Toon posts:

Onbenutte capaciteit op 100mbit full duplex conn.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb via het campusnet van de Universiteit Twente een 100mbit full duplex internet verbinding. Echter, ik hoor keer op keer van mensen dat mijn verbinding gebrekkig is qua snelheid in vergelijking met andere 100mbit sites.

- Mijn systeem is gloedjenieuw, razendsnel (zie onder) en heeft sterke capaciteiten; als ik bijv via het LAN hier een datatransfer open als test, dan haal ik hoge snelheden. Ook het SURFnet heeft ftp's waarop grote bestand staan, dus ook daar heb ik even lopen testen (even de nieuwste Mandrake release gedownload) en ook dat ging razendsnel met enkele megabytes per seconde.

- Ik heb een RealTek 10/100mbit netwerkkaart met de juiste drivers en zo te zien dus ook goede capaciteiten

- Alle settings staan correct ingesteld.

De Microsoft.com sites haal ik zo'n 1000k/sec als ik Internet Explorer 6 download (pas nog gedaan dus recente gegevens) Echter, andere externe transfers blijven relatief traag.

Weet iemand waardoor dit zou kunnen komen en hoe dit op te lossen is???

• franklin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-08 16:28

franklin

denkt teveel...

realtek is niet echt heel geweldig op hele hoge snelheden, probeer eens een 3com of intel kaartje en zijn je kabels goed?

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 14:20
laat campusnet een nieuwe server kopen, dit licht niet aan jouw, maar aan hun servers....

(domme vraag trouwens als je zelf aan normale interne snelheden hebt gemeten)

if broken it is, fix it you should

• localhost
  • Registratie: November 1999
  • Niet online

localhost

Ook in geel, groen, paars, wit

Hoe staat je MTU/MRU ingesteld ? Laat ze bij ethernet gewoon op default staan (1500), zeker in een groter ethernet netwerk.

Hoe is de switch ingesteld ? Geeft de switch (CRC/allignment/late/giant) errors ?

Of is het je eigen switch niet ? Neem dan contact op met je provider.

Verwijderd

Topicstarter
De kabels zijn perfect... Ik vraag me eigenlijk af of het feit dat die kaart in staat is tot hele hoge snelheden wat zegt over de lage performance bij die andere transfers? Wat ik bedoel is; als ik 4000k/sec kan halen, kan een 200k/sec transfer die in principe sneller zou moeten zijn dan nog wel liggen aan de netwerkkaart??

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet mijn eigen switch. Ik weet dat het allemaal een beetje vaag overkomt, maar met deze potentiele capaciteiten op dit netwerk zou ik ze toch ook graag behalen. Tevens hoor ik van mensen dat andere mensen hier geen last van hebben en wel betere snelheden halen, vandaar mijn argwaan dat het misschien toch aan mij kan liggen op de een of andere manier.

De switch settings zal ik ff moeten opzoeken, zal ook even wat andere dingetjes proberen, laat het zo nog wel ff weten. Bedankt iig alvast!

Verwijderd

Misschien zijn er meer mensen die tegelijk op een site zitten :z Een webserver kan niet altijd jouw bandbreedte helemaal vullen hoor... :)

Download es een bestand van een vriend die ook op dat netwerk zit met 100 MBit. Dan zou de snelheid op zo'n 6-7-8 MB/s moeten zitten. Dan is het goed. Die 100 MBit haal je in de praktijk natuurlijk nooit...

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dit is geen Professional Networking & Servers

[forum=24] >> [forum=19]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, zat nog even te twijfelen.

Okay ik heb even wat test bestanden en transfers gedaan, daar kwam het volgende uit;

Downstream; rond de 900k/sec, goede transfer speed in principe als je kijkt naar de server waar het heen ging.

Upstream: 150k/sec. Ook bij mn buurman was die upstream maar 150k/sec. Snelheden zijn hoger geweest, maar toch ook niet meer dan 200-300k/sec. Het probleem lijkt zich dus te concentreren rond de upstream..

Overigens is er nog wel capaciteit beschikbaar op de switch, we kunnen dat namelijk realtime volgen en er is altijd capaciteit over. Heeft iemand nog ideeen??

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Fatsoenlijke netwerkkaarten doen wonderen :)

Hou er ook rekening mee dat het utwente netwerk toch wel aardig overbelast is. Snelheden van 3 a 4MB per seconde moeten desondanks nog wel te halen zijn.

Probeer eens een iso van ftp.nluug.nl te trekken. Die site kan meerdere 100mbit lijnen tegelijkertijd vullen :)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:58
als je bij de ene testsite/ftp/whatever wel een goede snelheid haalt, en op de andere niet, dan ligt het niet aan jou verbinding, maar aan die site....

De meeste sites zijn niet berekend op zulke brute verbindingen hoor :o

• reddog33hummer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-07 17:33

reddog33hummer

Dat schept mogelijkheden

heb je je netwerkkaart vast ingesteld en niet op auto (ook in windows)

Backup not found (R)etry (A)bort (P)anic<br\>AMD 3400+ 64, 2 GB DDR, 1,5 TB Raid5

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 23:41 schreef reddog33hummer het volgende:
heb je je netwerkkaart vast ingesteld en niet op auto (ook in windows)
bedoel je een vast IP adres?
dat maakt echt nix uit hoor

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Op woensdag 01 mei 2002 00:08 schreef Dirk het volgende:

[..]

bedoel je een vast IP adres?
dat maakt echt nix uit hoor
Hij bedoelt autosensing vs hard full-duplex instellen.
Pagina: 1