Toon posts:

[photoshop] channels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is eigenlijk precies een channel? op Designs by Mark en fotosoep volg ik nu eigenlijk wat tutorials en iedereen gebruikt daar channels. Op W&G heb ik via de search gezocht naar phrase: 'channels' maar ik krijg geen results voor wat ik zoek, maar wat is nou precies een channel? Want het ziet er heel handig uit, maar ik doe nu alleen wat precies in de tuts staat maar zelf zou ik geen id hebben hoe ik zo'n channel zou moeten/kunnen gebruiken..

wie kan het uitleggen?

Verwijderd

Dat had ik eerst ook, en nog steeds snap ik het niet helemaal. Maar ik zie channels als kanalen waar je geadvanceerde maskers kun toepassen. Deze maskers kun je dan opslaan en later gebruiken. Ik zelf gebruik het niet vaak, ik gebruik liever quickmask.

Edit: in de Photoshop help staat een groot stuk over channel. Als je dat leest zul je het wel begrijpen.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:02
Zal 'em niet dichtgooien omdat dit onderwerp nog niet/weigig is langsgeweest, maar ik kan je wel verklappen dat Mr. Google een hoop antwoorden heeft voor je:

Zoeken naar 'Photoshop Channels'

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Een channel is één van de mengkleuren waar je mee werkt. Wanneer je in RGB-modus werkt heb je dus een Red-, Green- en Blue-channel. Eén channel bevat slechts grijswaarden, maar vormt samen met de andere channels kleuren. Je kan het zien als een 'percentage' van een kleur. Door nieuwe channels aan te maken, geef je eigenlijk alleen aan welk gebied je wil 'selecteren', zodra je een selectie opslaat wordt er ook een channel van gemaakt.

(Wat een zwam verhaal, ik geloof dat ik een beetje poep praat ;))...

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op maandag 29 april 2002 19:10 schreef SpiritX het volgende:
Een channel is één van de mengkleuren waar je mee werkt. Wanneer je in RGB-modus werkt heb je dus een Red-, Green- en Blue-channel. Eén channel bevat slechts grijswaarden, maar vormt samen met de andere channels kleuren. Je kan het zien als een 'percentage' van een kleur. Door nieuwe channels aan te maken, geef je eigenlijk alleen aan welk gebied je wil 'selecteren', zodra je een selectie opslaat wordt er ook een channel van gemaakt.

(Wat een zwam verhaal, ik geloof dat ik een beetje poep praat ;))...
Nee klopt prima joh. Wat je nog zou kunnen toelichten is dat als je elk R, G of B channel even apart bekijkt, het dus grijswaarden zijn; de donkerte van de grijswaarden vertegenwoordigt de hoeveelheid rood, groen of blauw...

En nou lul ik er dus een hoop onzin aan, die met wat logisch denken ook wel te achterhalen was ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Wanneer channels in tuts gebruikt worden dan moet je het gewoon zien als zwartwit beeld (zoals gezegd werd) waarbij wit 100% is en zwart 0% grijswaarden zijn de tussenliggende percentages. Wanneer je in photoshop een selectie bewaard of werkt met behulp van een masker dan zul je zien dat er een extra kanaal wordt aangemaakt. Elk kanaal is erg makkelijk als een selectie te gebruiken door met ctrl ingedrukt er op te klikken. Vervolgens kun je daar bewerkingen op uitvoeren. Dan kun je in sommige bestandsformaten ook een extra channel als een alpha-kanaal gebruikt wordt waarbij eerder genoemde gradatie van grijswaarden de mate van transparantie aan geeft.

Wil je het channel-gebeuren goed begrijpen dna zul je er gewoon mee moeten experimenteren.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
k thnx denk dat ik het wel beetje begrijp :D
maar om echt onder de knie te krijgen maar ff flink mee experimenteren :)
Pagina: 1