Aardlus => 50 Hz brom; en nou weghalen...

Pagina: 1
Acties:
  • 2.713 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Allereerst voor de UTFS mensen (mogen zij niet meer zeggen, maar ik (als topic-starter) denk ik nog wel):
FAQ: Ik hoor een brom uit mijn speakers, hoe komt dat?
[topic=350227]
[topic=461894]

Vooral in die laatste staan wel iets leuks:
Op maandag 08 april 2002 12:17 schreef HBM het volgende:
Oke voor mensen die er echt problemen mee hebben, hier de oplossing welke voor mij wel goed werkte :P

TZU 12 mantelstroomfilter , te verkrijgen bij Conrad voor 8 euro,nogiets simpel en doeltreffend.

Zullen ook te verkrijgen zijn in de betere vakhandel.
Vragen naar een mantelstroomfilter (heb die naam ook niet verzonnen :P )
Zoiets heb ik dus nog niet kunnen vinden (behalve bij conrad dan).

Nu maar even de situatie:
50 Hz brom op TV/Hifi na aansluiten TV-out op Video. De PC zit met een "S-VHS+3.5mm => Scart" op de Video, die zelf aangesloten is op de CAI (coax), het lichtnet, de Hifi (met dubbele tulp) en de TV (met zowel scart als coax).

Brom is weg zodra ik de CAI eruit haal, mijn conlusie is dat het een aardlus is (mbv GoT gemaakt of course). Meerdere dingen geprobeerd om het op te lossen:
• stekkers draaien, geen geluk
• kabeltje gekocht voor 100 Hz TV's (zit een filter in), werkte niet (ik kon het weer terugbrengen).
• mantel van Coax onderbreken: brom weg, maar k*t-beeld op VHF-1 (zit bij ons o.a. Ned3).
• andere groepen ga ik misschien later proberen (maar ik denk niet echt dat dit het oplost).

Omdat ik bijna zeker ben dat het (dus) iets met die mantel te maken heeft, vraag ik me dus af wat ik daar het beste voor kan gebruiken. Omdat ik niet zo'n ster met soldeerbout (e.d.) ben, heb ik dus graag een koop-oplossing. Ik wil natuurlijk zo min mogelijk (tot geen) signaalverlies.

Wie heeft er ervaring met bovengenoemde "TZU 12 mantelstroomfilter", of weet iets beters? Alleen nog Conrad gezien, maar online is toch wat moeilijker met terugbrengen (waar ze over het algemeen bij Audio-zaken totaal niet moeilijk over doen), daarom vraag ik dus wat ervaringen van andere gebruikers.

Mods: als ie op slot gaat/moet, vind ik het jammer (maar ergens wel begrijpelijk, door grote hoeveelheid topics hierover).

Verwijderd

Wil ik ook wel weten. Mag ook wel zelfmaak zijn.

• Jake
  • Niet online
gemaskeerd kickje

Kan het eigenlijk kwaad zo'n brom? Er is toch best wel een mede-GoT'er die iets gekocht heeft dat de brom deed verdwijnen?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:12

Jag

Ja hoor, ik bijvoorbeeld. De oplossing staat in de FAQ, maar er is ook nog een alternatief waarbij je niet zelf hoeft te solderen. Namelijk een trafo: daarmee maak je een zogenaamde galvanische scheiding, en dat lost het probleem van de verschillende aardepotentialen op. Ze worden zelfs in een "coax-vorm" verkocht. Ik heb er thuis ook eentje in gebruik. Het is gewoon een soort van verlengstukje coax (van 10cm ofzo) met een trafotje erin. Het kost iets van 10 a 15 euro, en je zal het ongetwijfeld bij de Conrad of de Display kunnen kopen. "Groundbreaker" staat er op dat ding wat ik heb liggen (dan weet je hoe zo'n ding heet als je er in de winkel om moet vragen).

• Jake
  • Niet online
Ik heb dus in meerdere winkels naar een mantelstroomfilter gevraagd, enige wat in buurt kwam was dus een kabeltje met 2 blokjes erop. Maar dat werkte dus niet, heb ik dus ook maar weer teruggebracht.
Het lijkt heel erg op dit (ik denk dat het dat was): http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0201018341020103088&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=93236&TK_PAR[MEDIUM]=

TV-aansluitkabel met ferrit bij Conrad, omdat zij "]" gebruiken kan ik geen mooie url maken... Maar daar staat niets bij over ground-loop (of aardlus):
Dubbel afgeschermd (64 x 0,12 mm), Afscherming > 85 dB voor beeldverbetering, zeer geschikt voor 100 Hz tv-toestellen. Kleur: zwart.
TZU 10 en TZU 12 zijn uitverkocht bij conrad, maar die schijnenn signaal verlies te hebben (meer dan de 'ideale' kabel iig)

Van die trafo snap ik dus niet echt wat je moet doen, plaatjes zijn allemaal zo onduidelijk (of ligt aan mij...), maak je dat zelf dan?? Ik heb deze site gevonden, maar om nou te zeggen dat ik weet wat je moet doen :? (Gelukkig heb ik van verzekeren meer verstand :P ;)) Dat ligt waarschijnlijk aan mij, dus ik wil gewoon zoiets kopen, als dat werkt tenminste (zou moeten werken omdat de brom meteen weg is als ik de CAI (coax) eruit trek).

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 15:12 schreef jw.oosting het volgende:
Wil ik ook wel weten. Mag ook wel zelfmaak zijn.
Mantel onderbreken en overbruggen met ca 470 pF Ctje.

• Jag

Jag

Nee, zoals ik al zei hoef je niks zelf te maken. Dat ferriet gedoe heeft geen enkele zin, heeft er ook niks mee te maken.
Ik weet niet waar je woont, maar ik weet in Utrecht wel waar je zo'n geval kan kopen.

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Gewoon helemaal niks aarden, dan heb je nergens last van. ALthans ik niet, en ik heb de TV en PC op de stereo aangesloten.

• Jake
  • Niet online
Op maandag 29 april 2002 20:18 schreef Jag het volgende:
Nee, zoals ik al zei hoef je niks zelf te maken. Dat ferriet gedoe heeft geen enkele zin, heeft er ook niks mee te maken.
Leek mij ook, maar was proberen waard. Ik had het in newsgroup gezien, maar was er totaal niet zeker van, dus ik had meteen gevraagt of ik terug kon brengen als het niet werkte.
Ik weet niet waar je woont, maar ik weet in Utrecht wel waar je zo'n geval kan kopen.
Ik woon omgeving Rotterdam, en ben nog niet bij de speciaal zaken geweest (moet zeggen dat ik daar niet zo in thuis ben, dus wordt het een beetje gouden-gidsen denk ik).

Btw: ik snap trafo-plaatje nu wel, maar ik vond hem niet echt duidelijk :o
Op maandag 29 april 2002 20:20 schreef Sponz het volgende:Gewoon helemaal niks aarden
Vind ik niet echt een optie.

• Jag

Jag

Op maandag 29 april 2002 20:31 schreef Jake het volgende:
Btw: ik snap trafo-plaatje nu wel, maar ik vond hem niet echt duidelijk :o
Trafo plaatje :? Welk trafo plaatje :P?

• Jake
  • Niet online
Op maandag 29 april 2002 20:09 schreef Jake het volgende:
Ik heb deze site gevonden
Deze, ok was een beetje weggestopt :)

• Jake
  • Niet online
Ik kan het nergens vinden hier in de buurt, en zo moeilijk is het nou ook weer niet om te maken.

Wel jammer dat het op zo weinig plekken te krijgen is...

Zelfgemaakte verbind de mantel met de mantel dmv van een condensatortje. Geen idee wat voor een, er staat "1 02" op, maar de verkoper had het er al eens mee gemaakt (en voor €0.20 is nou ook niet echt een probleem).

"Take 1" is een beetje lelijk, maar wel effectief. Ik ga er later nog eentje maken (ik had maar 1 C'tje nodig, terwijl ik er 2 heb, wou €0,10 extra omzet voor verkoper ;)).

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-11 21:06

Canis Lupus

Vosbot

Weet iemand zo'n mantelstroomfilter in de buurt van Rotterdam te vinden?

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

eigenlijk kan je beter de boel bij de oorzaak aanpakken, dan het te 'maskeren'.. maar dat is erg lastig.. :) die opmerking schoot mij even door het hoofd na het lezen vh topic, no offense verder want het is verruit het gemakkelijkst om het zo aan te pakken denk ik ook..
:)

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

djazete schreef op 14 oktober 2002 @ 19:11:
eigenlijk kan je beter de boel bij de oorzaak aanpakken, dan het te 'maskeren'.. maar dat is erg lastig.. :) die opmerking schoot mij even door het hoofd na het lezen vh topic, no offense verder want het is verruit het gemakkelijkst om het zo aan te pakken denk ik ook..
:)
Ik begrijp wat je bedoelt, maar in onze huiskamer is geen geaard stopcontact te vinden, en bovendien staan de Versterker en DVD speler ook nog ver van elkaar vandaan...

• Jake
  • Niet online
Oei een oudje (van mij) :P

Voor de volledigheid: uiteindelijk heb ik wel beide C'tjes gebruikt (en is de brom totaal weg, ook bij vol openzetten van de versterker).

In principe pak je het ook bij de bron aan door de 50 Hz van de coax af te filteren (want daar komt ie mee binnen). De enige andere manieren die ik weet zijn of dom (PC niet aarden) of mogen eigenlijk niet (coax gewoon aarden).

En Canis Lupus: een mantelstroomfilter is echt 'zeldzaam'. Ik heb toen een paar zaken gebeld en ben langs geweest (in omgeving Rotterdam), maar niemand had ook maar een idee. Er zijn best speciaal zaken die het hebben, maar zal best redelijk duur te zijn... Als je het zelf maakt werkt het goed (het werkt zo goed als dat je het maakt, bij mij is ie bijna perfect maar bij 1 zender is er lichte storing, dat is de zender met de laagste frequentie). De meeste mantelstroomfilters schijnen ook een aardige storing te geven.

En voor 10 cent per stuk kan je een beetje proberen (al verpruts je meestal ook 5 cm coax). Moet toch lukken in 1 à 3 keer.
Canis Lupus schreef op 14 oktober 2002 @ 19:33:
Ik begrijp wat je bedoelt, maar in onze huiskamer is geen geaard stopcontact te vinden, en bovendien staan de Versterker en DVD speler ook nog ver van elkaar vandaan...
Wat wil je aarden dan in de huiskamer?

Audio/TV/Video/etc. wordt nooit geaard (behalve dan via de coax).

[ Voor 0% gewijzigd door Jake op 14-10-2002 19:38 . Reden: de quote ]

• Total-Control
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 10:09
Tja c'tje plaatsen is de meest snelle oplossing. Anders toch gewoon een mantelstroomfilter (groundbreaker, aardlus filter, ground loop filter) kopen.

Een goede oplossing is het plaatsen van 2 condensators.

1 x 10 nF (nanofarad), minimaal 300 Volt in serie tussen de mantel en de daadwerkelijke aansluiting (mantel klem van je plugje dat in de video gaat.

1 x 10nF (nanofarad), minimaal 300 Volt in serie tussen de kern en de daadwerkelijke aansluiting (kern van je plugje dat in de video gaat).

Je probleem zou opgelost moeten zijn.

Kortom indien je er met solderen totaal niets van bakt, koop dan lekker
zo'n Conrad filter; dat werkt ook prima. Alhoewel twee condensatortjes toch wel een stukje goedkoper zijn :)

Getting it hot makes it work, keeping it cold makes sure it stays that way.

• Canis Lupus

Canis Lupus

Vosbot

Woei, allerlei goede ideeën. Alleen, ik ben echt een soldeer-loza :'(
Daarvoor was ik op zoek naar zo'n kant en klaar ding. Ik heb net nog even naar mijn probleem proberen te zoeken (kijken of het echt aan de coax ligt), maar na een half uur DVD kijken had ik nog geen brom.

De brom komt namelijk af en toe op zetten, en gaat dan weer weg (wel heel plotseling aan/uit).

Misschien dat ik maar een paar condensatortjes ga halen, en dan een middagje knutselen :P

[en een stukje knutsel coax ;) ]

Pagina: 1