win98 systeem is zwaar fucked up

Pagina: 1
Acties:

• Symphony-X
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 12:19
Het betreft hier problemen met hardware onder win98.

-systeem:
athlon1333
MSI K7T turbo mobo
Asus geforce3 (det3 27.20)
384mb SDram
40 gig IBM harddisk
SB live player 5.1
rockwell 56k6 modem
HP 720C printer
Unex netwerkkaart NexNIC ND012C
DTT2200 boxenset
Verder heb ik de Via4in1 drivers geinstalleerd, directX geinstalleerd.

Ik heb de harddisk gepartitioneerd in 5 stukken:
c:\win98, 2gig
d:\win98 data, 10 gig
e:\general, 15 gig
f:\winxp, 3 gig
g:\winxp data, 10 gig

Ik heb winxp nog niet geinstalleerd, omdat de computer al zo fucked up is na de install van win98.. :( Ik gebruik nu dus alleen schijf C:\, D:\ en E:\

=> Problemen:
1. Na het installeren van de SBlive drivers geeft de comp bij het opstarten van windows een IRQ fout: het SB16 emulatie programma kan niet geladen worden. Als ik bijv de printer zijn IRQ laat afstaan, doet het de sb16 emulatie het nog steeds niet.

2. Ik wil de netwerkkaart installeren, en hij BLIJFT bestanden niet kunnen vinden; CHOOSUSR.DLL, MSNET32.DLL, MSNP32.DLL, WASASRV.DLL en nog een heel zooitje meer.
Het kloterige is dat als de comp. opstart hij een vette foutmelding geeft; vnetsup.vxd, vredir.vxd en dfs.vxd kan die niet vinden en zijn onjuist uninstalled. DIT KOMT doordat windows die klotebestanden eerder niet kon vinden voor de juiste install van het kaartje... :(

Wat kan ik hier in TWEAKERS' naam aan doen?

plz help, ik word wanhopig en sta op het punt de hele k*tzooi door het raam naar buitebn te flikkeren..

thx :'(

" Play the violent strings of my symphony "

• Marcj
  • Laatst online: 00:15
1) Sounblaster in een ander PCI slot proberen :?
2) Start 'sfc' eens en ga al die bestanden terugzetten :)

edit: en heb je het onboard geluid van je mobo wel uitstaan??

• mokumouse
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-08 16:30

mokumouse

LOLstoel User

Dat je SB16 het niet doet komt gewoon vanwege een dubbel IRQ. maar hebt je die wel echt nodig, word (bij in ieder geval) alleen gebruikt voor dosgames (die ik zelden of nooit speel).

Blaat...

Verwijderd

Ik zou gewoon is een nieuwe install doen met kaal systeem dus alleen videokaart e.d. kijken of je dan ook irq probs heb. en dan prik je 1 voor 1 een pci kaart erin.. en kijk je wanneer de problemen optreden.. kan inweze ook gewoon een kwestie van drivers zijn die je netwerkkaart nodig heeft. maarja succes 8-)

Verwijderd

Dat van die geluidskaart had ik ook. Ander pci slot en probleem was opgelost.

• Symphony-X
Alvast zeer bedankt voor de reakties medetweakers :)

Het onverklaarbare aan het Soundblaster-probleem, is het volgende: eerst zat de SB bij wijze van spreke in PCI slot 1. ik had problemen in winXP dus stopte ik em in pci slot 2. win98 deed toen raar (zelfde als nu), dus deed ik WEER een cleane install en stopte de kaart terug in PCI slot 1..
TOCH had ik het probleem nog steeds in win98! Terwijl die het in eerste instantie dus niet had..

Ik zal inderdaad WEER een cleane install moeten doen en 1 voor 1 de kaarten erin stoppen. Bedankt voor het advies.

MAAR: hoe zit dat nu met die netwerkkaart? Die foutmeldingen kan ik niet volgen. Hoe kan het toch dat die .dll bestanden niet gevonden kunnen worden in c:\windows of c:\windows\system of de driverscd/windowscd?

:?

• Ignoramus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 09:15
Die missende bestanden zouden op je windows cd voor moeten komen. Wel in een .cab bestand. probeer ze eens op te zoeken door naar bestanden met de tekst "vredir.vxd" te zoeken, en dan die bestanden uit te pakken.

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf Workstation Server

• Symphony-X
Op dinsdag 30 april 2002 13:08 schreef Aardbijen het volgende:
Die missende bestanden zouden op je windows cd voor moeten komen. Wel in een .cab bestand. probeer ze eens op te zoeken door naar bestanden met de tekst "vredir.vxd" te zoeken, en dan die bestanden uit te pakken.
ehm.. als ik zoek op "vredir.vxd", zowel in c:\windows(\system) als op de windows cdrom vind ik NIETS.

welk .cab bestand zou ik moeten uitpakken?

dit is erg vreemd..

Verwijderd

Zet je geluidskaart eens in PCI slot 2 en je netwerkkaart eens in slot 4 (vanaf het AGP slot gerekend). Met een klein beetje geluk valt je geluidskaart dan onder IRQ 5, hetzelfde IRQ als je SB 16 emulatie. Het probleem zou dan opgelost moeten zijn met je geluidskaart. De netwerkkaart pakt dan vreemd genoeg IRQ 11 terwijl je eigenlijk IRQ 10 of IRQ 9 zou verwachten voor de netwerkkaart. De AGPkaart pakt dan IRQ 10 i.p.v. IRQ 11 zoals normaal verwacht.
Het werkt bij mij op deze manier prima met WE98, WME en nu op XP prof. Dat ik nu een Pro 2A heb en een SB1024 i.p.v. jouw hardware maakt volgens mij geen moer uit.
In de BIOS staat PnP OS altijd op "No". De BIOS bepaalt altijd de IRQ's van mijn PC's.
Mijn plank heeft dezelfde BIOS als jouw plank. Ik heb wel de laatste versie. Vorige versies van de BIOS gaven dezelfde IRQ's aan mijn kaarten.

Edit: XP kent geen SB 16 Emulatie

• Symphony-X
Op dinsdag 30 april 2002 14:31 schreef klausewitz het volgende:
Zet je geluidskaart eens in PCI slot 2 en je netwerkkaart eens in slot 4 (vanaf het AGP slot gerekend). Met een klein beetje geluk valt je geluidskaart dan onder IRQ 5, hetzelfde IRQ als je SB 16 emulatie. Het probleem zou dan opgelost moeten zijn met je geluidskaart. De netwerkkaart pakt dan vreemd genoeg IRQ 11 terwijl je eigenlijk IRQ 10 of IRQ 9 zou verwachten voor de netwerkkaart. De AGPkaart pakt dan IRQ 10 i.p.v. IRQ 11 zoals normaal verwacht.
Het werkt bij mij op deze manier prima met WE98, WME en nu op XP prof. Dat ik nu een Pro 2A heb en een SB1024 i.p.v. jouw hardware maakt volgens mij geen moer uit.
In de BIOS staat PnP OS altijd op "No". De BIOS bepaalt altijd de IRQ's van mijn PC's.
Mijn plank heeft dezelfde BIOS als jouw plank. Ik heb wel de laatste versie. Vorige versies van de BIOS gaven dezelfde IRQ's aan mijn kaarten.

Edit: XP kent geen SB 16 Emulatie
Super. Bedankt voor deze zeer nuttige tips! Ik zal het meteen uitproberen :)

Pagina: 1