Toon posts:

Redhat 7.2 en grafisch tablet :(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik heb vorige week een grafisch tekentablet aangeschaft (Een lifetec 9310 LT, geloof ik... van het bedrijf medion).
Uiteraard zie je het grote probleem al aankomen! Hoe krijg ik dat ding aan de praat onder Redhat? Ik heb al uitgebreid op het internet gezocht en zag dat ie door gpm wel wordt ondersteund (zij het onder een andere naam). Ietsjepietsje later vond ik ook wat informatie hoe ik dan gpm precies moest installeren en zo. Maar als ik eerlijk mag zijn snap ik er geen ene snars van :? Het apparaatje vervangt mijn 3-knops muis. Iemand die mij wegwijs kan maken? (ben nog erg groen in linux :))

Verwijderd

Topicstarter
oh ja... ik zie trouwens wel staan hoe het onder X11 kan, maar ik zou het graag onder gnome willen. Als ik trouwens het tablet helemaal aangesloten heb, dan vertoont het tablet zelf wel leven, maar ik kan de cursor op het scherm niet verplaatsen.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 29 april 2002 21:01 schreef BvandeGraaf het volgende:
oh ja... ik zie trouwens wel staan hoe het onder X11 kan, maar ik zou het graag onder gnome willen.
GNOME draait (bijna altijd) bovenop X11, dus als het in X werkt dan zal het in GNOME ook wel werken.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Ik heb ook een medion tablet (lifetec), ooit bij de aldi gekocht. Het kost wat moeite, maar hij werkt wel onder linux.

Allereerst moet je de 'hid' module laden in je kernel. Ook 'mousedev'.
Output van 'dmesg' moet er ongeveer zo uit zien:
code:
1
2
3
4
5
usb.c: registered new driver hid
input0: USB HID v1.01 Mouse [AIPTEK APT-6000U] on usb1:2.0
usb.c: hid driver claimed interface c1c67e00
hid-core.c: v1.8 Andreas Gal, Vojtech Pavlik <vojtech@suse.cz>
hid-core.c: USB HID support drivers

In je /etc/X11/XF86Config configuratie moet je dan het volgende zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
Section "InputDevice"
      Identifier    "Tablet"
      Driver        "mouse"
      Option        "Device"            "/dev/mouse0
      Option        "Protocol"        "imps/2"
EndSection

En dan je tablet toevoegen als inputdevice:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Section "ServerLayout"
      Identifier    "Default Layout"
      Screen        "Default Screen"
      InputDevice     "Generic Keyboard"
      InputDevice     "Generic Mouse"
      InputDevice     "Tablet" "SendCoreEvents"
EndSection

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm... :) Dat had ik zo snel nog niet door...
Maar de procedure die beschreven wordt om het onder X11 aan de praat te krijgen zou dus ook in Gnome moeten werken?

Verwijderd

Topicstarter
pardon! ignore die laatste message eventjes. Maar je zegt iets over een hid-module loaden in je kernel. Hoe doe ik dat precies?

Verwijderd

Topicstarter
oeps... zie het al staan... ben echt aan het :Z -en. Heb heel de dag erg hard gewerkt en mijn oogjes willen niet zo meewerken. Heb ik verder nog iets nodig om hem aan de praat te krijgen? nieuwe versie van gpm? of iets anders? p.s. Het is geen usb tabletje, gewoon een ps/2 (maakt dat nog iets uit?)

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
nope, dit zou het moeten doen, ik werk zonder gpm

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

Verwijderd

Topicstarter
dan zal ik dat strakjes eens eventjes proberen. (oppassen dat ik niet in slaap donder :D) Bij voorbaat dank!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 29 april 2002 21:10 schreef BvandeGraaf het volgende:
Maar de procedure die beschreven wordt om het onder X11 aan de praat te krijgen zou dus ook in Gnome moeten werken?
Even om het duidelijk te maken :)

X (X11, XFree86, X Windowing System, X server) verzorgt de grafische hardware voor programma's. X praat met de hardware en tekent dingen op het scherm, leest toetsenbord en muis uit enzo. X zorgt er dan voor dat programma's van deze hardware gebruik kunnen maken.
X heeft dus niks met het uiterlijk te maken (goed, behalve door eventuele beperkingen in X); het uiterlijk wordt in het geheel bepaald door de programma's die 'op' X draaien. Gnome is zo'n programma (en aangezien Gnome een desktop environment is, heeft Gnome wel een belangrijke impact op het uiterlijk). Maar ook 'gewone' programma's als licq, galeon, sylpheed, enz vallen hieronder.

Gnome heeft dus niks met je tablet te maken; dat is puur iets wat X moet regelen. Als X je tablet snapt dan zal X tegen Gnome zeggen 'hier staat de pointer en knopje zoveel is ingedrukt', zodat Gnome (of KDE, of Enlightenment, of wat je dan ook draait) daar dan iets mee kan doen.
Pagina: 1