Toon posts:

Arcserve

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Mijn eerste post hier, veel gelezen en interessante dingen tussen. Misschien is er iemand die mij enkele tips kan geven.
Zijn er mensen bekend met Arcserve ? Ik _probeer_ een aantal dingen te monitoren zodat onze backups behoorlijk lopen. Er wordt getest dat de 3 engines wel running zijn, er wordt gemaild wanneer de job begint en eindigd. Maar nu zou ik graag weten of het mogelijk is via de prompt, de tape naam te weten te komen ?

Zou handig zijn, zodat ik nog kan ingrijpen vooraleer de backup start.

Alvast bedankt !

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Kan je iets duidelijker zijn ?

De tapenaam wordt bepaald tijdens de formatteer actie, dus ik zou niet weten waarom je de naam zou willen weten. Na afloop kan je die in de device manager overigens makkelijk zien.

De tool die ik ken is CHGTEST.EXE maar die kan dat dacht ik niet.

Je kan met ARCBATCH wel een job submitten en een tapenaam opgeven lees ik net. Een oplossing ?

Verwijderd

Topicstarter
Stel je hebt MONDAY -> FRIDAY tapes, en er wordt een TUESDAY ipv MONDAY gemount, is er een verkeerde tape.
En omdat de job herformatteerd met dezelfde naam, wordt dus verkeerde tape gewist.
Ik zie dat enkel via Arcserve in device manager.
Met +20 backup servers zou het handig zijn om vooraleer de backup begint, even alle tapenamen in te lezen via batch liefst.

Misschien nu iets duidelijker ?
Ik ga alvast je tips even nagaan...

Verwijderd

als je 20+ backupservers hebt, ben je zowiezo slecht bezig ...

je kunt beter naar een centralized oplossing gaan . met een library over fibre oid ..

• localhost
  • Niet online

localhost

Op dinsdag 30 april 2002 22:05 schreef T-2000 het volgende:
Stel je hebt MONDAY -> FRIDAY tapes, en er wordt een TUESDAY ipv MONDAY gemount, is er een verkeerde tape.
Misschien kan je beter naar GFS Ratation schema's gaan ? Een tape wordt dan automatisch overschreven met bv. de volgende naam:

<DATUM>-<DAGVDWEEK>-<F|I>

Bijvoorbeeld: 30-04-02 TUE-I voor de incremental van dinsdag. En 03-05-02 FRI-F voor de full backup van vrijdag.

Als een tape "expired" is wordt deze automatisch overschreven.

En kijk inderdaad eens naar een Library, of als deze te groot is naar een Autoloader. Hier kan je meerdere blanco tapes in stoppen en je hoef nog maar 1x per week echt met tapes te gaan lopen rommelen.

Verwijderd

Topicstarter
ja, idd ik weet dat het niet een ideale oplossing is, maar ik heb dit nu ook maar geërfd, en kan nu alles rechttrekken :(

We hebben inderdaad 2 tapelibraries staan (1x 24 DLT) en 1 x 10 DLT. Die werden onlangs installed en draaien ok.

De andere server draaien op hun eigen DLT tape, en daar loopt het meestal mis. Krijg van die toestanden van een 15/30 DLT tape waar je +50Gb mag op backuppen... Het is een puinhoop. Backups die 7 of 8u duren,enz...
Even een foldertje terugzetten ? Gelieve 2 uur te wachten om een tape te mergen...

En Arcserve (CA) support & registratie, valt ook dik tegen.
Pfff...

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-04 10:30

@r!k

It is I, Leclerq

Op woensdag 01 mei 2002 10:43 schreef T-2000 het volgende:
ja, idd ik weet dat het niet een ideale oplossing is, maar ik heb dit nu ook maar geërfd, en kan nu alles rechttrekken :(

We hebben inderdaad 2 tapelibraries staan (1x 24 DLT) en 1 x 10 DLT. Die werden onlangs installed en draaien ok.

De andere server draaien op hun eigen DLT tape, en daar loopt het meestal mis. Krijg van die toestanden van een 15/30 DLT tape waar je +50Gb mag op backuppen... Het is een puinhoop. Backups die 7 of 8u duren,enz...
Even een foldertje terugzetten ? Gelieve 2 uur te wachten om een tape te mergen...

En Arcserve (CA) support & registratie, valt ook dik tegen.
Pfff...
Mergen, waarom haal het niet uit de database?

heb je trouwens Novell of NT daar staan?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Verwijderd

Topicstarter
we hebben NT/W2K staan. Maar als redelijke nieuweling, is het zo'n prullerei om alles in orde te krijgen.
De meerderheid van de server backuppen op hun eigen DLT, maar dan heb ik weer server waar te veel data opstaat. Dan hadden ze de rest van de backup via een andere server laten lopen enz...

Ik ben nog niet lang mee bezig meer Arcserve, maar dat restoren is ook zo'n hel voor mij. Als ik snel wil restoren moet de tape terug gemount worden op de lokatie (tijdverlies). Mount ik de restore tape op mijn eigen lokatie moet ik eerst die tape mergen (duurt & duurt).
De databases staan op de servers zelf... Sommige pakketten vind ik de reg. nrs. niet meer terug. Kan je je dat voorstellen dat ik soms grijs haar bij krijg...

Had al voorgesteld om de hele boel buiten te gooien, en terug nieuwe pakketten aan te kopen (brightstor of backupexec) en terug proper te installeren...

Sorry, dat ik een beetje amateuristisch overkom.

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
T-2000 je hoeft je niet te verontschuldigen, het forum is er voor iedereen en je hoeft en kunt niet alles weten.

Ik gebruik zelf ook Arcserve en heb daarvoor 2 DLT drives in gebruik en ga nu een 3e in gebruik nemen. Dit doe ik vanwege de snelheid want de data past nog wel op 2 tapes als het moet.

Wat ik in jouw geval zou doen; samen met een leverancier bekijken hoe je de zaak het best aan kunt pakken. Dus eerst een goed plan dan pas doen ! Een leverancier erbij betrekken neemt ook bij jouw wat druk van de ketel en dat is ook wel eens prettig. ;)

Je backup is wel zo ongeveer het belangrijkst van je hele infrastructuur maar is vaak een ondergeschoven kindje.
Op het moment dat er een server crashed of er is data weg word jij daarop afgerekend en dan ben je wel blij met een goede backup.

edit:

Ik was vergeten je welkom te heten op dit forum, bij deze. :)
Tip: Lees de FAQ van dit forum goed door, ik spreek uit eigen ervaring. ;)

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• localhost
  • Niet online

localhost

Op woensdag 01 mei 2002 10:43 schreef T-2000 het volgende:
Krijg van die toestanden van een 15/30 DLT tape waar je +50Gb mag op backuppen...
Ehh tja.. Dit verklaart een hoop.

Gelukkig schat je de situatie op de juiste manier in, dat kan niet van iedere systeembeheerder worden gezegd.

Betreft het hier remote kantoren of zo ? Anders zou ik alles op die grote library knallen en met agents gaan werken. Hoe is je library momenteel ingedeeld ? En heb je beide libraries aan 1 ARCServe server hangen of aan 2 ?

Mijn full backup is 8 DLT 35/70 GB tapes. Moet er niet aan denken dat ik dat dus handmatig allemaal moet gaan wisselen.

Verwijderd

Topicstarter
alvast bedankt seq_eunce !

Het zijn inderdaad verschillende servers, meerendeel op verschillende lokaties.
Ik denk dat ik mijn verantwoordelijke eens ga spreken zodat we met de leverancier eens een plan kunnen uittekenen en desnoods 1 of 2 dagen backup cursus ga volgen. Probleem is ook dat ze maar storage bijplaatsen maar niet aan backup denken. Misschien is een upgrade van de kleinere 15/30 mogelijk en deze te vervangen door 40/80 DLT's. En dan centraal beheerd vanop mijn console. Nu moet ik telkens remote scherm overnemen, en aldaar bedienen. Handig kan je dat niet noemen. Kan ik de backup databases die nu lokaal worden gezet, centraal zetten in 1 grote op 1 bepaalde server, en alzo sneller restoren ?

Wat die library van Compaq betreft, die wordt gebruikt voor de grote SQL db'n en gebeurd via fiber.

• localhost
  • Niet online

localhost

ARCServe is nogal heavy op de database. Als dat allemaal over huurlijntjes moet, lijkt me niet handig. Maar, inderdaad, je zou alles in 1 grote MS SQL database kunnen pompen.

Misschien moet je ook eens kijken naar andere paketten, zeker als er toch met mensen gesproken gaat worden. Zoals je het verhaal nu verteld, moet het echt eens tegen het licht gehouden worden. Denk eens aan bijvoorbeeld: Legato, Veritas Backup Exec, Tivoli TSM.

En waarom moet je backups zo vaak terug zetten ? Vertel de mensen het volgende: "De backup is in geval van calamiteiten. Brand, overstroming en aardbeving. Die heb ik hier afgelopen week niet gezien." Reken ook aan je baas voor hoe duur het is om een bestand van de backup tape terug te halen (en niet zo krenterig rekenen dat het maar 5 minuten kost). Ik denk dat het je minimaal 1 uur kost als het de backup van gisteren was. Is het een oudere backup dan kost het je zeker 2 tot 3 uur + de tijd die nodig is om de tapes weer op lokatie te krijgen). Vertel verder dat de doorlooptijd ongeveer 2 dagen en, en gegarandeerd dat niemand meer bij je langs komt.

Verwijderd

Topicstarter
Localhost, daz nog een punt dat ik zou kunnen aanbrengen : kostprijs van een restore ! Nooit aan gedacht dat door te rekenen :) Ga ik zeker aanbrengen. Nu ook bellen users soms omdat uit domheid of dergelijke een eigen bestand van de server storage hebben verwijderen. En die verwachten dan dat ik 'nou eventjes' kan terugzetten... Tja... And now for something completely different : A commercial.

By the way... hebben jullie een policy opgesteld wat betreft user storage ? of user mailbox grootte ? Dan swingt bij ons ook redelijk de pan uit |:(

• localhost
  • Niet online

localhost

We dwalen wat af, maar dat kan denk ik wel.

Home directories = 125 MB
en die groeit mee nagelang we nieuwe applicaties uitrollen (nieuwere versies vreten diskruimte :( )

Afdelings directories = 500 MB

Project directories = 100 MB
maar uitbreiding is eenvoudig. Projectleider dient 2 dagen vooruit meer ruimte aan te vragen. Deze wordt in stukken van maximaal 50 MB uitgedeeld.

Mailbox = 100 MB, maar we gaan terug naar 50 MB.

En overal staan Quota's op.

Even raden. Bij jullie zijn mensen met mailboxen van 1 to 1.5 GB. En een home directory van 2 GB is geen uitzondering. Dat was hier dus ook zo.

Hoe hebben we dat gedaan ? Het bedrijf heeft reorganisatie doorgevoerd (met helaas gedwongen ontslagen) en wij meteen de Quota's erop. Geen centje pijn.

Verwijderd

Topicstarter
Goh... ik kijk benijdenswaardig toe.
Zo moet het idd. Zoals je zelf dacht, is onze situatie ook. Ik zou veel strenger & stricter optreden, maar ja ik ben de manager niet. Het begint onbeheerbaar te worden, en kunnen nauwelijks rekenen op begrip van users.
En iedereen gelijk voor wet.

Toch iedereen al een bedankt voor jullie tips aan deze would-be sys admin !
Pagina: 1