Mijn server draait nu al zo'n 120 dagen. Dat is mooi maar .ondertussen is mijn var folder op 100% gekomen. Nu weet niet precies welke files ik allemaal weg kan gooien. Kan iemand me helpen ?
Ik zou even in /var/spool/mail kijken en in /var/log/, daarin staan vaak grote bestanden. Ook kan het wel handig zijn om gewoon eens 'du -h --max-depth=1 /var' te draaien, dan zie je welke dirs het grootst zijn. Je kunt logbestanden en maildirs ergens anders opslaan en de originelen in /var daarna leegmaken met '>mijnbestandsnaam'.
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
als je in /var gaat staan en je geeft het commando "du", dan verteld je systeem je hoeveel files er in elke directory staan (met size als het goed is). Kijk even waar je meeste data in staat en ga daar snoeien.
Over het algemeen is /var/log een enorme opslag van allerlij logs. Let goed op welke directory erg vol is en kijk of je eventuele loglevels niet wilt verlagen...
Over het algemeen is /var/log een enorme opslag van allerlij logs. Let goed op welke directory erg vol is en kijk of je eventuele loglevels niet wilt verlagen...
Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me
Wat heb je er allemaal op draaien??
squid proxy? de cache daarvan staat standaard in /var/squid/cache, misschien moet je die opruimen cq. verplaatsen.
Kijk verder eens of er oude logfiles uit /var/log (en /var/squid/log) wegkunnen.
squid proxy? de cache daarvan staat standaard in /var/squid/cache, misschien moet je die opruimen cq. verplaatsen.
Kijk verder eens of er oude logfiles uit /var/log (en /var/squid/log) wegkunnen.
Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself
hmmm.. ik zie dat /var/spool/mqueue nogal groot is..
waar is deze voor ?
waar is deze voor ?
mqueue is de mailqueue. Ik snap niet hoe die zo groot komt. Of wacht us: ik snap het wel: een halve gare sendmail.
Verwijderd
mail die gecued staat..
Dus mail die verzonden is vanaf die pc. laten we zeggen uitgaande mail.
Dus mail die verzonden is vanaf die pc. laten we zeggen uitgaande mail.
edit:
Vi er eens een paar, dan kun je waarschijnlijk wel zien waar ze vandaan komen en waar ze heen gaan. post het anders ff
Vi er eens een paar, dan kun je waarschijnlijk wel zien waar ze vandaan komen en waar ze heen gaan. post het anders ff
zou goed kunnen .. die sendmail is inderdaad niet helemaal flex meer.. maar goed, ik gebruik hem in principe niet. Zet ik die deamon wel uit.
Kan ik de content van /var/spool/mqueue gewoon weg kwakken ?
Kan ik de content van /var/spool/mqueue gewoon weg kwakken ?
Verwijderd
Nou ja, als je het toch niet gebruikt dan kan het wel. voor de zekerheid zou ik iig de daemon killen.
mischien niet goed beveiligt en is dat allemaal spam mail die door jouw pc word ge-relayed.
mischien niet goed beveiligt en is dat allemaal spam mail die door jouw pc word ge-relayed.
het is al gelukt 
Nu mijn topic toch de aandacht heeft, profiteer ik hier even van.
Als ik een RPM wil installeren krijg ik de volgende melding
is hier iets aan te doen ?
Nu mijn topic toch de aandacht heeft, profiteer ik hier even van.
Als ik een RPM wil installeren krijg ik de volgende melding
code:
1
2
3
4
| rpmdb: unable to join the environment error: db3 error(11) from dbenv->open: Resource temporarily unavailable error: cannot open Packages index using db3 - Resource temporarily unavailable (11) error: cannot open Packages database in /var/lib/rpm |
is hier iets aan te doen ?
misschien interessant om /var/lib/rpm te laten zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| drwxr-xr-x 2 rpm rpm 1024 Apr 29 23:45 . drwxr-xr-x 9 root root 1024 Dec 8 01:23 .. -rw-r--r-- 1 rpm rpm 2670592 Feb 5 21:13 Basenames -rw-r--r-- 1 rpm rpm 12288 Feb 5 21:12 Conflictname -rw-r--r-- 1 root root 0 Feb 20 04:02 __db.001 -rw-r--r-- 1 rpm rpm 290816 Feb 5 21:13 Dirnames -rw-r--r-- 1 rpm rpm 12288 Feb 5 21:13 Group -rw-r--r-- 1 rpm rpm 12288 Feb 5 21:13 Installtid -rw-r--r-- 1 rpm rpm 24576 Feb 5 21:13 Name -rw-r--r-- 1 rpm rpm 9019392 Feb 5 21:13 Packages -rw-r--r-- 1 rpm rpm 94208 Feb 5 21:13 Providename -rw-r--r-- 1 rpm rpm 32768 Feb 5 21:13 Provideversion -rw-r--r-- 1 rpm rpm 102400 Feb 5 21:13 Requirename -rw-r--r-- 1 rpm rpm 57344 Feb 5 21:13 Requireversion -rw-r--r-- 1 rpm rpm 12288 Feb 5 21:13 Triggername |
Pagina: 1