[HTML/CSS]

Pagina: 1
Acties:

• UltraNerd
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een paar dagen geleden ben ik maar eens gaan kijken naar de mogelijkheden van Stylesheets. Ik ben dus hard aan het bijleren, maar nu loop ik tegen een situatue aan die ik niet kan verklaren, en ik hoop dan ook dat iemand op dit forum een verklaring of oplossing weet.

Het probleem is een lijn in een tabel die er volgens mij niet moet zijn omdat ik de breedte van alle elementen in de tabel expliciet op 0 heb gezet. Hieronder heb ik een stukje code opgenomen waarmee de situatie is te reproduceren. Opera 6 en IE 6 geven hetzelfde resultaat, een groene cel met daaromheen een rode lijn. Hoe krijg ik die rode lijn ook 0 pixels dik?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html lang=en>
<head>
<title>...</title>
<style type="text/css">
<!--
TABLE
{
  margin: 0;
  padding: 0;
  border-width: 0;
  background-color: #FF0000;
}

TD
{
  padding: 0;
  margin: 0;
  border-width: 0;
  background-color: #00FF00;
}
-->
</style>
</head>
<body>

<table>
 <tr>
  <td>GoT</td>
 </tr>
</table>

</body>
</html>

Ik probeer om geen CSS2 te gebruiken en in style sheets dus alleen CSS1 instructies op te nemen. Ik hoop dat er een oplossing binnen CSS1 mogelijk is voor it probleem. Ik heb wel een oplossing in html gevonden, namelijk door <table CELLSPACING=0> op te nemen als start van de tabel. Maar dat moet toch ook in een stylesheet mogelijk zijn?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

crisp

Devver

Pixelated

Aan je table-tag
code:
1
border-collapse: collapse;

toevoegen

Intentionally left blank

• UltraNerd
  • Niet online
Dit is inderdaad een oplossing, bedankt! Het is alleen helaas wel een CSS level 2 oplossing, en dat had ik willen vermijden. Maar goed, ik vrees dat dit de enige oplossing via stylesheets is, dus zal ik het gaan gebruiken. Mocht er iemand nog een CSS1 oplossing weten, heel graag!

trouwens, sorry voor het subject van dit topic, foutje van mij. Dat moest eigenlijk "[HTML/CSS] onverklaarde lijn in tabel" ofzoiets zijn.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

crisp

Devver

Pixelated

CSS1 oplossing is er imho gewoon niet. Als het echt ook in oudere browsers goed moet zijn, dan kan je beter gewoon
code:
1
<table border=0 cellspacing=0 cellpadding=0>

gebruiken, dat is geen misdaad hoor ;)

Intentionally left blank

Verwijderd

Wat is het verschil tussen CSS1 en CSS2? En mag ik als nieuwsgierige ziel vragen waarom je dan alleen CSS1 wilt gebruiken (compatibility met oude browsers:?)?

• UltraNerd
  • Niet online
CSS1 oplossing is er imho gewoon niet. Als het echt ook in oudere browsers goed moet zijn, dan kan je beter gewoon
code:
1
<table border=0 cellspacing=0 cellpadding=0>

gebruiken, dat is geen misdaad hoor ;)
Hehe, ik geef toe dat ik misschien wat extreem bezig ben. Ik ben aan het kijken hoever ik de scheiding van layout en content in html gescheiden kan doorvoeren, en dan moet ik dus geen tags in de html pagina zelf opnemen. Nu heb ik vandaag de CSS1 specs doorgeworsteld en aan CSS2 ben ik nog niet eens begonnen. Anyway, ik vrees dat ik het met je eens moet zijn dat binnen CSS1 er geen oplossing voor dit probleem is. Bedankt voor je input en feedback!

• UltraNerd
  • Niet online
Wat is het verschil tussen CSS1 en CSS2? En mag ik als nieuwsgierige ziel vragen waarom je dan alleen CSS1 wilt gebruiken (compatibility met oude browsers:?)?
Volgens mij is het verschil dat je in CSS2 gewoon veel meer dingen kan beinvloeden in je html pagina. Dat blijkt ook maar weer uit het probleem waar ik nu zelf mee zit :)

De reden waarom ik alleen CSS1 zou willen hebben is inderdaad om een zo groot mogelijke compatibility te hebben, en eerlijkgezegd ook een beetje omdat ik dat gewoon stoer zou vinden. Ik ben met een nieuwe pagina bezig (groot project) en ik wilde HTML3.2 en CSS1 als standaarden pikken. Ben natuurlijk niet voor niks een nerd.... ;)
Pagina: 1