[WC] revolutionair ontwerp?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 07:15
ik zat eens na te denken over het ontwerp van spiralen als waterblokken toen ik ineens dacht aan het sybase logo:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelblok/sybase.png
dit logo laat de spiraal sneller naar buiten lopen en het lijkt mij dus dat het water dan nog sneller naar buiten zal bewegen dan bij een gewone spiraal. zoals je echter ook ziet wordt de spiraal al snel veel te groot. hierop heb ik een variant bedacht en uitgewerkt met(alweer) de quake 3 editor:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelblok/2.png
zoals je kunt zien is het een variant op het sybase logo omdat de draaingen steeds groter worden. echter de draai is elke keer in een verhouding van 2:1 behalve de laatste 2 bochten omdat ik met de beperkende grootte van het koelblok zat. ik ben niet van plan om dit koelblok zelf te gaan vervaardigen oid ik dacht alleen laat ik het eens sharen met de mensen van GoT omdat er nog steeds genoeg mensen zijn die een waterblok willen maken. als iemand een goed document van AMD heeft met betrekking tot de maten van gaten rond de socket ed wil diegene dat dan aub mailen naar L_Ramdjan@hotmail.com ook een document dat beschrijft over de maze 2 socket A > socket 478 converter is welkom, ik ben van plan om dus 2d tekeningen te maken met maten en al zodat hobbyisten het ook echt kunnen gebruiken. hier wat overige pics:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelblok/1.png
overzichtje

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelblok/3.pngdeksel

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelblok/4.png
met coldplate en 2 tecs

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelblok/2.png
met deksel en colplate en tecs ineen

graag eventuele opmerkingen ed, als ik een tekening heb uitgewerkt zou ik ook graag met iemand willen praten die bijv met autocad het zou kunnen digitaliseren zodat mensen met toegang tot CNC apparatuur ook een mooi blokkie kunnen maken :)

Verwijderd

revolutionair?
Hoe kom je er BTW bij dat het water sneller gaat lopen?

Verwijderd

In een opgerolde of een uitgerolde tuinslang is de snelheid van het water ook overal hetzelfde, dus..

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 07:15
Op woensdag 01 mei 2002 00:22 schreef Aico het volgende:
revolutionair?
Hoe kom je er BTW bij dat het water sneller gaat lopen?
nou als het water door de spiraal stroomt neigt het meer naar de buitenkant te gaan, dat is gewoon logica en dat komt door de zwaartekracht. als een spiraal zoals hier sterker is dan een gewone spiraal(rondje) wordt het harder rondgeslingerd. dus beter waarschijnlijk right?

Verwijderd

Water gaat alleen sneller door een horizontale leiding lopen door of de druk te verhogen of de leidingdiameter te verkleinen.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 00:28 schreef bolleh het volgende:

[..]

nou als het water door de spiraal stroomt neigt het meer naar de buitenkant te gaan, dat is gewoon logica en dat komt door de zwaartekracht. als een spiraal zoals hier sterker is dan een gewone spiraal(rondje) wordt het harder rondgeslingerd. dus beter waarschijnlijk right?
Dat het water misschien naar de buitenkant gaat (G-force) zou kunnen omdat je een steeds scherpere bocht krijgt.
Maar het water gaat echt niet sneller stromen (zie de post met het voorbeeld van de tuinslang).
Leuk idee maar ik denk niet dat het echt een verschil gaat maken met een Maze-2 ofzo.

Correct me if I'm wrong

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Water gaat alleen sneller lopen als of de druk word verhoogt (zwaardere pompen aanschaffen), hoogte verschil (hoog->laag) verder kan ik me geen reden bedenken waarom water sneller zal gaan lopen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 00:43 schreef ronaldmathies het volgende:
Water gaat alleen sneller lopen als of de druk word verhoogt (zwaardere pompen aanschaffen), hoogte verschil (hoog->laag) verder kan ik me geen reden bedenken waarom water sneller zal gaan lopen.
Nou, bij gelijkblijvende druk de leidingdiameter verkleinen, maar de hoeveelheid verplaatste vloeistof blijft daarbij wel hetzelfde, dus daar heb je ook niks aan.

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:17

Bjorker

Cadillacs rule!

Op woensdag 01 mei 2002 00:43 schreef ronaldmathies het volgende:
Kleinere diameter. Hetzelfde volume moet dan immers door een kleinere ruimte.
[edit] sneller leren typen..

Nope

• nulkelvin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-06-2021

nulkelvin

ehmm is er nog koffie?

als het water in de buitenste ringen sneller dan in de binnenste ringen zou lopen, zou je hem vacuum trekken, als je dan het einde met het begin zou verbinden, zou het water eeuwig blijven stromen, ziehier een klassiek geval van Perpetuum Mobile, heb je geen pomp meer nodig :)

[no flame intented]

ik wilde dat ik eens een coole sig. kon bedenken.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

met een gesloten kringloop is het niet van toepassing, ie accelererende beweging, en btw, je gebruikt neit dezelfde manier als op het 1e plaatje, want je maakt er een spiraal van

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:27

Acid_Burn

uhuh

hmm dit is gewoon een spiraal uitgerekt in 1 as. Niks bijzonders. Sneller zal het idd niet gaan zoals voorgaande posts als zeiden, of je moet de kanaaldoorsnede dynamisch verkleinen, van groot bij de intake tot klein bij de output. Dan gaat het wel steeds sneller. Maar of het zin heeft, denk het niet.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 01 mei 2002 00:17 schreef bolleh het volgende:
ik zat eens na te denken over het ontwerp van spiralen als waterblokken toen ik ineens dacht aan het sybase logo:
[afbeelding]
dit logo laat de spiraal sneller naar buiten lopen en het lijkt mij dus dat het water dan nog sneller naar buiten zal bewegen dan bij een gewone spiraal. zoals je echter ook ziet wordt de spiraal al snel veel te groot. hierop heb ik een variant bedacht en uitgewerkt met(alweer) de quake 3 editor:
[afbeelding]
zoals je kunt zien is het een variant op het sybase logo omdat de draaingen steeds groter worden. echter de draai is elke keer in een verhouding van 2:1 behalve de laatste 2 bochten omdat ik met de beperkende grootte van het koelblok zat. ik ben niet van plan om dit koelblok zelf te gaan vervaardigen oid ik dacht alleen laat ik het eens sharen met de mensen van GoT omdat er nog steeds genoeg mensen zijn die een waterblok willen maken. als iemand een goed document van AMD heeft met betrekking tot de maten van gaten rond de socket ed wil diegene dat dan aub mailen naar L_Ramdjan@hotmail.com ook een document dat beschrijft over de maze 2 socket A > socket 478 converter is welkom, ik ben van plan om dus 2d tekeningen te maken met maten en al zodat hobbyisten het ook echt kunnen gebruiken. hier wat overige pics:

[afbeelding]
overzichtje

[afbeelding]deksel

[afbeelding]
met coldplate en 2 tecs

[afbeelding]
met deksel en colplate en tecs ineen

graag eventuele opmerkingen ed, als ik een tekening heb uitgewerkt zou ik ook graag met iemand willen praten die bijv met autocad het zou kunnen digitaliseren zodat mensen met toegang tot CNC apparatuur ook een mooi blokkie kunnen maken :)
Dit gaat denkik niet beter werken als een gewone maze.
Als je het watere cht graag sneller wilt laten stromen, moet je gewoon een sterkere pomp kopen. Ik denk dat dat meer verschil maakt dan dit.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01 00:13
Er zit wel een kern van waarheid in, door de middelpuntvliedende kracht wordt het water idd naar buiten geslingerd. Alleen merk je er niks van omdat het water niet kan versnellen. Je pomp heeft het alleen wat(0,000001%) makkelijker.

Verwijderd

Wat volgens mij veel belangrijker is:

1: zo groot mogelijk "aanraakoppervlakvlak" tussen het kopen en het water.(betere warmte overdracht). DIt is soms best lasting, want dat grote oppervlak moet ook weer geen labyrint vormen dat teveel stromingsweerstand biedt.

2: zo goed mogelijke water aan- en afvoer (ivm met de doorstroming) Denk hierbij aan ALLE koppelingen, slangen etc.

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 20:37
Is het misschien mogelijk om meerdere doorstromingen te hebben zoals hier:

Afbeeldingslocatie: http://jurriaan.wepz.net/koelblok.bmp

Ik hoop dat jullie het idee snappen.

Verwijderd

Ja hoor, het idee is al erg oud, de CV-radiator is er een voorbeeld van, en de autoradiateur...

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 21:58 schreef exter het volgende:
Ja hoor, het idee is al erg oud, de CV-radiator is er een voorbeeld van, en de autoradiateur...
ik denk dat dat ontwerp wel eens goed zou kunnen werken ivm de waterflow enzo. ze mogen van mij in productie :)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Koelblokken met spiraal zijn er al lang hoor, hoor ik iemand 'DangerDan Maze' roepen ?? :o

En erhh, zie deze post: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/13366625#13366625

Het een leidt tot het ander: Betere warmte-overdracht ? Dan zorgen voor meer contactoppervlak, langere contacttijd. Dus gewoon een langer 'vloeistofpad'. En hoe pas je het langste pad op een blok ? Met een spiraal kom je een heel eind.

(Vooropgesteld dat je wel het zaakje symmetrisch wilt hebben, met de inlaat boven de core. Zig-zag is nog beter, maar heeft een minder goede temperatuur verdeling.)

Eigen ontwerpen:

Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koelblok_idee_005.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.hyperreal.org/~geert/test/koelblok_idee_006.gif

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Je moet er voor zorgen dat je het water op een zo groot mogelijk opervlak in aanraking komt met je koelblok en dat je zoveel mogelijk turbulentie creert-> kan denk ik maar EEN mogelijkheid zijn; om een RUWE binnenkant te hebben!

Verwijderd

Nog beter is een gladde binnenkant en een ontzettend groot oppervlakte bestrijkende buitenkant, zodat ie zijn warmte goed kan afstaan aan de buitenlucht.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 01 mei 2002 22:10 schreef Jambek het volgende:
Je moet er voor zorgen dat je het water op een zo groot mogelijk opervlak in aanraking komt met je koelblok en dat je zoveel mogelijk turbulentie creert-> kan denk ik maar EEN mogelijkheid zijn; om een RUWE binnenkant te hebben!
Te fijn ruw is ook niet goed, want dan vormt het water als het ware een kleeflaag. Beter is het om richels, bobbels en putten te hebben van een millimeter dik of diep.
Op woensdag 01 mei 2002 22:12 schreef exter het volgende:
Nog beter is een gladde binnenkant en een ontzettend groot oppervlakte bestrijkende buitenkant, zodat ie zijn warmte goed kan afstaan aan de buitenlucht.
Ga even je boek Thermodynamica voor Beginners opnieuw doorlezen. Als je water van een paar graden boven kamertemperatuur door een koperen blok jaagt, dan is de hoeveelheid warmte die je met lucht van net een paar graden kouder nog kan onttrekken aan je koperblok nihil...

Dus ook nog eens koelribben op je waterblok is vrij zinloos.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Dat van die richels, bobbels en putten aan de binnenkant is onzin, want juist op die plaatsen is de stroming van het water minder en loopt de temperatuur op.
Bovendien remt de ruwe binnenkant de snelheid van het water af.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 01 mei 2002 22:53 schreef exter het volgende:
Dat van die richels, bobbels en putten aan de binnenkant is onzin, want juist op die plaatsen is de stroming van het water minder en loopt de temperatuur op.
Als richels aan de binnenkant onzin is, waarom heeft het nieuwste prototype van de Dangerdan Maze koeler gleuven op de bodem ??

Afbeeldingslocatie: http://brad.procooling.com/Maze3prototype.gif

bron: http://forums.procooling.com/vbb/showthread.php?s=&threadid=2545
Bovendien remt de ruwe binnenkant de snelheid van het water af.
Och heden! Je mag alwéér een boek openslaan, deze keer over over vloeistofmechanica. Dan zou je weten dat de snelheid van een vloeistof, precies op de plek waar het in contact is met de wand, altijd 0 is.

Hier, misschien helpt dit, artikel @ www.overclockers.com: Watercooling Physics - Laminar and Turbulent Flow A basic primer on some aspects of watercooling physics. -- Mike Larsen

Verwijderd

Wat ben je opstandig jochie, maak je toch niet zo druk, of doe je tegen iedereen zo venijnig?

Verwijderd

uhhhh mensen...

kijk hier eerst even....

http://grimpie.freeservers.com

dan praten we weer verder

edit:

pics:

Afbeeldingslocatie: http://grimpie.freeservers.com/images/koelblok3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://grimpie.freeservers.com/images/koelblok_set2.jpg

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Op donderdag 02 mei 2002 10:33 schreef Genius_P het volgende:
uhhhh mensen...

kijk hier eerst even....

Das wel een kewl blokje! Ziet er gelikt uit!

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

mvt

ja ik ja

Ik ga voor het radiateur ontwerp. Doet mij het meeste denken aan een capillair. In het menselijke lichaam doet dit nog steeds wonderen. Zorg wel voor flinke vernouwingen, waardoor je een druk voor de vertakkingen hebt. Dit zorgt voor een extra drukopbouw en een hogere stroomsnelheid in het capillaire systeem. Echter, de pomp moet deze druk wel overleven. zorg voor een goede aanzuiging aan de andere kant, het drukverlies is erg groot als je het weer in een centrale buis laat stromen

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• mvt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

mvt

ja ik ja

Op donderdag 02 mei 2002 10:43 schreef mvt het volgende:
Ik ga voor het radiateur ontwerp. Doet mij het meeste denken aan een capillair. In het menselijke lichaam doet dit nog steeds wonderen. Zorg wel voor flinke vernouwingen, waardoor je een druk voor de vertakkingen hebt. Dit zorgt voor een extra drukopbouw en een hogere stroomsnelheid in het capillaire systeem. Echter, de pomp moet deze druk wel overleven. zorg voor een goede aanzuiging aan de andere kant, het drukverlies is erg groot als je het weer in een centrale buis laat stromen
Desnoods doe je een dubbellaags ontwerp.

Andere varianten zijn ook leuk, gebasseerd op de "longen" van vissen
code:
1
2
3
4
5
6
7
----------------------  |
|     <- warmte   |  |  P
----------------------  |  R
water ->            |  O
----------------------  |  C
|     <- warmte   |  |
----------------------  |

Voordeel : Koud water koelt warm koelblok
Warm Water koelt HEET koelblok

schandalig duur systeem, schandalig hoge 3d mark score, volgend jaar toch maar wat eerder mijn verlanglijstje opsturen naar Spanje, anders blijft dit gelul

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
Afbeeldingslocatie: http://www.dangerden.com/images/MAZE2/MAZE2X_thumb.gif

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op donderdag 02 mei 2002 10:17 schreef exter het volgende:
Wat ben je opstandig jochie, maak je toch niet zo druk, of doe je tegen iedereen zo venijnig?
Ik kan er slecht tegen als mensen ongefundeerd lopen verkondigen dat iets niet waar is.

"koelvinnen op de buitenkant van een waterkoelblok", ja, sorry hoor, maar dat aantoonbaar zinloos: Wat je dan probeert te koelen is je koelwater, op een hele inefficiente manier. Daar is nou juist je radiator voor: veel beter in koelen van water, want veel meer oppervlak.

"Dat van die richels, bobbels en putten aan de binnenkant is onzin". Ook dit is niet waar, zie het plaatje van die DangerDen maze 3 koeler maar: die heeft richels om turbulentie te veroorzaken. (En dan ga ik er vanuit dat ze Bij DangerDen wel weten waar ze mee bezig zijn.)

Dit 'jochie' weet waar 'ie over praat, ik heb colleges ('vakken' voor jou) gevolgd in thermodynamica en vloeistofmechanca.

Als je nou in het vervolg onderbouwt / aantoont dat er iets niet juist is, dan kan ik dat zeker waarderen. Ook als je in je redenering alsnog de plank misslaat. Maar alleen maar lopen blaten, daar zit niemand op te wachten.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op donderdag 02 mei 2002 10:33 schreef Genius_P het volgende:
uhhhh mensen...

kijk hier eerst even....

Jammer, kan alleen niet vinden van welk metaal ze gemaakt zijn. Zal wel aluminium zijn, maar is het een legering of een blok puur aluminium ?

Verwijderd

Als jij het denkt beter te weten, dan kan je dat ook op een normale manier brengen, en anders kun je beter een boekje "sociale omgangsvormen" openslaan.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op donderdag 02 mei 2002 10:56 schreef exter het volgende:
Als jij het denkt beter te weten, dan kan je dat ook op een normale manier brengen, en anders kun je beter een boekje "sociale omgangsvormen" openslaan.
Scheld ik je uit dan ? :? Ik suggereer alleen dat je niet goed weet waar je het over hebt omdat je aantoonbaar fout zit. Toegegeven, dat had wellicht ook met minder sarcasme gedaan kunnen worden.

Maargoed, ik pak m'n boek "sociale omgangsvormen" uit de kast, dan ga jij beginnen in "onderbouwd en gefundeerd discussieren", deal ?

Zullen we nu weer On-Topic verdergaan ?

Verwijderd

He Jumpstart en Exter, gaan jullie even een kopje koffie drinken zeg :)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op donderdag 02 mei 2002 11:11 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Scheld ik je uit dan ? :? Ik suggereer alleen dat je niet goed weet waar je het over hebt omdat je aantoonbaar fout zit. Toegegeven, dat had wellicht ook met minder sarcasme gedaan kunnen worden.

Maargoed, ik pak m'n boek "sociale omgangsvormen" uit de kast, dan ga jij beginnen in "onderbouwd en gefundeerd discussieren", deal ?

Zullen we nu weer On-Topic verdergaan ?
jah je scheld niet maar je walst er wel met de botte bijl eroverheen, nogal ongenuanceerd enzow. zoeits kan je ook op een andere manier brengen.

Verwijderd

Op donderdag 02 mei 2002 11:18 schreef EchtWel het volgende:
He Jumpstart en Exter, gaan jullie even een kopje koffie drinken zeg :)
OK
Pagina: 1