[MAC] 'Big Brother/spyware' server checken?

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

• notgib
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-10-2025

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Topicstarter
Situatie:
Een netwerk met allemaal Apple computers met als server een MACOS 9.x + Appleshare.

Uitdaging:
vanaf een client kijken of de server 'big brother' speelt, kortom: checkt wie, wanneer, en waarnaartoe iemand surft, emailt e.d.

Is dit mogelijk met een progje? En tevens is het mogelijk om dit soort dingen af te schermen?

thx.

Verwijderd

Met een portsniffer misschien?

Verwijderd

dr bestaat een tool voor de Mac... (RemoteMac ofzow... weet niet meer zeker) , t is een extensie (MacOS 9.2 en lager only dus) en dan kun je op je andere mac daarop gewoon inloggen, en kijken wat die mac op dat moment op t scherm ziet... (dus ook logfiles enzow)

Verwijderd

wil je alleen kijken wat hij doet op internet? of ook als hij een programma start als je gewoon wilt zien wat hij doet op internet moet je een proxy met log installeren

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Topicstarter
Wat ik wil is dat ik kan checken vanaf de client wat de server allemaal in de gaten houd.

En stel dat de server kijkt naar je surfgedrag dat je het dan ook kunt blokkeren dmv een firewall.

• deadinspace
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Dat lijkt me nogal lastig he... Als jij via die bak op inet zit, dan gaan jouw requests (of die nou voor http zijn ofnie) door die server voordat ze op internet uitkomen, en de antwoorden daarop vanaf internet komen ook weer via die bak terug naar jouw computer.
Het is dan natuurlijk onmogelijk om te bepalen of die bak het verkeer alleen maar route of ook nog analyseert/logt.

Verwijderd

Als je allemaal op een hub zit kun je het verkeer toch in de gaten houden?

• notgib

notgib

ach, wat zal ik zeggen

Topicstarter
het hele boeltje zit op een hub inderdaad.

het is lastig blijkbaar...

de grote vraag is natuurlijk ook of het legaal is als een werkgever het surfgedrag van zijn werknemers in de gaten houdt (als dat inderdaad gebeurt tenminste). Dat mag toch niet? Wet voor bescherming van de privacy? :)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-05 16:24

chem

Reist de wereld rond

Op maandag 29 april 2002 23:51 schreef computeraap het volgende:
Als je allemaal op een hub zit kun je het verkeer toch in de gaten houden?
daar weet je nog niet mee of iemand de boel logt *duh*

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• deadinspace
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 01 mei 2002 17:04 schreef notgib het volgende:
het is lastig blijkbaar...
Niet lastig; onmogelijk.

Jouw verkeer gaat door de server, dus kan de server dat verkeer analyseren, bekijken en opslaan zonder jouw medeweten. Punt.

Je kunt wel eventueel klooien met het encrypten van je data, maar dat helpt iig weinig aan de hoeveelheid data.
de grote vraag is natuurlijk ook of het legaal is als een werkgever het surfgedrag van zijn werknemers in de gaten houdt (als dat inderdaad gebeurt tenminste). Dat mag toch niet? Wet voor bescherming van de privacy? :)
Echt bekijken wat iemand doet is afaik verboden (tenzij het duidelijk vermeld wordt dat het gebeurt), maar statistieken bijhouden als 'die persoon heeft vandaag 300 MB aan verkeer gegenereerd' lijkt mij niet verboden.

Verwijderd

encrypted proxy?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Right, beetje vage topicschop vindt je niet?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.