schaalbaar e-mailbeheer

Pagina: 1
Acties:

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025
Bestaat er een oplossing onder linux waarmee zeer eenvoudig (denk aan web interface) emailaccounts te beheren zijn, onder soort van virtuele groepen ? 8-)

Ik dacht aan een combinatie van een database om users bij te houden, en dan die users te koppelen in qmail of zoiets. Is het misschien ook mogelijk om users aan te maken die alleen email account hebben, dus geen linux login ?

Dan is er mij nog 1 ding onduidelijk. QMail zou ee verbetering/vervanging zijn voor sendmail, zijn dit beide SMTP daemons, of is dit SMTP en POP3 ineen ? :?

Hopelijk zijn al deze vragen een beetje duidelijk.

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:37
http://www.stalker.com/CommuniGatePro/

-web interface
-vrij veilig volgensmij
-users hebben geen linux account nodig

Andere vragen heb ik geen antwoord op. Zullen vast ook wel andere mailservers zijn.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• Profidiam
Dit ziet er uit als een zeer goed pakket, enig nadeel is het niet gratis zijn, dus ik gig voort op onderzoek.

Ik stuitte op een patch voor QMail : Qmail-sql Project (MySQL and PostgreSQL) op http://qmail-sql.digibel.be/
dit is eigenlijk precies wat ik zoek.

Nu restte me nog 1 vraagje : :?
Dan is er mij nog 1 ding onduidelijk. QMail zou ee verbetering/vervanging zijn voor sendmail, zijn dit beide SMTP daemons, of is dit SMTP en POP3 ineen ? :?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
http://www.webmin.com

Kijk daar ook eens naar. Beheer van users zit er in, en verschillende mailservers (qmail, senmail) worden ondersteund.

• _JGC_
  • Laatst online: 01:56
Als qmail eenmaal draait, is het simpeler te onderhouden door n00bs, het is gewoon veel doorzichtiger dan Sendmail.
Wat betreft POP en SMTP daemon ineens: qmail heeft een eigen POP daemon, maar die gebruik ik niet. Qmail werkt het liefst samen met Courier IMAP, welke ook een POP3 server heeft.

Voor webmail interface en qmail beheer zou je eens een kijkje kunnen nemen op www.inter7.com

Edit:
Krijg je dus
- qmail
- Vpopmail
- Courier IMAP
- sqwebmail
- qmailadmin

Ik gebruik zelf geen qmailadmin en Vpopmail, maar Maildrop en userdb en een stel scriptjes, werkt ook wel lekker.

Mooie van qmail: met een zeer kleine aanpassing kan je er een virusscanner aanhangen (qmail-scanner), vind em beter werken dan wat ik eerst had voor sendmail: amavis.

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 02:34 schreef Terror het volgende:
http://www.stalker.com/CommuniGatePro/

-web interface
-vrij veilig volgensmij
-users hebben geen linux account nodig

Andere vragen heb ik geen antwoord op. Zullen vast ook wel andere mailservers zijn.
Dat is echt een enorm mooi pakket. Ik heb het hier tamelijk lang draaiende gehad.

Nadeel is dat het zo verdomd duur is ;)
Je mag hem gewoon gratis draaien, alleen dan komt in elke e-mailtje dat je ontvangt en verstuurt 1 regel met de tekst "send with a trial version of CommuniGate PRO".

Als je daar geen problemen mee hebt, dan raad ik je echt aan om dat pakket eens te bekijken :)

Verwijderd

ik heb Postfix + MySQL & Courier IMAP/POP3 + MySQL

Werkt prima, ik weet alleen niet in hoeverre het schaalbaar is...voor ieder binnenkomend mailtje worden iets van 3 SQL queries uitgevoerd...het aantal queries voor Courier heb ik nog niet naar gekeken...

Verwijderd

zover ik weet werkt cyrus-imap met een alias-db het beste. cyrus-imap werkt zonder user-accounts en kan dus grote groepen virtuele gebruiker aan. als user-db (aliassen en wachtwoorden) kan je gemakkelijk ldap of mysql gebruiker. dit werk zeer goed als je bijv. aan mass-webmail gaat doen. alle configuratie kan makkelijk web-based geregeld worden.

het installen is (van source) geen grapje dus niet zo geschikt voor de minder-ervaren beheerder. ik heb nog wel ergens de logs staan hoe ik op mijn server postfix+cyrus-imap+ldap heb geinstalled.

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06:37
Op dinsdag 30 april 2002 19:29 schreef Nelske het volgende:

[..]

Dat is echt een enorm mooi pakket. Ik heb het hier tamelijk lang draaiende gehad.

Nadeel is dat het zo verdomd duur is ;)
Je mag hem gewoon gratis draaien, alleen dan komt in elke e-mailtje dat je ontvangt en verstuurt 1 regel met de tekst "send with a trial version of CommuniGate PRO".

Als je daar geen problemen mee hebt, dan raad ik je echt aan om dat pakket eens te bekijken :)
Kan idd gratis draaien en die ene regel reclame heb je met html mail geeneens last van want die staat dan in de source

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• _JGC_
Op dinsdag 30 april 2002 21:41 schreef wkamphuis het volgende:
zover ik weet werkt cyrus-imap met een alias-db het beste. cyrus-imap werkt zonder user-accounts en kan dus grote groepen virtuele gebruiker aan. als user-db (aliassen en wachtwoorden) kan je gemakkelijk ldap of mysql gebruiker. dit werk zeer goed als je bijv. aan mass-webmail gaat doen. alle configuratie kan makkelijk web-based geregeld worden.

het installen is (van source) geen grapje dus niet zo geschikt voor de minder-ervaren beheerder. ik heb nog wel ergens de logs staan hoe ik op mijn server postfix+cyrus-imap+ldap heb geinstalled.
Cyrus is idd niet echt makkelijk, heb het destijds geprobeerd met Sasldb, niet een pretje :(

Ik draai nu Courier met userdb, en het draait pr8ig. Evt zou je ook nog MySQL, shadow, PAM, etc... kunnen gebruiken, zijn een heleboel auth modules voor.

• Profidiam
Tot zover bedankt voor al deze prachtige reacties, ik denk dat ik CommunigatePro maar eens ga uitproberen, vooral omdat ik zelf niet zo ervaren ben met linux.

De school waar dit moet komen staan dacht aan outlook prijzen :r , dus als ik communigate ga voorstellen zijn die super gelukkig. >:)

Heb Stalker gemaild, en er is een speciale educational licence voor 1600 $ (1000 accounts), wat op zich zeer goed meevalt imho. :+

• _JGC_
Voor 1600$ 1000 licenties is niet duur. Moet je eens zien wat M$ vraagt voor Exchange, word je niet goed van.
Pagina: 1