Toon posts:

P4 1.8 @ 2.4 wordt een beetje warm

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste mensen,

ik heb mijn p4 1.8 overgeclockt naar 2.4 met een voltage verhoging van 0.5 (weet niet eens of het nodig is) maar hij wordt erg waarm. Idle temperatuur zit rond de 45 graden en ik heb nog niet eens zwaar gegamed, maar ik was 18 gigabyte van de ene naar de andere harddisk aan het kopieren en toen ging mijn Temperatuur alarm af; deze stond ingesteld op 60 graden.
Dit vind ik wel eng hoog.... Kan het zijn dat ik TE veel koelers heb en daar door te weinig lucht zodat de CPU zijn waarme niet kwijt kan?

Ik heb : een koeler onderin aan de voorkant die lucht inzuigt. Ik heb een voeding met 2 koelers; eentje zuigt de lucht uit de kast, en de ander gooit het naar buiten.
Verder zit er nog een dual fan blok boven mijn agp kaart (staat er haaks op).

Ik weet niet of het ut beste is om een nieuwe koeler te kopen, en zo ja WELKE KOELER IS HET BESTE VOOR EEN HETE P4, of dat ik mijn air flow moet bekijken.

Gaarne suggesties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:20
0.5V verhoging is best veel. Voltage werkt kwadratisch in het verbruik, en DUS de warmte productie van je CPU. Probeer of ie met minder voltage ook stabiel blijft. Als je de grens hebt gevonden (van stabiliteit) en je gooit er 0.1V (max) bij, dan zit je wel safe...

Overigens is 60C bij 2.4 GHz op +0.5V niet echt slecht. En je kan nooit TEVEEL koelers hebben. Probeer wel een balans te vinden tussen intake en outtake fans. Ongeveer 50-50...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-08 22:41

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Die van mij 1.8@2.5 wordt ook 63 graden :) Dit is net de grens.. Ik denk dat ik binnenkort ff een ander koelertje er op zet :)

http://www.xbmcfreak.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 09:02 schreef Erhnam het volgende:
Die van mij 1.8@2.5 wordt ook 63 graden :) Dit is net de grens.. Ik denk dat ik binnenkort ff een ander koelertje er op zet :)
OKE> maar wat is nu de DIE HARD cooler voor een P4 ?

• Erhnam
  • Laatst online: 06-08 22:41

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Wat wil je ? Bestel een 7000 rpm fan en monteer die op een heel grootkoelblok met artic silver III en je hebt perfecte koeling.. Maar wel 50 dbel

http://www.xbmcfreak.nl/

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Als je een stille wilt zou ik deze nemen:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=198

NOG iets stiller :D :
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=197

Als het geluid je niet zo erg uitmaakt (je kunt de fan natuurlijk altijd no op 5/7V laten draaien) deze:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=199 (Deze koelt echt als een gek, maar wel met wat herrie)

Als je iets goedkoper uit wilt zijn deze:
http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=196 (Persoonlijk mijn keus, is even stil als die met die Papst bovenaan, is goedkoper en koelt iets beter)

Suc6 ermee :)

• oCe
  • Laatst online: 06-08 10:44

oCe

aka Dookie.

gaar... mijn 1.8A @ 2,4 op een P4T-E @ 1,65volt is idle max 31 graden en stressed max 47 graden. hoger komt'tie niet. dit met de standaard koeler. hebben jullie wel een fatsoenlijke airflow in je kast?

-I am Jack's wasted life.

• kutkip
Op woensdag 01 mei 2002 09:25 schreef Erhnam het volgende:
... met artic silver III en ...
Idd altijd dit goedje erbij nemen :)

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Maruq wat voor mobo heb je, de temp-weergave bijv. van de eopx 4sda+ daar klopt niks van, dit wordt door epox erkent en er wordt aangewerkt.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

Waar zijn jullie zo bang voor? Nog nooit dat tomshardware filmpje gezien? De P4 kan gewoon niet doorbranden alstie goed geinstalleerd is, hij gaat alleen wat langzamer lopen. Haal de koeler der maar af, zie je vanzelf dat er niks ergs gebeurd.

MechWarrior || Monsters Game

• kutkip
Op woensdag 01 mei 2002 10:51 schreef GambitRS het volgende:
Waar zijn jullie zo bang voor? Nog nooit dat tomshardware filmpje gezien? De P4 kan gewoon niet doorbranden alstie goed geinstalleerd is, hij gaat alleen wat langzamer lopen. Haal de koeler der maar af, zie je vanzelf dat er niks ergs gebeurd.
Maar boven de 65 graden gaat ie zichzelf wel terug klokken en dat wil je niet :(

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 10:47 schreef Spice het volgende:
Maruq wat voor mobo heb je, de temp-weergave bijv. van de eopx 4sda+ daar klopt niks van, dit wordt door epox erkent en er wordt aangewerkt.
Ik heb een Abit Th7 II..
en ik heb Thermaltake Volcano 7+ besteld om wat extra te koelen...... ik hoop alleen niet dat ik hem op de 6000 rpm stand hoef te zetten anders moet ik oordoppen gaan aanschaffen :)

Verwijderd

Als je echt een goeie cooler wilt hebben zal je een Zallman moeten kopen. Die zijn wat duur, maar hij koelt goed en hij geeft geen geluid!

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0212/6500A-alcu3b.gif

Internetsite:
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6500A-AlCu.htm

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 02 mei 2002 09:30 schreef Masterbrowser het volgende:
Als je echt een goeie cooler wilt hebben zal je een Zallman moeten kopen. Die zijn wat duur, maar hij koelt goed en hij geeft geen geluid!

Internetsite:
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6500A-AlCu.htm
Nou.....datweet ik nog zo net niuet.
Hij krijgt voor overclocken geen goede review hoor.
Dan raden ze toch iets meer power aan

• Morre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2025
Op vrijdag 03 mei 2002 10:17 schreef Maruq het volgende:

[..]

Als je 'm op normal mode zet(aardig stil) koelt hij echt goed en ik heb een T-bird1,4@1,6(heethoofd)

Deze wordt maximaal 53Graden -> }:O

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Waterkoeling iets???
is wel ff ombouwen en dokken als je et zelf nietmaakt, maar werkt wel zwaar koel :7

Electronics development

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Fock, das best ver geoc'ed!! Mijn P4 1700Mhz loopt nu 1900Mhz, dalijk nog verder proberen... Maar ik denk niet dat ik hem over de 2Ghz krijg... hoe kan dat nou eigenlijk :? Omdat ik geen Northwood heb?

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 12:09 schreef Go0s het volgende:
Fock, das best ver geoc'ed!! Mijn P4 1700Mhz loopt nu 1900Mhz, dalijk nog verder proberen... Maar ik denk niet dat ik hem over de 2Ghz krijg... hoe kan dat nou eigenlijk :? Omdat ik geen Northwood heb?
Idd, je zult echt een Northwood moeten hebben :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met een jongen van EMpc gesproken en die is heeft waarschijnlijk het probleem ontdekt. Ik heb een Aopen kast, De HQ08 maar nog niet de gemodificeerde versie....en en airflow in die kast is zwaar kut.
Ik had mijn computer een paar uur laten stressen op standaard 1.8 gh en de CPU werd 55 graden maar in de kast was het 37 grade...das nietnormaal.
Hij heeft allerlei tips gegeven dus dat wordt een DREMEL aanschaffen :).....of een Praxis Multitool......stuk goedkoper.
De truck is iniedergeval meer outflow en de inflow nog iets verbeteren.
Hopelijk is het dan een stuk beter te verdragen.
TRouwens....mijn CPU is bij een colt boot al 38 graden. das best warm he.
Ik hoop dat als mijn vulcano 7+ er op zit dat het dan wat beter is.
Keep it touch

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Op vrijdag 03 mei 2002 10:29 schreef Morre het volgende:

[..]

Als je 'm op normal mode zet(aardig stil) koelt hij echt goed en ik heb een T-bird1,4@1,6(heethoofd)

Deze wordt maximaal 53Graden -> }:O
Dat haalde ik ook met coolermaster :> op een amd xp 2000+@ 1.83ghz

nu Alpha 8045 met Delta HP... niet warmer dan 40 graden stressed op 1.88ghz @ 1.8v

Verwijderd

Ik heb een Alpha 8942 met een 4200 rmp fan en Artic Silver III. Idle 24 stressed 32 graden. en overclocked van 1700 naar 2200 issie 28 graden idle en 34 graden stressed.

Dus ik raad je die Alpha heatsink echt aan. volgens mij de besste die je kan krijgen voor een P4. :9

Verwijderd

Allemaal geen last van hier, p4 1.6a@2.4 1.76vcore en stockcooling, 45°C idle en 55°C stressed

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Op woensdag 01 mei 2002 10:51 schreef GambitRS het volgende:
Waar vind ik dat filmpje bij tomshardware??? kan hem nie vinde!!!

#StopBurningStuff

Verwijderd

Heb hier mijn niet overgeclockte P4 1.4 aan 24°

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 10:53 schreef kutkip het volgende:

[..]

Maar boven de 65 graden gaat ie zichzelf wel terug klokken en dat wil je niet :(
Ja maar beter dan dat ie naar de haaien gaat :Y) Ik bedoel wat heb je nou liever, een doorgebrande XP 2100+ die 3 seconden vol gedraaid heeft, of een P4 die nog leeft nadat de koeler er een halve min. af is geweest?
Ik sloop trouwens liever niet mijn koeler eraf... Hij koelt wel, dat merk ik bij BFP, het alarm gaat af, uit, aan, uit, aan, etc... Maar idd irritant

• 4p0c
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-08 20:54
Is het echt nodig om een andere cooler erop te zetten ipv de fan bij een "geboxde" versie???

Ik wil mijn 1.6 @ ... zo hog mogelijk hebben

Verwijderd

Op zondag 05 mei 2002 13:19 schreef thamar het volgende:
Allemaal geen last van hier, p4 1.6a@2.4 1.76vcore en stockcooling, 45°C idle en 55°C stressed
Hoe hard draai jij je cpu?? 2,4? Waarom niet op 2,8??

Verwijderd

Hier helemaal geen last. 1.6A op 2,5GHz (2,48 GHz) @ default 1.5V en standaard Intel cooler. 42°C Idle en 51°C stressed.

Gaat stressed naar 58°C op 2,7GHz @ 1,55V en loopt nog steeds stabiel, maar heb 'm teruggezet naar 2,5GHz.

Vind het mooi zo. :)

Geen enkele extra cooler in de kast. Ding is potdicht en staat gewoon in kamertemperatuur te draaien. Intel fan loopt op 3013RPM z'n rondjes.
Waarom niet op 2,8??
I tried this, maar blijkt een treshold te zijn. Op 2,8GHz boot ie wel, gaat Win2K in maar freezed na ca. 30 minuten.
Voltage staat dan op 1,75V. Kan hoger maar ik geloof niet dat deze 1,6A nog harder kan. En wordt te warm. En nee, ligt niet aan RAM etc.

Verwijderd

damn kut amd ik wil ook een northwoodje =]

Verwijderd

Op vrijdag 03 mei 2002 10:17 schreef Maruq het volgende:

[..]

Ik draai nu zelf ook met dat type Zalman, neem van mij aan dat die echt rulezzz...... Temp was eerst met een Golden Orb 7000 toeren 27 graden, en met de Zalman 17 graden met een Athlon xp 1800mhz, en je hoort hem niet.

[topic=490498/1/25]

• de-don
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 15:07
Jahoor |:( Hebben we er weer een die op 17 graden draait.....

Zou toch es voor een biosupdate-je gaan o.i.d. want dat klopt dus ech nie :? :? :?

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 04-08 16:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op zaterdag 11 mei 2002 00:04 schreef naadje het volgende:

[..]

Ik draai nu zelf ook met dat type Zalman, neem van mij aan dat die echt rulezzz...... Temp was eerst met een Golden Orb 7000 toeren 27 graden, en met de Zalman 17 graden met een Athlon xp 1800mhz, en je hoort hem niet.

[topic=490498/1/25]
17 graden met luchtkoeling? :Z

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 04-08 16:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

foutje |:(
:)

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Volgensmij heeft Maruq een fout erin staan sinds het begin van het topic. Voltage verhogen van 0.5 voor een northwood is extreem veel. Je zult een wire trick moeten doen om dit te halen. (Draadjes verbinden op de CPU of mobo pinnetjes).
Volgens mij heb je 0.05 verhoogt in het voltage, en dan is de temperatuur wel te hoog in verhouding, want ik had met retail koeler 35 graden stressed. 2.2@2.2. En op een TH7-II is het voltage aan de cpu iets lagerder dan een p4T-E, dus mag je ook iets meer geven, bij mij als ik op 1.55 instelde was ie 1.5 op de CPU.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:49

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Op woensdag 01 mei 2002 08:44 schreef Maruq het volgende:

Ik weet niet of het ut beste is om een nieuwe koeler te kopen, en zo ja WELKE KOELER IS HET BESTE VOOR EEN HETE P4, of dat ik mijn air flow moet bekijken.
een waterblok..

je zou eens kunnen kijken of je een case fan direct boven de cpu in de zijkant van je kast naar binnen kan laten blazen

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 10:46 schreef roedie het volgende:
Volgensmij heeft Maruq een fout erin staan sinds het begin van het topic. Voltage verhogen van 0.5 voor een northwood is extreem veel. Je zult een wire trick moeten doen om dit te halen. (Draadjes verbinden op de CPU of mobo pinnetjes).
Volgens mij heb je 0.05 verhoogt in het voltage, en dan is de temperatuur wel te hoog in verhouding, want ik had met retail koeler 35 graden stressed. 2.2@2.2. En op een TH7-II is het voltage aan de cpu iets lagerder dan een p4T-E, dus mag je ook iets meer geven, bij mij als ik op 1.55 instelde was ie 1.5 op de CPU.
Klopt 0.05, en hij is ook hoog, maar de kast temperatuur is ook veel te hoog; bij colt boot is mij kast 19 graden en als mijn CPu stressed is (54 graden) dan is mijn kast 37 graden. Betekend dus dat ie 18 graden warmer wordt terwijl eigenlijk een kast maar 2 a 3 graden warmer hoef te worden bij goeie airflow. En als mijn kast zo heet wordt kan die processor zijn warmte ook niet kwijt.
Ben nu flink aan het modden :)
DREMELEEEEEEEEEEEEEEEEEEN
Pagina: 1