[Java/Access] Single quote in expression

Pagina: 1
Acties:

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 00:14

DizzyWeb

Ondertiteld

Topicstarter
Ik zit hier in frankrijk en kan helaas amper online, dus echt online zoeken kan er niet van komen helaas... Mijn ouders hebben hier een of ander wanadoo abo'tje waarmee je een beperkte tijd online kan, en die tijd is bijna op.

Mijn probleem: ik ben met JBuilder een applicatie aan het maken, waarin ik een jdbNavComboBox vul uit een database.

Nu moet ik aan de hand van de geselecteerde optie uit die combobox een query uitvoeren. Alleen er zitten single quotes in die velden. Nu zit ik dus met een dergelijke query:
code:
1
SELECT kolom FROM tabel WHERE kolom = 'Dizzy's string'

Die single quote die er in die string zit werkt natuurlijk niet, maar ik heb geen flauw idee hoe ik dit kan omzeilen.
Escapen heeft geen zin, double quotes pakt ie niet, { } er omheen werkt niet... Da's alles wat ik in mijn boek kan vinden eventueel.

Dus mijn vraag: kan ik dit op de een of andere manier wel aan de praat krijgen?
Of kan ik eventueel de andere velden die bij die DataSet horen aanspreken? Ik selecteer een aantal kolommen, waarvan ik er 1 in de combobox kan zetten, zou ik eventueel een andere kolom, zoals het ID, aanspreken aan de hand van de geselecteerde optie?

• Sjnirk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-03-2025

Sjnirk

Hie vrieve

dstring = 'dizzy' + ''''' + 's string'
dan die string invoeren,
weet niet zeker of het werkt, maar zoiets zou moeten werken, denk ik

Bikkelen gebeurt pas na 2:00

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Als je een PreparedStatement en de set* methoden daarvan gebruikt wordt zulk spul automagisch voor je omgezet.

Sowieso moet je nooit SQL queries samenstellen door String concatinatie als de gebruikers een onderdeel van deze String kunnen beinvloeden (zoals bijvoorbeeld een naam ingeven oid).

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 11:08 schreef mbravenboer het volgende:
Als je een PreparedStatement en de set* methoden daarvan gebruikt wordt zulk spul automagisch voor je omgezet.

Sowieso moet je nooit SQL queries samenstellen door String concatinatie als de gebruikers een onderdeel van deze String kunnen beinvloeden (zoals bijvoorbeeld een naam ingeven oid).
Kan je dat misschien ietsje toespitsen? JBuilder help heeft dat wel ergens geroepen, maar geeft er verder ookw einig info over, en zoals ik zei, ik kan het helaas niet op internet nazoeken. Me boek vertelt er al helemaal niets over...

• mbravenboer
DizzyWeb: Kan je dat misschien ietsje toespitsen?
API docs:

http://java.sun.com/j2se/1.4/docs/api/java/sql/PreparedStatement.html

Bovenaan staat een prima voorbeeld :) . Als je er nog niet uitkomt moet je gewoon even in de Java Tutorial over JDBC kijken:

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jdbc/index.html

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• mbravenboer
DizzyWeb: en zoals ik zei, ik kan het helaas niet op internet nazoeken.
Oh ja: ik heb ook een modem, dus betaal maar lekker zelf voor het oplossen van je probleem ;) .

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 11:14 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Oh ja: ik heb ook een modem, dus betaal maar lekker zelf voor het oplossen van je probleem ;) .
Sja, tis alleen zo lastig dat ik er weinig over te zeggen heb... Tis mijn telefoonlijn niet... Als ik thuis ben, dan is het een ander verhaal.

Kzal zien wat ik er mee kan, thnx anyway :P

• grhmpf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05-2022

grhmpf

Android <3

Een blik in de api docs die bij builder zitten (je hebt ze toch wel installed he :)) moet voldoende zijn.

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 14:45 schreef grhmpf het volgende:
Een blik in de api docs die bij builder zitten (je hebt ze toch wel installed he :)) moet voldoende zijn.
Als je het allemaal snapt wel, maar aangezien ik van mijn docenten niets leer, snap ik die api docs gewoon niet... Kan er niets mee :(

Nouja, dan helpt een docent me maar, betaal ik genoeg voor ;)
Pagina: 1