[Linux - Win2k - Win98]

Pagina: 1
Acties:

• PjotrP
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 09:12
Mijn initiële situatie was alsvolgt:
harddisk 1: 2 partities (7 gig fat32 voor win98, 13 gig ntfs voor win2k)
harddisk 2: 1 partitie (6 gig fat32, removable)

Mijn pc bootte vanaf harddisk 1, en met dual-boot koos ik tussen win2k en win98

Nu heb ik laatst Debian geinstalleerd op harddisk 2 (hiervoor heb ik hd 2 ingedeeld in twee partities: 5.9 gig ext2 voor het OS en 100meg voor de swap) en de lilo-bootmanager regelt nu het booten. Als ik mijn removable harddisk eruit haal, krijg ik tijdens het booten dat irritante 'L0L0L0L0L0L0L0L0L0L0L0L0L0L etc...' oid
Ik heb niks tegen lilo, maar wil kunnen booten met hd 1, ook als er geen hd 2 in mijn compie zit.
Is de oplossing nu gewoon een fdisk /mbr vanuit win2k op hd 1 en vanuit Debian de lilo-bootmanager opnieuw configureren? Zoja, waar moet ik als newbie op letten bij lilo?

Zonnepaneel installateur

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zou kunnen overstappen op Grub in plaats van Lilo, die kijkt op een andere manier naar de partities en zou dus beter kunnen werken. Een andere oplossing is om inderdaad Lilo eraf te gooien met fdisk /mbr, vervolgens uit /boot je kernelimage te kopiëren, een bootmenu'tje te maken in je win98 of 2k en daar de optie om linux te booten bij te zetten. Hiervoor is het programma 'loadlin', dat vast nog wel met google te vinden is (en anders heb ik het hier nog rondslingeren en staat het bij sommige distro's op de CD die ze meeleveren). Een voorbeeld-menu voor win98 en linux:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
kde3@odysseus:~$ cat /win/config.sys
[menu]
menuitem=LINUX, Linux
menuitem=WIN, Windows 98

[WIN]
device=C:\WINDOWS\COMMAND\display.sys con=(ega,,1)
Country=031,850,C:\WINDOWS\COMMAND\country.sys

[LINUX]
shell=c:\loadlin\loadlin.exe c:\loadlin\linux root=/dev/hda1 mem=128M -c idebus=66

Hierbij staat je kernel in c:\loadlin\linux, geef je je rootpartitie mee (hier /dev/hda1) en eventuele ander opties daar weer achter.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• PjotrP
dank je.

als het goed is, moet ik dus het volgende doen:
* bzImage naar mij fat32 hd kopieren
* loadln dloaden
* config.sys zetten
* fdisk /mbr vanuit w2k

Correct me if i'm wrong!

Zonnepaneel installateur

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nog even bovenaan een puntje toevoegen om een bootdisk te maken voor de zekerheid en die ook te testen en dan klopt het volgens mij :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• PjotrP
bootdisk heb ik al.
Nog een vraagje: ik kan jouw parameter 'idebus=66' nergens in de specs van loadln terugvinden. Is het een undocumented feature of zo?

Zonnepaneel installateur