[mandrake8] Geen toegang tot CD-rom en Floppy

Pagina: 1
Acties:

• MWP
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 09:18
Ik heb mandrake 8 er eindelijk op gekregen(na 5x proberen) en ik kon gewoon via een icoontje op mijn desktop naar mijn cd-rom gaan (hij voerde dan /mnt/cdrom uit)
Na 1x rebooten krijg ik via mijn user account geen toegang(ik krijg "file of directory /mtn/cdrom could not be found")
Terwijl, als ik via root inlog wel! in /mnt/cdrom kan komen.

Hoe kan dit?? en vooral, hoe los ik dit op

P.S. search bood geen uitkomst:(

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik vermoed dat alleen root die dingen mag mounten. Je kunt dat ook zelf doen, dan moet je even een console openen (dat ding met die schelp bij de icoontjes onderin) en daarin met 'su -' root worden. Vervolgens draai je 'mount /mnt/cdrom', waarna je er waarschijnlijk bij kunt als gewone gebruiker.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• MWP
Op maandag 29 april 2002 21:36 schreef odysseus het volgende:
Ik vermoed dat alleen root die dingen mag mounten. Je kunt dat ook zelf doen, dan moet je even een console openen (dat ding met die schelp bij de icoontjes onderin) en daarin met 'su -' root worden. Vervolgens draai je 'mount /mnt/cdrom', waarna je er waarschijnlijk bij kunt als gewone gebruiker.
Hellaas, het mocht niet baten,

trouwens idd vergeten te vertellen als root kom ik er wel in(logiche natuurlijk, maar meld het toch eff)

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als het niet werkt dan heb je toch naar ik aanneem wel ergens een foutmelding gehad? Welke acties voer je precies uit en welke foutmelding (letterlijk overschrijven) krijg je dan?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• MWP
Op maandag 29 april 2002 21:44 schreef odysseus het volgende:
Als het niet werkt dan heb je toch naar ik aanneem wel ergens een foutmelding gehad? Welke acties voer je precies uit en welke foutmelding (letterlijk overschrijven) krijg je dan?
Wat doe ik:

1)inloggen als user onder KDE

>Mounten
1)Drukken op de start>terminals>terminal(super user mode)
2)passwrd root invoeren
3)in de concule invoeren mount /mnt/cdrom
4)Proberen snelkoppening op desktop te starten(foutmelding)

>Snelkopening starten
1)klikken op snelkoppeling

>foutmelding:
"Unable to run the command specified. The file or directory file:/mnt/cdrom does not exist."

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Werkt het wel als je in je /etc/fstab de regel voor je cdrom wijzigt in het volgende?
code:
1
/dev/cdrom  /mnt/cdrom      auto    defaults,ro,user,noauto    0    0

Hierbij moet je maar beter het eerste veld gewoon laten staan zoals het staat, dus als daar /dev/hdd of /dev/ide0/nogwat staat, niets aan veranderen. Vervolgens opslaan en nog eens als gewone gebruiker op die link proberen te klikken (zonder eerst te mounten, als hij nog gemount is moet je even als root 'umount /mnt/cdrom' draaien).
Als het dan nog niet werkt dan moet je even de uitvoer van 'ls -dl /dev/cdrom /mnt/cdrom' posten.

• MWP
Op maandag 29 april 2002 22:21 schreef odysseus het volgende:
Werkt het wel als je in je /etc/fstab de regel voor je cdrom wijzigt in het volgende?
code:
1
/dev/cdrom  /mnt/cdrom      auto    defaults,ro,user,noauto    0    0

Hierbij moet je maar beter het eerste veld gewoon laten staan zoals het staat, dus als daar /dev/hdd of /dev/ide0/nogwat staat, niets aan veranderen. Vervolgens opslaan en nog eens als gewone gebruiker op die link proberen te klikken (zonder eerst te mounten, als hij nog gemount is moet je even als root 'umount /mnt/cdrom' draaien).
Als het dan nog niet werkt dan moet je even de uitvoer van 'ls -dl /dev/cdrom /mnt/cdrom' posten.
srry voor deze trage replay maar was er gister niet,
En ontdertussen doet de CDROM het weer, gereinstald :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

Misschien is het probleem geweest dat je lid moet zijn van de groep "cdrom" om erbij te kunnen. Een linux-systeem gebruikt vaak groepen om de rechten te beheren.
audio = geluid afspelen
floppy = om bij de flop te mogen

Misschien was dat het probleem... we zullen het nooit weten. ;(
Pagina: 1