Beeld bevriest, geluid herhaald, niets reageert...

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
" Beeld bevriest, geluid herhaald, niets reageert... "

Dit is het type 'hang' dat ik krijg wanneer ik zwaar aan het gamen ben.

Kan iemand een 'diagnose' stellen ??

Het beeld bevriest, toetsenbord en muis reageren niet meer, het laatste geluidje wordt continue herhaald en de Power knop moet 4 tellen ingedrukt worden om de PC uit te zetten (normaalgesproken maar heel even.)

Alles loopt binnen spec: PIII 600 katmai, Asus P2b revision 1.04 (december 1998) met FSB op 100 MHz, RAM (2x64 MB) volgens SPD chipje op CAS 2-3-2, Asus V7100 MX netjes op 175/166 MHz.

Systeemkast is voorzien van intake fan (80 mm) en een 5 1/2" bay koeler ( 2 x 40 mm) en voor de afvoer zorgt een 2e fan en de fan van de voeding, dus 2 x 80 mm fan blazen naar buiten. CPU is voorzien van SECC2 Golden Orb en tenslotte zit er warmtepasta tussen BX chipset en groene chipset heatsink. Warmtepasta is in beide gevallen (chipset en CPU) Arctic Silver.

BIOS van het moederbord is up-to-date, en dat geldt ook voor videodrivers, geluidskaart drivers en de games die het type 'hang' veroorzaken.

De trigger is grote textures in spellen. Q3A kan meer dan een uur 8 bots op 'Nightmare!' level laten fraggen, als het maar een klein level is. Doe ik dit in Tier 4 levels, Q3DM12 bijvoorbeeld, dan heb ik tussen de 5 en 20 minuten voordat 'ie bevriest. Dus dat zou betekenen dat RAM -> AGP traffic de boosdoener is.

Half-Life Counterstrike (7.1 beta) laat een soortgelijk gedrag zien. Binnen een half uur mag ik de Power knop 4 seconden in gaan drukken.

Iedere keer hetzelfde: Beeld vast, geluid staat op 'repeat', niets reageert en de Power knop mag 4 seconden in. WAAR LIGT DAN HET PROBLEEM ??

Ik vermoed dat mijn BX chipset brak is... Ik zou dus moeten testen door een ander Slot 1 BX bord te regelen... Maar voordat het zover is, feedback van jullie graag ...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Hellfire
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat probleem heb ik ook een tijd lang gehad. Ik heb het op kunnen lossen door de memory timings in het bios zelf in de stellen en niet automatisch te laten doen.

Gewoon dat auto uitzetten en rebooten... ik had eerst alles laten staan zoals het toen tevoorschijn kwam. als het goed werkt kun je altijd sommige wat terug zetten.

Suc6

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
CAS 3-3-3 vertoont nog steeds hetzelfde probleem. Dus dat valt ook af als mogelijke trigger. Tussen 2-3-2 en 3-3-3 zit geen verschil in 'crashfrequency' dus heb ik het weer teruggezet op 'by SPD'.

Dit geheugen kan FSB 112 CAS 2-2-2 trekken zonder problemen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• Hellfire
  • Niet online
:(

je zegt zelf dat je misschien denkt dat het door de AGP traffic komt, draai je op AGP 1x of 2x?

Misschien dat je kan forceren om hem op 1x te laten draaien. Ik had hem eerst nl 'handmatig' op 2x staan, en dat ging ook niet helemaal lekker...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Dat valt niet direct in de BIOS te veranderen. Het enige wat ik in de BIOS kan instellen is de AGP Aperture. En of die nou op 4 MB staat of op 64 MB, dat maakt niet uit, de crashes vinden nog steeds plaats.

Iemand die weet met welke register sleutel ik AGP 1x kan forceren ?

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Dit had ik ook bij het spel Driver.
Dit gebeurde zelfs ook na een schone installatie :(

Maar Moi is Moi, en heb de oorzaak kunnen achterhalen.

Bleek dat het spel de hogeresolutie/refreshrate van Windows 98se pakte.
Hierdoor liep het syteem, precies op de zelfde manier als die van jou vast.

Zet het zooitje maar eens op.
800X600@ 16-bits, en de refresrate op 75Hrz

Laat effe weten als het werkt, bij mij wel

And The Only One

Verwijderd

Mijn P2B kon gewoon niet overweg met de power die een Geforce nodig heeft .

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Diamon: Hmmm ... zou het ? Ik speel Q3A op 1024x786 @ 16 bit @ 100 Hz en Half-Life Counterstrike nog een resolutie-stapje hoger, @16 bit @ 85 Hz. Windows is 800x600 @ 32 bit @ 100 Hz.

Maar het doet het allemaal wel vloeiend.

Het ZOU kunnen helpen omdat de AGP traffic bij een lagere resolutie natuurlijk wel minder wordt. :( Alleen terug naar 800x600 ?? ewhhhh.

En PeeJee: dit is een GeForce MX, dus een kleine 8 Watt... dat moet het probleem niet zijn. Kaart op 175/166 of op 200/200 maakt niet uit...

Verwijderd

Nee ,dat heeft te maken met de spanning op de AGP bus . Op andere mobo's kun je die veranderen . Op de P2B kan dat niet en is ie al vrij laag geloof ik .

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
V I/O kan ik wel aanpassen. Er zit een jumper op de P2B die van 3.3 V I/O op 'test' kan, en dat maakt er 3.6 volt van. Ook dan nog hangt 'ie... Zeker weten doe ik het niet, maar als het goed is slaat die V I/O op PCI sloten én AGP slot...

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
... verder niemand suggesties ? :(

• jahako
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 13:37
lijkt me de geluidskaart.
heb hier een oude A3D na een half uurtje vast in kingpin online, hardware aceleratie en d3d support afgevinkt(uit). nooit last meer van gehad
cel 600@900 asus tnt 1 azteck a3d
jan

Verwijderd

dat heb ik dus al bij het laden van aliens vs. preditor
terwijl ik de demo wle kan draaie

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
probleem heb ik ook gehad

of het nou quake 3 was of transport tycoon(iets op tegen?) dat ik uren speelde, zelfde probleem

ik heb absoluut geen idee hoe het goed is gekomen maar het schijnt weg te zijn

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:45
Ik heb dit ook !

En het gebeurd soms weken niet en dan ineens 3 x op een avond, en wel in mijn favoriete spel : Half-Life , als ik net eerste sta op internet natuurlijk !!!

En het gebeurt ALLEEN in Half-Life !

HAREN UIT MIJN HOOFD GETROKKEN !!!!!!!

echt werkelijk alles in mijn PC is al eens vervangen, behalve :

3Com PCI Combo NIC
SB Live ! Retail + 2 dochterkaartjes
Promise Ultra66 (nu een FastTrak66)
Symbios SCSI kaart

CPU, RAM, VGA (eerst V3400TNT-TV, nu G400 Max), MOBO (eerst P2B-F, nu P3B-F), Harddisks etc. alles is al eens vervangen.
Ik heb het vermoeden dat dit aan:

1. de Live! drivers
2. ICQ op achtergrond
3. CPU usage Promise kaart
4. Overclocken (650 @ 910)
5. 3Com NIC (oud , misschien met bug?)

ligt.

Laten we dit gezamelijk oplossen.

Trouwens het vastlopen gebeurd meestal zoals jij beschrijft, maar ik heb ook wel eens een blauw scherm gezien op het moment van vastlopen (dit kan ook zijn omdat ik een FSB van 150 Mhz. had gekozen op dat moment), waarschijnlijk is het toen RAM geweest..

eindelijk iemand die dit ook heeft

Concrete Loop Watercooling

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>lijkt me de geluidskaart.[/quote]Lang dacht ik dat het aan mijn A3D geluidskaart lag. Toen een setje Q3A sessies gedaan zonder geluidskaart. Netjes drivers gedeinstalleerd en kaart fysiek verwijderd. Zonder A3D had het wat langer nodig, maar Q3A vertoonde nog steeds hetzelfde soort bevriezingen.

A3D draagt dus wel bij, er moet tenslotte ook een aanzienlijke hoeveelheid data (geometrie van een level) naar de A3D engine voor berekening van reflectie, demping, echo en positionering, maar is niet de veroorzaker.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Ik heb hetzelfde soort gezeik in Q3A.
Ik word gewoon helemaal uit Q3A gegooid. Ik heb ontdekt dat als ik de geluidskwaliteit van hoog naar laag zet het langer duurt voor ie crasht (maar het gebeurd wel uiteindelijk).

Specs: cel366@550,192MB,TNT1-16MB,DMX XFire1024 / Soundblaster 128

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Diamon
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 26 september 2000 20:21 schreef JumpStart het volgende:
Diamon: Hmmm ... zou het ? Ik speel Q3A op 1024x786 @ 16 bit @ 100 Hz en Half-Life Counterstrike nog een resolutie-stapje hoger, @16 bit @ 85 Hz. Windows is 800x600 @ 32 bit @ 100 Hz.

Maar het doet het allemaal wel vloeiend.[/quote]Effe voor de goede order.
Dat wat ik daarboventypte, betekend niet dat ik daar zelf mee draai.
Moi draait met 1152 x 864 @ 100 Hrz @ 32-Bits
Wanneer je hem op de door mij eerder gegeven resolutie etc.... draait, en het spel loopt nog steeds vast, dan ligt het dus niet daar aan.

Dat bedoelde * Diamon er mee

And The Only One

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
niet alles tegelijk !!!

Om eventuele instabiliteit ten gevolge van overklokken te elimineren: ALLEEN 'eigen ervaring' bijdragen wanneer jou systeem ook BINNEN SPECIFICATIES draait.

En verder, het gaat mij speficiek om de manier waarop het systeem 'hangt', wat het is dat nu juist dit soort triggert. Dus BSOD of terugknallen naar Windows doet er niet toe. Dat soort crashes wordt over het algemeen getriggered door andere problemen.

Ik hoop over 2 weken te kunnen testen met mijn CPU, RAM, geluidskaart en Vid kaart op een Asus P3B-F. Dan kan er meer uitgesloten worden over wat nou precies de oorzaak is.

Verwijderd

dergelijke crashes had ik ook totdat ging onderklokken (nouja, minder overklokken dus)

• FreeRider
/update :

Ook vermoed ik dat dit iets met IRQ-sharing te maken zou kunnen hebben.

In mijn systeem delen de videokaart (G400Max) en de SCSI kaart (Symbios C810) IRQ 11, en netwerk (3Com PCI Combo) en USB IRQ 3.

Of een incompatibiliteit tussen Half-Life en de Live! drivers...

Tot nu toe heb ik geen situatie gevonden waarmee ik _consequent_ mijn systeem vast kan laten lopen op deze manier. Normaliter is dit mijn werkwijze bij het oplossen van problemen maar dat is hierbij nogal lastig...

Als iedereen (met ditzelfde probleem dus) nou eens post wat voor hardware er in zijn / haar ( ??? ) PC zit, ik zie bijv. al overeenkomsten in Asus PIII ....

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik heb een soortgelijk probleem gehad met mijn AsusA7V+Tbird met een ErazorX Geforce, als ik AlienvsPredator speelde; na ong. 5 minuten liep de boel vast, beeld bevroor, geluid liep door (loop). Alles geprobeerd; Via-4in1 drivers, andere resoluties, W2kpatch voor AvsP, APG instellingen, Forum om advies gevraagd, enz. Maar geen oplossing. Totdat ik die AMD/Microsoft-reg file toepastte: HET WERKT!!! Dit is misschien geen oplossing voor jou, maar wellicht hebben andere AMD mobobezitters er wat aan. Was dit nou een 'foutje' van AMD, Nvidia of Microsoft? Succes ermee.

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Dit is wat ik vermoed...

Alles wijst erop dat mijn BX chip gewoon gaar is ... toen mijn mobo geproduceerd werd was de snelste chip de PII 450.

Yields van BX chips zijn zo uitgekozen dat ze op zo'n config kunnen draaien. De bruutste AGP kaart was toen een TNT1 en A3D 2.0 kenden ze toen nog niet.

En kijk eens wat ik nu heb ... PIII 600, GeForce 2 MX, A3D 2.0 geluidskaart, en dat is heel wat meer dan de BX in november 1998 aan moest kunnen (produktie datum is dus nov. '98)

Met de komst van de PIII en krachtiger AGP kaarten werd de BX chipset zwaarder belast, maar ondertussen ging de yield natuurlijk ook omhoog, dus kon de BX gewoon mee.

Nogmaals, dit zijn speculaties. Als alles blijkt te werken op die Asus P3B-F, dan kan er met wat meer stelligheid iets over gezegd worden.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
... net maar eens Asus USA gemailed ... kijken of die nog iets nuttigs erover te melden hebben.

(Maar, gezien mijn ervaring met Asus Tech support heb ik daar een hard hoofd in...)

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ik heb een p3b-f

zelfde problemen gehad

• Toewan
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-07 19:17
Ik heb tot voor kort een Asus P2B-S gehad met SB Live! en Asus V6600 GeForce 1. En dat werkte perfect bij mij hoor. Het lijkt me niet dat die GeForce 2 MX niet genoeg spanning zou krijgen, want ik weet dat mijn V6600 een stuk meer slurpt en ik had geen problemen met mijn Asus P2B-S. Het enige wat ik nie gaaf vind is dat dat ding erg heet wordt (70+ graden) En dan draait ie niet overclocked. (Ik heb dat tweak utiltje niet geinstalleerd) Zou dat met een dun laagje koelpasta op te lossen zijn ??

Oh ja, effe dit erbij vermelden, ik heb dit probleem wel op m'n Abit KT7 raid, wanneer ik m'n AGP op 4x zet, die draait nu gewoon op AGP 2x. Maar ja, dat is het probleem bij jou ook niet, omdat de P2B maar tot AGP 2x gaat.

Testcase, waar heb jij dat file'tje vandaan gehaald ?? Kan je me dat even mailen aub ??

• Djingiz Chan
  • Laatst online: 27-04-2008

Djingiz Chan

koe zegt boe

Ik heb lang het zelfde probleem gehad alleen met een iets andere setup. Ik had toen een K7V met Elsa Erazor X2 en alles hing bij mij ook binnen no time. Ik heb na aanraden van iemand een Antec 303X 300 Watt PSU gekocht na die tijd liep alles als een trein.

Ik hoop dat je d'r wat aan hebt.

http://specs.tweak.to/11052

• FreeRider
... denk niet dat het aan BX ligt ...

Ik had het namelijk ook al toen ik een Asus V3400TNT-TV had en een Cel 333 @ 416...

• FreeRider
Ondertussen ook al 3 verschillende PSU's gehad (Codegen 200W, PowerMan 235W en nu een AOpen 250W).

Op zich is het symptoon wel mogelijk door een te zwakke voeding, zou zeker kunnen.

• Cookie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07-2025
Toewan:
Die reg-file staat hier op Tweakers.net bij de drivers/updates. Het is alleen voor Duron/Tbird systemen bedoeld en in combinatie met W2k, voor zover ik weet.

http://www.tweakers.net/meuktracker.dsp?ID=210

Never trust a computer you can't throw out a window [Steve Wozniak]

• Jeromes
  • Laatst online: 15-08 20:36
Dit probleem heb ik dus ook gehad. Bij mij is het opgelost doordat ik me agp op 1x heb gezet. dit moet je effe doen met powerstrip en dan onder diagnostics. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar bij mij was dit in iedergeval het probleem.

Suc6 ermee

Jeroen

Verwijderd

Bij mij vertoont Q3A hetzelfde. Ik ben er al maanden mee bezig om het opgelost te krijgen.

M'n systeem is:
- Dual Pentium Pro @ 200MHz op een i440FX bord (Tyan S1668D), niets overclocked
- 256Mb EDO
- Soundblaster Live! 1024
- Symbios 875 SCSI controller
- Diamond Viper 550 PCI (nvidia TNT)
- Windows 2000 Pro (met SP1)

Of ik in Q3 nou SMP aan of uit zet maakt niets uit. Hang en loop. Teruggaan naar de reference drivers van nvidia (5.32) zorgt ervoor dat het langer duurt tot de crash maar niet beter dan dat.

Ik vermoed al heel lang dat het probleem in de Live! zit (in ieder geval de driver) maar kan het niet achterhalen. Er is alleen een gedeelde IRQ tussen de SCSI kaart en USB dus daar kan het niet aan liggen. Ook memory timings manueel op z'n traagst zetten lost niets op. SCSI eruit niet. USB uit niet.

Zou het een bug zijn in de FX/BX chipset?

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
Voor alle duidelijkheid, dit is mijn systeem:

Asus P2B revision 1.04 (gekocht in december 1998) met BIOS v 1012
Pentium III 600 Katmai met SECC2 Thermaltake Golden Orb koeler
2x 64 MB SDRAM DIMM
Asus V7100 T GeForce 2 MX videokaart @175/166
TerraTec Xlerate Pro PCI geluidskaart
3Com EtherLink 10/100 PCI NIC (3C905-TX)
Quantum Fireball LCT 7,6 Gb HD
Quantum Fireball LM 20,5 Gb HD
A-Open 48speed CD rom speler
Logitech MouseMan Wheel muis
80x80x20 mm intake fan
dubbele 40x40x20 mm fan bay cooler (intake)
80x80x20 mm exhaust fan
235 Watt power supply, fan blaast naar buiten.

Dit alles in een Aegis T-10 ATX kast.

Relevante software:

Alle hardware drivers zijn up-to-date en van de fabrikant, dus geen reference
drivers. Videokaart heeft de Asus drivers op basis van de 6.18
reference drivers. (5.33 ref, 5.33 Asus en 6.18 ref vertonen hetzelfde probleem)
Quake 3 Arena, point release 1.17
Half-Life v1.1.0.1
CounterStrike v7.1 Beta

• [J.d.I.] DirtyHarry
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-07 11:33
Ik heb ook heel lang die problemen gehad met mijn vorige systeem: PII-266 op Intel 440LX met Viper550AGP. Na een maand of wat ben ik er achter gekomen dat hij niet meer hing door een bepaalde optie in mijn bios te veranderen: System bios cacheable op disable zetten. Daarna draaide hij prima en is bijna nooit meer vastgelopen.

Verwijderd

Dit probeem had/heb ik ook. Bij mij was de enige manier de AGP op 1x zetten. Als je message boards bekijkt over deze onderwerpen dan staat op elke wel vijf keer dit probleem beschreven. Bij de een knalt Q3 er al naar 10 seconden uit bij de ander duurt het wat langer. Ik heb zelf een BP6. Of ik em nou overklok of niet, win2000 of win98/ME, detonator 5.xx /6.18 /6.26, AGP 2/3 // AGP 1/1, het maakt allemaal geen biet uit. Het loopt steeds vast...

Misschien is het de BX chipset misschien wel de driver. Enige oplossing is:

Met dit : http://www.tweakfiles.com/video/getune.html proggie kan je AGP op 1x zetten zonder powerstrip ellende. Wel restarten. En anders kan je altijd nog powerstrip proberen..

Succes

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>System bios cacheable op disable zetten.[/quote]... helaas :( nog steeds niet verlost van dit probleem...

Verwijderd

tja dat hep ik ook welleens ja
Pagina: 1