Toon posts:

Mijn computer loopt de hele tijd vast!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb echt een groot probleem, mijn computer loopt fokking veel vast!

Vooral tijdens games, een enkele keer tijdens gewoon gebruik (tekstverwerken, internet etc). Ik speel games zoals Jedi Knight II: Jedi Outcast en Counter-Strike online.

Er kunnen verschillende dingen gebeuren:
1) De computer loopt vast. Het geluid (en beeld) blijft hangen en ik heb geen andere keuze dan de reset-knop.
2) De computer loopt vast, het geluid en beeld blijven hangen, maar hij keert automatisch terug naar windows.
3) De computer loopt vast en binnen een seconde gaat hij automatisch resetten.

Ik wordt hier dus verschrikkelijk ziek van. Een half jaar geleden had ik Windows 98 SE, daar ging het relatief goed mee. Daarna heb ik zowel Windows XP Professional NL en Windows 2000 Professional NL geinstalleerd, maar bij allebei liep hij veel vast.

Ik wil echter niet terug naar 98SE, aangezien de gebruiksvriendelijkheid en de 'tweakbaarheid' van 98SE nogal eh... slecht is

Ik heb ook mijn systemkast afgestoft van binnen, draden uit elkaar gehaald (geen contact met kaarten, betere luchtstroom), gecheckt of er schroefjes vastzaten achter het moederbord etc etc...

Ook heb ik overal de nieuwste drivers voor, ook oudere geprobeerd.

Weten jullie misschien waar dit aan kan liggen? Het systeem is dus verschrikkelijk instabiel... mijn specs staan in me signature!

Alvast bedankt!

- HertogJan

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Je zou kunnen beginnen met het geheugen te vervangen door een reepje van een kennis. Zo sluit je iig uit dat het eventueel aan het geheugen ligt. Je zou ook je geheugen even kunnen testen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Ohwja, misschien hebben jullie hier iets aan:

Current system temperature: 35ºC
Current CPU1 temperature: 39ºC
CPU fan speed: 7000RPM
System fan speed: 6600RPM

Hoop dat je er wat mee kunt... Zijn deze gegevens normaal? Voor de duidelijkheid: ik heb niks aan mijn computer overgeclocked ofzow...

Enneh, ja ik heb er ook aan ged8 om bepaalde componenten tijdelijk te vervangen, zodat je wat dingen uit kan sluiten, maar dat kost veel tijd, dus is niet 1 2 3 gedaan :)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op dinsdag 30 april 2002 15:45 schreef Hertog_Jan het volgende:
Ohwja, misschien hebben jullie hier iets aan:

Current system temperature: 35ºC
Current CPU1 temperature: 39ºC
CPU fan speed: 7000RPM
System fan speed: 6600RPM

Hoop dat je er wat mee kunt... Zijn deze gegevens normaal? Voor de duidelijkheid: ik heb niks aan mijn computer overgeclocked ofzow...

Enneh, ja ik heb er ook aan ged8 om bepaalde componenten tijdelijk te vervangen, zodat je wat dingen uit kan sluiten, maar dat kost veel tijd, dus is niet 1 2 3 gedaan :)
Mwah, dit is niet achterlijk hoog ofzo. Ik zou, zoals Merely al had gezegd, even je geheugen testen met Memtest86. Allereerst denk ik bij zoiets aan je temperatuur van je CPU maar in dit is hierbij dus niet het geval.

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 12:43

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

irq conflicten? Is je voeding sterk genoeg? geheugen brak? brakke videokaartdrivers etc....

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:57

St@m

@ Your Service

ik zeg ook een conlict tussen het irq van je videokaart en je geluidskaart, wijzig dit eesnn in de bios bij mij hielp het, geen vastlopers meer

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:43

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Deze problemen (ook met deze spellen) komen mij niet onbekend voor.. ik heb het nu niet meer sinds een paar weken, maar heb de volgende dingen gedaan tot het wel weer werkte zoals het hoort.. misschien zit er iets bij wat je ook kan doen:

- Nieuwe voeding, mijnes was niet helemaal tof.
- Drivers.. sommige via release's waren stabieler dan andere
- Bios tweaken.. na veel gekut ontdekte ik 'de' settings voor mijn bord. oa dat mijn DDR op CL2 trager is dan op CL2.5 (tis cl2) en dat ik de video kaart settings iets moest wijzigen tov wat ze bij ATI zeggen (fast writes aan ipv uit).
- Andere software/drivers updaten, m'n live was ook gammel leek wel, met andere drivers beter..
- Windows helemaal patchen via windows update, hielp wat connectie problemen met internet in game..

Dus.. allemaal vreemde niet samenhangende dingen die er voor zorgden dat het toch allemaal kut werkt. Ms heb je er wat aan.. succ6!

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

Verwijderd

Topicstarter
OK, thx voor de snelle replies iedereen! Ik ga nu de 28.32
detonator drivers voor Win2000/XP downen (misschien helpt het) en ff in de BIOS naar me IRQ instellingen kijken.

Dat kan nl. best es kloppen, aangezien ik bij WinXP wel eens een blauw scherm kreeg met:
IRQ_NON_LESS_OR_EQUAL

Zal binnenkort posten of het effect heeft!

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ik weet niet precies of ik nu wel wat moet veranderen... Waar moet ik precies naar zoeken wat IRQ in het BIOS betreft?

Ik ga ook nog ff drivers voor me mobo zoeken.

Verwijderd

je kunt je bios ook eff resetten en defaults laden en dan eff kijken of alles goed staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ohja, iemand raadde me aan in mijn apparaatbeheer te kijken, waar ik dit vond:

Onder de groep 'Poorten' staan 3 apparaten, waarvan 2 met uitroepteken:

(!)Communicatiepoort (COM1)
(!)Communicatiepoort (COM3)
ECP-Printerpoort (LPT1)

Bij de eigenschappen van die twee compoorten staat onder het tabblad bronnen:

Broninstellingen:

Dit apparaat kan niet genoeg vrije bronnen vinden om te gebruiken.

Als u dit apparaat wilt gebruiken, dient u een van de andere apparaten in dit systeem uit te schakelen.

Ik heb net trouwens de nieuwste AGP drivers voor mijn moederbord (met de K7 chipset, niet de VIA) gedownload+geinstalleerd, misschien helpt dat.

Verwijderd

Topicstarter
*zucht*

Hij loopt nog steeds de hele tijd vast...

*zucht* :'( :'( :'( :'( :'( :?

• St@m

St@m

@ Your Service

Op dinsdag 30 april 2002 16:45 schreef Hertog_Jan het volgende:
Hmmm ik weet niet precies of ik nu wel wat moet veranderen... Waar moet ik precies naar zoeken wat IRQ in het BIOS betreft?

Ik ga ook nog ff drivers voor me mobo zoeken.
Ik weet het zo niet uit m'n hoofd, maar zoek je bios s door op iets wat met irq te maken heeft (check trouwens eerst of je irq wel gedeeld wordt met video en geluid in de systeeminfo (onder bureauassecoires ergens)) Als het goed is zul je uiteindelijk ergens zien irq video enabled/disabled zet deze op enabled als ie op disabled stond en andersom daar moet het ergens zitten. Let me know

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

Verwijderd

Onstabiele voeding :?

Verwijderd

Hier heb ik ook een dik half jaar meegezeten, win 98se en xp heb ik gehad, totdat ik een keer een error report van xp opgestuurd had en ik kreeg een enorme lijst van dingen die ik er aan kon doen, bv bepaalde settings in de bios veranderen.

Dit had vooral te maken met het disablen van caching.
Dus ik heb de eerste de beste canging iets uitgezet en sindsdien niet een vastloper gehad.

Verwijderd

Kijk is bij < controlpannel -> admin (beheer) tools -> computer maneg -> hardware -> conflicts

Verwijderd

heey dit probleem ken ik...

keb er nou zelf ook last van, VOORAL onder spellen gebeurt het. en ik kreeg vandaag de error IRQL_NON_LESS_OR_EQUAL

Het lijkt bij mij dus ook een IRQ probleem, maar hoe los ik dat op?
ok,ok, in de bios maar wat moet ik dan doen daar?

• St@m

St@m

@ Your Service

doh.. zie mijn post van gister en vertel eens wat voor een bios je hebt, je kan ook nog altijd de search gebruiken, daar staat echt veel info over irq conflicten, ik ben er zelf ook zo achter gekomen.

[topic=424963/1/250]

Hier heb ik het vandaan
Je kan natuurlijk ook je bios eens uitpluizen maakt helemaal nix uit, gaat het faut dan reset je je bios ff

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 18:41 schreef St@m het volgende:
doh.. zie mijn post van gister en vertel eens wat voor een bios je hebt, je kan ook nog altijd de search gebruiken, daar staat echt veel info over irq conflicten, ik ben er zelf ook zo achter gekomen.

[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find]http://gathering.tweakers.net/forum/find

Zie je wel :)
Aan action=results hebben we weinig :o :+

Volgens mij bedoel je:
[search=IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL]
[search=IRQ probleem]
;)

• St@m

St@m

@ Your Service

Op woensdag 08 mei 2002 18:45 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

Aan action=results hebben we weinig :o :+

Volgens mij bedoel je:
[search=IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL]
[search=IRQ probleem]
;)
Jep zoiets bedoelde ik idd, ik heb al ge-edit :)

Pagina: 1