Antenneversterker experts?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zit met een probleem. We hebben boven en beneden TV. boven 5 aansluitingen op een splitterblok en beneden een SoundEx versterker.

Het beeld vertoont boven wat ruis en mijn videorecorder herkent MTV en the box niet als stereo, en soms tmf ook niet.

Ik vermoed dat de antenneversterker te zwak is :'(

Ik denk zelf dat SoundEx troep is. Ik heb er al een keer een stuk gehad, deze is te zwak lijkt het en heb nog een ander geprobeerd, een soundex met 4 uitgangen maar die gaf gegantisch veel ruis, ook al zit ie maar op 1 aansluiting.

Of ik het schroefje nu op zacht middel of hard zet, het helpt niks.

Zijn er betere (betaalbare) antenneversterkers ?

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-02 11:05

JeroenT

hoi!

Jahzeker zijn er beter versterkers , Hirschmann bijvoorbeeld heeft goede antenneversterkers. (kosten wel 199€ :P )

koop dan ook meteen goede coaxkabel :P

dan is je beeld stukken beter iig :)

• Fairy
  • Niet online
Op dinsdag 30 april 2002 15:58 schreef Klubbheads het volgende:
Jahzeker zijn er beter versterkers , Hirschmann bijvoorbeeld heeft goede antenneversterkers. (kosten wel 199€ :P )

koop dan ook meteen goede coaxkabel :P

dan is je beeld stukken beter iig :)
€199 ? OEF :{

• JeroenT

JeroenT

hoi!

Kan veel goedkoper hoor , maar neem geen SoudEX oid..

alles wat rond de 50 € zit is wel redelijk neem ik aan ;)

Verwijderd

Wat voor splitter gebruik je, zo'n foute met tv-coax aansluitingen of een goede verliesarme met f-connectoren?

Dat is al heel belangrijk, verder heb je waarschijnlijk (veel gemaakte fout) de versterker direct beneden achter de binnenkomende doos aangesloten (meestal meterkast).

Een versterker moet je nooit direct aansluiten omdat daar het signaal al goed is en je nu dus aan het overversterken bent, daar wordt je signaal niet beter van (slechter zelfs).

Wat je moet doen:
- Eerst de TV's beneden netjes serieel aansluiten (doorlussen dus) en daarna naar boven.
- Eenmaal boven DAAR de versterker aansluiten en verder verdelen (dan is het signaal inmiddels zwak namelijk)

Hoe ik dit weet? Ik verkoop die dingen en ja hirschmann is goed spul en misschien een gedachte waard.. ;)

• Fairy
  • Niet online
Op dinsdag 30 april 2002 16:24 schreef Mr Coffee het volgende:
Wat voor splitter gebruik je, zo'n foute met tv-coax aansluitingen of een goede verliesarme met f-connectoren?

Dat is al heel belangrijk, verder heb je waarschijnlijk (veel gemaakte fout) de versterker direct beneden achter de binnenkomende doos aangesloten (meestal meterkast).

Een versterker moet je nooit direct aansluiten omdat daar het signaal al goed is en je nu dus aan het overversterken bent, daar wordt je signaal niet beter van (slechter zelfs).

Wat je moet doen:
- Eerst de TV's beneden netjes serieel aansluiten (doorlussen dus) en daarna naar boven.
- Eenmaal boven DAAR de versterker aansluiten en verder verdelen (dan is het signaal inmiddels zwak namelijk)

Hoe ik dit weet? Ik verkoop die dingen en ja hirschmann is goed spul en misschien een gedachte waard.. ;)
Huh ? maar dan is boven het signaal al minder en ga je het dan pas versterker ? dan versterk je toch het al verzwakte signaal ?

Ennehh, Het splitblok is een goed blok, helemaal van metaalspul (ziet er loodachtig uit). Ik weet zeker dat die goed is, Is een Tratec. Kabels daarin zijn recht en moet je vastschroeven. Het pinnetje in het midden is gewoon de kerndraad.

Verwijderd

Splitblok klinkt inderdaad goed, en wat dat "verzwakt signaal versterken" betreft:

Ja, dat is dan ook de hele bedoeling van een versterker. :)

Je moet het signaal weer oppeppen, niet al een dolle hond door je huis heen stuwen ;)

Succes

Verwijderd

Wat zowieso beter is als de standaard plastic kabels met gekrimpte/gesmolten pluggen:
  • Dikke kern met dik gevlochten kabel met extra folielaag (ik gebruik zelf in huis de groene CAI hoofdkabel, ooit gekregen van een CAI-monteur)
  • Metalen (volledig afgeschermde) Coax pluggen
  • Geaarde versterker (merkversterkers moeten vaak geaard geinstalleerd worden, budget versterkers hebben vaak een aansluiting voor een aardedraad)
  • Versterker op Medium (zo laag mogelijk, om overstemming en spiegeling van de kanalen te beperken)
  • Niet gebruikte uitgangen afschermen met dummy-plug (dichte metalen plug - zonder signaal pen)
  • Coaxkabels nooit parallel met voedingskabels (220V etc) leggen.
  • Andere plaatsing van de versterker t.o.v. video/tv kan ook veel uitmaken, vooral bij inferieure kabels/pluggen/apparatuur
  • Sommige mensen die net intrekken in een huis, willen nog weleens verf/kalk op de CAI hoofdaansluitingdoos spetteren. Even de contactpunten schoonschrappen van de stekkerbus/signaalpen.
  • Op de websites van kabelleveranciers staan ook veel tips over het oplossingen van storingen.
Als je niet gelijk je hele installatie wil veranderen, maar alleen met minimaal geld/materiaal ietwat verbeteren:
  • Plastik pluggen op de signaalpen isoleren met lijmpistool - en de plastic kap opvullen met alu of zink folie - of een stukje uitgeknipt blik en die in een mooi isolatiehoedje vouwen.
Over het nut van de versterker:

Stel er komt 12dB uit de CAI-doos, en je zet daar direct een passieve splitter achter. Dan wordt het signaal op de beide uitgangen 12 delen door 2 minus verlies.

Gebruik je een versterkersplitter ipv een passieve splitter, dan is op de ingang 12dB signaal, en op alle uitgangen ook 12dB (meer of minder - afhankelijk van de instelling op de regelaar).

Mijns inziens heeft versterken van signaal op zichzelf geen nut, behalve om op lange kabellengtes het signaal boven ruisnivo te houden. Hoe zwakker het signaal wordt, des te meer ruis een rol speelt - zodra de ruisverhouding dan groter wordt, versterk je alleen maar de ruis ook meer.
De meeste videorecorders, satelietontvangers en TV's hebben ingebouwde versterkers, en in geval van VCR/SAT is het signaal wat eruit komt dus vaak net iets sterker. Bij sommige videorecorders kun je de versterkingsfactor ook instellen (bij mijn VCR bijvoorbeeld door 1 schakelaartje [ATT on/off] in de buurt van de coax-aansluitingen). Bovendien willen sommige mensen het videobeeld in de woonkamer op de TV in de slaapkamer zien, en wordt daardoor voor deze opstelling gekozen:
code:
1
2
3
4
CAI -> SAT -> VCR -> Versterker/Splitter -> TV woonkamer
                             -> TV slaapkamer 1
                             -> TV slaapkamer 2
                             -> TV hobbykamer/PC

• Fairy
  • Niet online
Thanx voor de uitleg.

Ik heb net nog even met mn pa overlegd.

Bij ons ziet het er als volgt uit.

De CAI komt binnen in de meterkast. Daar zit de eerste splitsing (Door upc monteur, goed spul) voor kabelinternet en TV/RADIO.

De kabel voor internet gaat naar het kabelmodem ernaast, de lan kabel naar boven naar de PC. de tv/radio antenne loopt weer naar beneden de grond in en komt weer boven in de woonkamer ongeveer 1 meter van de tv af.

Hier zit de radio/tv splitsing (Normale aansluiting) hier zit met een kort kabeltje (20cm) meteen de antenneversterker aangesloten. er zitten 2 uitgangen op. Uitgang 1 loopt via een groene cai kabel naar boven. De 2e via een normale naar de Video»TV.

De cai kabel komt boven en gaat meteen in de splitter (via schroefdraad (F connectie?) deze splitter verdeeld het beeld weer naar zolder, slaapkamer 1 en slaapkamer 2. Op mijn slaapkamer (2) gaat 1 kabel naar de videorecorder voor de pc en 1 naar de TV.

De videorecorder ziet hier dus TMF wel als stereo zender (soms niet) maar the box en mtv zijn gewoon mono. En het beeld vind ik niet echt bijzonder goed.

Wat we nu willen doen. We hadden het idee om meteen in de meterkast een signaal naar boven te laten lopen waarlangs ook de 10mbit lan kabel loopt (moet kunnen) zodat je dus het stukje onder de vloer door overslaat. Daarna boven meteen een versterker met een splitter en dan naar slaapkamer 2 een kabel die dus ongeveer 12 meter aflegt vanaf de versterker. Daarnaast worden ook de andere tv's aangesloten.

Kan ik dan boven niet beter meteen een versterker nemen met 6 uitgangen zodat ik de splitter niet nodig heb ?

Of vinden jullie dit niks ;)

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 16:33 schreef euss het volgende:
Stel er komt 12dB uit de CAI-doos, en je zet daar direct een passieve splitter achter. Dan wordt het signaal op de beide uitgangen 12 delen door 2 minus verlies.
Er komt geen 12dB, maar 12dBuV uit de doos. dB is een verhouding tussen 2 signalen.

dBuV's zijn logaritmisch, 12dBuV gedeeld door 2 is +/- 9dB. Overigens lijkt 12 dBuV uit de CAI doos me wat aan de lage kant.

u = Mu tekentje, maar µ of µ lijkt het niet te doen op GoT.

• JeroenT

JeroenT

hoi!

µ , No Problemo >:)
Pagina: 1