Toon posts:

Netwerk (met Switch) 10Mbit wel 100Mbit niet

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We zitten hier al dagen te kl |:( ten aan een netwerkje met een 8-poorts switch 10/100Mbit. Het probleem is dat we met één pc (onboard LAN 10/100Mbit Mobo K7S5A :9 ) enkel de overige pc op het netwerk kunnen zien maar niet accessen... dit gaat echter wel met een 10Mbit netwerkkaartje in diezelfde PC. De kleurcode van de utp is correct W/oranje, oranje, W/groen, blauw, W/blauw, groen, W/bruin, bruin.

Iemand een oplossing???

Verwijderd

ik veronderstel dat je de toegelaten 100m voor fast ethernet niet overschreden hebt?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 20:50 schreef tomski het volgende:
ik veronderstel dat je de toegelaten 100m voor fast ethernet niet overschreden hebt?
Natuurlijk datte Tomski... ik schat dat de kabel zo'n 50m lang is!

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hmz... En de twists ook niet te ver untwisted? Kan zijn dat de kabel gewoon een beetje rot is...

Forceer de 100MBit NIC eens op 10 MBit, en post de results.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
Zou'k wel willen doen, maar ik zou niet goed weten hoe... }:O

De kabel is prima in orde hoor (utp cat 5 btw)

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 23:00
Bij de eigenschappen van je netwerkkaart kun je de snelheid instellen. Bij een switch kun je deze het beste op auto- of
fullduplex zetten. Voor een hub is dit half-duplex of auto.

Verwijderd

en pienjo, ben je al verder geraakt?
Probeer anders eens je onboard lan op 10Mbit te laten werken, lukt het dan wel?

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu men onboard LAN op 10Mbit gezet en blijkbaar geen probleem... een verklaring?

• Aetje

Aetje

Dan voldoet de kabel waarschijnlijk niet. Teveel ruis / signaalverlies. Laat de kabel controleren met een hoogfrequent meter of vervang die.

Om te checken of 't daadwerkelijk de kabel is: Overbrug die. Maar de verbinding tussen de switch en de lancard met een 2M lang kabeltje (IE -> Comp verplaatsen).

Forget your fears...

Verwijderd

Topicstarter
Dat was ook mijn conclusie. Heb je misschien nog andere manieren om dit na te meten (zien). We hebben de comp op 2m van de Switch en toen ging het wel op beide snelheden :9 ...

• Aetje

Aetje

Om dit te kunnen meten moet er een hoogfrequent signaal door de kabel gejaagd worden... dure meetapparatuur kan dit. Maar goedkoper is het om gewoon die kabel te vervangen. Waarschijnlijk heeft een niet zo snuggere kabeltrekker de twists niet volgens de standaard gezet... Controleer kleurvolgorde:
Oranjewit
Oranje
Groen
Blauw
Blauwwit
Groenwit
Bruin
Bruinwit

De volgorde van de kleuren is niet interessant, als de paren maar juist zijn. Als je dus op de noobmanier een (foute) kabel bouwt en gewoon oranje, oranjewit, groen, groenwit ect. aan elkaar gooit, krijg je grote problemen met signaalverlies. 10MBit kan dat nog wel compenseren. 100MBit... Nope.

Forget your fears...

Verwijderd

kabel vervangen

Verwijderd

Topicstarter
T'is pas een nieuwe kabel! Trouwens een CAT5 kabel mag toch niet gevoelig zijn voor dergelijke storingen ofwel... Het zou niet mogen maar is dat blijkbaar toch... Damn ket valt ff tegen maar zal verder moeten op 10Mbit.

Buiten het feit dat de max. UL en DL snelheid slecht 10Mbit is, zijn er nog nadelen van 10 tov 100Mbit

Verwijderd

De draden storen elkaar IN de kabel, dus met uw shielding er rond zijt ge niets!

Het nadeel van 10 tov 100 is ook nog dat ge een 'dure' switch gekocht hebt en hem niet gebruikt voor wat je hem gekocht hebt, zonde van het geld!

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 10:13 schreef Pienjo het volgende:
T'is pas een nieuwe kabel!
Het is niet omdat het een nieuwe kabel is, dat het dan a priori ook een goede is hé.

• ijmert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 17:08
Niet aleen de lengte van de UTP kabel kan storend werken, het maakt ook uit of deze UTP kabel langs een andere storende kabel ligt. Bijvoorbeeld een niet goed afgeschermde centraal antenne kabel of een 220Volt kabel. :D

Small Business Server rules. www.vangorsel.nl

Verwijderd

hehe zelf gemaakte kabel ? of kant en klaar gekocht ?
t kan zijn da er 1 kabeltje net geen contackt heb in ut stekkertje :(
en sommige kabels die kant en klaar zijn ook cat5 zijn maar half aangesloten :(

Verwijderd

Aangezien het op 10Mbit wel lukt, vermoed ik dat alle aansluitingen ok zijn.

• TheManinBlack
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Probeer eens om alle netwerkkaarten op "Auto" te zetten, bij de duplex-mode.

Op een LAN had ik namelijk ook een keer problemen met mijn 100mbit netwerkkaart (Intel Pro100...nogiets + management). Deze wou maar niet op 100mbit draaien. Ik had voor mijn thuisnetwerk altijd de kaart op 100mbit full duplex staan, toen een vriend adviseerde om hem op de LAN op auto te zetten, werkte ie ineens wel (de switch die we gebruikten was ook niet helemaal lekker).

Verwijderd

Hij heeft al geprobeerd met een andere netwerkkaart: zelfde probleem

• Aetje

Aetje

Op woensdag 01 mei 2002 10:13 schreef Pienjo het volgende:
T'is pas een nieuwe kabel! Trouwens een CAT5 kabel mag toch niet gevoelig zijn voor dergelijke storingen ofwel... Het zou niet mogen maar is dat blijkbaar toch... Damn ket valt ff tegen maar zal verder moeten op 10Mbit.

Buiten het feit dat de max. UL en DL snelheid slecht 10Mbit is, zijn er nog nadelen van 10 tov 100Mbit
Als de kabel niet volgens de standaard is aangelegd dan maakt cat5 nix meer uit...

Forget your fears...

Verwijderd

Topicstarter
Leuk en wat is die standaard dan :?

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

zoals al eerder gezegd hierboven.

kabel 1 en 2 zijn een paar, en 3 en 6 zijn een paar (dwz deze zijn samengetwist)

als je nu netjes 2 paren pakt, heb je het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://home.chello.nl/~j.vanhelmond/goed.JPG

als je de kabel gewoon 1 op 1 verbind, krijg je dit:

Afbeeldingslocatie: http://home.chello.nl/~j.vanhelmond/fout.JPG

die 2e paar is niet met elkaar getwist, en daardoor treed veel signaalverlies op.

en die onderste kan nog wel 10mbit aan, maar bij 100 mbit zal je kaart nee zeggen.

al kan je kaart dus nog zo goed zijn, als de connectoren er fout op zitten, is het huilen.

tip: knijp je connectortjes er eens opnieuw aan.

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Aetje

Aetje

En troost je. Zelfs bedrijven verkopen verkeerde kabels... (op korte kabels werkt de vaude manier ook wel. Op lange niet... Maar de poster zei dat de codes correct waren. Dan blijven slechte connectoren, en een te lang stuk untwisted kabeleind over als mogelijke foutbronnen. En natuurlijk de kabel zelf... Kan een slecht stuk (interne sluiting/beschadiging?) zijn.

Forget your fears...

Verwijderd

Ik ben het niet eens met de kleurencombinaties die hier worden gegeven. Straight is nog steeds : wit/oranje, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin, die andere combinaties zullen wel werken maar is niet de standaard

Herman

• Aetje

Aetje

Hmz, als de paren maar correct zijn, maakt de kleur nix uit (Zelfde koperkern)...

Forget your fears...

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Op zaterdag 04 mei 2002 14:34 schreef ManS-H het volgende:
Ik ben het niet eens met de kleurencombinaties die hier worden gegeven. Straight is nog steeds : wit/oranje, oranje, wit/groen, blauw, wit/blauw, groen, wit/bruin, bruin, die andere combinaties zullen wel werken maar is niet de standaard

Herman
ik weet niet of de kleur ook in de standaard is opgenomen, maar volgens mij gaat het gewoon over de 'pin-wiring' .

maar als het voor je hoofd stoot, wil ik het wel even wijzigen hoor!

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

Verwijderd

Op zaterdag 04 mei 2002 15:41 schreef Aetje het volgende:
Hmz, als de paren maar correct zijn, maakt de kleur nix uit (Zelfde koperkern)...
Maakt wel iets uit want de paren hebben een verschillende 'twisting'

Verwijderd

Dit zijn de 2 officiele mogelijkheden :

T-568A

1 white/green
2 green
3 white/orange
4 blue
5 white/blue
6 orange
7 white/brown
8 brown