Toon posts:

[geheugen] 128 mb erbij: pc onstabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het onderwerp zegt het al.

Ik kreeg van een kennis een geheugenchip, pc133. Ik wist niet wat het voor chip was. Stond niks op... alleen een sticker met pc133.

Die heb ik dus in de pc gepleurd, en het bios gaf mooi aan 640 mb (was eerst 512).

Mooi, denk ik. 128 mb erbij voor niks. Maar ik start Windows 2000, en ik kan niks doen... ik hoef maar een programma te starten (wat dan ook), en ik krijg rijen foutmeldingen. Sommige programma's starten niet eens. Geheugen verwijderd: alles OK.

Het enige verschil tussen dit geheugen en het mijne is dat deze reep enkelzijdig is en de mijne dubbelzijdig. Is dat de oorzaak ?

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Download & run memtest eens. Test eerst alleen de nieuwe DIMM eens. Als die errors geeft dan kun je hoog en laag springen, maar dan issie kaputt.
Als dat wel werkt dan kun je eens proberen de geheugentimings wat lager te zetten in je BIOS, de DIMMs eens van plaats veranderen etc.

Suc7

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
Tja. Of misschien is er een -reden- dat je het zomaar kreeg he. Typisch geval van verrot geheugen.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Druk alleen die 128Mb Dimm erin en kijk wat win2k doet, geeft hij fouten, is de dimm niet goed.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• cbrandts
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-04-2022

cbrandts

Ben wel gek, maar niet dom...

Daarom koop ik dus allen nog maar geheugenreepjes van 1 merk, dan heb je de minste kans op problemen. Dit gezeur is mij te vaak overkomen.

xMouse

Verwijderd

ondersteunt je mobo het?

Verwijderd

Topicstarter
Mijn mobo ondersteunt tot 1.5 gig geheugen.

Maar dat het niet werkt boeit niet zo erg. Ik heb genoeg aan 512. Een vriend van me heeft wel zijn 128 mb dimm naar de knoppen. Ik ga deze eens bij hem proberen. Als hij naar behoren werkt, mag hij hem zo hebben.

Dit is merkloos geheugen, enkelzijdig.
Het mijne is dubbelzijdig Infinion CAS2.
Ik denk dat daar het probleem ligt... samenwerking.

Ik denk niet dat het geheugen kapot is. Het heeft tot nu toe goed gelopen in een P2 400, met nog een 128 mb chip erbij. Die kennis had deze over, en heeft er mij een gegeven, en de ander aan iemand anders.

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:43

Arjan A

Cenosillicafoob

Hoeveel geheugenbanken heb je in je mobo? 3? 4?
Igv 4 banken kan het zijn dat je de vierde net bezet hebt met het laatste reepje, sommige 4-bank-mobo's draaien met vier reepjes alleen op 100 FSB nog lekker.
Wat voor mobo heb je? En voltage/chipset e.d.? Hoeveel banken al vol?
Dat samenwerken hoeft geen probleem te zijn, maar zet dan wel in je bios de waarden voor je geheugen goed op het slechtste reepje dat je hebt. Merkloos geheugen draait meestal niet op dezelfde specs als merkgeheugen CAS2 :)

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Het geheugen hoeft niet perse kapot te zijn. Het kan ook zijn dat de 128 mb niet samen kan werken met de andere 512 mb. Ik had 128 mb en had later 128 mb er bij gekocht, apart deden ze het allebei goed, maar samen werkten ze voor geen meter. Toen ben ik naar de winkel gegaan een andere gevraagd en nu doet ie het al een half jaar goed :)

The devil is in the details.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 19:00
als je ram plaats moet je het van klein naar groot doen.
bank 1 = 64
bank 2 = 128

enz. enz

dikzak

Pagina: 1