Van isdn => kabelinternet, nieuwe kabel trekken??

Pagina: 1
Acties:

• Teun
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-10-2025

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
Ok ik al het ff snel uitleggen:
we hadden isdn internet. na een paar jaar werd bij ons kabelinternet aangeboden. wij kabel genomen. eerste paar weken geen problemen mee gehad. toen werden er nieuwe users aangesloten en werd het signaal voor on zwakker. nu hebben wij binnenshuis zon 20 coaxkabel liggen. het signaal verzwakt daardoor. Er moet dus een utp kabel komen voor internet en de modem moet in de meterkast.

kan ik nu van mijn isdn kabel een kabel maken voor tussen de modem en de computer of moet ik een nieuwe kabel trekken (waar geen ruimte voor is)??

ik weet ook dat zoiets al eerder is gevraagd. maar daar spreken ze elkaar nogal tegen. een zegt dat het kan ander vind van niet.

----~----~<{ Join [DPC]Division Brabant!! }>~----~-----

Verwijderd

volgens mij niet want isdn heeft een andere pinetjes indeling dat een netwerk kabel.

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Officieel is het een ander soort kabel. Als netwerkkabel wordt meestal ee CAT5 UTP (unshielded twisted pair) kabel gebruikt. Die heeft 8 aders, waarvan er 4 dienen voor datatransport en 4 tegen interferentie.

Mits je ISDN kabel echter 4 aders heeft (wat volgens mij wel zo is, maar ik heb zelf nooit ISDN gehad), kun je die 4 aders, mits op de goede manier op een RJ45 ('UTP') stekkertje gezet, gebruiken om de kabelmodem met je PC te verbinden.

Verwijderd

je kan heel goed van een isdn een netwerk kabel maken vaak zijn deze kabels ook gewoon cat5. iig asl de kabel er nog niet zolang ligt moethet geen probleem zijn

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
mn isdn kabel heef 4 draadjes. ik weet dat die nu op 3,4,5 en 6 zitten en dat ze bij zon andere kabel op 1,2,3 en 6 moeten. maar zou het werken als ik die 2 draadjes verander van plek??? iemand ervaringen???

edit:

moeten die dan crossed/twisted zitten of niet??

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 12:12

Leon

Rise Of The Robots

weet wel dat ze ooit eens bij ons op de computerclub van die normale "platte" telefoon kabels gebruikt hebben in plaats van ronde cat5 kabels. Werkte wel gewoon :)

Mar het lijkt mij dat cat5 kabels niet voor niets getwist worden en er 2 aderparen gebruikt worden. :)

Eeuwige n00b

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Gewoon op de kabel kijken of het kan, het staat meestal op de kabel gedrukt of het ook cat 5 kabel is, en de kabel namaken die je nu gebruikt... simpel...

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:21

Rival24

I'll Be Back

Je hebt helemaal geen CAT5 kabel nodig, dat Terayon modem wordt afgeknepen op 768kbit en dus is 10mbit meer dan genoeg.

Als je 4 draadjes hebt moet je gewoon de uiteinden van de de kabel eraf knippen en nieuwe stekkertjes erop doen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
6 oranje                    groen/wit  1    
3 oranje/wit                groen   2
2 groen        recht       oranje/wit 3
1 groen/wit              oranje     6

6 blauw                 blauw/wit  1
3 blauw/wit     cross      blauw    2
2 bruin                 bruin/wit  3
1 bruin/wit               bruin 6

12345678
+--------+
|IIIIIIII|
|     |
|     |
|     |
|     |
+--------+
  |    |
  |    |
  snoer

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
zijn er ook mensen die dit hebben gedaan waarbij het werkt??? ik heb het geprobeert, maar het werkte niet.

• MRic3
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 05:47

MRic3

Of praat ik weer poep?

Het is een heel gepiel om het goed te krijgen, vooral als je nog nooit met zo'n tang gewerkt hebt maar gewoon goed opletten.

En leuk zo'n schema hierboven maar ik zeg je, gewoon de kabel namaken die je nu gebruikt en die werkt, dan weet je zeker dat de kleuren goed zitten, is dat een 8 aderige... dan kan je een nieuwe kabel trekken maar ik d8 dat je dat niet nodig had....

If the world didn't suck, we would all fall off!!!

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
er gaat dus een nieuwe kabel komen. het enige probleem is dat die 21,5 meter moet zijn en de meeste winkels hebben kabels die maar tot 15 meter gaan. weet iemand waar ik een kabel van 21,5 m, 22,0 m of 25,0 m kan kopen????

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:55

inXs

known as inXs

Op woensdag 01 mei 2002 23:35 schreef Yoman het volgende:
er gaat dus een nieuwe kabel komen. het enige probleem is dat die 21,5 meter moet zijn en de meeste winkels hebben kabels die maar tot 15 meter gaan. weet iemand waar ik een kabel van 21,5 m, 22,0 m of 25,0 m kan kopen????
Doe het zelf zaak? electronica zaak? praxis, gamma? Ow en je kan die ISDN lijn toch gebruiken om de kabel omhoog te trekken? Ja maakt aan de onderkant van de isdn kabel een touwjtje van 20cm ofzo dan aan de andere kant van dat touwtje maak je de kabel. Dan ga je naar boven en trek je voorzichtig aan de isdn kabel en je moet er voor zorgen dat iemand onderaan begeleid. Dan trek je dus via de isdn kabel de nieuwe kabel omhoog.

Als je de isdn kabel nog nodig hebt dan maak je er onder een 2e touw aan vast die komt dan boven ook aan. Dan maak je boven de isdn kabel weer aan het touwtje vast en trek je de isdn kabel weer naar beneden... duidelijk zo? :)

superB

• Teun

Teun

Was YoMaN

Topicstarter
duidelijk genoeg

Verwijderd

Hier kan je in elke compu winkel UTP kopen tot 50 meter (voor gemonteerd) als je hem zelf maak kan je hem natuurlijk zo lang maken dat nodig is :)

wellicht heeft Informatique.nl ook wel utp van die lengtes
Pagina: 1