[redhat n00b] kijker voor .rpm??

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-08 13:24
Ik heb net voor het eerst redhat geinstalleerd, is tevens mijn eerste ervaring met Linux. En toen heb ik gabber gedownload, alleen dit is een .rpm bestand. En nu zegt hij dat ik geen goede kijker hiervoor heb, waar kan ik een goede vandaan halen??

En ik heb nog een probleem, ik kan windows XP niet meer booten, ik gebruik de LILO booter en ik kan dan alleen nog kiezen voor Linux, maar ik wil ook nog in mijn Xp kunnen komen heeft iemand een idee hoe ik dit weer goed krijg?

Owja ik heb redhat 7.2

/edit
Als ik boot krijg ik zo'n leuk menu waar ik moet kiezen welk OS ik wil nemen daar staat alleen linux bij, als ik dan ctrl+X indruk dan kan ik gewoon typen wel OS ik wil, als ik dan op TAB druk om te kijken waar ik keuze uit kan maken staat er alleen Linux als keuze :?

Verwijderd

Open eens een console, ga met behulp van cd naar de directory waar het rpm bestand staat en typ:
code:
1
rpm --install bestandje.rpm

Doet hij het dan? En zo nee, wat is de exacte foutmelding die rpm geeft?

Verwijderd

Op welke partitie (+ welke harde schijf) staat je windows XP? :?.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 29 april 2002 11:48 schreef Meerwijck het volgende:
Ik heb net voor het eerst redhat geinstalleerd, is tevens mijn eerste ervaring met Linux. En toen heb ik gabber gedownload, alleen dit is een .rpm bestand. En nu zegt hij dat ik geen goede kijker hiervoor heb, waar kan ik een goede vandaan halen??
Hmm, dat hoort niet. Een .rpm is een package voor RedHat. Waarschijnlijk kun je deze niet direct openen (dat heeft ook weinig zin, je hebt weinig met de inhoud te maken), maar wel installeren. Dat kan met enkele frontend-tools die Redhat meelevert (zie je menu's) en in een console met 'rpm -ivh bestandsnaam'.
En ik heb nog een probleem, ik kan windows XP niet meer booten, ik gebruik de LILO booter en ik kan dan alleen nog kiezen voor Linux, maar ik wil ook nog in mijn Xp kunnen komen heeft iemand een idee hoe ik dit weer goed krijg?
Even zoeken op 'XP' en 'lilo.conf' hier op het forum zal wonderen verrichten :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Tije
Op maandag 29 april 2002 11:55 schreef beelzebubu het volgende:
Op welke partitie (+ welke harde schijf) staat je windows XP? :?.
die staat op hda1, ofzo. ik weet in ieder geval dat het partitie 1 is, en ik heb linux er zeker weten niet over heen gezet, want ik heb hem op de vrije ruimte gezet

• Tije
Op maandag 29 april 2002 11:56 schreef odysseus het volgende:

[..]

Hmm, dat hoort niet. Een .rpm is een package voor RedHat. Waarschijnlijk kun je deze niet direct openen (dat heeft ook weinig zin, je hebt weinig met de inhoud te maken), maar wel installeren. Dat kan met enkele frontend-tools die Redhat meelevert (zie je menu's) en in een console met 'rpm -ivh bestandsnaam'.
[..]

Even zoeken op 'XP' en 'lilo.conf' hier op het forum zal wonderen verrichten :).
Sorry hier word ik ook niets wijzer van (van je advies voor de search)

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

rpm insstaleren ' rpm ivh rpmpakket.rmp' (als root)

Xp kunnen booten?

zet de volgende regels in je lilo.conf. (/etc/lilo.conf/) editten met bv Kate, Joe, Vi of een andere editor.
code:
1
2
other=/dev/hda1
    label=WinXP

daarna /sbin/lilo uitvoeren.

Lees ook de manpage ' man lilo' en de Faq van dit forum voor meer informatie :)

• Tije
Op maandag 29 april 2002 12:13 schreef Mataraty het volgende:
rpm insstaleren ' rpm ivh rpmpakket.rmp' (als root)

Xp kunnen booten?

zet de volgende regels in je lilo.conf. (/etc/lilo.conf/) editten met bv Kate, Joe, Vi of een andere editor.
code:
1
2
other=/dev/hda1
    label=WinXP

daarna /sbin/lilo uitvoeren.

Lees ook de manpage ' man lilo' en de Faq van dit forum voor meer informatie :)
hoe kan ik lilo.conf openen/ wijzigen, waar staat Joe Kate etc?
En dat regeltje voor .rpm snap ik ook niet
Sorry ik ben gewoon nog ontzettend n00b in linux, en ik weet dat redhat zo makkelijk moet zijn

/edit
Ik weet het al, maar nog niet van .rpm, ik kan alleen nog niet een editor vinden, lilo.conf heb ik al gevonden ik kan ook bekijken wat de inhoud is alleen niet aanpassen

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ultrakorte howto :):
Open een console (zo'n dos-achtig scherm), zorg dat je root bent ('su -' en dan paswoord invullen), sla het bestand voor de zekerheid op ('cp /etc/lilo.conf /etc/lilo.conf.backup'), voeg de regels toe ('echo -e "other=/dev/hda1\n\dlabel=WinXP" >> /etc/lilo.conf') en draai lilo ('lilo -v'). Er moet bij dat laatste commando iets als 'added WinXP' komen te staan, dan is het goed.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Tije
Op maandag 29 april 2002 12:26 schreef odysseus het volgende:
Ultrakorte howto :):
Open een console (zo'n dos-achtig scherm), zorg dat je root bent ('su -' en dan paswoord invullen), sla het bestand voor de zekerheid op ('cp /etc/lilo.conf /etc/lilo.conf.backup'), voeg de regels toe ('echo -e "other=/dev/hda1\n\dlabel=WinXP" >> /etc/lilo.conf') en draai lilo ('lilo -v'). Er moet bij dat laatste commando iets als 'added WinXP' komen te staan, dan is het goed.
Sorry maar hier word ik helaas niets wijzer van :?

Zou je een screenie kunnen maken en posten ofzo :?
want ik kom er echt niet uit.
Ik kan inmiddels wel editen enzo, maar dat heb ik gedaan door gewoon naar die map te gaan lilo.conf te openen en dan editen met "gedit" toen heb ik de regel: "other=/dev/hda1
label=WinXP" toegevoegd, helemaal naar het laatste stukje tekst en toen een enter en geplakt.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
HEb je een gedonloade versie of echte?

Ik heb er eentje gekocht inde winkel, daar zat een mooie handleiding bij, misschien heb jij die ook...

• Tije
Op maandag 29 april 2002 12:54 schreef Icey het volgende:
HEb je een gedonloade versie of echte?

Ik heb er eentje gekocht inde winkel, daar zat een mooie handleiding bij, misschien heb jij die ook...
Dat is het probleem nou juist, gedownload.
Maar mijn grootste probleem is dus dat ik niet in XP kan komen, als dat weer goed is kan ik lekker experimenteren met Linux

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 29 april 2002 12:49 schreef Meerwijck het volgende:
Ik kan inmiddels wel editen enzo, maar dat heb ik gedaan door gewoon naar die map te gaan lilo.conf te openen en dan editen met "gedit" toen heb ik de regel: "other=/dev/hda1
label=WinXP" toegevoegd, helemaal naar het laatste stukje tekst en toen een enter en geplakt.
Is ook best, als het maar gewijzigd is :). Vervolgens moet je een console openen (als je KDE gebruikt betekent dat klikken op het schermpje met de schelp in de balk onderaan, waarschijnlijk het derde of vierde icoon van links) en daarin de volgende commando's geven:
• su - (na een enter wordt je om je root-password gevraagd, dat moet je dan intypen en weer enter drukken)
• lilo -v (dit levert als het goed is wat uitvoer op, waaronder 'Added WinXP')

Als je geen icoon voor een terminal vindt dan kun je ook even in je menu's zoeken naar iets als 'xterm', 'terminal emulator' of iets in die richting.

• Tije
Op maandag 29 april 2002 12:59 schreef odysseus het volgende:

[..]

Is ook best, als het maar gewijzigd is :). Vervolgens moet je een console openen (als je KDE gebruikt betekent dat klikken op het schermpje met de schelp in de balk onderaan, waarschijnlijk het derde of vierde icoon van links) en daarin de volgende commando's geven:
• su - (na een enter wordt je om je root-password gevraagd, dat moet je dan intypen en weer enter drukken)
• lilo -v (dit levert als het goed is wat uitvoer op, waaronder 'Added WinXP')

Als je geen icoon voor een terminal vindt dan kun je ook even in je menu's zoeken naar iets als 'xterm', 'terminal emulator' of iets in die richting.
Het is eindelijk gelukt!!
Ik post nu weer vanuit XP
Iedereen bedankt, nu kan/ ga ik gewoon lekker experimenteren met Linux

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Mooi, weer een gebruiker erbij :).

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Mosterd na de maaltijd:
Heeft Red hat niet zo'n mooi Control Center iets, waar je (onder andere) kunt instellen welke OSsen hij moet kunnen booten?
Mandrake had dat iig wel...

Dit omdat ik wel vaker zulk soort dingen zie... Iemand wil zijn X op een andere resolutie hebben, of kan Windows niet booten (twee meest voorkomende dingen zo ongeveer), en dan worden ze altijd geinstrueerd om lilo.conf of XF86Config (-4) te editen, terwijl distro's als Mandrake, SuSE en Red hat daar waarschijnlijk een heel mooi (voor hen veel makkelijker) configuratiescherm voor hebben.

Goed, als je wilt weten hoe het allemaal werkt, dan moet je juist zelf die configfiles aanpassen, maar als je alleen maar wilt dat het werkt, dan ben je waarschijnlijk beter af met zo'n configding.

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 29 april 2002 14:26 schreef deadinspace bovenstaande:
Natuurlijk, dat zou het mooist zijn. Maar het probleem is dat Mandrake zo'n tool heeft, en SuSE heeft er een, en Redhat vast ook wel. Helaas zijn het allemaal verschillende en gebruikt bijna niemand die weet hoe het allemaal in elkaar zit die dingen. De mensen die hier kunnen adviseren kunnen nooit verschillende van die configtools gaan 'ondersteunen' en leggen dus altijd uit op de manier die in ieder geval hoort te werken: het editen van configuratiebestanden. Althans, dat is bij mij de reden, geen idee of ik ook voor anderen spreek :).

Verwijderd

eeeeh, ik kan me herinneren dat je vroeger vanuit windowmaker ofzo in een xterm glint kon opstarten om rpm's te bekijken...

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kunt ook met het programma kpackage (dat zit in K - Systeem - Pakkettenbeheer) een rpm openen en installeren. (bestand - openen)

• deadinspace
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 29 april 2002 14:39 schreef odysseus het volgende:
Maar het probleem is dat Mandrake zo'n tool heeft, en SuSE heeft er een, en Redhat vast ook wel. Helaas zijn het allemaal verschillende en gebruikt bijna niemand die weet hoe het allemaal in elkaar zit die dingen.
Nee, maar ik heb de indruk dat die mensen (die met het probleem dus) die hier een vraag stellen vaak ook niet gezocht hebben in dat config-ding. Als het er namelijk instaat dan is dat meestal niet zo heel moeilijk namelijk.

Verwijderd

Mandrake en Suse hebben een enorm krachtige config tool. Redhat heeft allemaal losse config tooltjes waar ik geen wijs uit kan worden. In RH7.2 was dat iets verbeterd, maar nog lang niet zo goed als in Suse/Mandrake...

Ximian Setup Tools, daarentegen, zijn zeer geschikt voor dit soort taken. Runt zowel onder RH, Suse als Mdk. :).

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, ik wil niet lullig doen, maar over 'rpm' en 'XP + LILO' zijn horden topics te vinden, als ik ze allemaal moest opnoemen, zou ik morgenavond om kwart over twaalf nog bezig zijn. Mijn advies: lees. Lees veel. Dat ga je echt hard nodig hebben. Succes ermee :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.