bedreiging tot gerechtelijke vervolging van hoster

Pagina: 1
Acties:

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-09 08:57
hi,
vanavond heb ik een mail gekregen van onze hoster waarmee ik niet goed weet wat gedaan.

Situatie is als volgt (kort):
Dit weekend zit hoster ganse tijd te switchen tussen php versies 4.0.6 en 4.2.0. Ik mail met de vraag waarom ze dat doen en wanneer er definitief 4.2.0 opstaat (omdat dat belangrijk is voor werking van scripts). Ik krijg als antwoord: we zijn aan het testen op die server, waarop ik antwoord: misschien zou een testserver wel iets zijn voor jullie, en tevens maak ik een opmerking over de vele downtime die ze al hadden deze maand. Geen reactie meer, mijn support calls worden op gesloten gezet.

Vandaag: plots wordt phpinfo() functie geblokkeerd, zogezegd wegens security redenen. Ik stuur vriendelijke mail met de vraag of ze die beslissing nog eens willen overdenken, omdat die phpinfo() functie mijn insziens nuttig kan zijn, en geen gevaar voor security hoeft te betekenen. 2 mails heen en terug gebeuren (hoster: we zouden niet weten waarom, terwijl ik dan argumenteer dat het handig kan zijn om bijvoorbeeld te zien welke modules geladen zijn (staat niet in hun faq), welke de configuratie instellingen zijn, handig bij debuggen en dergelijke). Ik krijg tweemaal mail van 2 lijntjes waarna ik (ik was beetje pissig wegens hun korte en nietszeggende antwoorden) terugstuur dat het me niet meer interesseert of die phpinfo() functie nu nog zal aangaan of niet, want dat ik op andere manier wel aan de informatie geraak die me nuttig lijkt (om de instellingen te weten te komen + om te debuggen)

Maar nu komt de aap uit de mouw: ik krijg mail terug dat ze contact opgenomen hebben met hun advocatenbureau om deze bedreiging tot hacken van mijnentwege strafrechterlijk te laten vervolgen... huh???
Wat moet ik hiermee?
Ik heb natuurlijk meteen gestuurd dat ze bedreigingen zien waar er helemaal geen staan, maar kunnen ze een zaak maken?

Voor mensen die php kennen: ik doe gewoon iets als dit:
PHP:
1
<?echo count($_ENV);function display($ar){while(list($key,$val)=each($ar)){      echo "<ul>";      echo "$key = $val \n\n";      if (is_array($val)){          display($val);         }      echo "</ul>";          }}display($_ENV);?>

dit voor de post, get, server en environment waarden... deze functies zijn niet geblocked, dus ik zou niet weten wat daar illegaal aan is, laat staan een poging tot hacken.

Ook heb ik nog alle informatie van phpinfo() die tot voor vandaag dus vrijelijk toegankelijk was op de servers, hier nog opgeslagen staan, dus dat bedoelde ik ook met: ik geraak wel op andere manier aan de info die me nuttig lijkt, dit tesamen met de $_GET, $_POST, $_ENV, ... waarden...

moet ik bang worden?

Verwijderd

Sjees, wat een gezeik zeg :(

Ik denk dat ze je niets kunnen maken hoor, lijkt me sterk. Ik heb al vage vermoedens om welke hoster dit gaat, maar dat zal ik maar niet posten :)

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op maandag 29 april 2002 20:40 schreef xshredx het volgende:
Ook heb ik nog alle informatie van phpinfo() die tot voor vandaag dus vrijelijk toegankelijk was op de servers, hier nog opgeslagen staan, dus dat bedoelde ik ook met: ik geraak wel op andere manier aan de info die me nuttig lijkt...
Ik denk dat zij dachten dat je bedoelde dat je via andere (ongeoorloofde) wegen aan de informatie zou komen en dat ze dat als een hack-dreiging zien. :'(

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• xshredx
Op maandag 29 april 2002 20:45 schreef anandus het volgende:

[..]

Ik denk dat zij dachten dat je bedoelde dat je via andere (ongeoorloofde) wegen aan de informatie zou komen en dat ze dat als een hack-dreiging zien. :'(
Ja, dat is wel duidelijk.
Ten eerste is dat absoluut niet het geval, maar wat ik eigenlijk vooral wil weten: kun je juridisch een zaak hard maken omwille van een bedreiging tot hacken? Nogmaals, ik wou niemand bedreigen, maar als zij volharden in hun mening dat mijn mail een bedreiging was, kunnen ze me dan iets maken?

Het is tenslotte maar een mail van me, die zij blijkbaar compleet anders interpreteren dan ik. Ze zijn blijkbaar heel erg licht geraakt, maar ik hoop dat het gewoon een grote bek van hun is, die op niets van concrete juridische grond gestoeld is.

• MrZed
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-11-2020

MrZed

aka Bumble

Sorry met deze reply breng ik mezelf in gevaar!

nog steeds een nickchange

• xzenor
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Ik vind het nogal triest klinken.

betaal je voor het accountje?
Doe het anders gewoon terug, ga klagen dat je geen waar voor je geld krijgt.

enneh misschien een idee om over te stappen naar een minder zeikende provider?
Eentje die weet wat ze doen..

Want als ze zo met hun klanten omgaan.........
Of het aan de krant doorgeven dat is ook leuk..

Verwijderd

welk bedrijf betreft het? ik kan je overgens wel met 99.9% zekerheid zeggen dat dit een of ander kinder bedrijfje is die echt geen advocaat in handen nemen

doe me ff een mailtje kertjuh@yahoo.com ik heb al vaker met dit bijltje gehakt :)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

crisp

Devver

Pixelated

1 vraag: is het een betaalde hoster? In dat geval denk ik dat jij als betalende klant toch wel degelijk bepaalde rechten hebt, en dat zij bepaalde verplichtingen gewoon niet nakomen (informatie over de preciese inhoud van de dienstverlening, klantvriendelijke opstelling, een zekere regelmaat en continuiteit in de dienstverlening).

Intentionally left blank

• xzenor

xzenor

Zo komen ze inderdaad bij mij ook over.

maar sytel dat het echt zo is..
zoiets win je dan toch gewoon?

ik bedoel, als zo'n stelletje prutsers ZO'N optie als hack-dreiging ziet..
Je hebt net zelf aangegeven wat je dan wel gedaan hebt om die info te krijgen..

Een beetje advokaat neemt dat berdijf niet eens serieus volgens mij..

Jij zegt op een andere manier aan de info van phpinfo() te komen. Dat is geen dreigement...

Zoek een andere provider en vertel je verhaal door (maar geef dan wel gelijk de naam er bij van de provider).

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

cutter!!!! werk aan de winkel :)

www.jurgroessen.nl

• xshredx
Bedankt voor alle replies.

Het is inderdaad betaalde hosting: alles samen hebben we daar een contract van zo'n 600 euro per jaar (500 meg webruimte, drie subdomeinen, ...)

Ik weet niet of ik er wel wijs aan doe om de naam te posten, ik wacht misschien beter nog even.

Net heb ik een mail gekregen van een support gast waarin hij toegeeft dat het waarschijnlijk een misverstand betreft. Lijkt me een minder aangebrand baasje. Ik zou morgen het bedrijf moeten bellen om de rest van de eventuele misverstanden op te klaren. Hiermee lijkt hun bedreiging dat ze morgen onze account gingen blokkeren alvast afgewend.

Weggaan bij de hoster is niet meteen een optie denk ik als er een contract voor 1 jaar getekend is (loopt nog tot oktober).
Punt is ook nog dat ik de webmaster van de site ben, maar de account niet op mijn naam staat (op naam van de firma waarvoor ik site onderhoudt). Morgen mag ik dan al mijn correspondentie met hoster aan hem laten zien, zodat hij op de hoogte is.
In ieder geval, ik denk dat alle legale problemen voor mij afgewend zijn, maar wel zijn ze hier een klant verloren. Ik had net enkele weken nog maar eens een klant bij hen aangebracht (al hoopje aangebracht), maar dat kunnen ze nu wel vergeten.
Ik slaap gerust vanacht ;)

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Strafrechtelijk vervolgen en contact opnemen met een advocaat??? Lijkt mij pure bluf, je neemt contact op met het openbaar ministerie.... een advocaat zou misschien advies kunnen geven. Zou moeten gaan op basis van computervredebreuk, lijkt me niet dat jij ergens binnen probeert te komen. Je kijkt alleen rond hoe de omgeving eruit ziet, dat kan omdat je in wil breken, waarschijnlijer is dat je wil xien hoe het eruit ziet om er iets te kopen of te bouwen. (vergelijk computervredebreuk dus met een inbraak in een huis)

Bedreiging (poging) tot hacken zou je hard kunnen maken als jij daadwerkelijk bezig bent met het proberen binnen te dringen in een computer, aagezien jij een account hebt (de sleutel van het huis) mag jij er gewoon in. Jij mag in het gemeenschappelijke apartementengebouw ook kijken wat de bedrading is, hoe de voordeur is, of de fundering goed is etc etc.... nee hoor, maak je niet druk ze hebben geen poot om op te staan.

En dat jij zegt dat je op een andere manier aan de info komt, wel erg flauw dat ze dat zien als bedreigen.

Ik zou wel bij ze weg gaan..... dit slaat gewoon helemaal nergens op.

• xzenor

xzenor

dacht ik ook al..

Als je betaald enzo (of laat betalen) en de downtime is echt te heftig kan je wel een deel van het geld terugvragen, en anders die toko aanklagen..

Als zij moeilijk doen kan jij dat ook natuurlijk...

• xshredx
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik heb nu gewoon gemailed dat ik morgenvoormiddag telefoon van hun verwacht als er nog problemen zijn, omdat een bedrijf dat denkt mij te moeten intimideren met dreiging tot juridische procedure als ze geen voet hebben om op te staan, niet moet denken dat ik dan nog eens de minste telefoonkosten wil dragen om dit op te helderen (gaat om het principe vind ik).
En dat als ze me niet bellen voor verdere opheldering ik ervan uitga dat mij niets verweten meer wordt, en toegegeven wordt dat dit een misverstand van hun is.

En ik ga inderdaad mijn baas adviseren om contract niet te vernieuwen (hij vindt de service zowieso al niet denderend daar, dit zal de deur wel dicht doen). Ik heb er enkel spijt van dat ik klanten aangebracht heb daar, ze zijn het niet waard...

• 2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

noem ff de naam (zonder url..!)

Is denk ik voor ons allemaal wel handig om te weten om wie het gaat, zodat wij ook niet met hun in zee zullen gaan.

• xzenor

xzenor

mee eens ja..
nog een telefoontje gehad eigenlijk?
Pagina: 1