DNS, virtuele servers op 1 ip

Pagina: 1
Acties:

• MasterM
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-08 10:54
Ik zit nou de halve dag al how-to's en tuts en oude topics ik begrijp op wel steeds meer (ik wist niet eens wat een DNS was :'( )
Maar ik ben er nog steeds niet helmaal uit...

Stel ik ga co-locaten bij trueserver of een andere prov. Ik zet daar een server neer. Ik wil daar virtual hosts op draaien. ik heb één domein : poep.nl.
Daar draait op www.poep.nl, maar ik wil daarbij honden.poep.nl op draaien en mensen.poep.nl

Goed ik snap nou wat ik bij apache moet in stellen:

<VirtualHost ***.***.***.*** (één ip)>
ServerName honden.poep.nl
DocumentRoot /var/www/html/honden
</VirtualHost>

en

<VirtualHost ***.***.***.*** (één ip)>
ServerName mensen.poep.nl
DocumentRoot /var/www/html/mensen
</VirtualHost>

Maar wie zorgt er voor dat mensen.poep.nl naar dat zelfde ip gaat??? dat gaat toch niet automatisch???
volgens de dingen die ik gelezen heb moet dat een zogenaamd C-record zijn.
Maar wie is daarvoor verantwoordelijk? de gene die mijn domein gaat reggen of ik zelf :?

Ik hoop dat het tot zover duidelijk is... en iemand mij duidelijkheid kan verschaffen... :)

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:37
Je haalt twee dingen door elkaar. Je hebt het volgens mij over apache (de webserver) en DNS.

Met DNS kan je grof gezegd domeinen (ip-naam) aan ip-nummers knopen. Dit heeft niets met een website te maken.

Uiteraard kan je vervolgens je webserver de ip-naam in combinatie met het ip-nummer weer gebruiken om er een leuke site aan te knopen.

De DNS vertelt de hele wereld waar de server met jouw ip-naam gevonden kan worden. De webserver zorgt dat de juiste pagina van de server gehaald wordt.

None

• MasterM
Op maandag 29 april 2002 22:33 schreef reddevil001 het volgende:
Je haalt twee dingen door elkaar. Je hebt het volgens mij over apache (de webserver) en DNS.

Met DNS kan je grof gezegd domeinen (ip-naam) aan ip-nummers knopen. Dit heeft niets met een website te maken.

Uiteraard kan je vervolgens je webserver de ip-naam in combinatie met het ip-nummer weer gebruiken om er een leuke site aan te knopen.

De DNS vertelt de hele wereld waar de server met jouw ip-naam gevonden kan worden. De webserver zorgt dat de juiste pagina van de server gehaald wordt.
mmm jah... het zou best kunnen dat ik het weer eens door elkaar }:O
Maar kijk... www.tweakers.net
wie heeft dat aan een bepaald ip gekoppeld???? wie doet dat??? tweakers zelf (op een eigenserver) of trueserver of sidn???

Goed ik ken de stuctuur van de servers van t.net en the got niet maar voor virtual Hosts moest ik ook iets instellen met de dns volgens een how-to:
You don't have to give your machine multiple IP addresses, but you will still have to contact the person that is responsible for your DNS server, and have them put more than one DNS record in for your machine. These extra records are called C-records, or CNames. (The main record pointing at a machine is called the AName, or A-record.) You can have as many CNames as you like pointing to a particular machine.
en daar onder staat in die how-to wat ik in apache moet instellen...
Maar die zegt dus dat ik mensen.poep.nl moet instellen bij een dns server dat ie aan dat éne ip zit.
toch??? of zie ik dat verkeerd???

Ik snap het gene wat hier boven staat zelf niet eens dus laat ik het anders zeggen:

stel ik wil www.mensenpoep.nl en www.hondenpoep.nl op één server hosten, met behulp van virtual hosts van apache.
Ik heb maar één ip.
Kan ik dan www.mensenpoep.nl en www.hondenpoep.nl laten verwijzen naardat éne ip???

En zorg apache er dan zelf voor dat dat scheiden word onder de verschillende virtual hosts???

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-07 16:55

jep

Je zet in die poep domeinen IN A's naar dat ene ip dat je hebt. Als je subdomains wilt maken zet je in de zonefile van poep.nl gewoon een wildcard (*D zodat alles.poep.nl naar dat ip gaat.

Vervolgens handel je in apache af naar welke html map hij gaat bij welke hostname, da's 't virtualhost gebeuren dus.

• MasterM
Op maandag 29 april 2002 22:55 schreef jep het volgende:
Je zet in die poep domeinen IN A's naar dat ene ip dat je hebt. Als je subdomains wilt maken zet je in de zonefile van poep.nl gewoon een wildcard (*D zodat alles.poep.nl naar dat ip gaat.

Vervolgens handel je in apache af naar welke html map hij gaat bij welke hostname, da's 't virtualhost gebeuren dus.
a ha...
okey jou text berijp ik :9 je je niet voorstellen hoeveel je me al geholpen heb :P
Maar wie regeld dat met die a's en die c's en die zonefiles in die dns servers dan???
Doet de gene die mijn domein regd dat???

En als ik het goed berijp gaat www.poep.nl een A record worden.
En www.mensenpoep.nl, en www.hondenpoep.nl (hebben zelfde server, met één ip) een c record worden...
Dat is correct toch??

Verwijderd

stukje httpd.conf

NameVirtualHost ip.nummer.hier.zo

<VirtualHost www.poep.nl>
Servername www.poep.nl
DocumentRoot /www/www.poep.nl/
</VirtualHost>

<VirtualHost martijn.poep.nl>
Servername martijn.poep.nl
DocumentRoot /www/martijn.poep.nl
</VirtualHost>

etc etc

Zo stel je het een en ander in. Je kunt hierboven natuurlijk wel meer instellingen maken (logfiles e.d)

je hosts tabel van de pc waar apache op draait moet in z'n host file deze namen wel kennen.

dus:

cat /etc/hosts

www.poep.nl ip.nummer.hier.dus
martijn.poep.nl ip.nummer.hier.dus

succes ermee.

(volgens mij gaat deze gemoved worden naar NT :))

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 22:55 schreef de topicstarter het volgende:
a ha...
okey jou text berijp ik je je niet voorstellen hoeveel je me al geholpen heb
Maar wie regeld dat met die a's en die c's en die zonefiles in die dns servers dan???
Doet de gene die mijn domein regd dat???
En als ik het goed berijp gaat www.poep.nl een A record worden.
En www.mensenpoep.nl, en www.hondenpoep.nl (hebben zelfde server, met één ip) een c record worden...
Dat is correct toch??
c=cname=alias dus dat is correct. Je kan er volgens mij ook gewoon een A record van maken. Maakt volgens mij geen verschil.

//edit:
er ging iets gruwlijks mis bij het quoten leek het :? )

• MasterM
mmm okey dan... THX!!!

maar moet er zit blijk wel verschil tussen c en a records...
is honden.poep.nl een c record dan???

Maar in elk geval...
Als ik dus alle domeinen naar het dat éne ip laat lopen. En dan ff in de hosts file van het systeem die info vermeld. Dan gaat apache het redden :D kick

Maar waarvoor is die hosts file dan?? want die heb je ook in windhoos... wat doe dat filetje dan???

En ik heb dus nix (ik hoef niets zelf niet intestellen) met dns servers te maken??? :? of begrijp ik dat nog steeds verkeerd??? :?

PS: Ik heb het maar hier geplaats want bij NT, ging het meer over kabeltjes, compu's die elkaar niet zagen enzo... en in vond het wel met servers te maken hebben... want ik dacht dat ik met dns servers zou moeten kutten dus vandaar dat ik het hier had geplaats :)

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 15:02

schroevendraaier480

certified prutser

Degene die DNS voor je host (dus voor poep.nl) moet de aanpassen maken in de zone files

dus

www.poep.nl IN A 123.123.123.123
honden.poep.nl IN CNAME 123.123.123.123
mensen.poep.nl IN CNAME 123.123.123.123

Ook de bijbehorende reverse DNS laten aanpassen, maar voor een ervaren DNS beheerder geen prob

Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je webserver ook uit de voeten kan met de HTTP headers en dus op de juiste hostnaam de juiste site laat zien.

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• reddevil001
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 11:37
Op dinsdag 30 april 2002 11:53 schreef schroevendraaier het volgende:
Kan een CNAME aan een ip-nummer geknoopt worden? Dat heeft toch geen enkel voordeel tov een A-record... Het voordeel is juist dat als je een c-name aan een andere ip-naam knoopt je bij een verhuizing maar een keer het ip-nummer moet veranderen.
Of zie ik dit verkeerd?

None

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 18:56

igmar

ISO20022

a) een CNAME wijst naar een naam, niet naar een IP
b) Je reverse hoef je niet aan te passen, een IP resolved maar naar 1 naam.

• MasterM
huh,
okey... Als ik het zo lees zou het worden gefixed door de gene die het domein regeld.

Maar goed. Ik wil natuurlijk wel weten hoe het precies werkt, en dat wil ik bereiken door er een beetje mee te gaan spelen.

Maar met de

[..]

Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je webserver ook uit de voeten kan met de HTTP headers en dus op de juiste hostnaam de juiste site laat zien.
Hier mee bedoelt schroeven draaier toch gewoon die apache config? Als dat zo is... dat moet nou onderhand wel lukken.

Is er verder voor mij een mogelijkheid om te gaan testen met die domeintjes???
Ik ga ff searchen kijken of ik wat kan vinden :S ... ik wil namelijk toch wat proberen te leren van die DNS servers :D
Ik hoop dat het me ooit gaat lukken.

En wat doet die host file nou eigelijk??? Ik snap zijn nut in een OS niet???

• Profidiam
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-01-2025

Profidiam

Ellenface

[b]Op dinsdag 30 april 2002 14:19 schreef MasterM
En wat doet die host file nou eigelijk??? Ik snap zijn nut in een OS niet???
Dit moet je bekijken als een DNS server, maar die hosts file gebruikt het OS voor de DNS server, dus als je zoekt op bijv. pope.nl , da zoekt het OS eerst in de hosts file, dan pas op de DNS server naar een bijhorend IP-adres

beetje duidelijk :?

Da RuBBaH DuCK SKWaT - Ellen what did ye do ?- een test

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > IT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Op dinsdag 30 april 2002 14:36 schreef Profidiam het volgende:
Dit moet je bekijken als een DNS server, maar die hosts file gebruikt het OS voor de DNS server, dus als je zoekt op bijv. pope.nl , da zoekt het OS eerst in de hosts file, dan pas op de DNS server naar een bijhorend IP-adres
Precies. Hier kun je bijvoorbeeld de hostnames van de computers in je netwerk kwijt.
Vergeet bij absolute namen niet een punt aan het eind toe te voegen. Je hoeft poep.nl niet elke keer op te geven, dus je zegt óf honden.poep.nl. óf honden :)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-08 16:41

qless

...vraag maar...

Ik zou zowieso voor jouw extra domeinen een A-record gebruiken, zeker als je ook mail wilt ontvangen, mailservers vinden A records liever dan C records.

Jouw apache config ziet er verder prima uit, maar extra domein namen zul je moeten aanvragen bij een domeinregistratie bureau, subdomains kun je meestal gratis laten aanmaken (of zelf) bij het bureau waar je je naam al hebt laten aanmaken.

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 12:38

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 01 mei 2002 09:15 schreef qless het volgende:
Ik zou zowieso voor jouw extra domeinen een A-record gebruiken, zeker als je ook mail wilt ontvangen, mailservers vinden A records liever dan C records.

Jouw apache config ziet er verder prima uit, maar extra domein namen zul je moeten aanvragen bij een domeinregistratie bureau, subdomains kun je meestal gratis laten aanmaken (of zelf) bij het bureau waar je je naam al hebt laten aanmaken.
Hmm corrcet me if I'm wrong, maar als je zelf dns draait hoeft de domein-registreer toko niets te doen voor subdomeinen. Blaat.nl is geregt, als dns is(zijn) jouw dns server(s) opgegeven, en vervolgens kun je in die dns de subdomeinen aanmaken.

Exact expert nodig?

• qless

qless

...vraag maar...

Op woensdag 01 mei 2002 09:41 schreef Crazy_D het volgende:

[..]

Hmm corrcet me if I'm wrong, maar als je zelf dns draait hoeft de domein-registreer toko niets te doen voor subdomeinen. Blaat.nl is geregt, als dns is(zijn) jouw dns server(s) opgegeven, en vervolgens kun je in die dns de subdomeinen aanmaken.
Klopt, echter voor het zelf draaien van DNS voor een .nl domain ben je verplicht om 2 servers te hebben (master en slave) of om 1 van beide uit te besteden.

En bij goede dnsbedrijven kun je meestal via een webinterface gratis subdomeinen aanmaken

Website
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• MasterM
Op woensdag 01 mei 2002 10:18 schreef qless het volgende:

[..]

Klopt, echter voor het zelf draaien van DNS voor een .nl domain ben je verplicht om 2 servers te hebben (master en slave) of om 1 van beide uit te besteden.

En bij goede dnsbedrijven kun je meestal via een webinterface gratis subdomeinen aanmaken
a ha
Dat van dat 2 servers dat had ik idd ook gelezen :(
Maar er zal waarschijnlijk eerst gewoon gebruik gemaakt worden van de dns van de gene die het domein verzorgt.

Dat over die host file, da's helder :)

Ik ga nog ff searchen naar hoe ik kan spelen met die dns ik heb nog steeds geen gratis goed domein gevonden.
Maar ik moet in de na bije toekomst toch een 'echt' domein aanvragen dus waarschijnlijk zal daar een hoop mee gespeeld gaan worden.

Maar ff een vraagje:

Bind, is toch een DNS server :?
Ik probeer daar een beetje me te spelen m.b.v. webmin maar het is best vaag.
Ik kwam dit tegen: https://secure.minimizeit.com/ en daar kan je inloggen als demo user en hebben ze een 'gui' :P, dat snap ik. Zat ook een hele duidelijke help bij over die dns 'varianten'(a en Cnames).

Webmin snap ik echt voor geen drol.

• qless

qless

...vraag maar...

Wel DNS is nogal een uitgebreid en complex systeem. Gelukkig hoef je daar niet alles van te weten, tenzij je echt perse zelf een DNS wilt gaan draaien. (en dat is voor hosting lang niet altijd noodzakelijk!)

Website

• MasterM
OKEEEYYY

hartelijk bedankt allemaal...
ik heb geen dns werkend...
maar dat komt nog wel 'eens'
Maar idd het is niet essentieel om nu al alles over dns te gaan leren...
Ik heb de virtuele servers draaien op mijn 'gratis' dns service...

Echt vet bedankt allemaal!!!!!! :D ;)
Pagina: 1