Toon posts:

Vraag over onweer en bescherming van apparatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 432 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb even een vraagje over onweer en de PC.

Ik heb hier 2 pc's die op een geaard stopcontact zijn aangesloten. Ik kan daar nu zo'n beveiligings "ding" opzetten dat ik gewoon de pc zou kunnen laten aanstaan als er sprake is van onweer.

Maar nu zit ik met 1 vraag, hierboven is dus alles beschermd, maar onder heb ik een kabelmodem die dus hier is verbonden met 1 van de pc's. Dit modem is niet beveiligd tegen overspanning.

Kan het dan nog zijn wanneer ik hierboven alles goed heb afgeschermd. en de bliksem inslaat dat het via de UTP kabel alsnog mijn hardware omzeep helpt ???.

Dit is misschien een domme vraag, maar ik weet het antwooord dus echt niet.

Verwijderd

Wanneer de bliksem inslaat helpt zo'n overspanningsbeveiliging uit de winkel echt totaal niet. Alles maar dan ook alles wat is ingeplugd in het stopcontact is dan totaal vernield. De enige remedie is alle stekkers uit het stopcontact en de tvkabel en utp-kabel uitpluggen. Dan weet je zeker dat je veilig zit.
(er zijn wel goeie bliksembeveiligingen maar die zijn voor een particulier bijna onbetaalbaar en moeten door vakmensen worden aangebracht)

Verwijderd

Het ligt ook aan de inslag en dergelijke.

Kmeen dat ik een keer gelezen had dat er bij een blikseminslag in een flat, zelfs een onaangesloten staafmixer die gewoon in de la lag, afgeschreven kon worden. >:)

Conclusie -> Je ontplug drift is geen garantie voor geen schade aan je apparatuur.
Uiteraard kan het wel verstandig zijn om je tv antenne kabels etc. los te maken van je apparatuur.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Idd., de krachten van de bliksem zijn zo enorm groot dat je simpele "beveiliging" waarschijnlijk gewoon geen ruk uit maakt, de krachtne van de bliksem inslag zijn zelfs zo groot dat bijna niks ertegen helpt.

Over je vraag met UTP: ja, deze zou ik zeker unpluggen als ik jou was, door UTP kan ook makkelijk stroom gaan (zit immers ook koper in) net als bijvoorbeeld COAX.

Verwijderd

UPS er tussen zetten ?

Misschien overlijdt de ups maar blijft de computer heel tijdens een blikseminslag.

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-11 16:43

WiD

Ze zijn niet onbetaalbaar, maar wel vrij duur. Een volledige installatie voor een huis kost toch snel +10000 euro en moet gebeuren tijdens de bouw van de woning. Als je alles nadien laat verbouwen wordt de prijs een veelvoud van die 10000€.

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 12:54 schreef 00fly747 het volgende:
UPS er tussen zetten ?

Misschien overlijdt de ups maar blijft de computer heel tijdens een blikseminslag.
Bij een echte inslag zal dat niet veel helpen.

Verwijderd

Een grote inslag, creëert zo'n groot spannings- en inductieveld, zodat elk elektrisch of metalen voorwerp een spanningsverschil zal opwekken.

Daar is helaas bijna niets tegen bestand tenzij je om je hele huis een faraday kooi gaat maken. :9

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor risico je loopt en wat je eraan kunt doen hangt heel sterk af van waar je woont.

Op m'n werk doe ik support voor PCs verkocht in Ierland, heel vaak lui die midden op het platteland wonen met telefoon- en electriciteitskabels die bovengronds lopen.

Meest voorkomende probleem is dan ook blikseminslag op de telefoonlijn die iig de modem eruit brandt, maar vaak ook mobo, RAM, CPU, PSU enzo.

Zoals hierboven gezegd is, tegen een directe inslag doe je niets, maar directe inslagen zijn erg zeldzaam- 90% van de schade komt door indirecte inslagen. En dan moet je bedenken dat de NIC een stuk directer bij de core logic zit dan de PSU.
Maar daar staat weer tegenover, in NL lopen al die leidingen ondergronds. Ik heb nog nooit gehoord van enorme schade na het raken van een tv/Inetkabel door bliksem.

Als je leidingen bovengronds hebt lopen naar het huis, alles wat daarvandaan komt eruit trekken, als je een antenne op het dak hebt die naar de TV kaart gaat, ook eruit.

Maar als je gewoon in een stad woont en niet in de hoogste gebouw in de omgeving heb je weinig te vrezen.

Oslik blyat! Oslik!

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:35

Mad_Demon

de dokter

Op dinsdag 30 april 2002 12:54 schreef DragonLord het volgende:
Het ligt ook aan de inslag en dergelijke.

Kmeen dat ik een keer gelezen had dat er bij een blikseminslag in een flat, zelfs een onaangesloten staafmixer die gewoon in de la lag, afgeschreven kon worden.>:)

Conclusie -> Je ontplug drift is geen garantie voor geen schade aan je apparatuur.
Uiteraard kan het wel verstandig zijn om je tv antenne kabels etc. los te maken van je apparatuur.
Hmmz, EMP velden :?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Een tijdje terug kwam een gastje van de Univé, die gaf ons zo'n overspanningsbeveiliging omdat er heel veel apparatuur overlijdt door te hoge spanning, maar volgens mij helpt dat ook alleen maar peaks van het stroomnet op te vangen..

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12 11:39
Vaak is heht ook zo dat wanneer de bliksem inslaat, een heel huis affikt, daar helpt echt weinig tegen :)

Verwijderd

Het is best mogelijk dat de bliksem via utp in de andere computers in de andere computers terecht komt. Laasts was ik nog bij iemand bij wie de bliksem via de modem is binnen gekomen. Dus lijkt het mij erg goed mogelijk dat de bliksem via utp binnenkomt.

Maar als ik jouw was zal ik gewoon de hele boel unpluggen. :)

Verwijderd

Een directe inslag of een inslag heel dichtbij is inderdaad teveel voor een overspanningsbeveiliging, maar MET zo'n ding verklein je de kans op schade wel enorm. Zonder is een inslag tot veel verder van je apparatuur nog schadelijk. De inslag moet echt heel erg dichtbij zijn om door de overspanningsbeveiliging heen te breken.
Wat je opmerking over de nietbeveiliging van je kabelmodem betreft: ik heb er geen en weet dus niet wat voor stekkers daar gebruikt worden, maar als het dezelfde type stekkers zijn als van een analoog modem is daar ook een oplossing voor. In het laatste postorderboek van de Elektronica en Techniek gigant Conrad staat op bladzijde 371 een apparaatje, speciaal voor overspanningsbeveiliging voor computers met modem en/of fax/telefoon ( 18,95). Er staat een foto bij, waarop ook de stekkers en poorten te zien zijn. Heb je het boek niet: gratis te bestellen via 0800 099 6600. Hij zit ook op Internet: www.conrad.nl

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:50

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Titel verherduidelijkt :P

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:46

almightyarjen

When does the hurting stop?

Heel veel mensen maken de volgende fout:

"hee, het onweert..." "Laten we dan maar de stekkers eruit halen". Vergeten ze de signaalkabel uit de tv en radio te halen. |:( Gevolg: als de bliksem inslaat, gaat de stroom gewoon via de kabel. Alsnog de radio en tv aan gort... Als het dus onweert en je wilt de stekkers er zo nodig uittrekken, haal dan ook ALLE verbindingen eruit... :Y)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 10:48 schreef almightyarjen het volgende:
Heel veel mensen maken de volgende fout:

"hee, het onweert..." "Laten we dan maar de stekkers eruit halen". Vergeten ze de signaalkabel uit de tv en radio te halen. |:( Gevolg: als de bliksem inslaat, gaat de stroom gewoon via de kabel. Alsnog de radio en tv aan gort... Als het dus onweert en je wilt de stekkers er zo nodig uittrekken, haal dan ook ALLE verbindingen eruit... :Y)
Inderdaad een veelgemaakte fout. Bij onweer zowel de stoom- als signaalkabels er uit halen..

En let er ook op dat sommige apparaten aan elkaar kunnen zitten! Mijn stereo is bijv. verbonden met mijn computer.. nu kan ik wel rekening houden met mijn computer (telefoonlijn + UTP er uit.) maar als dan het volgende gebeurt: signaalkabel -> stereo -> geluidskaart computer slaat het ook nog door!

En als het vlakbij inslaat heb je ook nog dat er zoals gezegd spanningsverschillen opgewekt kunnen worden..

Ik heb ongeveer 15 meter UTP door het plafond lopen..volgens mij is dat ook vragen om een ehmm inductiespanning dan :o

Als laatste nog een vraag voor de experts op dit gebied:

Maar als een computer helemaal losgekoppeld is, dan is ie toch altijd nog beschermd door een metalen behuizing?? hoe goed is die bescherming ongeveer?

:)

Verwijderd

je pc is toch een kooi van faraday of heb ik dat vekeerd.
en ik heb zo`n overspanings beveiling van belikin en daar zit ook een verzekering bij die ook uitkeerd bij bliksem inslag. tot 20.000 gulden

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Op woensdag 01 mei 2002 11:24 schreef computerboer22 het volgende:
je pc is toch een kooi van faraday of heb ik dat vekeerd.
en ik heb zo`n overspanings beveiling van belikin en daar zit ook een verzekering bij die ook uitkeerd bij bliksem inslag. tot 20.000 gulden
Nee, een pc-kast kan niet gezien worden als een kooi van Faraday.
Jouw moederbord is bevestigd aan de backplate die op zijn beurt weer bevestigd is aan de kast.

Hierdoor zal alle spanning die losgelaten wordt op de kast direct op het moederboard terecht komen.
Wil je de pc wel in zo'n kooi zetten dan moet je de pc geïsoleerd in zo'n kooi plaatsen, er mag dus geen sprake zijn van directe geleiding in de kooi. :)

Verder zul je de kooi op een bijzonder geschikte manier moeten aarden omdat deze aarding alle stroom moet transporteren die daar niet hoort.

Het kan dus wel maar het is niet makkelijk/goedkoop om te realiseren. :)

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 11:29 schreef bazs2000 het volgende:

[..]

Nee, een pc-kast kan niet gezien worden als een kooi van Faraday.
Jouw moederbord is bevestigd aan de backplate die op zijn beurt weer bevestigd is aan de kast.

Hierdoor zal alle spanning die losgelaten wordt op de kast direct op het moederboard terecht komen.
Wil je de pc wel in zo'n kooi zetten dan moet je de pc geïsoleerd in zo'n kooi plaatsen, er mag dus geen sprake zijn van directe geleiding in de kooi. :)

Verder zul je de kooi op een bijzonder geschikte manier moeten aarden omdat deze aarding alle stroom moet transporteren die daar niet hoort.

Het kan dus wel maar het is niet makkelijk/goedkoop om te realiseren. :)
oke dan ga ik voortaan bij iedere onweers biui mij pc`s in de auto opberegen verpakt in rubber dan staan ze wel veilig
Pagina: 1