Neem een Hercules 3D Prophet II MX retail. Waarom? Om meerdere redenen:
Het geheugen op de retail is 5.5 ns, t.o.v. 6 of 7 ns van de meeste andere kaarten. Geheugen kan werken tot aan een bepaalde snelheid. Kom je te ver boven die snelheid, dan gaat het eerst visuele problemen geven (strepen en vlekken op het beeld), en ga je nog hoger, dan doet-ie gewoon niet meer.
7 ns geheugen is gespecificeerd om te werken op 143 Mhz. Meestal zit er wel wat marge in, 10 tot 15 procent is normaal. Daardoor kan geheugen vrijwel altijd iets hoger presteren dan de specificaties. 7 ns RAM werkt vaak wel op 166 Mhz, goede kwaliteit 6 ns RAM kan soms wel tot 210 Mhz gaan. Het lijkt mij echter onwaarschijnlijk dat 7 ns geheugen hoger kan dan 175 Mhz, en >200 daarmee is vrijwel uitgesloten.
Op de Hercules retail heeft dus 5,5 ns RAM, dat standaard op 183 Mhz kan lopen. En dat loopt het dus ook al van de fabriek af, terwijl vrijwel alle GF2 MX kaarten een geheugen-klok hebben van 166 Mhz. Daarom komt die Hercules er tijdens benchmarks vaak ook net iets sneller uit dan de concurrentie. En hoger gespecificeerd geheugen betekent ook kans op hogere snelheden. Mijn eigen 3D Prophet II MX loopt momenteel op een RAM-klok van 225 Mhz, 15 Mhz hoger dan vrijwel alle andere GeForce2 MX kaarten. Core-klok is 205.
Je kunt je nVidia videokaart op verschillende manieren overklokken. maar het makkelijkst gaat dat via CoolBits. Dat is een register-trucje waardoor je in het Additional Properties van je videokaart menu er een extra optie bijkrijgt: Hardware Options. En daarmee kun je dus de snelheid van zowel core als RAM instellen. Je vind het bestandje coolbits.reg op
www.guru3d.com
De rest van je hardware is op zich niet zo belangrijk als je je videokaart wilt overklokken. Wel geldt de gouden regel: goede koeling. En in dit geval kan dat betekenen: goede airflow. Ik heb zelf een 80mm fan uit een oude AT-voeding gesloopt, de voedingsdraadjes met een kroonsteentje aan een 12V kabel geknoopt, en hem óp de modem gezet. Waarom een CardCooler als je het zo kunt?
Trouwens nog een voordeeltje voor de Hercules: de blauwe printplaat is veel mooier dan het standaard groen of bruin/beige.......
Conclusie: Hercules retail is misschien wel iets duurder, maar de prestaties zijn er dan ook naar.
mARCO