[ECS K7VZA] Mobo of Proc dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb bijna een jaar geleden een systeem in elkaar gezet voor een vriend, even wat specs:

ECS K7VZA v3.0 Mobo (KT133A)
AMD Duron 900Mhz CPU
Coolermaster koelertje
TNT2 M64 32MB AGP
De rest doet er ff niet toe

DIt systeem heeft bijna een jaar prima gedraaid, belt ie me vanmiddag op: "Ik zat AVSP2 te spelen en hij viel ineens uit, zet ik hem weer aan: doet helemaal niets!" Dus ik haal het systeem op, idd, niets. Het monitor lampje blijft op standby staan, de led op het mobo brand wel. Ik heb verschillende dingen geprobeerd:

CMOS Clear Jumper er een paar min. op. Resultaat: niets

alle hardware eruit behalve: Mobo, CPU, MEM, videokaart en voeding. Resultaat: Niets

Mem er uit gehaald. Resultaat: Aan een stuk door een lange piep (DuH...) maar niet uit de PC Speaker maar heel zacht uit die buzzer op het mobo

Mobo + CPU in mijn kast met goede 300w voeding gezet, een videokaart van mij erin, mem van mij erin (doet allemaal prima): nog steeds niets, als ik de mem eruit haal hoor ik het gepiep nu wel uit de speaker.

Ik kan de CPU niet testen op een ander moederbord (gaat moeilijk een duron in een pentium bord |:( ) behalve als ik de duron ff in een mobo van een andere tweakert in de omgeving van markelo (=iets in twente) mag stoppen :+

Ik heb de search gebruikt maar ik heb alleen topics gevonden over de overclockbaarheid en zovan "deze ga ik kopen is dit een goed bordje?"

Ohja hij heeft er later nog een SCSI kaart bij gezet van AdvanSys oid en een Yamaha SCSI brander en een AOPEN IDE CD-Rom speler (De DVD wilde geen gebrande cds lezen)

EDIT:

Ik hoor net dat z'n honden enkele nachten daarvoor de computer hadden omgegooid (Stond op de grond) maar daarna deed ie het nog wel :?

• Mpdrichel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08-2024
Zoiets heb ik ook gehad dat bleek mijn moederbord te zijn. Ik hoop voor je vriend dat hij nog garantie heeft. En kun je niet bij een computer winkel in de buurt de processor laten testen?

• Erik1
  • Niet online
Ik hoop idd dat iemand het gratis kan testen, ik zal morgen eens een paar winkels uit de buurt opbellen. Hij is dus zomaar opeens stukgegaan na een jaar prima gefunctioneerd te hebben :? ik snap er echt niets van!

• Mpdrichel
Mischien is er iets losgeraakt waardoor het moederbord later kortsluiting heeft gemaakt :? En weet je niet of de honden de kast toevallig voor brandkraan aanzagen?

• Erik1
  • Niet online
Op dinsdag 30 april 2002 21:54 schreef Mpdrichel het volgende:
Mischien is er iets losgeraakt waardoor het moederbord later kortsluiting heeft gemaakt :? En weet je niet of de honden de kast toevallig voor brandkraan aanzagen?
Als brandkraan? Je bedoelt dat ze er tegenaan hebben ge... nee, dat zou wel vaag zijn! (de kast was dicht en de zijplaten stinken ook niet ofzo...)

Over dat eerste, ik zal is ff kijken of er wat los zit.

• Erik1
  • Niet online
voor zover ik kan zien zit er niets los. hier even een pic:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2978350125

Ik weet het brakke webcam maarja beter dan niets

• Erik1
  • Niet online
De duron ziet er nog wel goed uit niet zwatgeblakerd en de core is nog helemaal goed (Geen randjes eraf)

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2384564957

• Mpdrichel
Anders denk ik dat de proc gewoon dood is. Aangezien er een beveiliging op zit die zorgt dat de hele computer niet aangaat zodra er een fout in zit.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:25
Op dinsdag 30 april 2002 23:16 schreef Mpdrichel het volgende:
Anders denk ik dat de proc gewoon dood is. Aangezien er een beveiliging op zit die zorgt dat de hele computer niet aangaat zodra er een fout in zit.
das bullshit. De pc gaat alleen niet aan als de proc gewoon TE ver kapot is om nog mee te booten.

• Mpdrichel
Als ik 1 kabel niet of niet goed aansluit op mijn moederbord dan gaat mijn hele computer niet aan. Als er ook maar 1 ding verkeerd zit dan gaat hij niet aan ter bescherming.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hmmz, ik kan me herinneren dat ik dit ook had met m'n K7VZA... Toen ik probeerde een Athlon 1.2 (100MHz) op 133 te laten lopen. (Bij de 1G lukt dat wel :) )
Maar omdat ie er -ineens- volledig mee kapt vermoed ik dat er ergens iets defect is geraakt. Alle stekers/sockets/slots leeggehaald en minimaal gevuld? Probeer de proc op een ander mainboard... En anders de mem modules een voor een proberen. (als je er maar een hebt, leen ff een andere).
Als dat faalt, vid kaart defect? (als de video BIOS niets naar het scherm stuurt... ... ...)

Als het ook de vid kaart niet is, dan is t mainboard brak.

Forget your fears...
...and want to know more...

• Alientrader
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 08:58

Alientrader

Dit was mijn compu!!

Vraagje... Start de ventilator van de voeding wel?
Je schreef dat er 'niets gebeurt'

Slotenmaker in Rotterdam | Slotenmaker in heel Nederland | Slotenmaker in Den Haag

Verwijderd

leuk die k7vza boards :) ben er nu van af :) heb mijne weten te ruilen tegen een k7s5a die brak deed bij een gast en bij mij werkt die als een Straaljager zo hard
durontje 800 Works fine :)

• Erik1
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 00:25 schreef Aetje het volgende:
Hmmz, ik kan me herinneren dat ik dit ook had met m'n K7VZA... Toen ik probeerde een Athlon 1.2 (100MHz) op 133 te laten lopen. (Bij de 1G lukt dat wel :) )
Maar omdat ie er -ineens- volledig mee kapt vermoed ik dat er ergens iets defect is geraakt. Alle stekers/sockets/slots leeggehaald en minimaal gevuld? Probeer de proc op een ander mainboard... En anders de mem modules een voor een proberen. (als je er maar een hebt, leen ff een andere).
Als dat faalt, vid kaart defect? (als de video BIOS niets naar het scherm stuurt... ... ...)

Als het ook de vid kaart niet is, dan is t mainboard brak.
Ik heb hem in een andere kast gezet (waarvan ik zeker wist dat de voeding goed was), ik heb er geheugen, videokaart van mij zelf ingezet die goed werken, ik kan de proc. niet in een ander mobo stoppen want ik heb (nog) geen andere Socket A mobo en ook geen andere AMD Proc. Als ik er een videokaart in doe (AGP of PCI) geeft ie geen piepjes ofzo gewoon helemaal niets! De CPU fan gaat draaien (Dat hoor je 'n kilometer verder nog) Ik kan hem dan ook niet uitzetten, dus stekker er uit of knop 4 sec. indrukken. Als ik het geheugen er uit haal hoor ik wel de geheugen piep-piep-piep eindeloos door.
Op woensdag 01 mei 2002 00:27 schreef Alientrader het volgende:
Vraagje... Start de ventilator van de voeding wel?
Je schreef dat er 'niets gebeurt'
Ja die draait.

Ik ga vandaag ff een paar computerwinkels uit de buurt opbellen of ik de duron mag testen.

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:31
je mag mijn mobo ff lenen

tegen avondje feesten in dieka :)

• Erik1
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 11:21 schreef Sjoak het volgende:
je mag mijn mobo ff lenen

tegen avondje feesten in dieka :)
LoLz, Dan zoek ik nog wel ff verder naar iemand die mijn mobo wil testen.

Ga ik liever zelf naar dieka :+

• Erik1
  • Niet online
ik heb een computerwinkel gevonden die de duron gratis wil testen, daar ga ik nu ff heen!

• Erik1
  • Niet online
Ik ben er dus ff heen geweest, en ze hebben de duron getest en die deed het prima, nou weet ik dus dat het aan het mobo ligt, ik dacht dus: als het geheugen er uit is piept ie wel, maar met geheugen zonder videokaart hoor ik geen video error piepjes. dus ik denk dat 't bios niet zover komt omdat die corrupt is geraakt oid. Nou was mijn idee dus om een 386 oid erbij te pakken (een PC waarbij het niet erg is dat er iets stuk gaat) daarmee te booten met een dos diskette, bios eruit, ECS Bios erin, flashen, bios weer in de ECS. Zou dit kunnen gaan werken?

• Erik1
  • Niet online
Ik ga denk ik toch maar niet die bios er af halen en flashen, ik stuur het hele bord wel op naar Gistron (=winkel) en vraag of ik er tegen wat bijbetaling nog een K7S5A bij kan krijgen ipv de K7VZA.

Verwijderd

dan OC bios er in stampen ?
enne k7s5a is nu even duur geloof ik :o

Gistron suxt kwa retour vink :)

workend spul is G00D

• Erik1
  • Niet online
Op woensdag 01 mei 2002 22:20 schreef Dannyke het volgende:
dan OC bios er in stampen ?
enne k7s5a is nu even duur geloof ik :o

Gistron suxt kwa retour vink :)

workend spul is G00D
Met de K7VZA kreeg ik de duron al op 900@1000 (dat is het meeste wat je kunt instellen :o ) Als ik nu nog een K7S5A erbij krijg doe ik daar de Cheepobios :? in en dan zet ik op de duron wat potloodstreepjes erbij zodat de VCore naar 1,85 gaat en dan opclocken maar!

Ik weet niet of Gistron suxt kwa retour, ik heb 1 keer een brak dimmetje terug moeten sturen en ik had binnen 2 weken een nieuwe :) T'is alleen wel balen dat ik net een hele zooi onderdelen heb besteld en een dag later is me mobo stuk :( had ik mooi een mobotje extra kunnen bestellen!

Btw, ik weet niet hoever ik em kan overclocken, maar het 2e regeltje op de core begint met: AKCA Is dit goed of slecht?

Verwijderd

geen idee :)
k heb zo`n k7s5a voor me duron 800@855 met 1.85 volt :) werkt stable 895 lukt ook wel maar das nie stable bij mp3 encoding en brenchmarks :)
en deze XP1600 (1.4 ghz) @ Xp1800 ( 1.5ghz )
en dat met locked cputjes :)

zou je met een unlocked cpu verder kennen ?:)

• Erik1
  • Niet online
Op donderdag 02 mei 2002 11:13 schreef Dannyke het volgende:
geen idee :)
k heb zo`n k7s5a voor me duron 800@855 met 1.85 volt :) werkt stable 895 lukt ook wel maar das nie stable bij mp3 encoding en brenchmarks :)
en deze XP1600 (1.4 ghz) @ Xp1800 ( 1.5ghz )
en dat met locked cputjes :)

zou je met een unlocked cpu verder kennen ?:)
Die duron is unlocked, maar met die K7VZA kan de multiplier niet gewijzigd worden |:( Ik heb net vanmorgen net een Athlon XP 1800+ en een K75SA Gekregen (voor mijzelf) maar hoe unlock je die, ik heb gehoord dat dit niet met potloodstreepjes wil, maar dat kan ik altijd nog wel uitzoeken. De Athlon XP is een AGOGA Y is dit een goede stepping?
Pagina: 1