Toon posts:

kernel dma fout, wat betekend dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai debian woody met een een zelf gecompileerde 2.4.18 kernel.

In die computer zitten twee seagate baracuda 20 Gig. ata 100 schijven op /dev/hda en /dev/hdb. Maar de laatste tijd krijg ik zowel als ik opstart met kernel 2.4.18 en 2.2.20 de volgende meldingen over het scherm.
hda: dma_intr: error=0x84 { DriveStatusError BadCRC }
hda: dma_intr: status=0x51 { DriveReady SeekComplete Error }
De pc bestaat uit een dual intel BX moederbord met 1 pentium II 350 265 MB geheugen.

Als ik met hdparm kijk naar de settings dan staan IO 32 bit support aan en dma. Deze heb ik in een opstart script gezet. De meldingen over dma komen echter al voordat dat scriptje wordt uitgevoerd. Maar als ik later met hdparm check blijven dma en 32 bit gewoon aanstaan.

Wat gaat hier fout?

Verwijderd

Moet je voor ata100 geen extra module in de kernel mee bakken?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Deze melding kun je waarschijnlijk voorkomen door DMA uit te schakelen, al wil je dat waarschijnlijk niet. Is je schijf wel met het goede soort kabels aangesloten? Geen ATA33-kabels op een ATA100-schijf? Er is ook een kerneloptie die een dergelijke (maar niet precies dezelfde) melding voorkomt, misschien dat je daar nog iets aan hebt. Daarover vind je meer als je even de topics van de afgelopen paar dagen doorkijkt op mensen met DMA-problemen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
Ja die kernel optie ken ik die heb ik aanstaan.

Nu ik er zo over nadenk. Het zou best een aan de bekabeling kunnen liggen inderdaad.