Over "uiterlijkheden" van WM's (GLib??) [158kB]

Pagina: 1
Acties:

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vraag mij dit al heeeel erg lang af maar nu heb ik maar uiteindelijk de moeite genomen om een screenshot te maken van wat ik bedoel want ik kan het amper in woorden uitdrukken wat ik bedoel. Zie de screenshot...

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/mbmarduk5612/fluxgimpscrshot.jpg

...het zijn MIJN windowtjes van The GIMP **bovenop** een screenshot op de website van de Fluxbox windowmanager.
Merk op hoe bijvoorbeeld de SCHUIFBALKEN en BUTTONS verschillen (de "widgets" heet dat toch?)

Hoe verander je nou in hemelsnaam die dingen nou?
Ik dacht al een poos dat er een compile-time flag aan toegevoegd moest worden...en verder WAT?
Ik tast volledig in het duister, wie weet waar je die appearances moet veranderen? Of moet dit allemaal op een of andere manier via de gebruikte WM? (In mijn geval IceWM)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Hoe je windows eruit zien wordt in principe geregeld door je window manager (logische naam, niet?). Beide screenshots gebruiken verschillende window managers en dus windows met een verschillend uiterlijk. Je kunt dat bij veel window managers wijzigen met behulp van themes.
Je window manager regelt niet alles. Een deel is ook afhankelijk van de toolkit die een programma gebruikt. Zo zien GTK-programma's als The Gimp er onder bijvoorbeeld KDE niet helemaal uit als KDE-programma's. De schermen zelf wel, maar de buttons, menu-items en dergelijke worden door de toolkit bepaald. Als jij het uiterlijk van fluxbox er goed uit vindt zien dan kun je dat gaan draaien of naar een theme zoeken dat het fluxbox-uiterlijk imiteert. Is dat ongeveer wat je bedoelde?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Misschien dat ik het niet helemaal begrijp, maar volgens mij zoek je gewoon een gtk theme

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• MBMarduk
  • Niet online
Wat Odysseus zegt weet ik inderdaad, anders kon KDE geen "look" geven aan apps.
Alleen ik gebruik geen KDE of Gnome.
Volgens mij *klinkt* wat Blouwekip zegt inderdaad als wat ik nodig heb.
Kortom: wat zou ik dan moeten doen om -ongeacht de WM- de "look" van mijn [GTK] apps te veranderen?
Moet ik mij -als programeer analfabeet- gaan verdiepen in GTK-programering?

• MBMarduk
  • Niet online
In mijn ervaring zorgt de WM alleen voor de randen en plaatsing wan de "windows" en niet voor de widget BINNENIN de apps. Ik bedoel: vertelt de WM soms aan mijn apps dat ze inhoudelijk moeten veranderen "at run time"?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Nee, dat is de widgetset. Dat is voor The Gimp bijvoorbeeld GTK. Skins/themes voor GTK vind je hier bijvoorbeeld.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 30 april 2002 20:45 schreef MBMarduk het volgende:
In mijn ervaring zorgt de WM alleen voor de randen en plaatsing wan de "windows"
Dat is ook precies de taak van een windowmanager (ook al doen vele ook achtergrond, menutje en evt statusbalk oid).
en niet voor de widget BINNENIN de apps.
Nee.
Verreweg de meeste programma's maken gebruik van een widgetset. Een widgetset maakt het programmeren stukken eenvoudiger, omdat een widgetset kant-en-klare knoppen, schuifbalken, open-file-dialogs, enz, enz, enz bevat, welke het programma dan kan gebruiken.
Veelgebruikte widgetsets zijn Xaw, Motif, GTK en Qt.
Xaw en Motif zijn oud, en zijn afaik niet themable. GTK en Qt zijn een stuk nieuwer en veelgebruikter in moderne software, en hebben goed theming-mogelijkheden.
Themen houdt in dat je het uiterlijk van de widgets (en dus het uiterlijk van de widgets in alle programma's die de widgetset in kwestie gebruiken) verandert.
Als je een GTK theme installeert en gebruikt, dan zullen alle GTK apps er uitzien volgens dat theme. Same for Qt.
Op dinsdag 30 april 2002 20:43 schreef MBMarduk het volgende:
Volgens mij *klinkt* wat Blouwekip zegt inderdaad als wat ik nodig heb.
Isset ook.
Kortom: wat zou ik dan moeten doen om -ongeacht de WM- de "look" van mijn [GTK] apps te veranderen?
Widgetset themes zijn altijd ongeacht de WM die je gebruikt (maar merk op dat KDE zelf Qt gebruikt en Gnome zelf GTK gebruikt, dus deze zullen in dat geval meeveranderen in uiterlijk).
Moet ik mij -als programeer analfabeet- gaan verdiepen in GTK-programering?
Neuh, theme engine installen en themes uitzoeken en downloaden.

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Tis jammer dat ik nooit een goed uitziende theme heb kunnen vinden die onder bijde (GTK en Qt) toolkits werkt...

KDE and GNOME/GTK apps zien er altijd net wat anders uit, hoe goed ik 't ook probeer....

Maar ik kan me troosten met de hele fijne gedachte dat Windows nu met hetzelfde probleem zit. Soms zie je mooie XP knoppen, en soms die lelijke win98 achtige knoppen... >:)

Inconsistentie... geweldig! :+
Pagina: 1