Toon posts:

XML vs ASP/Database

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds kort me eens gaan verdiepen in XML. Ik heb een aantal presentaties bijgewoond over XML, alleen ben ik nog niet overtuigd van het nut van XML. Kan iemand bij (naast toepassingen als CSS en XSL) de meerwaarde van XML bij applicaties uitleggen boven bijvoorbeeld ASP in combinatie met een database.

Bij ASP kan je immers ook heel flexibel je eigen website opmaken, en geschikt maken voor diverse randapparatuur. Door simpel je stylesheet in een database te zetten kan je toch ook je website automatisch aan de client laten aanpassen? Of mis ik nu een groot voordeel van XML?

Bedankt in ieder geval.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-12 19:53
XML is zeer handig als formaat om gegevens van de ene machine naar de andere machine te verzenden.

Ik denk niet dat je ASP en XML echt met elkaar kunt vergelijken. Je kunt toch ook geen appels met peren vergelijken. ASP is een webscripting-taal, XML is eerder een formaat waarin je gegevens kunt gieten.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
in een three-tier omgeving kan je toch via de applicatielaag zowieso al data tussen machines uitwisselen?

kun je een concreet voorbeeld geven?

• whoami
Bv. Op een server in de VS worden de beurskoersen van de aandelen op de nasdaq constant bijgehouden/geupdated.

Ik heb hier in Belgie een programma'tje geschreven waar ik m'n aandelenportefeuille bijhoudt. Ik wil natuurlijk dat de waarde van mijn portefeuille up-to-date blijft, dus ga ik op geregelde tijdstippen nieuwe gegevens nodig hebben. Die gegevens vraag ik aan die server in de VS en ik krijg ze binnen via een XML-file die er bv als volgt uit ziet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<stock_quotes>
  <stock>
     <ticker>ORCL</ticker>
     <opening>10.5</opening>
     <current>11</current>
     <change>+0.5</change>
     <volume>105000</volume>
  </stock>
  <stock>
     <ticker>AMD</ticker>
     <opening>9.7</opening>
     <current>9.5</current>
     <change>-0.2</change>
     <volume>204600</volume>
  </stock>
</stock_quotes>

Aangezien de gegevens 'getagged' zijn, kan ik die simpelweg in m'n databank binnentrekken en de juiste velden gaan updaten.

Verwijderd

je moet xml natuurlijk niet als databeest gaan gebruiken want daar is het niet voor gemaakt.

• whoami
Op dinsdag 30 april 2002 22:08 schreef Foxboy het volgende:
je moet xml natuurlijk niet als databeest gaan gebruiken want daar is het niet voor gemaakt.
dit wordt hier ook nergens gesteld volgens mij. :?

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:50
Op dinsdag 30 april 2002 22:08 schreef Foxboy het volgende:
Dat kan overigens wel, maar is idd niet mijn idee van het gebruik van XML.

Je zou XML eigenlijk moeten zien als een verlenging van ASP/db. Het is een manier om de data te beschrijven die je met ASP uit een db trekt, waarna jij (of de client zelf) het kan transformeren naar iets wat je zelf wilt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
whoami: i see.. je kan via XML dus gegevens van andere sites af halen? via een database zou dat inderdaad lastiger worden. Als ik het goed begrijp zou je dus nadat je je XML bestand hebt ontvangen met de nieuwe koersen hier een scriptje op los kunnen laten welke het vervolgens in een dbase zet? (ja sorry, ik houd nou eenmaal van mijn geliefde databases) ;)

• whoami
Tampie2000:

Je zou XML eigenlijk moeten zien als een verlenging van ASP/db. Het is een manier om de data te beschrijven die je met ASP uit een db trekt, waarna jij (of de client zelf) het kan transformeren naar iets wat je zelf wilt.
Dat moet daarom niet persé met ASP gebeuren.
orah666:
whoami: i see.. je kan via XML dus gegevens van andere sites af halen? via een database zou dat inderdaad lastiger worden. Als ik het goed begrijp zou je dus nadat je je XML bestand hebt ontvangen met de nieuwe koersen hier een scriptje op los kunnen laten welke het vervolgens in een dbase zet? (ja sorry, ik houd nou eenmaal van mijn geliefde databases) ;)
Inderdaad, en dat is precies hoe ik dat ook doe in m'n voorbeeld. XML is geen vervanger van DBMS'en.

Verwijderd

Topicstarter
tampie2000: hmmmm.. now it makes sense.. stel:

ik haal wat klantgegevens uit een database. Dan zou ik de klantnaam via een loopje in ASP bijvoorbeeld in een specifieke <klantnaam> tag kunnen zetten ipv untagged in normaal HTML. En die tag kan ik weer opvragen op mijn palmtopje bijvoorbeeld? Zo van : get all info where tag = <klantnaam> (effe op z'n janboerenfluitjes) and put in Excel?

Verwijderd

Topicstarter
In het geval van datasharing via XML zou het wel handig zijn als er een soort standaard is in het benoemen van tags voor bepaalde informatie. Of gaat dat dan via de DTD als iemand zijn applicatie aan een andere applicatie wil koppelen. Zo ja, zijn die DTD's dan gewoon in te zien?

Verwijderd

als je een url/pad heb van die dtd kan je die gewoon downloaden/openen in een text editor en bekijken.

• whoami
Er zijn ook nog tal van andere toepassingen voor XML. Je kan bv ook configuratiefiles voor jouw programma's in XML formaat opslaan.

• whoami
Op dinsdag 30 april 2002 22:20 schreef orah666 het volgende:
tampie2000: hmmmm.. now it makes sense.. stel:

ik haal wat klantgegevens uit een database. Dan zou ik de klantnaam via een loopje in ASP bijvoorbeeld in een specifieke <klantnaam> tag kunnen zetten ipv untagged in normaal HTML. En die tag kan ik weer opvragen op mijn palmtopje bijvoorbeeld? Zo van : get all info where tag = <klantnaam> (effe op z'n janboerenfluitjes) and put in Excel?
Het is mogelijk om gegevens uit uw database te trekken en die dan in XML formaat op te slaan. Met behulp van XPath kun je gegevens in uw XML bestand gaan opzoeken. (Een beetje zoals je SQL zou gebruiken in een relationele database).

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 01:34
De weerstand tegen XML voor databases is gebaseerd op verkeerde aannames. De meeste commentaren gaan er namelijk vanuit dat de database intern de XML syntax zal gebruiken om de data op te slaan. Uiteraard is dat niet zo'n wenselijke bedoeling.

Er is echter niets op tegen (sterker nog, dat is erg makkelijk zijn) als een database (relationeel of zelfs puur XML) een XML view op de data heeft. Je kunt queries dan uitdrukken in termen van deze XML view en je krijgt resultaten ook in termen van deze XML view terug.

Dit is overigens niet echt een vernieuwende gedachte, want het wordt al veel gebruikt ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Er zijn al een aantal topics over geweest. Ff zoeken en je weet het, dat XML geen nut heeft :)

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 11:31
Op woensdag 01 mei 2002 11:58 schreef voetenzalf het volgende:
Ff zoeken en je weet het, dat XML geen nut heeft :)
Ahum?? Wij zoeken in dezelfde zoekmachine?? Feit is wel dat veel mensen het gewoon helemaal niet snappen.
Pagina: 1