Ineens geen internet meer op netwerk :?

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Gisteren had ik nog gewoon internet op mijn netwerk, maar sinds vanmorgen is er geen internet meer te krijgen :?

Ik heb niets veranderd aan mijn instellingen en via mijn pc is internet nog gewoon toegankelijk. Echter via de pc van mijn vriendin is dat om een of andere reden niet meer mogelijk.

Het enige wat ik gisteren avond gedaan heb is de PC uitgeschakeld.

Ik draai debian en mijn vriendin draait suse 8.0

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Draai je NAT ? Gebruik je een proxy ? Heb je een server ? Maak je gebruik van DHCP ?
Iets meer info graag :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Wat is de uitvoer van 'ifconfig' en 'route -n'? Wat zegt 'ifup eth0'? Werkt pingen naar localhost wel? En naar het eigen IP?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Pc van vriendin heeft een static ip adres en ik gebruik geen proxie.

Net geprobeerd of pingen wel lukt vanuit haar machine en ze kan wel gewoon mijn pc pingen, maar niet naar buiten.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

En al die andere vragen? Wat voor statisch IP? Op welke manier zit ze aan het internet? Via een hub, via een router? Direct aan het modem? Er mist nog steeds informatie :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

heb jij een firewall runnen op jou p.c.
routeerd jou p.c. wel, Ik neem aan dat jou vriendin via jou p.c. het internet op ging, dan zal het aan een instelling aan jou p.c liggen.
Als ze jou p.c. kan pingen maar niet verder.
vertel ff wat meer.
Wat voor ip hebben jullie voor NIC enof er ergens een error voorkomt.
Kan jij haar pingen, staat haar gateway wel goed.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 14:00 schreef odysseus het volgende:
En al die andere vragen? Wat voor statisch IP? Op welke manier zit ze aan het internet? Via een hub, via een router? Direct aan het modem? Er mist nog steeds informatie :).
Oke ze is dmv mijn pc met internet verbonden (crosslink) en dit werkte tot vanmorgen zonder problemen.

ik zal de output van haar machine ff geven:

Ifconfig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
eth0    Link encap:Ethernet  HWaddr 00:50:BF:90:BC:13 
        inet addr:192.168.0.4  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0 inet6 addr:fe8::250:bfff:fe90:bc13/10 Scope:Link
        UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
        RX packets:3 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
        TX packets:9 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
'       collisions:0 txqueuelen:100 
        RX bytes:208 (208.0 b)  TX bytes:628 (628.0 b)
        Interrupt:10 Base address:0xbf00 

lo    Link encap:Local Loopback  
        inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0 inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
        UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
        RX packets:20 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
        TX packets:20 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
        collisions:0 txqueuelen:0 
        RX bytes:1304 (1.2 kb)  TX bytes:1304(1.2 kb)

route -n output
code:
1
2
3
4
Kernel IP routing table
Destination     Gateway    Genmask     Flags Metric Ref    Use Iface
192.168.0.0     255.255.255.0 U    0    0     0 eth0
0.0.0.0      192.168.0.1      0.0.0.0   UG     0    0     0 eth0

ifup eth0 geeft geen output (op machine vriendin)

edit:
sorry dat het ff duurde maar moest alles handmatig over tikken

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als jouw pc inderdaad 192.168.0.1 is dan lijkt dat goed te staan. Is jouw pc wel ingesteld om te forwarden? Wat is de uitvoer van ipchains -L of iptables -L? En van 'cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward?

[edit: die commando's op je eigen pc draaien natuurlijk.]

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 14:35 schreef odysseus het volgende:
Als jouw pc inderdaad 192.168.0.1 is dan lijkt dat goed te staan. Is jouw pc wel ingesteld om te forwarden? Wat is de uitvoer van ipchains -L of iptables -L? En van 'cat /proc/sys/net/ipvcat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward?4/ip_forward?

[edit: die commando's op je eigen pc draaien natuurlijk.]
Oke komen ze :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target     prot opt source         destination     
fwlw     all  --  anywhere       anywhere        

Chain FORWARD (policy ACCEPT)
fwlw     all  --  anywhere       anywhere        

Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

Chain fwlw (2 references)

Als ik 'cat /proc/sys/net/ipv4/ip_forward' uitvoer krijg ik als uitput '1'

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kleine test: als je bij haar pc probeert een internetpagina te bezoeken en tegelijkertijd bij jouw pc iets draait als 'tcpdump -i eth0' én 'tcpdump -i eth1', dan kun je zien welk verkeer er allemaal aankomt op eth0 en welk verkeer er uitgaat op eth1. Als haar pakketjes daar verdwijnen dan werkt je forwarding niet.

Overigens staat je forwarding open voor iedereen (from/to anywhere), dat lijkt me niet echt veilig: iemand zet dan gewoon jouw IP als gateway en het lijkt dat al het verkeer bij jouw vandaan komt, iets wat je waarschijnlijk niet wilt >:).

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op dinsdag 30 april 2002 14:47 schreef odysseus het volgende:
Kleine test: als je bij haar pc probeert een internetpagina te bezoeken en tegelijkertijd bij jouw pc iets draait als 'tcpdump -i eth0' én 'tcpdump -i eth1', dan kun je zien welk verkeer er allemaal aankomt op eth0 en welk verkeer er uitgaat op eth1. Als haar pakketjes daar verdwijnen dan werkt je forwarding niet.

Overigens staat je forwarding open voor iedereen (from/to anywhere), dat lijkt me niet echt veilig: iemand zet dan gewoon jouw IP als gateway en het lijkt dat al het verkeer bij jouw vandaan komt, iets wat je waarschijnlijk niet wilt >:).
I know.

ben nog bezig om de nodige howto's en manpages te lezen over de beveiligig, maar ff afgezien van het feit dat ik nu niet echt save aan het werken ben.
Zoals jij het steld zou ik dus gewoon i-net moeten hebben op de pc van mijn vriendin.
die regels van tcpdump werken iig niet op mijn pc :(

edit:
ben idd nog steeds bezig met dit probleem :'(

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

'apt-get install tcpdump' of, om een nog veel mooier (X-gebaseerd) programma te krijgen: apt-get install ethereal. En vervolgens je packets gaan bekijken en zien waar er iets fout gaat, zoals hierboven geschreven. Ik heb het sterke vermoeden dat geen forwarding plaatsvindt.
Toch nog even voor de zekerheid: kan die andere pc ook niet op IP-adres ergens komen? Om maar uit te sluiten dat het een simpel DNS-probleem is.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Na 6 uur zoeken en zoeken was het nog niet opgelost. Ik heb nu gelukkig weer internet over beide pc's.
Ik heb gewoon de kernel opnieuw gebakken, maar weet jammer genoeg nog steeds niet waar het aanlag mede omdat het internet gisteren nog normaal werkte.
Pagina: 1