Toon posts:

[Videobewerking] Welke configuratie + kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de search gebruikt, maar daar stond niet echt iets tussen wat in mijn geval van toepassing was, vandaar dus deze vraag.

Ik heb sinds kort een hele mooie videocamera welke DVin + DVout heeft.
Nu wil ik uiteraard gaan videobewerken op mijn pc, echter loop ik tegen de volgende problemen aan.
Ten eerste heb ik niet zo'n snelle pc (PII400 met 128Mb en 32Mb videokaart en 13Gb harddisk)
Ik neem aan dat ik die flink zal moeten upgraden/cq. een hele nieuwe pc zal moeten bouwen, want de HD is zowiezo veel te klein en de processorsnelheid laat ook te wensen over.
Of zijn er nog andere opties?

Ook moet ik natuurlijk die camera nog aansluiten. Moet ik dan gaan voor een Firewire kaart, of echt zo'n video-edit kaart van Miro ofzo? De laatstgenoemde zijn namelijk een stuk duurder dan een los firewire kaartje.

Ik heb ook geen groot budget meer, want dat zit voor het grootste gedeelte in die nieuwe videocamera. Desalniettemin zijn er nog wel wat (pl)euro's over, maar niet voor bv. een editingkaart van alleen al 700Euro.

Wat is de slimste oplossing voor een normaal/redelijk budget?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

PC:
In principe is je PC snel genoeg om gewoon video te capturen vanaf DV zonder frameverlies. Echter, als je gaat monteren en effecten gaat toepassen kan je CPU gewoon niet snel genoeg zijn, in feite moet je gewoon de snelste CPU kopen die je budget toelaat.
Kwa harddisk: een grote 7200 toeren schijf is snel genoeg, bij het monteren/effecten is de CPU van groter belang. In principe volstaat vrijwel iedere 7200rpm schijf die te koop is. Neem een WinNT gebaseerd OS (Win2K, WinXP). Kwa RAM: 256MB is in principe meer dan voldoende, minder zou ik niet doen.

Aansluiting:
De dure kaarten hebben vaak firewire en ook bijvoorbeeld analoge ingangen. Die heb je waarschijnlijk niet nodig. Sommige dure kaarten (Miro/Pinnacle etc.) hebben een CPU erop die bepaalde effecten over kan nemen van je CPU. Vaak zit bij die duurdere kaarten ook een versie van Adobe Premiere wat het hele pakket ook flink veel duurder maakt (incl. de merknaam). Neem als voorbeeld de Pinnacle DV200, dat is eigenlijk niets anders dan een Firewire kaartje, alleen de extra software (Premiere) en effecten (voor Premiere) maken de prijs al een stuk hoger (plus de Pinnacle merknaam). Daar zit dus geen CPU ofzo op, maar hij is wel flink duurder dan een "normale" Firewire kaart.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Check dit effe, [topic=468272]

voor weinig geld kan je ook wienig vragen!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 15:09 schreef limoentje het volgende:
PC:
In principe is je PC snel genoeg om gewoon video te capturen vanaf DV zonder frameverlies. Echter, als je gaat monteren en effecten gaat toepassen kan je CPU gewoon niet snel genoeg zijn, in feite moet je gewoon de snelste CPU kopen die je budget toelaat.
Kwa harddisk: een grote 7200 toeren schijf is snel genoeg, bij het monteren/effecten is de CPU van groter belang. In principe volstaat vrijwel iedere 7200rpm schijf die te koop is. Neem een WinNT gebaseerd OS (Win2K, WinXP). Kwa RAM: 256MB is in principe meer dan voldoende, minder zou ik niet doen.

Aansluiting:
De dure kaarten hebben vaak firewire en ook bijvoorbeeld analoge ingangen. Die heb je waarschijnlijk niet nodig. Sommige dure kaarten (Miro/Pinnacle etc.) hebben een CPU erop die bepaalde effecten over kan nemen van je CPU. Vaak zit bij die duurdere kaarten ook een versie van Adobe Premiere wat het hele pakket ook flink veel duurder maakt (incl. de merknaam). Neem als voorbeeld de Pinnacle DV200, dat is eigenlijk niets anders dan een Firewire kaartje, alleen de extra software (Premiere) en effecten (voor Premiere) maken de prijs al een stuk hoger (plus de Pinnacle merknaam).
Thanx voor de snelle reacktie!
Die pc zal ik zoweizo gaan upgraden want het moederbord ondersteund geen UDMA 66,100 of 133 en de HD is echt te klein. Maar even los van die upgrade kan ik het dus gewoon af met een losse firewirekaart. Mooi, want die zijn inderdaad niet zo duur en dan hou ik meer budget over voor een proc, hd en ram.

Ik had inderdaad ook al begrepen dat ik zoweizo een NT os moest installeren en de schijven NTFS moest formatteren omdat ik anders niet meer dan 2 (of 20) gig als 1 file kon wegschrijven ofzo. Klopt dat?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 15:10 schreef Telefoongids het volgende:
Check dit effe, [topic=468272]

voor weinig geld kan je ook wienig vragen!
Die topics gaan haast allemaal over mensen die gewoon via S-video willen bewerken en niet met DV en zoals ik al aangaf

Wat betrefd het tweede, ik heb best nog wel een aardig bedragje over, maar wil niet 2500-3000Euro uigeven aan een geheel nieuw systeem, of alleen al 1000Euro aan een videobewerkingskaart!
Mijn budget voor pc upgrade en videobewrkingskaart samen zal zo rond de 1000 Euro liggen. (let op, monitor enzo heb ik allemaal wel, net als een kast en goede videokaart!)

Ik kan dus weinig met je reactie, maar desalniettemin bedankt voor het meedenken.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

http://www4.tomshardware.com/video/01q2/010524/index.html

deze getipte link is op zich wel interessant maar ze maken hier imho wel een beetje een probleem van de transferrate van (IDE) hardeschijven. Hoewel de datum mei 2001 is, wordt er gesproken over IDE schijven met een maximale continue datatransferrate van 3 tot 6MByte/sec. Dat is inderdaad een gevaarlijk lage rate voor videocapturing (= 3.4MByte/sec, dus kans op frame loss), maar zelfs mijn 13GB 5400rpm schijf uit 1999 haalt een veel hogere max. read/write continue transfer.

Overigens: kwa CPU zou ik zeker voor een zo snel mogelijke AMD gaan. Naast goedkoper zijn deze CPU's vaak ook beter in encoding/compressie (bijv. MPEG4 waar ook een van de links over gaat).

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Xandrios
  • Laatst online: 05-03 23:06
je mag wel behoorlijk wat vervangen ja.

ikzelf zou je deze configuratie aanraden:

ECS K7S5A € 68,- (eventueel de LAN versie)
AMD Athlon XP 1700+ (1,47GHz) € 133,-
256MB PC2100 DDR SDRAM € 75,-
Western Digital 80GB (7200rpm) € 143,-
Miro Studio DV PCI € 134,-

dan kom je op een totaal van 550 euro...lijkt me redelijk :)

Eventueel nog wat extra spul, zoals een CPU cooler, mischien een andere kast / voeding (300+ watt !)

succes :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Het systeem wat CuteBritney suggereert is inderdaad een fijne. Als je legaal gaat doen reken dan wel op een flinke prijs voor Adobe Premiere, want de software bij een Studio DV is in het begin OK, maar voor het geavanceerde werk is Premiere toch echt wel tha bomb ;)

• Xandrios
Op maandag 29 april 2002 15:39 schreef limoentje het volgende:
Het systeem wat CuteBritney suggereert is inderdaad een fijne. Als je legaal gaat doen reken dan wel op een flinke prijs voor Adobe Premiere, want de software bij een Studio DV is in het begin OK, maar voor het geavanceerde werk is Premiere toch echt wel tha bomb ;)
inderdaad...premiere is voor een particulier niet te doen...
Maar ik weet niet of de topicstarter ook meteen op dat niveau wil gaan werken...

maar iig is voor 700 euro een prima systeempje in elkaar te klussen :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

tsja op dat niveau ga je misschien niet meteen werken, maar na een tijdje komen veel mensen er toch achter dat dat pas echt videobewerken heet :) die lite versie die bij sommige kaarten (Pinnacle DV200) geleverd wordt, kun je die ook los kopen? Die is denk ik niet zo heel duur (paar honderd gulden).

• Xandrios
Op maandag 29 april 2002 15:45 schreef limoentje het volgende:
tsja op dat niveau ga je misschien niet meteen werken, maar na een tijdje komen veel mensen er toch achter dat dat pas echt videobewerken heet :) die lite versie die bij sommige kaarten (Pinnacle DV200) geleverd wordt, kun je die ook los kopen? Die is denk ik niet zo heel duur (paar honderd gulden).
'k heb geen idee, ik heb een gekraakte versie :+

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 29 april 2002 15:46 schreef Cutebritney het volgende:
'k heb geen idee, ik heb een gekraakte versie :+
:X mijn tip-of-the-day :X

:D

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm das inderdaad geen slecht plan voor die 550 (pl)euro!
Maar jij zou dus die Miro DV pci kopen ipv een gewone firewirekaart.
Is die kaart inderdaad zoveel beter?

Ik heb hier die Adobe premiere volledige versie inmiddels al liggen inderdaad. :)

• Xandrios
Op maandag 29 april 2002 16:44 schreef richardc het volgende:
Hmmm das inderdaad geen slecht plan voor die 550 (pl)euro!
Maar jij zou dus die Miro DV pci kopen ipv een gewone firewirekaart.
Is die kaart inderdaad zoveel beter?

Ik heb hier die Adobe premiere volledige versie inmiddels al liggen inderdaad. :)
Nouja, ik heb de Miro maar in het lijstje gezet, omdat ik ervan weet dat hij werkt :)
Op het gebied van firewire ben ik nogal een n00b, dus ik kan niet zeggen of een firewirekaart van €30 ook werkt....

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 16:47 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Nouja, ik heb de Miro maar in het lijstje gezet, omdat ik ervan weet dat hij werkt :)
Op het gebied van firewire ben ik nogal een n00b, dus ik kan niet zeggen of een firewirekaart van €30 ook werkt....
Ik weet dus ook niet of je met die Miro DV plus ook een DV uitgang hebt.
Op de Pinnacle site staat namelijk wel dat de kaart een DV-In heeft maar over een DV-out wordt niets gezegd.
Wel behoorlijk essentieel om te weten, maar het lijkt mij dat het mogelijk moet zijn met die kaart....
Wie weet het toevallig? :)

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 19:02 schreef richardc het volgende:

[..]

Ik weet dus ook niet of je met die Miro DV plus ook een DV uitgang hebt.
Op de Pinnacle site staat namelijk wel dat de kaart een DV-In heeft maar over een DV-out wordt niets gezegd.
Wel behoorlijk essentieel om te weten, maar het lijkt mij dat het mogelijk moet zijn met die kaart....
Wie weet het toevallig? :)
Deze firewire kaart heeft net als iedere andere firewire kaart gewoon dv-out. Zelf ken ik niet eens firewire kaarten zonder dv-out.

check even je ICQ btw...

Verwijderd

Ik gebruik zelf een DV 300 van pinnacle. Behalve de drivers is het echt een geweldige kaart en de DV in werkt ook als DV out dus kan ik de zooi zo weer terugschrijven op mijn Sony trv210E (die ma een softwareaanpassing opeens DV in en out werdt).

• real_jd
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

real_jd

Go ahead punk... Make my day!

Ik heb ook pas geleden geupgrade ivm videobewerking en ben gegaan voor een Asus A7V333 mobo. Dit heeft o.a. raid en firewire onboard. Het capturen gaat echt perfect en de onboard firewirekaart werkt prima samen met Adobe Premiere.
Pagina: 1