Toon posts:

netwerk werkt niet...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een netwerk met 3 verschillende computers, ze zitten aangesloten op een hub, daar zit ook de adsl lijn bij.

internet wordt wel gewoon verdeeld door de hub, maar als ik via mijn eige computer naar een andere computer wil komen via het netwerk werkt het niet. Weet iemand waar het aan ligt, k heb er zelf niet echt veel verstand van, is het misschien de firewall, of zijn mijn netwerk instellingen niet goed?????

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zoals in de FAQ te lezen is, willen we graag dat je wat instellingen van je computers hier neerzet, zodat we ze kunnen checken. Dan pas kunnen we oordelen of je instellingen goed of fout zijn. Geef ook aan waar 'het' niet werkt, welke handelingen je verricht e.d.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-08 17:19

Korakal

Up up up!

-alle computers zelfde werkgroep
-ip's handmatig toegewezen?
-goede subnetmask?
-alle ander protocollen dan tcp/ip weg? (tcp/ip is blijkbaar geinstalleerd anders werkt internet niet)
-adsl modem in de uplink?
-...?

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:36

dlmh

Lo-Fi

Check FAQ, return l8r.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 00:00 schreef blackd het volgende:
Zoals in de FAQ te lezen is, willen we graag dat je wat instellingen van je computers hier neerzet, zodat we ze kunnen checken. Dan pas kunnen we oordelen of je instellingen goed of fout zijn. Geef ook aan waar 'het' niet werkt, welke handelingen je verricht e.d.
is goed

ik gebruik TCP/IP
met UTP kabels
op alle systemen draaien win XP
de netwerkkaarten zijn een ik geloof 3 coms
we hebben een 4 ports swicht 10/100
ik gebruik zone alarm pro
geen foutmeldingen
zelf snap ik er vrij weining van

de rest post ik morge, m.b.v mijn broer, die heeft er meer verstand van

• blackd
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 00:06 schreef DNA het volgende:

[..]

is goed

ik gebruik TCP/IP
met UTP kabels
op alle systemen draaien win XP
de netwerkkaarten zijn een ik geloof 3 coms
we hebben een 4 ports swicht 10/100
ik gebruik zone alarm pro
geen foutmeldingen
zelf snap ik er vrij weining van
En TCP/IP instellingen, IP adressen, subnetmasks, gateway instellingen, computernamen, werkgroepnamen?

Verwijderd

Topicstarter
moet k ff vrage aan mijn broer morgen, ben morge terug!

Verwijderd

Topicstarter
En TCP/IP instellingen, IP adressen, subnetmasks, gateway instellingen, computernamen, werkgroepnamen?
de ip adressen zijn ons toegewezen geloof ik,
IP adressen:
217.8.97.63
217.8.97.160

subnet mask:
255.255.255.0

default gateway:
217.8.97.1

• Tidaku
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
moet k ff vrage aan mijn broer morgen, ben morge terug!
ben ik dus...

Het probleem is volgens mij dat we 3 computers aan een hub hebben hangen en aan dezelfde hub ook nog een adsl modem. Officieel krijgen de computers de ip adressen door dhcp toegewezen, echter doordat dat wel vaker fout loopt, heb ik ze vast aan de netwerkkaarten gekoppeld.

De enige protocollen die ik aanheb staan QOS en TCP/IP. De XP firewall staat uit en ZoneAlarm Pro aan. Alle computers hebben ip adressen in dezelfde range en dezelfde gateway. Verder zijn alle subnetmasks hetzelfde en heb ik DNS servers ingevoerd.

Zoals Korakal in zijn lijstje heeft staan, de ADSL modem zit aan de Hub gekoppeld.

we need help!!

• blackd
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 12:41 schreef Tidaku het volgende:
we need help!!
Je kan dus niet via netwerkomgeving naar de andere computer
Als ik het goed begrijp zitten de 2 computers en het ADSL modem aan de hub. Krijgen de 2 computers een IP adres van het ADSL modem (die dan als router fungeert) of krijgen de computers een IP adres van de DHCP server van de provider?

Iig, staan de werkgroepnamen wel goed? Wat werkt er niet? Je gaat naar netwerkomgeving, en wat gebeurt er dan?

• Tidaku
  • Niet online
De ip adressen horen we te krijgen van de provider, de modem fungeert alleen als een bridge. Alle computers gebruiken dezelfde werkgroepnamen en hebben verschillende computernamen.

• blackd
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 12:48 schreef Tidaku het volgende:
De ip adressen horen we te krijgen van de provider, de modem fungeert alleen als een bridge. Alle computers gebruiken dezelfde werkgroepnamen en hebben verschillende computernamen.
Je moet iig zorgen dat je Client voor Microsoft netwerken naar je TCP/IP verbinding open hebt staan, maar dat is hardstikke onveilig als je op deze manier je netwerk hebt lopen, aangezien op deze manier iedereen via internet naar je shares kan.

Bij @home hebben ze namelijk ook een dergelijke constructie, en ik weet niet zeker of je dan nog wel naar de andere pc kan connecten. (Ik weet iemand die ook zo'n netwerksetup heeft, alleen die is nu niet online)

• Tidaku
  • Niet online
het probleem is dat de computers elkaar in het netwerk neit herkennen met de ip adressen. Een ping naar het ip van de andere computer geeft een time-out.

• Tidaku
  • Niet online
Ik ben nu ff aan het kijken of ik de modem om kan bouwen naar een router, maar omdat deze een andere subnet mask heeft is het mlastig om erop te komen.

• blackd
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 12:51 schreef Tidaku het volgende:
het probleem is dat de computers elkaar in het netwerk neit herkennen met de ip adressen. Een ping naar het ip van de andere computer geeft een time-out.
Hmmm zit dat met die gateway wel goed dan?
Op woensdag 01 mei 2002 12:53 schreef Tidaku het volgende:
Ik ben nu ff aan het kijken of ik de modem om kan bouwen naar een router, maar omdat deze een andere subnet mask heeft is het mlastig om erop te komen.
Dan heb je geen 2 IP adressen meer i guess..

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kunnen de machines onderling wel pingen? En doe eens een traceroute? Gaan ze dan via het modem, of direct naar elkaar? Als ze direct naar elkaar gaan, én kunnen pingen, zit het probleem bij je eigen instellingen en kun je het modem laten zijn wat het is.
Op woensdag 01 mei 2002 13:07 schreef blackd het volgende:

[..]

Dan heb je geen 2 IP adressen meer i guess..
maakt niet uit, met een béétje router kun je dat wel doormappen naar binnen, van beide externe IP-adressen. Is nog veiliger ook, omdat alle niet-gemapte poortjes gewoon op de router afketsen.

Tidaku, Typ eens op een van de werkstations in een command-prompt:

IPCONFIG /ALL [enter]

en post de inhoud hier? (tussen [code] dingen :))

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:45

job

ik heb in het studentenhuis waar ik woon, ongeveer het zelfde netwerk, maar dan met @home.

heb het kabelmodem aangesloten aan de uplink van de hub, en 2 pc's aan die hub hangen. omdat ik 2 dynamische ip adressen heb, laat ik de pc via de dhcp server de ip adressen ophalen.
voor het interne netwerk gebruik ik het ipx/spx protocol. en heb file en printersharing gekoppeld aan het ipx/spx zodat mensen vanaf het internet niet mijn pc opkunnen.

dit zou je ook kunnen proberen, maar ik weet dus niet of je wel 2 ip adressen krijgt van je provider. zonee, dan moet je je modem ombouwen tot router

• blackd
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 13:13 schreef |HunterPro| het volgende:
maakt niet uit, met een béétje router kun je dat wel doormappen naar binnen, van beide externe IP-adressen. Is nog veiliger ook, omdat alle niet-gemapte poortjes gewoon op de router afketsen.
Ja ik weet dat 't idd veiliger is, en routering werkt ook wel, maar ik weet niet waarom hij 2 IP adressen nodig heeft? een @homert die ik ken wilde juist graag 2 IP adressen op zijn @home abo...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:45

job

waarom 2 ip adressen bij @home?

ik heb dus adhome en 2 ip's zie post hierboven.
Ik heb een nogal download grage huisgenoot. dus als hij online is, wat hij altijd is, heb ik geen banbreedte meer over.
als je echter 2 ip's neemt krijg je 2x de volle banbreedte, in ons geval dus. 2x +/- 400 KB/sec
en het kost maar 4,95 euro extra

• Tidaku
  • Niet online
hmm, ik heb iets ontdekt...

Als ik als subnet adressen 255.255.255 invoer op beide computers, dan vinden ze elkaar niet. Vul ik 255.0.0.0 in, dan vinden ze elkaar wel en kunnen ze elkaar netjes pingen...

Kan iemand me uitleggen hoe dat zit? Want volgens mij hoort subnet 255.0.0.0 niet bij de ip range 217.*.*.*

• Tidaku
  • Niet online
en nu nog iets anders, als ik op computer 1 subnet 255.255.255.0 heb en op computer 2 subnet 255.0.0.0, dan kan ik wel van comp 1 naar comp 2 pingen, maar niet van comp 2 naar 1 :?

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 13:36 schreef damster het volgende:
waarom 2 ip adressen bij @home?

ik heb dus adhome en 2 ip's zie post hierboven.
Ik heb een nogal download grage huisgenoot. dus als hij online is, wat hij altijd is, heb ik geen banbreedte meer over.
als je echter 2 ip's neemt krijg je 2x de volle banbreedte, in ons geval dus. 2x +/- 400 KB/sec
en het kost maar 4,95 euro extra
echt niet, als je achter 1 modem zit deel je de 487 Kbytes, maakt niet uit hoeveel ip adressen je hebt.
Op woensdag 01 mei 2002 13:45 schreef Tidaku het volgende:
hmm, ik heb iets ontdekt...

Als ik als subnet adressen 255.255.255 invoer op beide computers, dan vinden ze elkaar niet. Vul ik 255.0.0.0 in, dan vinden ze elkaar wel en kunnen ze elkaar netjes pingen...

Kan iemand me uitleggen hoe dat zit? Want volgens mij hoort subnet 255.0.0.0 niet bij de ip range 217.*.*.*
Op woensdag 01 mei 2002 13:47 schreef Tidaku het volgende:
en nu nog iets anders, als ik op computer 1 subnet 255.255.255.0 heb en op computer 2 subnet 255.0.0.0, dan kan ik wel van comp 1 naar comp 2 pingen, maar niet van comp 2 naar 1 :?
die 255.255.255.0 betekent dat alleen de laatste 3 cijfers van het ip adres mogen verschillen. (c-class subnetmask)

127 range mag je trouwens niet gebruiken.

• HunterPro
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 13:47 schreef Tidaku het volgende:
klopt helemaal. Stel, als je het modem als router hebt draaien, op alle systemen het subnet in op 255.255.255.0 in. Stel de IP's in in de range 217.8.97.x, en ze moeten kunnen pingen.

• Tidaku
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 13:59 schreef arjo_kamp het volgende:
die 255.255.255.0 betekent dat alleen de laatste 3 cijfers van het ip adres mogen verschillen. (c-class subnetmask)

127 range mag je trouwens niet gebruiken.
:?:?

Dat verklaart nog niet dat ik van de ene wel kan pingen en van de ander niet, ofwel?

• HunterPro
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 14:02 schreef Tidaku het volgende:

[..]

:?:?

Dat verklaart nog niet dat ik van de ene wel kan pingen en van de ander niet, ofwel?
wel, want 255.255.255.0 valt wél onder 255.0.0.0, maar andersom níet! 255.255.255.0 is de laagste klasse, en 255.0.0.0 de een-na-hoogste. Daarom! :)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
weer zo'n gr*f topic, allemaal weer reuze onduidelijk en mensen weten niet wat een search is.... ;(

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus gezocht... maar een antwoord op mijn probleem heb ik niet kunnen vinden. Zoals ik al zei heb ik niet zo heel veel verstand van ntwerken dus ik wist ook niet precies in welke richting ik moest zoeken. Als jij iets gevonden hebt, post het dan aub!!
Pagina: 1