Toon posts:

Hapering DVD...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen zaterdag heb ik bij BCC een DVD-speler gekocht van het type Philips DVD722. Meteen ook maar een kleine verzameling DVD's gekocht (The Matrix, Shrek, The Abyss etc.). De eerste ervaringen: schitterend beeld en dito geluid, echter... bijna elke DVD haperde op een gegeven moment, d.w.z. het beeld en geluid bevroren gedurende een halve tot een volle seconde! Op een bepaald moment ontdekte ik bij het afspelen van "The Thing" dat deze altijd op hetzelfde moment blijft hangen (1:28:15).

Dus maandag terug naar BCC gegaan en ik mocht direct een nieuwe uitzoeken. Het werd een Thomson DTH5400. Thuisgekomen viel helaas meteen op dat de beeldkwaliteit het gewoon niet haalt bij de DVD722 van Philips. Ironisch genoeg hapert de Thomson totaal niet op "The Thing", maar voor mij is hij niet gelijkwaardig met de eerdere aankoop. Dusssss... dezelfde dag nog terug naar BCC gegaan met de Thomson en "The Thing" onder de arm. En nu het frappante: de dvd bleef op alle Philips-modellen hangen, d.w.z. de dvd622, dvd722, dvd751, dvd762 en dvd951!

Na veel zoeken op internet kwam ik erachter dat de informatie op dvd's verdeeld is over 2 lagen en dat bij omschakeling van laag 1 naar laag 2 een vertraging kan optreden, ook wel 'layer change delay' genoemd. Ook wordt gezegd dat bijna alle dvd-spelers hier last van hebben. Alleen Denon schijnt spelers met een 4 Mb buffer uit te rusten om de layer change delay zo klein mogelijk te houden...

Nu vraag ik me af of:

1) Het probleem van haperen bij de Philips alleen maar betrekking heeft op layer changes?
2) De Philips Q40 of Q50 beter omgaan met layer changes?
3) De firmware oorzaak kan zijn van het probleem?
4) Anderen soortgelijke ervaringen hebben met het afspelen van dvd's (al dan niet met een Philips dvd-speler)?
5) Er andere merken zijn met dezelfde beeldkwaliteit als Philips maar met geen (of minder opvallende) haperingen?

Bij voorbaat bedankt!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb hier 2 DVD spelers.

Eentje hangt er in mijn PC maar de andere is een standalone.

Een Yukai DVD speler die ik een jaar geleden bij de Karwei heb gekocht, ze worden ook wel onder het merknaam Mustek verkocht.

Ik heb geen problemen met het overschakelen van de beide layers, alleen het beeldkwaliteit van de standalone haalt het bij lange na niet met mijn PC :r

/Edit
Wat wil je ook met een Radeon 8500 chipset... >:) >:)
/Edit

He who controls the Spice, controls the Universe.

Verwijderd

he dat heb ik ook en ik heb een sony dvd kijk alleen niet zo veel dvd omdat ik nog geen tv kabel heb maar lastig is het wel

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op de DVD's zelf die dual layer zijn staat vaak (altijd?) een waarschuwing dat het beeld even kan haperen tijdens de layer-change.

Altijd beter dan dat je je dvd-tje te moeten omdraaien toch? (Bijvoorbeeld de Armageddon SE DVD)

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Dat is idd de layer change. Staat op elk DVD-doosje: "This is a dual layer DVD. Transition may trigger a slight pause". Dat ligt niet alleen aan Philips. Ik heb een Pioneer 106-S die dat ook doet.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 21:36 schreef dot_goeroe het volgende:
he dat heb ik ook en ik heb een sony dvd kijk alleen niet zo veel dvd omdat ik nog geen tv kabel heb maar lastig is het wel
Welk type Sony heb je? En hoe lang hapert ie ongeveer? Ik heb vandaag gelezen dat sommige dvd-makers proberen een layer change te 'camoufleren' in een donkere of minder drukke scène, maar dat is helaas niet met elke film mogelijk. Echt bloedirritant als je een dik uur perfect hebt zitten genieten en de magie wordt ineens doorbroken doordat de film blijft hangen. :(

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 21:41 schreef Varienaja het volgende:
Op de DVD's zelf die dual layer zijn staat vaak (altijd?) een waarschuwing dat het beeld even kan haperen tijdens de layer-change.

Altijd beter dan dat je je dvd-tje te moeten omdraaien toch? (Bijvoorbeeld de Armageddon SE DVD)
Ben ik met je eens. Trouwens wel vreemd dat niemand bij BCC direct aan een layer change delay dacht... :? Als het echt normaal is dat een dvd-speler op die manier blijft hangen, ga ik (weer) voor de Philips DVD722. Maar ik vind het vreemd dat de Thomson blijkbaar geen merkbare delay oplevert, terwijl de Philips 0,5 tot 1,0 sec. hapert.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 21:41 schreef TeslaMaster het volgende:
Dat is idd de layer change. Staat op elk DVD-doosje: "This is a dual layer DVD. Transition may trigger a slight pause". Dat ligt niet alleen aan Philips. Ik heb een Pioneer 106-S die dat ook doet.
Bedankt voor je reactie. :) Ehh... Ik heb 10 DVD's gekocht. Ik heb ze alle 10 even heel goed bekeken en er is er maar 1 (Star Wars I/The Phantom Menace), waarop inderdaad staat:
DVD 9: DUAL LAYER SINGLE SIDED DISC
Layer transition may trigger a slight pause.
Blijkbaar gaat het niet om een verplichte mededeling?

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Hier een Philips 955 met ook dat "probleem" want het is een beetje mierenneuken imho...

anyway, live with it or watch shit quality ...

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Verwijderd

type weet ik ff niet meer, en kan het momenteel ook niet opzoeken

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 22:14 schreef Baklap het volgende:
Hier een Philips 955 met ook dat "probleem" want het is een beetje mierenneuken imho...

anyway, live with it or watch shit quality ...
Zoals ik al zei: als het normaal is dat een dvd-speler op deze manier hapert op het moment van een layer change, ga ik gewoon terug naar de DVD722...

Trouwens, mierenneuken? :) Aan de ene kant wel, omdat de kwaliteit verder perfect is, maar aan de andere kant vind ik het vreemd dat dit blijkbaar ingeburgerd is. :( Het valt in ieder geval te omzeilen (d.m.v. een grote buffer, zoals Denon), maar het zal momenteel wel te duur zijn.

• Baklap

Baklap

Op dinsdag 30 april 2002 22:26 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Zoals ik al zei: als het normaal is dat een dvd-speler op deze manier hapert op het moment van een layer change, ga ik gewoon terug naar de DVD722...

Trouwens, mierenneuken? :) Aan de ene kant wel, omdat de kwaliteit verder perfect is, maar aan de andere kant vind ik het vreemd dat dit blijkbaar ingeburgerd is. :( Het valt in ieder geval te omzeilen (d.m.v. een grote buffer, zoals Denon), maar het zal momenteel wel te duur zijn.
Ja mierenneuken.. :) omdat de kwaliteit al zo veel beter is dan dat brakke VHS en het kijk en vooral luister plezier al zo hoog is op een betrekkelijk goedkoop apparaat ... Het zou wel nooit helemaal perfect worden.. en ik (noem me gek) neem die kleine hapering zonder irritatie op de koop toe ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 22:35 schreef Baklap het volgende:

[..]

Ja mierenneuken.. :) omdat de kwaliteit al zo veel beter is dan dat brakke VHS en het kijk en vooral luister plezier al zo hoog is op een betrekkelijk goedkoop apparaat ... Het zou wel nooit helemaal perfect worden.. en ik (noem me gek) neem die kleine hapering zonder irritatie op de koop toe ;)
Ok ok, je hebt gelijk. :)

• Baklap

Baklap

Op dinsdag 30 april 2002 22:54 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Ok ok, je hebt gelijk. :)
Hehehehe :P

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op dinsdag 30 april 2002 21:58 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Ben ik met je eens. Trouwens wel vreemd dat niemand bij BCC direct aan een layer change delay dacht... :? Als het echt normaal is dat een dvd-speler op die manier blijft hangen, ga ik (weer) voor de Philips DVD722. Maar ik vind het vreemd dat de Thomson blijkbaar geen merkbare delay oplevert, terwijl de Philips 0,5 tot 1,0 sec. hapert.
Waar maak je je nou druk om ?! 1 sec ! Het is heel erg normaal ook nog. Layer change kost nou eenmaal heel fftjes.
Je laat je plezier toch niet vergallen door dat ene kleine hikje in een hele film.

En dat is niet het enige dat ze bij de BCC niet weten.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Baklap

Baklap

Op woensdag 01 mei 2002 10:38 schreef tbusquet het volgende:

[..]

AMEN !!!

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-03 21:36
Komt vaak omdat DVD-speler-standalone, enkel speed hebben, en de duurdere modellen hebben vaak; of 2 speed of een buffer om dit probleem te voorkomen.

no comment

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 17:01
Op woensdag 01 mei 2002 13:06 schreef Martinus het volgende:
Komt vaak omdat DVD-speler-standalone, enkel speed hebben, en de duurdere modellen hebben vaak; of 2 speed of een buffer om dit probleem te voorkomen.
Hmm... ik dacht dat een playstation 2 ook een 2-speed drive had... Maar ook daar heb ik die hapering. Volgens mij zeker geen volle seconde... Maar toch net genoeg om op te merken...

Overigens ga ik hier niet een extra dvd-speler voor kopen die die hapering niet heeft... Een ps2 heb ik toch wel voor de spellen... Dat er ook dvd's mee gekeken kunnen worden is alleen maar mooi meegenomen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-03 16:07

Frits Flits

SOUND! Designer

Ik heb een dvd van Yanni Live at the Acropolis (regio1) en een Hiteker B-660. Als ik kijk dan valt soms het geluid voor een seconde weg, kan dat ook aan dat probleem liggen?

specs

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-03 17:01
Op woensdag 01 mei 2002 13:36 schreef Eftelingtijntje het volgende:
Ik heb een dvd van Yanni Live at the Acropolis (regio1) en een Hiteker B-660. Als ik kijk dan valt soms het geluid voor een seconde weg, kan dat ook aan dat probleem liggen?
Symptoom is dat het geluid weg valt, en het beeld ff stil blijft staan...

Het gebeurt overigens maar 1x op de hele dvd (dvd kan 2-laags zijn, en het gebeurt tijdens het wisselen tussen de lagen). Ook is het altijd exact op hetzelfde moment in de film...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 01 mei 2002 10:38 schreef tbusquet
het volgende:

[..]

Waar maak je je nou druk om ?! 1 sec ! Het is heel erg normaal ook nog. Layer change kost nou eenmaal heel fftjes.
Je laat je plezier toch niet vergallen door dat ene kleine hikje in een hele film.
Ehh... Dat het heel erg normaal is, dat wist ik dus niet.
Op het moment dat ik bij BCC over een hapering begon, had direct een belletje moeten gaan rinkelen bij de heren verkopers... Overigens heb ik voorlopig nog een Thomson thuis. Die hikt niet (merkbaar), maar de beeldkwaliteit is klote vergeleken met Philips. Dan maar perfect beeld met hik, wat mij betreft. :)
En niet alleen bij BCC, ben ik bang. :(
Pagina: 1