Toon posts:

Harde schijf onder HP OS...?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De titel zegt niet veel, dus wat uitleg:

Ik heb een HP DesignJet 5000 grootformaat printer, waar een harde schijf in zit die af en toe hapert, en binnenkort definitief crasht naar verwachting.

HP gebruikt een eigen OS voor de printer.

De schijf, een "Quantum Fireball lct10", 5GB is niet meer te krijgen, wel broertjes vanaf 20 GB met iets andere specs: zie http://www.maxtor.com/Quantum/support/hdd/fireball_lct10_support.htm

Ik had nog een SE type van 8.3GB, zie http://www.maxtor.com/Quantum/support/archive/fireball_se_ata_support.htm

Dus leek het mij handig om een image te maken van de ene, en die over te zetten op de andere. Er zit software op van Adobe, en Windows ziet 4 exotische partities met abracadabra bestanden.

De printer wil echter niet booten. Hij start, spinning up disk gaat ook goed, en geeft dan een booterror.

In Ghost 6 is bij "options" -> "image/tape" optie image disk aangevinkt, en bij -> "hdd access" niets.

Heeft iemand suggesties? Bij HP schijf kopen is de laatste suggestie, want die kost Eur 580, en een leeg broertje slechts Eur 80.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 30 april 2002 00:23 schreef viaroot het volgende:
De printer wil echter niet booten. Hij start, spinning up disk gaat ook goed, en geeft dan een booterror.
Wat voor error? Het is namelijk de vraag of hij die andere harddisk niet snapt, of dat de inhoud van de harddisk het probleem is...

Verwijderd

Die printer draait toch ook zonder HD? Heb je die eigenlijk wel nodig?

Verwijderd

Topicstarter
De printer moet echt booten van de harde schijf, en kan dus niet zonder.

De schijf heeft vier partities, en het bestandstype wordt door Windows niet herkend of slecht herkend. Sommige bestandsnamen zeggen me wel iets, maar anderen zijn compleet wazig (bestandsdatum voor WOII, enz.).

Het lijkt alsof hij op de MBR of direct daarna stuk loopt op de alternatieve schijf. Die schijf is denk ik ook ATA 33, en de orginele ATA 66. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat het moederbord BIOS in de printer gewoon een schijf verwacht met x koppen, y cylinders, en z sectoren.

Het enige wat ik wel wil proberen om bij de "options" als hiervoor rechtstreeks van en naar IDE in te stellen. Ik weet niet wat int13 betekent, maar meen me te kunnen herinneren dat dit typisch een overblijfsel uit de DOS tijd is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inmiddels iets verder.

Eerst heb ik de Quantum SE schijf gebruikt, maar die kwam meteen na het starten van de disk met een boot failure.

Daarna heb ik de image van de oorspronkelijke schijf op een 54098U8 Maxtor gezet, en de printer met die schijf opgestart. De resultaten gaan de goede kant op:

Self test... please wait
Spinning up disk...OK
Loading Firmware... (OK)
Initializing I/O...
Een normaal scherm met firware versie, schijfgrootte, etc.
gevolgd door een fatal attraction:

System error 09a00 030d01c5

Het lijkt er op dat de schijf in eerste instantie werkt, de printer correct geboot wordt, maar dat dan de software zegt van: "ik had eigenlijk een iets andere drive verwacht" (schijf geometrie??).

Ik zal HP vragen of ik ook een andere Quantum lct10 schijf (20 GB ipv 5 GB) kan gebruiken, in de hoop dat het dan werkt.

Heeft iemand nog suggesties??? Input zéééér welkom!!

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
Er moet vast een boot sector gemaakt worden, met een speciaal commando. Ik zal eens op het forum bij HP gaan zoeken.

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
misschien heeft het met de partitionering te maken:
ISSUE: What is the partitioning of the Hard Disk Drive (HDD) on the HP Designjet 5000 series printers?

*System Partition - 200 MB (this is used for firmware code, not available for queuing).
*Resources Partition has 2.5 GB (used for Image of the disk, resources, Web server - not available for queuing).
*Queue Partition has 2.3 GB used for queuing print jobs (available for queuing print jobs).
In ieder geval bestaat er software om de boel te upgraden, misschien kun je die gebruiken:
pagina met installatie instructie met het "system maintenance.exe" programma:
instructie

De algemene pagina bij HP:
designjet 5000

Verwijderd

Topicstarter
Partitionering klopt volgens mij wel.

En met Ghost moet de boot record zoals hiervoor is beschreven ook mee gaan op de andere schijf.

Booten gaat volgens mij ook wel goed. Net als het laden van de software.

Verder kom ik niet. Forceren van upgrade als door broer beschreven lukt niet, omdat de printer in de foutmeldingstatus niet te benaderen is.

Heb bij HP wel ballonnetje opgelaten (forum). Hoop dat daar iets uit komt...
Pagina: 1