Toon posts:

nieuwe win2k server in een NT4 netwerk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bestaand netwerk met 3 NT4 servers. In de PDC is 1 van de scsi schijven rot. Het ding rammelt bij tijd en wijlen maar ik weet niet welke het is.
Het idee was nu om een nieuwe server aan te schaffen en deze als 4e server met Windows2000 en Active directory erbij te plaatsen.
Heb ik het goed dat dan alle account info e.d. wordt meegenomen op de nieuwe server, en dat als alles werkt ik de rammelbak uit kan zetten? Of moet ik de rammelbak eerst BCD maken?

iemand

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 10:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

op de nieuwe server winnt4 installeren, oude bdc maken, nieuwe pdc, nieuwe upgraden naar 2000

Verwijderd

Topicstarter
Maakt het voor de nieuwe server nog veel uit of je IDE of SCSI schijven hebt. Het ding gaat ingezet worden als file- en printserver.

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

Op woensdag 01 mei 2002 09:36 schreef swissis het volgende:
Maakt het voor de nieuwe server nog veel uit of je IDE of SCSI schijven hebt. Het ding gaat ingezet worden als file- en printserver.
voor de printserver (spooler directory) maakt het niet zoveel uit. Voor fileserver (snelle data overdrachten) is een scsi disk(array) toch te preferen. Als het echter om een handje vol users gaat dan is een scsi array mijns inziens een beetje overkill.

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 10:55

wielhelm

80/86 ST bladebladed

als je scsi gebruikt zal de performance wat beter zijn.

Dat wil niet zeggen dat dat echt nodig is, maar vertel eens, hoeveel mensen gaan hierop werken en wil je ook raid gebruiken?

Verwijderd

Ik hoop niet dat er een bedrijf afhankelijk is van dat netwerkje, want het is best wel een ingreep die je wilt gaan doen, zeker als je nog niet genoeg kaas van W2K hebt gegeten.
Welke functionaliteit van W2k t.o.v. NT4 wil je gaan gebruiken?

Ik zou eerst gewoon de nieuwe server als BDC NT4 installeren en na succesvolle sync. promoten naar PDC. Dan alle data overhalen en shares/loginscripts aanpassen, oude server eruit kieperen. Of als je veel buiten werktijd aan de slag wilt: een backup van de PDC op de nieuwe hardware terugzetten (niet alleen data, ook registry e.d.) Uiteraard de oude server niet meer omhoog brengen na succesvolle restore.

En wat betreft de keuze voor SCSI/IDE: Dit is afhankelijk van verschillende factoren.
Uitbreiden: SCSI
Poen: IDE (wel mirrorren!!)
Performance: SCSI (in de vorm van RAID5)

Verwijderd

Topicstarter
Het is een netwerk met voornamelijk CAD werkplekken. De mensen (ongeveer 10) die met autocad werken openen eigenlijk gemiddeld 5 files per dag dus als dat iets langer duurt....
De andere mensen werken met zware 3D piping paketten die op een SQL server draaien. Deze heeft nu wel IDE schijven zou een SQL server blij zijn met een paar snelle SCSI schijven?

Verwijderd

Iedereen is blij met een paar snelle SCSI schijven, dus als het kan zeker doen, maar in dit geval wat je omschrijft lijkt me het zwaar overkill. RAID0/1 IDE is voldoende.

Maar waarom wil je W2K installeren?

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk weet ik dat ook niet. Met de tijd meegaan misschien?
Ik heb wel een aantal boeken gelezen over win2k, maar het is toch een stuk complexer dan NT4.
Wat moet je doen om RAID5 te kunnen draaien? Ik weet wel ongeveer wat het is maar... (klok en de klepel)

Verwijderd

informatie over RAID5 is gemakkelijk op internet te vinden. Volgens mij kan je ook binnen GoT genoeg info hierover vinden.
Maar in het kort:
Hardwarematig: RAID kaart in de pc, harddisken op de RAID kaart, SETUP van de kaart starten (Functietoets indrukken bij opstarten meestal), configureren maar.
Softwarematig: SCSI kaart in de PC, harddisken op de SCSI kaart, disk manager opstarten, configureren maar.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:29

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 01 mei 2002 10:17 schreef swissis het volgende:
Eigenlijk weet ik dat ook niet. Met de tijd meegaan misschien?
Ik heb wel een aantal boeken gelezen over win2k, maar het is toch een stuk complexer dan NT4.
Wat moet je doen om RAID5 te kunnen draaien? Ik weet wel ongeveer wat het is maar... (klok en de klepel)
soft raid-5 in win2k bedoel ?
Dat is niet zo moeilijk.
Der is zoals voor bijna alles onder win2k een snap in voor (diskmgmt.msc)
Je hebt in win2k nu ook dynamic disks naast de gewone basic disk en de mogelijkheid om disks te mounten in een ander volume (zoals unix) dmv reparse points.

Om soft raid-5 te doen moet de schijven upgegrade zijn naar dynamic disks.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1