Pc helemaal stuk door voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• toelet245
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06-2024
Een kennis van me belde me dat zijn pc het niet meer deed. Toen hij de pc bracht zag ik dat de voeding het heeft begeven. ;( Er zijn 2 condensatoren "geklapt" maar niet een bolletje erop maar ze zijn er helemaal afgeschoten. :? Nu heb ik alle onderdelen getest en nu is zijn hd stuk, zijn videokaart en brander stuk. Zijn geheugen werkt nog, zijn cd-romspeler en zijn geluidskaart & modem. Zijn cpu en mobo heb ik nog niet kunnen testen. Zijn pc gaat niet meer aan, ook niet als ik contact maak tussen de power contacten.
Zou dit door blikseminslag kunnen komen? (het onweerde niet trouwens) Hij had hem aan, ging even weg en toen hoorde hij een knal. Iemand een oplossing?

Het is een Pentium 2 266 slot 1. 64 Mb en een MSI mobo.

Verwijderd

Dat kan idd. Bijvoorbeeld als er op alle 5v lijnen, 12v komt te staan. Ik denk dat het idd aan de voeding ligt. Is ook niet meer een erg nieuwe denk ik he?

• toelet245
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-06-2024
Nee, het is idd niet zo'n nieuwe. Maar hij gebruikt hem toch alleen om te internetten/melen. Maar ik snap het niet, ik dacht eerst dat ie misschien kortsluiting had gemaakt door stof maar hij was bijna helemaal schoon! Mijn pa stond ook nog verbaast dat er geen beveiligingszekering in zit. Zitten die nooit in voedingen?

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 12:13 schreef toelet het volgende:
Nee, het is idd niet zo'n nieuwe. Maar hij gebruikt hem toch alleen om te internetten/melen. Maar ik snap het niet, ik dacht eerst dat ie misschien kortsluiting had gemaakt door stof maar hij was bijna helemaal schoon! Mijn pa stond ook nog verbaast dat er geen beveiligingszekering in zit. Zitten die nooit in voedingen?
Ehm, ja, denk het wel ;)

Maar ik heb er ook niet zo'n verstand van eigenlijk..

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:21

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Op dinsdag 30 april 2002 12:13 schreef toelet het volgende:
In een beetje voeding zit wel degelijk een glaszekering.
Dus dit was dan niet zo'n hele beste....of die is mee ontploft, en dus niet meer vindbaar...

Verwijderd

Zover ik ongeveer gezien heb (ongeveer 20 vodeingen) heeft ongeveer 1 op de 2 AT voedingen een glaszekering.
De meeste ATX voedingen zijn bij kortsluiting/overbelasting meteen morsdood. de meeste AT voedingen daarentegen werken nog perfect na overbelasting/kortsluiting.

Verwijderd

Zoiets gebeurt vaker, alleen een zekering springt bij een bepaalde stroom en niet bij een hogere spanning.. Wil je voorkomen dat zoiets kan gebeuren, dan moet je overal overspannings beveiligingen in bouwen :7

Verwijderd

meestal, als een voeding klapt, blijft de zekering heel, omdat de zekering al1 maar beschermd tegen een te hoge stroom (vanaf het net naar de voeding).

dit is iig mijn ervaring. (computerzaak, td)

Verwijderd

Waarschijnlijk slechte voeding met ondergedimensioneerde condensatoren. Komt veel voor met US voedingen waarvan de filters niet zo netjes omgaan met 50Hz ipv 60Hz.

Klappen er gewoon uit na 1 a 2 jaar gebruik. Niks aan te doen, nieuwe voeding kopen lijkt beste oplossing.

WB

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 23:57

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

heb ik ook een keer gehad. Mobo Cpu videokaart en alles wat aan mijn ide hing allemaal naar de klote... Idd pech..

http://www.xbmcfreak.nl/

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op dinsdag 30 april 2002 12:48 schreef CS-AlCoHoLiC het volgende:
Zover ik ongeveer gezien heb (ongeveer 20 vodeingen) heeft ongeveer 1 op de 2 AT voedingen een glaszekering.
De meeste ATX voedingen zijn bij kortsluiting/overbelasting meteen morsdood. de meeste AT voedingen daarentegen werken nog perfect na overbelasting/kortsluiting.
moet je natuurlijk wel het zekeringetje vervangen :+
Ik heb nog een oude doorgefikte AT voeding maar daar zit die zekering vast op gesoldeerd :(

Verwijderd

had ik laatst ook :(

ATX voeding(merk goeiekoopie) was brak.
40Gig HDD kapot.
GigaByte GA-7IXE4 kapot

dus ik een nieuwe kast gehaald(dus nieuwe voeding)
nieuw mobo
ik had nog een 8,4gig hdd(daar draai ik nu nog op :( )
(zie spec's in sig)
Pagina: 1