Toon posts:

PC als component op de stereo en TV.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben mij aan het orienteren om een computer/configuratie aan te schaffen die op mijn stereo komt te staan die de volgende functies gaat vervullen:
- Videorecorder
- Internet/Email en Instant messaging (ADSL)
- DVD speler/Recorder
- Webserver
- Fileserver
- MP3 speler
- Telefoon (ISDN)

Deze computer staat dus in de huiskamer, waarbij de TV als monitor wordt gebruikt en ik mijn Dolby Digital Set als audio wil gaan gebruiken. Ik heb een projector overwogen maar vind het te rommelig en te omslagtig om deze te installeren. (misschien ooit nog eens een plasmascherm :)). De computerkast moet er dus echt als een standaard HIFI component uitzien. (mat-zwart, 42 cm breed geloof ik)

De bedoeling is dat ik vanaf mijn bank draadloos (met toetsenbord en pad) de computer kan bedienen en dat ik mijn Ipaq, Laptop en andere computer kan laten communiceren met deze computer met een Bluetooth/WAN netwerk. Dus ook vanaf de tuin of de werkkamer. Daarnaast wil ik mijn Laptop, Ipaq en andere computer als terminal kunnen gebruiken voor deze computer.

Daarnaast moet de computer het volgende minimaal hebben:
- IR ontvanger
- Memorystick reader
- CF reader
- Zeeeeeeer stil zijn.
- Snel genoeg voor spellen als MOHAA
- Bluetooth ondersteuning

Volgens mij een best ambitieus project dus. 8-)

Budget is vooralsnog 5000 euro voor de computer + een draadloos netwerkstation met 1 PCI kaart.
De TV, ADSL aansluiting, ISDN aansluiting, Ipaq, laptop, DolbyDigitalReceiver+boxen en andere computer heb ik al.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het zeer moeilijk is om een werkende configatie bij elkaar te vinden.
Met name de videokaart (ivm de tvout), de computerkast en de bediening is een probleem. Het geheel moet namelijk ook nog door mijn vriendin te bedienen zijn.

Wie heeft er ideeen of kan mij een configuratie aanraden.

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
die kast is wel een probleem, kijk eens uit naar een 19" ofzo :)
het wordt wel moeilijk :(

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

nexhil

BAM!

[quote][b]Op maandag 29 april 2002 14:16 schreef Xannie het Het geheel moet namelijk ook nog door mijn vriendin te bedienen zijn.

onmogelijk

Verwijderd

Topicstarter
:-)
Jij geeft ook snel op zeg?

Niemand die een configuratie als deze al eens heeft geprobeerd te bouwen?

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 14:37 schreef Xannie het volgende:
:-)
Jij geeft ook snel op zeg?

Niemand die een configuratie als deze al eens heeft geprobeerd te bouwen?
Misschien wel, misschien niet. Heb in ieder geval even geduld...

• Splatter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11-2021

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 14:43 schreef Splatter het volgende:
kast
Thanks. Vooral die zwarte bevalt mij wel
Maareh...aan een kast alleen heb ik natuurlijk niet genoeg.
Nu nog de configuratie met (als ik die kast ga gebruiken) een Mini ATX moederbord.

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-03 14:22
Als je naar je eisen gaat kijken word het een flink zware pc.

Een amd xp 2000+ ofzo. Dit in combinatie met een waterkoeling voor de stilte.

Het is een heel project wat je van plan bent en zeker niet makkelijk te realiseren is.

Voor een waterkoeling heb je denk ik nog een extra kast nodig die je erop zet. Hier bouw je dan bijv. de pomp, reservoir etc. in en dan laat je de slangen naar de pc lopen.

Verwijderd

als je voor stilte gaat en nog een betaalbaarheid moet je toch aan een PIV denken want de kosten voor een AMD liggen hoger met dezelfde geluidsproductie....

Verwijderd

Je kunt beter de taken uitsplitsen naar 2 PC's: Een langzame die DVD, MP3 enz. speelt. En een snellere geavanceerde met extreme koeling. Want Mohaa vraagt nogal wat hoor. Zorg verder dat als je Dolby Digital geluid wil, dat je dan voor beide systemen een SP-DIF uitgang hebt i.p.v. analoge tulpplugjes.

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-03 14:22
Op maandag 29 april 2002 15:27 schreef Caesium het volgende:
als je voor stilte gaat en nog een betaalbaarheid moet je toch aan een PIV denken want de kosten voor een AMD liggen hoger met dezelfde geluidsproductie....
Dat mag je me eens gaan uitleggen want die redenatie volg ik niet helemaal.

Kan aan mij liggen.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Ik heb zelf ook een PCtje die direct aan de TV zit zonder monitor... dat is inderdaad een lastig punt ... Ik denk dat je heel goed uit bent met een Geforce xxx waarop een Conexant CX25871 TV-OUT chip zit. (bijv. recente LeadTek en Asus kaarten hebben die) Dan heb je snelle 3D en een TV-OUT die 1024 x 768 aan kan.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 15:24 schreef jbcyber het volgende:

Een zware configuratie zal het zeker worden, echter denk ik dat de processor niet zo erg snel hoeft te zijn, aangezien een TV maximaal 800x600 aankan (evt een plasmascherm 1024x768). Eerder denk ik aan veel geheugen (1Gb ofzo) en een grote hardeschijf (120 Gb). Een standaard Gforce4 MX lijkt mij ook voldoende gezien de maximale resolutie. Daarnaast heb ik een leuke Trust geluidskaart gezien met enkel een optische ingang en optische uitgang, line in en Miccrofoon in voor 50 euro.

Als processor misschien idd de XP2000+ maar deze dowclocken naar XP1800+. Dan zou ik misschien de koeling op een lager voltage kunnen zetten.

Waterkoeling zie ik eigenlijk niet echt zitten. Water en elektriciteit gaan immers niet goed samen

Theoretisch gezien lijkt mij bovenstaande wel een leuke configuratie, echter in de praktijk zal het gegarandeerd anders zijn.

Blijft er ook nog een IR-tranciever, Bleutooth, Wan, USB-aan-de-voorkant, Multicardreader en de benodigde softwareconfiguratie over.

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 15:24 schreef jbcyber het volgende:

Het is een heel project wat je van plan bent en zeker niet makkelijk te realiseren is.

Voor een waterkoeling heb je denk ik nog een extra kast nodig die je erop zet. Hier bouw je dan bijv. de pomp, reservoir etc. in en dan laat je de slangen naar de pc lopen.
Echt geen XP 2000+ hoor :z Een Duron 900 is meer dan zat, ook voor MOH :) Daar flikker je een grote heatsink op, met een 80mm fan op 7V, hoor je niet meer :)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 29 april 2002 14:16 schreef Xannie het volgende:
- Videorecorder
- Fileserver
- MP3 speler
Ik weet niet hoeveel MP3's (en andere files) je wilt serven, maar denk eraan dat je bij gebruik als videorecorder enorm veel diskruimte nodig hebt. In een klein kastje voor tussen de rest van je stereo heb je natuurlijk niet al teveel plek voor een fiks RAID-array. (Maar met een 120 of 160GB disk kom je een heel eind natuurlijk).

Een videokaart met hardwarematige MJPEG-compressie is aan te bevelen. Ik weet zelf niet zo goed wat een Radeon All-In-Wonder allemaal kan qua compressie, maar die is voor spellen weer stukken beter uitgerust.

Siditamentis astuentis pactum.

• ronny
  • Laatst online: 16-02-2024

ronny

Trotse vader

kijk hier ook eens.
[topic=387089]
[topic=475862]

Bij www.pc-gehaeuse.net zijn ook veel mooie kasten te vinden.

Als je de compu stil wil hebben moet je eens kijken naar Zalman koelers die koelen goed en zijn zeer stil!
Het is ook een achterhaalt verhaal dat een Pentium koeler is als een Athlon
De PIV verstookt meer warmte als een AthlonXP!!
Dus ik zou voor de nieuwe athlon gaan die is bijna op de markt en veel snelheid voor zijn geld!
Ik zou idd ook voor een ATI All in Wonder gaan denk ik alles onboard en GOEDE beeld kwaliteit!!
ATI heeft een betere TV-out als de Geforce!

specs werkpaard Youngtimer Touring Car Campionship

Verwijderd

Je kunt je orienteren op 2 PC's: eentje die de DVD's + MP3's en shit kan afspelen, en de andere voor games + divx en dergelijke. In dat geval moet de ene PC de andere kunnen bedienen, en dan wordt de PC die de andere PC moet besturen NOG eens bestuurd! Deze optie lijkt me dus niet reeël.

Maar goed, probeer eens een standaard PC met waterkoeling in elkaar te zetten, en je hebt de makkelijkste optie gehad. De rest...pffffff.....daar moet ECHT ff goed over nadenken. Het is in principe mogelijk, maar zeer moeilijk.

• twopack
  • Laatst online: 02-01 13:43
Cool topic, maar wat doet het in AV??

specs

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 17:25 schreef twopack het volgende:
Cool topic, maar wat doet het in AV??
Tja, het is idd al vaker in O, E & C geweest. Maar het gaat hem /haar vooral om de audio-toepassingen.

[back-to-topic]
ADVIES 1
Koop de Coolermaster component-kast en prop daar een DVD-speler met een Geforce Twinview of Radeon 7500 in, het gaat je vooral om de video-uitgangen. Je hebt waarschijnlijk een min-atx mobo nodig en een Duron / Celeron processor. neem 384 mb ram en neem w2k of win XP of, als je wat technisch aangelegd bent, Linux. Als harde schijf zou je nieuw ong. 10 Gb nodig hebben, er is ruimte nodig voor de boot-partitie en 2 MP3-partities, zodat je weinig ruimteverlies hebt.

ADVIES 2
Koop een losse DVD-speler die evt. ook MP3 kan spelen of, als dat niet gaat, koop er dan de creative jukebox bij. Deze apparaten blinken uit in de handiger bediening t.o.v. de pc.

Verwijderd

Besef wel dat een normale TV absoluut niet geschikt is om computerbeeld weer te geven,Zelfs 640x480 krijg je niet leesbaar in beeld, tenzij je een plasma/TFT-scherm hebt. misschien kun je beter een laptop erbij kopen voor je computertaken.Die hebben vaak een TV-OUT en zijn superstil Overigens komt Philips staks met een DVD-recorder met ingebouwde harddisk voor zoŽn 7 uur video,is misschien ook een optie.

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel de bedoeling om de desktop te gebruiken op de tv. Ik wil immers ook kunnen emailen, internetten en instant-messaging (onder het tv kijken bijvoorbeeld). De computer als handsfree telefoon lijkt mij ook wel leuk.

Ik vond de kwaliteit op 640x480 prima.
800x600 ging net, maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de resolutie van PAL/De beeldbuis.

Het beste zou natuurlijk een resolutie zijn die gelijk is aan het PAL formaat.

Weet iemand of een ATI Radeon dit ondersteunt (eventueel met andere drivers)?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 17:25 schreef Manny het volgende:
Je kunt je orienteren op 2 PC's: eentje die de DVD's + MP3's en shit kan afspelen, en de andere voor games + divx en dergelijke. In dat geval moet de ene PC de andere kunnen bedienen, en dan wordt de PC die de andere PC moet besturen NOG eens bestuurd! Deze optie lijkt me dus niet reeël.
Mijn voorkeur gaat uit naar 1 PC zonder waterkoeling om bekende redenen.
Pagina: 1