[linux] newbie kan prog na installatie niet vinden

Pagina: 1
Acties:

• chicky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06-2025
Hoi,

Ik heb sinds kort Mandrake 8.2 geinstalleerd en nu heb ik ook Opera geinstalleerd.

Van de site gedownload en de *.rpm uitgepakt.
Opera is nu ingeinstalleerd (als ik KPacage gebruik staat opera er netjes tussen).

Mijn vraag is nu hoe en waarvandaan start ik Opera.
als ik opera zoek met Kfind dan krijg ik wel wat bestanden, maar als ik daar op dubbelklik gebeurd er niet echt wat.

Noot: Ja ik heb de search en de howto gebruikt, maar dit is zeker zo basic dat daar niets over in staat.

Voor de die-hards die het niet kunnen laten: je mag me gerust afbranden, hoor!

Verwijderd

doe eens:
code:
1
whereis opera

of :
code:
1
find / -iname 'opera'

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Er wordt hier in ieder geval niet afgebrand :).
Probeer eens Alt+F2 te drukken en dan 'opera' te typen, dat zou kunnen helpen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• chicky
Ik kan wel wat bestanden vinden bijv;
/usr/bin/opera
maar dan is opera een shell script.
ik kan nog meer bestanden vinden, maar daar krijg ik opera nog steeds niet mee gestart?

Hoe ziet een executable eruit onder linux?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
of in een xterm ;) typ eens 'opera&'
de '&' zorgt ervoor dat je je console vrijhoudt ;)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 30 april 2002 15:23 schreef chicky het volgende:
Ik kan wel wat bestanden vinden bijv;
/usr/bin/opera
maar dan is opera een shell script.
ik kan nog meer bestanden vinden, maar daar krijg ik opera nog steeds niet mee gestart?
Je moet inderdaad die /usr/bin/opera hebben. Het is waarschijnlijk een script dat eerst wat dingen nakijkt en vervolgens pas de echte executable aanroept.
Hoe ziet een executable eruit onder linux?
Je kunt met 'file bestandsnaam zien of het een binary executable is of niet. In principe kan elk bestand executable worden gemaakt, je kunt dit zelf zien door middel van 'ls -l bestandsnaam. Aan de linkerkant zie je dan dingen als '-rwxr-xr--'. Deze geven de rechten aan. Zie de FAQ of de search over de precieze betekenis van die tekens (zoeken op 'rechten' of 'permissies' zal wel iets boven brengen).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• chicky
Op dinsdag 30 april 2002 15:23 schreef XTerm89D het volgende:
of in een xterm ;) typ eens 'opera&'
de '&' zorgt ervoor dat je je console vrijhoudt ;)
Als ik dat doe, krijg ik dit;

[root@a102128 root]# opera&
[1] 6945
[r00t@a102128 root]# usr/lib/opera/6.0-20020225.3/opera: error while loading shared libraries: libpng.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory

weet iemand wat ik hiermee moet?

• Reefer
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02-2025

Reefer

madness

Op dinsdag 30 april 2002 15:34 schreef chicky het volgende:

[..]

Als ik dat doe, krijg ik dit;

[root@a102128 root]# opera&
[1] 6945
[r00t@a102128 root]# usr/lib/opera/6.0-20020225.3/opera: error while loading shared libraries: libpng.so.2: cannot open shared object file: No such file or directory

weet iemand wat ik hiermee moet?
ja je moet de libpng rpm dan even installeren
die je hier kunt vinden.

A Breakbeat A Day Keeps Religion Away.

• chicky
ja je moet de libpng rpm dan even installeren
die je hier kunt vinden.
[/quote]

ga ik doen, maar wat is het en wat doet het?

Als ik naar de site ga, zie ik verschillende libpng bestanden, maakt het nog uit wat ik download?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het geeft ondersteuning voor een bepaald type afbeeldingen (PNG = Portable Network Graphics).

Verwijderd

Die ellende heb ik ook gehad met Opera for linux, op een of andere manier moet hij perse de juiste libpng hebben, als je de 2e hebt maar hij wil libpng1 gaat het niet lukken en andersom. Ik had ook nog moeite die te installeren, ...
je vindt ze overigens op fr.freshrpms.net oid.

Er zijn betere manieren om het op te lossen, schijnbaar kan je libraries zo doorlinken dat het lijkt alsof je ze wel hebt, maar dat moet je natuurlijk alleen doen als het om dezelfde gaat, waarbij er om een lib gevraagd wordt die alleen een andere versie nr heeft ( dus ...so.1-4 ipv ...so.1-2), maar ik heb geen idee hoe dat gaat..
Kan ook dat ik me hier vreselijk vergis, zit ook niet achter m'n linuxbak, dus correcties/aanvullingen zijn welkom...

• chicky
nou ik heb libpng 2.1.0.3-1.src.rpm geinstalleerd, maar nog niets ?

wat nu?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik heb nauwelijks ervaring met RPMs, maar een .src.rpm is een source-RPM. Moet je die niet nog zelf compileren? Kan zijn dat dat automatisch gebeurd, ik ken daar Mandrake en RPM niet goed genoeg voor, maar dat zou verklaren dat je nog steeds niets hebt. Staat er een nieuw bestand of een nieuwe directory in /usr/src/?

• chicky
als ik met Kpacage kijk, was er al een libpng geinstalleerd.
en kan mijn gedownloade libpng niet geinstalleerd worden.

m.a.w. we zijn terug bij af, want libpng stond er dus al op.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zou je eens op je systeem de volgende commando's kunnen draaien?
code:
1
2
updatedb (als root)
locate libpng.so

De uitvoer van dat laatste commando zou moeten laten zien welke versies je van die libs allemaal hebt staan, misschien dat er iets te linken valt waardoor het toch werkt. Welke versie gaf hij in KPackage aan dat er geïnstalleerd was? Als dat 1.x is heb je er nog weinig aan vrees ik, al zou linken dan wel kunnen helpen.

• chicky
als ik locate libpng.so doe krijg ik dit;

usr/lib/libpng.so.3.1.2.1
usr/lib/libpng.so.3
usr.lib/libpng.so

heb je hier iets aan?

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 30 april 2002 16:19 schreef chicky het volgende:
als ik met Kpacage kijk (...)
Niet vervelend hoor, maar Mandrake heeft ook een eigen Software Manager. Deze controleert meteen welke andere pakketten moeten worden geinstalleerd. Als je het via de console wilt doen kan dat ook met 'urpmi pakket.rpm'.

die libpng-x.src.rpm moet je in ieder geval niet hebben. Dat is inderdaad een broncode-pakket.

Waarschijnlijk moet je even dit als root intikken:
ln -s /usr/lib/libpng.so /usr/lib/libpng.so.2

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op dinsdag 30 april 2002 16:33 schreef chicky het volgende:
als ik locate libpng.so doe krijg ik dit;

usr/lib/libpng.so.3.1.2.1
usr/lib/libpng.so.3
usr.lib/libpng.so

heb je hier iets aan?
Ah, ja daar hebben we wat aan ;) Voer het commando maar ff in wat ik in de post boven deze gaf, dan werkt ie als het goed is :)

• chicky
Op dinsdag 30 april 2002 16:36 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Ah, ja daar hebben we wat aan ;) Voer het commando maar ff in wat ik in de post boven deze gaf, dan werkt ie als het goed is :)
Dan krijg ik het volgende;

[root@a102128 root]# ln -s usr/lib/libpng.so usr/lib/libpng.so
ln: 'usr/lib/libpng.so' : Bestand bestaat

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 30 april 2002 16:44 schreef chicky het volgende:
[root@a102128 root]# ln -s usr/lib/libpng.so usr/lib/libpng.so
ln: 'usr/lib/libpng.so' : Bestand bestaat
Dat komt omdat dat bestand ook al ergens naar verwijst, ik vermoed naar versie 3 van libpng. Wat is de uitvoer van 'ls -l /usr/lib/libpng.so*'? Overigens neem ik even aan dat de regel die je geeft een typfoutje is, je gebruikt twee keer 'libpng.so' terwijl er hierboven 'libpng.so.2' werd gezegd. Het moet 'ln -s /usr/lib/libpng.so /usr/lib/libpng.so.2' zijn.

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21

xos

Welke versie van opera heb je eigenlijk geinstalleerd. Een beta?? Ik heb versie 5 zonder ook maar 1 probleem kunnen installeren op Mandrake. Als je een beta hebt gedownload probeer anders eens de laatst stabiel versie.

• chicky
Je hebt gelijk, ik had een type fout gemaakt, maar ondertussen heb ik wel goed gedaan.
En er gebeurt niets!

Ik heb Opera geporbeert te starten door het shell script /usr/bin/opera
te starten en ik kreeg een license boodschap, ik op agree klikken en ......
.....
Gebeurt er weer niets.
Nog een keer gedaan. Weer niets.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als je opera vanuit een console/terminal opstart, komt er dan nog een (fout)melding in je console te staan? Crasht opera gewoon, of komt hij op de console terug zonder dat er iets fout lijkt te zijn gegaan? Als je 'ps aux | grep -i opera' draait, krijg je dan uitvoer?

• chicky
Ja ik krijg uitvoer, verscheidene regels.

Maar nu de klapper!!
Door een post van 'Bastard' had ik zo iets van nou laat ik opera maar eens deinstalleren en dan opera 5 erop zetten.
Ik naar Kpacage om opera eraf te halen. Start opera opeens op!!!!
Kpacage heeft opera alleen wel verwijderd maar opera draaid nu wel!!

Als ik opera nu afsluit, is opera denk ik wel weg? of niet?

Als dat zo is hoe krijg ik opera dan weer terug zo dat het draaid?

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik denk dat hij dan inderdaad wel weg is. Je kunt echter gewoon die RPM weer installeren, ik verwacht (en hoop) dat hij het dan wel blijft doen...

• chicky
Nou opera doet het!!!

Jullie allemaal erg bedankt voor de snelle posts
Pagina: 1