschappen van je netwerk kaart aangeven op welke snelheid ie moet draaien? :?

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 09:24 schreef Bart B het volgende:
Je kunt je netwerkkaart meestal forceren om op een bepaalde snelheid te draaien, i.p.v. dat hij daar met auto negociation (moeilijk woord) achter komt.

Waarom wil je op 10Mbit draaien als 100 mogelijk is :?
Nou :) we gaan een klein lanpartietje houden, en daar komt ook een jaap waar opzich niets mis mee is, maar hij zit altijd zo diehard te patsen met zijn ozoo snelle verbinding en zijn ozoooo grote hardeschijf en ga zo maar door, dus die knul wilden we op rantsoen zetten :+ , je kan dus niet een 1 of ander pluggetje dertussen duwen?

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 09:24 schreef Bart B het volgende:
Je kunt je netwerkkaart meestal forceren om op een bepaalde snelheid te draaien
[...]
Lijkt me een antwoordje he :)
Als je 't in 2000 of XP instelt (Linux mag ook nog steeds) dan kan je vervolgens gewoon instellen dat de gebruikers die instellingen niet mogen veranderen.
Klaar toch?

edit =>
Op woensdag 01 mei 2002 09:26 schreef J-rom het volgende:

[..]

Nou :) we gaan een klein lanpartietje houden, en daar komt ook een jaap waar opzich niets mis mee is, maar hij zit altijd zo diehard te patsen met zijn ozoo snelle verbinding en zijn ozoooo grote hardeschijf en ga zo maar door, dus die knul wilden we op rantsoen zetten :+ , je kan dus niet een 1 of ander pluggetje dertussen duwen?
Tja dan werkt 't niet meer 8-)

Verwijderd

een 100mbit gebruik andere draden volgens mij (meer draden) "vergeet" gewoon 1 draadje aan te sluiten.

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 09:28 schreef MadMurdock het volgende:

[..]

Lijkt me een antwoordje he :)
Als je 't in 2000 of XP instelt (Linux mag ook nog steeds) dan kan je vervolgens gewoon instellen dat de gebruikers die instellingen niet mogen veranderen.
Klaar toch?
Nou, neej :) ik kan moeilijk achter die gast zijn pc gaan zitten en eens ff zijn hele verbinding gaan verkl*t*n :) , het moet zeg maar.. van afstand kunnen.

• Yucko

Yucko

Op woensdag 01 mei 2002 09:28 schreef arjo_kamp het volgende:
een 100mbit gebruik andere draden volgens mij (meer draden) "vergeet" gewoon 1 draadje aan te sluiten.
En je denkt dat die persoon er niet op komt om eens ff een andere kabel te proberen :?

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
Op woensdag 01 mei 2002 09:26 schreef J-rom het volgende:

[..]

zet er iets van een sygate achtige router tussen...dan kun je per IP z'n traffic bepalen >:)

dus zo:

[switch] --> [router] --> [pc]
_______--> [pc]
_______--> [pc]

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 09:29 schreef JaJoah het volgende:

[..]

En je denkt dat die persoon er niet op komt om eens ff een andere kabel te proberen :?
Je 'kan' natuurlijk even je switch openschroeven O-)

• J-rom
[b]Op woensdag 01 mei 2002 09:25 schreef JaJoah het

Ja oke, maar volgens mij wil hij het perse op de switch aangeven, want stel voor je houdt een lanparty ... en je wilt gewoon dat een bepaald iemand niet meer dan 10mbit krijgt >:), dan zou je dat dus bij die persoon zelf moeten instellen. Als je het van de switch uit zou kunnen doen, kan die persoon (die afgeknepen wordt) geen klote doen om de snelheid te verhogen (tenzij hij van poortje wisselt, maar ja ... je zorgt natuurlijk wel dat de rest vol zit :P)
Jij hebt het door!! :+

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 09:30 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

zet er iets van een sygate achtige router tussen...dan kun je per IP z'n traffic bepalen >:)

dus zo:

_______--> [pc]
_______--> [pc]
Kan ik als Router, ook bijvoorbeeld mijn pc gebruiken, door er nog een netwerkkaartje in te rammen :) van 10 mbit welteverstaan??

• Yucko

Yucko

Op woensdag 01 mei 2002 09:30 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

dus zo:

_______--> [pc]
_______--> [pc]
Dat zeg ik :) Traffic shapen, al is de manier via de switch natuurlijk vetter :P

Deed iemand bij ons op school ook. Die had de controle over switch in een lokaal overgenomen (ding was niet goed dichtgetimmerd |:(). Als ie dan een mega duffe bui had, ging ie persoontjes uit andere klassen lekker zitten afknijpen (lees: poort dichtgooien >:)). Altijd leuk bij personen die pc's bezet houden door Quake2 te spelen over netwerk. Doei Lamerz :*

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 09:33 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Dat zeg ik :) Traffic shapen, al is de manier via de switch natuurlijk vetter :P

Deed iemand bij ons op school ook. Die had de controle over switch in een lokaal overgenomen (ding was niet goed dichtgetimmerd |:(). Als ie dan een mega duffe bui had, ging ie persoontjes uit andere klassen lekker zitten afknijpen (lees: poort dichtgooien >:)). Altijd leuk bij personen die pc's bezet houden door Quake2 te spelen over netwerk. Doei Lamerz :*
dat is idd een beetje het id :), maarja.. als het KAN zou het met 1 of andere simpel stekkertje mooi zijn ( kan ik niet de weerstand o.i.d. in een utpkabel verhogen ofzo :? )

• Yucko

Yucko

Op woensdag 01 mei 2002 09:32 schreef J-rom het volgende:

[..]

Kan ik als Router, ook bijvoorbeeld mijn pc gebruiken, door er nog een netwerkkaartje in te rammen :) van 10 mbit welteverstaan??
Valt het niet een beetje op als iedereen behalve die gast rechtstreeks op de switch kan inpluggen, en hij via een tweede netwerkkaart in jou bak op netwerk wordt aangesloten :?
dat is idd een beetje het id , maarja.. als het KAN zou het met 1 of andere simpel stekkertje mooi zijn ( kan ik niet de weerstand o.i.d. in een utpkabel verhogen ofzo:?)
Misschien zou zoiets wel kunnen ja, maar ik blijf erbij dat zoiets snel op te lossen is door die gast, door simpelweg een andere kabel te pakken.
Je zult volgens mij echt moeten gaan traffic shapen, OF via een managable switch, OF middels een (software-matige) router.

Heb je geen bevriende personen die aan zoiets kunnen komen, om eens te lenen. Vriendjes in computer-hardwarezaak, of die bij IT bedrijfjes werken. Zou ik tenminste ook doen. Ken nl. iemand waarvan de vader een eigen hardware zaak heeft, en ook IT-projecten doet. Vorige lan hadden we gewoon 2x 100mbit 3cum (geen typefout ;)) daar staan.

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 09:35 schreef JaJoah het volgende:

[..]

Valt het niet een beetje op als iedereen behalve die gast rechtstreeks op de switch kan inpluggen, en hij via een tweede netwerkkaart in jou bak op netwerk wordt aangesloten :?
tiz een beetje offtopic, maar dat valt nietop, want hij mag zelf zijn kabeltje in die switch duwen, en ik zit NAAST de switch, dus dan plug ik ff het 1 en ander om, dus dat is het probleem niet. ( edit: zijn er dan dus nog andere oplossingen dan hem aan een router ( lees: mijn pc ) te hangen)

Verwijderd

Hmmm een oude 10mbit hub aansluiten op de uplink poort en die gast in de 10mbit hub prikken.

Het is maar een alternatief :)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:30
je moet natuurlijk wel 100mbit kaartjes gebruiken, anders valt het op :P

Als je het op mijn manier doet, zou je vanaf de router er nog een 8 poorts switchje kunnen aanhangen, en dan met software op IP de boel gaan remmen >:)

Op deze manier valt het niet op, aangezien er meerdere mensen in de switch kunnen inpluggen...

weleenswaar niet de allerbeste oplossing (zal wat traagjes gaan voor sommige luitjes :P ) maar het werkt wel :P

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 09:39 schreef Misser het volgende:
Hmmm een oude 10mbit hub aansluiten op de uplink poort en die gast in de 10mbit hub prikken.

Het is maar een alternatief :)
w000t ! dat ik daar nog niet eerder aan gedacht heb!!, das een goeie!! mmm, nu nog ff een hubbie regelen >:) , maar is het ECHT niet op nog andere manieren mogelijk ( nu wil ik alles weten ook :) )

• Yucko

Yucko

Eej dude, maar waar kun je in Nederland nu makkelijk aan die LinkPro's komen, want ik heb in het verleden al eens gezocht, maar dat viel vies tegen.

Heb jij misschien een linkje van de winkel waar jij hem wil gaan bestellen :?

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 09:44 schreef JaJoah het volgende:
Eej dude, maar waar kun je in Nederland nu makkelijk aan die LinkPro's komen, want ik heb in het verleden al eens gezocht, maar dat viel vies tegen.

Heb jij misschien een linkje van de winkel waar jij hem wil gaan bestellen :?
Ey Dude ;) enof ik een linkje heb... http://www.mr-at.nl

Verwijderd

Als de switch niet managable is dan zijn je opties erg beperkt ja. 2e hub is dan het gemakkelijkst zonder dat je met allemaal software moet stoeien.

• J-rom
Ja, denkik ook , dat zal dan de enige oplossing zijn, ik geloof dat ik wel een 4 poorts 10 mbit hub kan regelen >:) , thnx voor je id btw!

Verwijderd

Zo niet dan heb ik er wel even een te leen voor je B-)

• J-rom
hehehhe, lekker lullig doen.. >:) , maar ik ga niet TE veel offtopic, want dat vinduh zu nie leuk :+

[ik heb iig mijn antwoord gevonden :) ]

Verwijderd

Gewoon bij 1 van die poorten een paar pennetjes ontbinden van het printje in de switch. Hierdoor wordt die poort maar 10mb ipv 100mb. Voordeel: zit binnen in de switch, van buitenaf niet zichtbaar. / Nadeel : niet instelbaar

Je zou het ook met een schakelaartje kunnen doen, zodat je ook weer terug naar 100 kan, maar dat ligt er maar aan of je wilt dat die ander dan aan dat schakelaartje kan rommelen. Voordeel : instelbaar / Nadeel : zichtbaar aan buitenkant switch

Je zou het ook met een verloopsnoertje kunnen doen waarbij een paar draadjes ontbreken. Voordeel : instelbaar / Nadeel : zichtbaar buiten de swich hangend

Je zou natuurlijk ook je switch in je PC kast kunnen bouwen. Voordeel: alle andere bovenstaande zichtbare oplossingen worden gelijk onzichtbaar in de PCkast. Nadeel: je kan je switch niet meer zo makkelijk in een ander circuit hangen zonder PC.

Verwijderd

Waarom wil je nu nog meer manieren weten? Dat met die oude hub is gewoon DE oplossing. :)

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 09:50 schreef euss het volgende:
Gewoon bij 1 van die poorten een paar pennetjes ontbinden van het printje in de switch. Hierdoor wordt die poort maar 10mb ipv 100mb. Voordeel: zit binnen in de switch, van buitenaf niet zichtbaar. / Nadeel : niet instelbaar

Je zou het ook met een schakelaartje kunnen doen, zodat je ook weer terug naar 100 kan, maar dat ligt er maar aan of je wilt dat die ander dan aan dat schakelaartje kan rommelen. Voordeel : instelbaar / Nadeel : zichtbaar aan buitenkant switch

Je zou het ook met een verloopsnoertje kunnen doen waarbij een paar draadjes ontbreken. Voordeel : instelbaar / Nadeel : zichtbaar buiten de swich hangend

Je zou natuurlijk ook je switch in je PC kast kunnen bouwen. Voordeel: alle andere bovenstaande zichtbare oplossingen worden gelijk onzichtbaar in de PCkast. Nadeel: je kan je switch niet meer zo makkelijk in een ander circuit hangen zonder PC.
Wow! kan dat ook?? mag je mij vertellen welke kabeltjes dat zijn, dan regel ik wel een verloopkabeltje bijvoorbeeld. :) dit is ook een mooie optie!

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 09:51 schreef Glupke het volgende:
Waarom wil je nu nog meer manieren weten? Dat met die oude hub is gewoon DE oplossing. :)
maarja... hoemeer oplossingen hoe beter :), kan ik altijd nog wat anders doen als ik ff geen hub weet te regelen.. want die ga ik NIET kopen :)

• Yucko

Yucko

w0000t, dit is 'm! Deze wil ik:

Linkpro SH7324VF 24port 10/100Mb switch VLAN&TRUNK inclusief 19inch.

De switch is volledig auto-sensing op iedere port zodat er 10Mb en 100Mb sigmenten door elkaar heen gebruikt kunnen worden. Manageble via adminport
Afbeeldingslocatie: http://www.mr-at.nl/Shop-It/imagesgroot/sh7324vf.jpg
  • managable (BOFH >:))
  • trunking (bundelen van netwerkkaarten, mits deze het ondersteunen zoals de Intel Pro/100+ server nic's oa.)
  • VLAN
Vooral trunking lijkt me phat!. Lekker met 2x 100mbit fullduplex (400mbit). Leuk voor een ftp op te zetten op het netwerk :9
Nu alleen nog ff sparen, want ik heb niet zomaar € 360 rondslingeren die ik ff kan missen ;(

[edit] ooops, my bad, prijs verkeerd :*

• J-rom
WAAAAAAAAAAAR kan je die kopen voor 170 euro?????????????

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 10:00 schreef JaJoah het volgende:

[edit] ooops, my bad, prijs verkeerd :*
GRRRRRRRRRRR, ik wilde mijn spaarpot al open breken!! :(

;)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:34
over: Linkpro SH7324VF 24port 10/100Mb switch VLAN&TRUNK inclusief 19inch.

Euhm.. Deze switch doet wel aan port-trunking, maar ik kan nergens vinden dat ie bijvoorbeeld 802.3ad of FEC ondersteund. Dit betekent dat:
pc<->switch: gebruik nicexpress, intel proset 2 in load balancing mode of iets dergelijk. je moet NIET trunking instellen op de switch. Snelheid is X*100mbit pc->switch en 100 mbit switch->pc.
switch<->switch: Je moet op beide switches port-trunking instellen. snelheid beide kanten op X*100mbit, afhankelijk van het type verkeer. Redelijk grote kans op problemen (pc's die elkaar niet kunnen zien enzo).

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 10:17 schreef FatalError het volgende:
Euhm.. Deze switch doet wel aan port-trunking, maar ik kan nergens vinden dat ie bijvoorbeeld 802.3ad of FEC ondersteund. Dit betekent dat:
pc<->switch: gebruik nicexpress, intel proset 2 in load balancing mode of iets dergelijk. je moet NIET trunking instellen op de switch. Snelheid is X*100mbit pc->switch en 100 mbit switch->pc.
switch<->switch: Je moet op beide switches port-trunking instellen. snelheid beide kanten op X*100mbit, afhankelijk van het type verkeer. Redelijk grote kans op problemen (pc's die elkaar niet kunnen zien enzo).
die 16 poorts die ik dus in gedachte had, heeft de mogelijkheid tot trunken?, wat je hier beschrijft is me niet helemaal duidelijk, kan het op 1 of andere manier voor mij duidelijker :)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
Op woensdag 01 mei 2002 09:28 schreef arjo_kamp het volgende:
10BaseT en 100BaseTX gebruiken beide 4 draden, 100BaseT4 8, maar die heeft niemand

if broken it is, fix it you should

• elgringo
Op woensdag 01 mei 2002 09:52 schreef J-rom het volgende:

[..]

Wow! kan dat ook?? mag je mij vertellen welke kabeltjes dat zijn, dan regel ik wel een verloopkabeltje bijvoorbeeld. :) dit is ook een mooie optie!
nee, 10baseT en 100BaseTX gebruiken beide 4 draden, en hoe je het anders wilt instellen (in de switch) is me een raadsel

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 08:55
100mbit Netwerkkaart aan een 10 mbit kabel? Rechtstreeks op de switch zou ook wel moeten werken toch...

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:34
J-rom: ik heb het over deze: Linkpro SH7324VF 24port 10/100Mb switch VLAN&TRUNK inclusief 19inch.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• J-rom
Op woensdag 01 mei 2002 11:00 schreef FatalError het volgende:
J-rom: ik heb het over deze: Linkpro SH7324VF 24port 10/100Mb switch VLAN&TRUNK inclusief 19inch.
ow vandaar, okeej, dan is het duidelijk. Niet dat ik dat trunken hard nodig heb, maar het is opzich wel leuk natuurlijk!

• elgringo
Op woensdag 01 mei 2002 10:57 schreef et36s het volgende:
100mbit Netwerkkaart aan een 10 mbit kabel? Rechtstreeks op de switch zou ook wel moeten werken toch...
cat3 gebruiken?

is idd een oplossing, maar dan haalt ie nog wel 40 mb/s als de afstand niet te kort is....

Ander idee (erg lomp):
een utp kabel gebruiken, aan het eind een spoel om de kabel, als ie te snel gaat voor de de voltage van je spoel op: -> storingen.... HAHAHAHAHAHA

Pagina: 1