Toon posts:

[OC] FSB verhoging molt andere hardware ???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik Heb een Asus P4TE met een P4 1,8 Ghz welke ik druk aan het overklokken ben.
Die doe je uiteraard door je fsb te verhogen.
Nu lees ik in een aantal draden dat het verhogen van je fsb de rest van de hardware zoals je geluidskaart etc. zou kunnen beschadigen.
Ik wil mijn fsb, die standaard 100 Mhz is, op 133 Mhz krijgen.
Is het niet zo dat de rest van de hardware zoals de geluidskaart en de videokaart gemaakt is om met deze bussnelheid te werken, aangezien ze ook in een AMD systeem werken welke fsb op 133 Mhz loopt ???
Of klopt mijn redenering niet.

Ik begrijp wel dat ik de geheugenmultiplier op 3 moet zetten ipv 4.

Verwijderd

De kaarten lopen allemaal standaard op 33Mhz (behalve je VGA kaart, die loopt op 66Mhz). En in jouw geval is het 3 x 33 = 100Mhz FSB (die 33 is eigenlijk iets meer). Als je nu de FSB op 133 zet krijg je dus 133/3= 44,3
Je kaarten lopen dus op 44Mhz dan en ja ze slijten dan sneller. Gebruik je de 4 divider dan lopen ze weer op 33 (de divider staat nu dus op 3! 100/33 = 3).

Als je de kaarten buiten de specs laat lopen (dus hoger dan 33Mhz) dan "sloop" je idd je kaarten. In de praktijk valt dit echter heel erg mee en zul je er weinig van merken. NIC's en SCSI kaarten willen nog wel eens protesteren tegen een hoge fsb (en dus hogere pci snelheid als je de divider niet veranderd). Ze gaan vaak niet meteen stuk, maar weigeren gewoon dienst.