Koeler vervangen van Coolermaster HHC-001

Pagina: 1
Acties:

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:37

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
de huidige koeler (zie topictitel) heeft een CFM waarde van 39,1 als ik me niet vergis, maar door die 7000 toeren maakt ie ook een teringherrie.
Nou wil ik die fan vervangen door een Pabst 612 NGL met een CFM waarde van slechts 12,4.
Ik hecht meer waarde aan een stille pc dan een koude cpu, die nu bij normaal gebruik (lees: spelen van Medal of Honor) 41 graden wordt.
Met mijn vorige koeler (Thermaltake Mini Orb) werd ie 63 graden.
Mijn cpu is overigens een AMD Thunderbird 1400 MHz op een Abit KT7A-Raid.
Moet ik hier niet aan beginnen en het lawaai maar voor lief nemen of scheelt de temperatuurstijging met de nieuwe fan niet zo veel?
Ik wil liever geen gebruik maken van een 80x80 fan met fan adapter omdat dat weer extra kosten zijn, die Coolermaster was duur zat.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46

Epsilon

Op maandag 29 april 2002 14:36 schreef Crusader het volgende:
de huidige koeler (zie topictitel) heeft een CFM waarde van 39,1 als ik me niet vergis, maar door die 7000 toeren maakt ie ook een teringherrie.
Nou wil ik die fan vervangen door een Pabst 612 NGL met een CFM waarde van slechts 12,4.
Ik hecht meer waarde aan een stille pc dan een koude cpu, die nu bij normaal gebruik (lees: spelen van Medal of Honor) 41 graden wordt.
Met mijn vorige koeler (Thermaltake Mini Orb) werd ie 63 graden.
Mijn cpu is overigens een AMD Thunderbird 1400 MHz op een Abit KT7A-Raid.
Moet ik hier niet aan beginnen en het lawaai maar voor lief nemen of scheelt de temperatuurstijging met de nieuwe fan niet zo veel?
Ik wil liever geen gebruik maken van een 80x80 fan met fan adapter omdat dat weer extra kosten zijn, die Coolermaster was duur zat.
Wrom maak je niet zelf een fanduct, dat scheelt een hoop. met een beetje karton en duck-tape kom je een heel eind :)

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Tja, eigenlijk ook omdat de 80x80 fans die ik gezien heb van Pabst een CFM van 19,4 hebben. Vind ik niet echt veel schelen met de 12,4 van de 612 NGL.
Al is die 8412 NGL wel weer een stukkie stiller... (12 dB)

Verwijderd

Heeft totaal geen zin....stil en echt koel gaat niet samen...
En een 80mm fan met fanduct die maar 12CFM levert op een koelblok zetten van 60mm is vragen om hoge temps...
Zet die huidige fan van de coolermaster gewoon op 7volt...en je hebt een pc die redelijk stil is en toch nog goed koelt... Probleem opgelost.

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 14:48 schreef NoStra het volgende:
Heeft totaal geen zin....stil en echt koel gaat niet samen...
En een 80mm fan met fanduct die maar 12CFM levert op een koelblok zetten van 60mm is vragen om hoge temps...
Zet die huidige fan van de coolermaster gewoon op 7volt...en je hebt een pc die redelijk stil is en toch nog goed koelt... Probleem opgelost.
als je echt stil en koel wilt is er maar een advies en dat is waterkoeling

• Crusader

Crusader

Arc Nature

Topicstarter
Okee, als ik 'm op 7 volt zou zetten, dan moet ik dus de spanning van een molex afhalen. Kan ik dan alsnog het ene overgebleven draadje voor het toerental op het mobo prikken?

Edit: Lamaar, heb het antwoord al gevonden. Het kan dus.

Pagina: 1