[linux] snmp gegevens uitlezen voor traffic meter

Pagina: 1
Acties:

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoi iedereen,

Heb eindelijk besloten om eens aan de SNMP ondersteuning van men traffic metertje te beginnen. Maar eerst een paar vraagjes voor ik het boeltje weer eens totaal fout implementeer :)

- De SNMP registers kan ik uitlezen uit /proc/net/snmp?
- In de data die je daar krijgt, wat is de inkomende traffiek en wat de uitgaande? Ik vermoed InReceives (incoming) en OutRequests (outgoing). Maar wat is dan bijvoorbeeld InDelivers?
- De waarden die bovenstaande variables hebben, is dat in bytes?
- Zijn de waarden hier 64 bit getallen? Of moet ik de 64 bit registers op een andere manier uitlezen?
- Als ik de Linux PC reboot, worden deze getallen dan gereset? Jaja, ik weet dat ik dat makkelijk kan testen maar 'k wil m'n uptime niet verknoeien :)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Op dinsdag 30 april 2002 15:50 schreef SatCP het volgende:
- De SNMP registers kan ik uitlezen uit /proc/net/snmp?
Snmp lees je uit met een snmp-client. Uiteraard moet je ook de snmp-server aansteken (snmpd)
- Als ik de Linux PC reboot, worden deze getallen dan gereset? Jaja, ik weet dat ik dat makkelijk kan testen maar 'k wil m'n uptime niet verknoeien :)
Ja, bij een reboot, of een reset van de interface worden de traffic counters weer op 0 gesteld.

(De andere vragen zijn logisch als je er uit bent met snmp)

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bedankt voor je antwoord. Ik zal me eens verdiepen in dat snmp gedoe.

Maar toch nog een vraagje. Waarvoor dient /proc/net/snmp dan? Wat stelt de informatie daarin voor?