Waterblock tekeningen gedeeld

Pagina: 1
Acties:

• CrimsonRider
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 10:47
Ik zag in een paar draden dat mensen op zoek waren naar (autocad) tekeningen van waterblocks. Ik heb wat speurwerk gedaan en de fransman die dit block :

Afbeeldingslocatie: http://www.bluepelt.net/wb11.jpg

heeft ontworpen heeft me zijn tekeningen opgestuurd in DWG formaat. Hij vind het ok als ze gebruikt worden, maar zou wel graag weten wat voor resultaten er mee behaald worden. Download de dwg file vanaf hier :

www.bluepelt.net/waterblock.dwg

Ik ben trouwens bezig met het zoeken naar een plek om een aantal blokjes te laten frezen.

Dus als mensen nog tekeningen van waterblocks hebben die ze willen delen, graag.

Code, justify, code - Pitr Dubovich

Verwijderd

amd rulluzz kan water blocken frezen moet je ff contact met hem opnemen.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelbloknew1.png
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelbloknew2.png
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ramdjan/koelbloknew3.png
ben met dit ontwerp bezig geweest voor de fun, kweenie of iemand er wat aan heeft maar goed.

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 14:09 schreef MantraKiller het volgende:
[erg behulpzaam]
en de naam is Amd RuLuzzz, anders kan je hem misschien nie vinden
[url="http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/27720]deze[/url] dus :)
[/erg behulpzaam]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 17:43

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op maandag 29 april 2002 14:09 schreef MantraKiller het volgende:
ej barthooo :P
gaat ie voor jouw ook een blokkie frezen?
mijne is ie nog niet aan begonnen :(

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op dinsdag 30 april 2002 00:09 schreef AtomicShockwave het volgende:

[..]

ej barthooo :P
gaat ie voor jouw ook een blokkie frezen?
mijne is ie nog niet aan begonnen :(
Ja voor hem ook. Die van jou komt eerst dan die van hem.

Maar ik heb de beschikking over een gewone frees, geen cnc.

• hensdesk
  • Laatst online: 11-01 14:42
ik ben ook bezig met waterblokjes frezen, maar ik weet nog niet hoe ik hier plaatjes kan posten.
ik heb al 3 blokjes gemaakt en degene die het eerste blokje krijgt (is al vergeven) zal voor mij hier gaan posten om jullie te laten zien hoe ze worden.
dus houd het in de gaten.

het zijn aluminium blokjes met een koperen bodem.
koper geleid het beste de warmte en aluminium freest het fijnste.

als er gegadigden zijn voor een waterblokje dan kunnen ze contact opnemen via mijn hotmail.

Verwijderd

[slijm-modus]
Ooooh beste jongen (of meisje :? :P )
Zou jij nie een paar blokjes kunnen freezen voor mensen hier die er interresse in hebben. Plz :)
[/slijm-modus]
ik ben ook bezig met waterblokjes frezen, maar ik weet nog niet hoe ik hier plaatjes kan posten.
ik heb al 3 blokjes gemaakt en degene die het eerste blokje krijgt (is al vergeven) zal voor mij hier gaan posten om jullie te laten zien hoe ze worden.

als er gegadigden zijn voor een waterblokje dan kunnen ze contact opnemen via mijn hotmail.
En U heeft post :) Kun je btw zelf nie ff een piccie laten zien hier? Plz :)

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Op dinsdag 30 april 2002 10:25 schreef hensdesk het volgende:

et ze anders op hier

• hensdesk
kijk eens op mijn profiel en je weet wat je voor je hebt.

:+

en je hoeft niet te slijmen want ze zijn natuurlijk niet voor niks, daarvoor zijn die cnc-machines en mijn tijd echt te duur.
ik tel echt niet elk uur, dus dat zal wel meevallen.

• hensdesk
zo de eerste mail is al binnen , dat gaat snel..
maar het frezen van zo'n blokje gaat niet zo snel hoor, dat gaat allemaal in mijn vrije tijd, dus geduld!!!

Verwijderd

ik heb vakantie :) Maar heb je een indicatie hoe lang het ongeveer zal duren en wat het ongeveer kost (of wat je rekent per uur dan weet ik namelijk in ieder geval of ik zo'n ding wil hebben of niet

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 09:44

Bluppy2

Hip!

er is nog een topic over het maken van waterblokjes... zie
[topic=472823/1]

Imhotep zegt blokjes te kunnen vresen... (viavia)

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• hensdesk
http://www.endoria.net/upload/index.php/2774893396

dit is de link naar het plaatje.

let wel het is alleen het aluminium blokje zonder de koperen bodem en zonder de aansluitingen.

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 10:56 schreef hensdesk het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2774893396

dit is de link naar het plaatje.

let wel het is alleen het aluminium blokje zonder de koperen bodem en zonder de aansluitingen.
En wat kost dat ding, hij ziet er wel nice uit.

• hensdesk
ik ga hier geen definitieve prijs neerzetten.
dat is afhankelijk van de wensen en de uitvoering.
wil je er aansluitingen bij hebben en het blokje geheel aangepast aan je eigen moederbord , dan verandert de prijs natuurlijk.

de prijs zal om en nabij de 35€ komen te liggen.
exclusief verzenden.
de definitieve prijs wordt nog vastgesteld, dus deze prijs is een benadering.

dat is dan voor de uitvoering in aluminium met koperen bodem.

Verwijderd

Zijn er nog updatjes te melden?

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-11-2025

AleXtc

Wannabe Pirat

Ik heb AMD Ruluzzz gemaild,

hopelijk wordt het wat. :)

Ik heb namelijkeen blokje van 50x50x80 liggen..... kom er dus nog wel een stukkie verder mee......

Begin het nu een beetje zat te worden die hitte in me piesie :( 52 idle en 56 stressed :? waarschijnlijk door XP :(

Verwijderd

Gaat er nog wat gebeuren?

• hensdesk
ik ben volop aan het frezen, dus er gebeurt genoeg.

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

dit blok is deze week af. Volgende week heb ik testresults (ov)
Zelf ontworpen, zelf geCAD
Afbeeldingslocatie: http://selachii.xcl-clan.com/wc/3dwire.jpg

...gamen blijft leuk...

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 00:42

Tead

nnb

Cool, ik ga ook eens zoon blokkie bouw in autoCAD

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het volgende blok heb ik in autocad getekend:
Afbeeldingslocatie: http://www.tkau.nl/waterblok1.jpg
Voor geïnteresserden heb ik de tekening beschikbaar.
Kort de redenen voor dit ontwerp:
- Door de parallelle gangen blijft de totale doorstroomopening groot genoeg en hoeft het blok niet al te hoog te worden.
- Water stroomt van onder naar boven, zodat er nooit lucht in het blok achterblijft
- Door de "vinnen" heeft het blok voldoende stevigheid en kan de bodem vrij dun blijven (2 mm), zonder door te buigen.
- De grote gaten zijn op maat voor bevestiging op een socket A moederbord met gaten. Deze gaten kunnen ook verplaatst worden voor gebruik met P4.

• bras
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-02 13:34
Omdat ik nu allemaal van die interessante ontwerpen voorbij zie komen, ook mijn ontwerp even... niet erg orgineel, maar wel met een paar vragen erbij

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2289326619

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1447355829
de onderkant wordt van koper, het deksel van plexiglas met een rubber o-ring ertussen om het waterdicht af te sluiten.

het waterkanaal is hierbij 5x6 mm, de bodemdikte 4 mm en de instroom- en uitstroomopening zijn 10 mm.

zijn deze waarden voldoende voor een dergelijk waterblok, hij moet namelijk op een amd xp terecht gaan komen?

edit:
en hoe heten die waterfittingen die je in je deksel schroeft waar de slang op komt te zitten?

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Slangpilaren

• Banzi
  • Laatst online: 17-02 08:53
Slangtulen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• YaeX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10-2023
Waar gaat dir nou om? Om het meest brute waterblok? Ruig!
Maare die van dangerden namaken is dat legaal want die hebben ook al een goed design. Waarom zou je iets 2× doen :P
tog?

Oh en nog iets kan je ook zelf blokjes maken zonder dat je een freesbank hebt? Maar dan wel zonder te solderen dat je niet zon mislukt geval krijgt.

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

Op woensdag 15 mei 2002 01:05 schreef bras het volgende:
Omdat ik nu allemaal van die interessante ontwerpen voorbij zie komen, ook mijn ontwerp even... niet erg orgineel, maar wel met een paar vragen erbij

[afbeelding]

[afbeelding]

de onderkant wordt van koper, het deksel van plexiglas met een rubber o-ring ertussen om het waterdicht af te sluiten.

het waterkanaal is hierbij 5x6 mm, de bodemdikte 4 mm en de instroom- en uitstroomopening zijn 10 mm.

zijn deze waarden voldoende voor een dergelijk waterblok, hij moet namelijk op een amd xp terecht gaan komen?

edit:
en hoe heten die waterfittingen die je in je deksel schroeft waar de slang op komt te zitten?
Dit is echt een mooi blokje, ik ben ook van plan om zoiets te maken, maar kep de laatste week vette problemen met m'n comp gehad zodat ik er nog niet aan toe ben gekomen. :( :( :(

Heb je hier ook een dwg-bestand van die je wilt delen met de andere tweakers? >:) >:)

Still King

Verwijderd

Op dinsdag 30 april 2002 11:00 schreef Mr_Hiney het volgende:

[..]

En wat kost dat ding, hij ziet er wel nice uit.
En das dus mijn blokkie!!! Thnx Hensdeks

Verwijderd

Plaatjes van het geheel komen binnenkort!! :) :) :) :)

Want hijs bijna af, toch Hensdesk?? :+

En dan krijg je een mooi stukje vakmansschap te zien!! 8-) 8-) Moet even foto's maken, want Hensdesk heeft alleen een webcam dus ik maak er wel een paar met de digitale fotocamera! :)

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op woensdag 15 mei 2002 01:05 schreef bras het volgende:

Als je uitgaat van slangen met een binnendiameter van 10 mm, heb je dus 3,14 x (5)^2 = 78,5 mm^2 oppervlak nodig.
Jij kmt met 5x6 aan 30 mm^2.

In mijn ontwerp heb ik rekening gehouden met een drukval door wrijving aan de wand en turbulentie, van rond de 30%. (Kan ik niet helemaal onderbouwen, maar mijn vloeistofmechanica is goed genoeg om te weten dat ik in deze orde van grootte moet denken, kan ook nog iets hoger dan 30% zijn.)
Daarom ben ik uitgegaan van een doorstroomopening in het blok van minstens 120 mm^2.

De meeste "spiraal" ontwerpen krijgen volgens mij te kampen met een veel te grote drukval, omdat er vaak gewerkt wordt met kanalen van 4 of 5 mm breed en 12 tot 15 hoog.
Dit levert dus een doorstroomopening van 50 tot 75 mm2 op, en effectief 30 tot 50 mm^2.

Als ik dan zie dat mensen pompen van 1200 l/uur installeren (20 l/min, 330 ml/seconde, 333.000 mm^3/sec), dan kun je je voorstellen wat voor stroomsnelheden er moeten ontstaan.
333.000 mm^3/s / 75 mm^2 = 4400 mm/s = 4,4 meter per seconde. (16 km/u)
Het mag duidelijk zijn, dat je dan een enorme weerstand krijgt, waardoor het debiet veel kleiner wordt.
Ter indicatie: Een waterleiding blijft onder 1 m/s.
Gerekend met een effectieve doorstroomopening van 2/3, worden de stroomsnelheden dus nog 1,5 x zo groot.

Met zo'n kleine doorstroomopening in je blok, knijp je de waterstroom dus vreselijk.

In deze situatie zou een pomp nodig zijn, met een klein debiet, maar een hele grote opvoerhoogte, zodat deze weerstand overwonnen kan worden.

Kort samengevat: Deze waarden zijn onvoldoende.

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 00:42

Tead

nnb

Kijk hier heb ik wat aan, mijn ontwerp is bijna klaar maar ik had nog een paar vraagjes,

Hoe nouwkeurig is zoon CRN geval, kan hij kanaatljes van 1mm breed frezen?

Zo ja heb ik de ultime wblock. met een stroom opervlakte van 170^2, pics en dwg'tje komen er aan.

• bras
en de bodemdikte? om grotere kanalen te maken (bij een gelijke dikte van het koper), wordt de bodem een stuk dunner.

is 2 mm. voldoende bijvoorbeeld, of wordt de warmte dan te weinig over het hele oppervlak verdeeld?
of moet ik toch kijken voor koper wat bijvoorbeeld 2cm dik is.

dwg zal ik hier ook nog wel weg zetten, als dat ontwerp compleet af is :)

"When you find yourself in the company of a halfling and an ill-tempered Dragon, remember, you do not have to outrun the Dragon...you just have to outrun the halfling."

• bras
http://blib.win.tue.nl/~mark/waterblock.zip

Een zip bestand met m'n ontwerp als dwg voor in autocad.

Wel belangrijk bij het ontwerp is, is om eerst op zoek te gaan naar een rubber o-ring die past, want dat bepaald heel erg hoe het uiteindelijke ontwerp er uit zou moeten zien

Net ff gerekend, met 20 mm dik koper, een bodem van 5 mm, krijg je kanalen van 5x15mm = 75 mm^2, 10 mm slang geeft 78.5 mm^2, dat lijkt er dan al een heel stuk meer op.

• Imhotep
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

Imhotep

The Dark Side

Op donderdag 16 mei 2002 01:25 schreef bras het volgende:
http://blib.win.tue.nl/~mark/waterblock.zip

Een zip bestand met m'n ontwerp als dwg voor in autocad.

Wel belangrijk bij het ontwerp is, is om eerst op zoek te gaan naar een rubber o-ring die past, want dat bepaald heel erg hoe het uiteindelijke ontwerp er uit zou moeten zien

Net ff gerekend, met 20 mm dik koper, een bodem van 5 mm, krijg je kanalen van 5x15mm = 75 mm^2, 10 mm slang geeft 78.5 mm^2, dat lijkt er dan al een heel stuk meer op.
Bedankt man!! :) :) :) :)
Nu kan ik een aantal dingen combineren met mijn blokje. >:)

Still King

• hensdesk
Op woensdag 15 mei 2002 11:51 schreef TheReaper het volgende:
Plaatjes van het geheel komen binnenkort!! :) :) :) :)

Want hijs bijna af, toch Hensdesk?? :+

En dan krijg je een mooi stukje vakmansschap te zien!! 8-) 8-) Moet even foto's maken, want Hensdesk heeft alleen een webcam dus ik maak er wel een paar met de digitale fotocamera! :)
jaja dat is jouw blokkie "TheReaper", maar toch even geduld, want ik moet nog enkele puntjes op de i zetten.
ik ga kijken of ik het voor niks kan laten anodiseren en de gaten nog even boren.

en dan kan je gaan KOELEN. B-)
Pagina: 1