[linux]Geen internetverbinding in suse 8.0..???

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren de nieuwe SUse 8.0 (personal edition) geinstalleerd, maar ik heb geen internetverbinding.
Ik weet dus niet hoe je de netwerkkaarten moet configureren.
Ik heb chello en in WinXp gaat het automatisch, maar in linux heb ik er dus problemen mee.
Wie kan deze newbie helpen..?

Er staat bij konqueror: blabla host name.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je al bij SuSE Control Panel gekeken? e.e.a. staat ook uitgelegd in de NOS Faq volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 10:36 schreef freewilly het volgende:
Heb je al bij SuSE Control Panel gekeken? e.e.a. staat ook uitgelegd in de NOS Faq volgens mij :)
ja, ik heb al het een en ander geprobeerd maar ik weet niet wat ik bij sommige instellingen moet invullen, ik denk dat chello users dat wel zullen weten. So, please help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Solution
The access to nameservers can be configured easily by the use of yastin case of SuSE Linux until version 7.3. From the version 8.0 on please use YaST2. The following example describes the procedure with YaST:
login as root
start yast and change to 'System administration', 'Network configuration', 'Nameserver configuration'.
Confirm the following question with "Yes"
Fill in the IP number(s) of your ISP's nameserver(s) in the first line. If your provider gave you more than one IP number, insert all numbers separated by blanks.
You can leave the second line blank.
Confirm your changes. Leave yast by typing several times.

Dit heb ik gevonden, maar ik weet niet wat ik waar moet invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Welke 'sommige instellingen' zijn dat zoal? Ik vrees dat ook Chello-gebruikers daar niet naar kunnen raden :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 10:40 schreef odysseus het volgende:
Welke 'sommige instellingen' zijn dat zoal? Ik vrees dat ook Chello-gebruikers daar niet naar kunnen raden :).
Fill in the IP number(s) of your ISP's nameserver(s) in the first line. If your provider gave you more than one IP number, insert all numbers separated by blanks.

Die bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Als het goed is heeft Chello je een formulier gegeven met informatie. Het IP-adres dat daar bij 'DNS-server' of iets dergelijks staat is hetgeen je hier in moet vullen.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 10:44 schreef odysseus het volgende:
Als het goed is heeft Chello je een formulier gegeven met informatie. Het IP-adres dat daar bij 'DNS-server' of iets dergelijks staat is hetgeen je hier in moet vullen.
nee, niet dat ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kun je bij die netwerkconfiguratie ergens kiezen voor DHCP? Je hebt kans dat Chello daar gebruik van maakt, dat zou verklaren dat je geen DNS-server en dergelijke hebt gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 10:50 schreef odysseus het volgende:
Kun je bij die netwerkconfiguratie ergens kiezen voor DHCP? Je hebt kans dat Chello daar gebruik van maakt, dat zou verklaren dat je geen DNS-server en dergelijke hebt gekregen.
Ja daar had ik al voor gekozen, maar toen werkte het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 09:27
in een konsole typen:

dhcpcd -h COMPUTERNAAM eth0

done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 11:10 schreef LinuxUser het volgende:
in een konsole typen:

dhcpcd -h COMPUTERNAAM eth0

done!
Wat is mijn computernaam??? Waar kan ik dat zien?
of moet ik "computernaam" invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in 7.3 is het automatisch ip nummer
thats all als ik het wel heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Open je SuSE (kde) menu, wijs naar 'System' en kies vervolgens voor de optie 'YaST2'... er zal worden gevraagd het root passwd in te voeren. Voer deze in en druk op enter. Het YaST2 Control Panel wordt geopend. In het YaST2 Control Panel kies je vervolgens in de optiebalk voor 'Network/Basic'. In het witte scherm daarnaast kies je vervolgens voor 'Network Card Configuration'. Er verschijnt een nieuw venster met uiteindelijk 2 vakken. Bovenin de kaarten die nog niet geconfigureerd zijn, onderin de kaarten die wel geconfigureerd zijn. Indien je kaart nog niet geconfigureerd is, klik je de kaart aan in het bovenste vak en klik je op configure. Is je kaart wel geconfigureerd, maar niet juist, dan klik je onderin het venster op 'Edit', klik je de kaart aan die je wilt herconfigureren en klik je weer op 'Edit'. In beide gevallen (geconfigureerd of niet) zal er een venster verschijnen waarin je ip gegevens kunt invullen. Standaard staat de instelliing 'Automatic address setup (DHCP)' aan. Deze moet je hebben voor Chello. Druk op next en je netwerkkaart is geconfigureerd. Daarna zou je er verder zelf uit moeten kunnen komen.
Deze kun je ook hier invullen. Na 'Automatic address setup' te hebben aangevinkt, klik je nog even op hostname (en dus niet direct op next). Vul een eigen hostname (computernaam) in en als domeinnaam chello.nl. Druk op next en je komt weer bij je netwerkkaart configuratie. Druk nogmaals op next en de configuratie van je netwerkkaart is voltooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Op maandag 29 april 2002 11:12 schreef kubi55 het volgende:

[..]

Je computernaam is de hostnaam die je hebt toegewezen gekregen van chello. Waarschijnlijk zal je dan even in het boekje moeten kijken dat je hebt gekregen bij je aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 11:18 schreef areana het volgende:
Open je SuSE (kde) menu, wijs naar 'System' en kies vervolgens voor de optie 'YaST2'... er zal worden gevraagd het root passwd in te voeren. Voer deze in en druk op enter. Het YaST2 Control Panel wordt geopend. In het YaST2 Control Panel kies je vervolgens in de optiebalk voor 'Network/Basic'. In het witte scherm daarnaast kies je vervolgens voor 'Network Card Configuration'. Er verschijnt een nieuw venster met uiteindelijk 2 vakken. Bovenin de kaarten die nog niet geconfigureerd zijn, onderin de kaarten die wel geconfigureerd zijn. Indien je kaart nog niet geconfigureerd is, klik je de kaart aan in het bovenste vak en klik je op configure. Is je kaart wel geconfigureerd, maar niet juist, dan klik je onderin het venster op 'Edit', klik je de kaart aan die je wilt herconfigureren en klik je weer op 'Edit'. In beide gevallen (geconfigureerd of niet) zal er een venster verschijnen waarin je ip gegevens kunt invullen. Standaard staat de instelliing 'Automatic address setup (DHCP)' aan. Deze moet je hebben voor Chello. Druk op next en je netwerkkaart is geconfigureerd. Daarna zou je er verder zelf uit moeten kunnen komen.
[..]

Deze kun je ook hier invullen. Na 'Automatic address setup' te hebben aangevinkt, klik je nog even op hostname (en dus niet direct op next). Vul een eigen hostname (computernaam) in en als domeinnaam chello.nl. Druk op next en je komt weer bij je netwerkkaart configuratie. Druk nogmaals op next en de configuratie van je netwerkkaart is voltooid.
thnx, ff proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 11:21 schreef LinuxUser het volgende:
Je computernaam is de hostnaam die je hebt toegewezen gekregen van chello. Waarschijnlijk zal je dan even in het boekje moeten kijken dat je hebt gekregen bij je aansluiting
De hostname mag je van Chello lekker zelf verzinnen... :Y) - ow: nog een tip: bij het invullen van de hostname kun je ook aankruisen 'Change hostname via DHCP'... doe maar niet :P - nergens voor nodig...

Ow: dat lange verhaal hierboven geldt trouwens voor SuSE 8.0 Professional... ik weet dus niet of dit voor Personal hetzelfde is... (maar dat merken we vanzelf wel als de topicstarter hier straks weer begint te schreeuwen 'het lukt niet!! :'(' :)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt nietttt!

xkonsole:
dhcpcd[4085] timed out waiting for a valid DHCP server response.

Wat ik dus heb gedaan:
Domeinnaam: chello.nl
Hostnaam: Kubi55..... <--- wat verzonnen
DHCP aangevinkt.
Auto address Setup ook aangevinkt.

Konqueror zegt bij bijvoorbeeld: www.altavista.com
www.altavista.com is onbekende host.

alles wat ik invul is onbekende host.

Please Help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Kicken binnen een half uur is *niet* de bedoeling!

Als je in een console iets typt als 'ping localhost', werkt dat? En 'ping 213.239.154.21'? En wat is de uitvoer van 'ifconfig', 'route -n' en 'lsmod', gedraaid als root?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 12:29 schreef odysseus het volgende:

Als je in een console iets typt als 'ping localhost', werkt dat? En 'ping 213.239.154.21'? En wat is de uitvoer van 'ifconfig', 'route -n' en 'lsmod', gedraaid als root?
Al gelezen dat ik een n00b ben?
En ja ik heb het gedraaid al root

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

keej... doe eens: open een konsole (icoontje van schermpje met schelpje op je kicker (taakbalk)). In deze console typ je in su -. Er wordt gevraagd om het root passwd. Voer deze in. Vervolgens doe je ping -c4 213.239.154.21. Ping zal vervolgens een bepaalde output geven. Selecteer deze output met de muis en plak deze dmv de middelste muisknop in een post in dit topic. Hetzelfde doe je met de output van de commando's ifconfig, route -n en lsmod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
Op maandag 29 april 2002 12:56 schreef areana het volgende:
Selecteer deze output met de muis en plak deze dmv de middelste muisknop in een post in dit topic.
:), denk, denk, hij heeft geen internetverbinding.....
Wordt dus overtypen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 12:58 schreef MikeN het volgende:
Wordt dus overtypen....
ehm... oeps? :) - nou ja... het gaat iig om die commando's... :)
dhcpcd[4085] timed out waiting for a valid DHCP server response.
Je krijgt dus gewoon geen reactie van de dhcp server. Controleer overigens ook je kabel eens. Is deze goed aangesloten? Controleer ook het kabelmodem eens, welke lampjes branden er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 12:58 schreef MikeN het volgende:

[..]

Wordt dus overtypen....
idd, ik moet dus weer ff mn andere pc opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
yezzz, hij doet het...
oww wat surft linux lekker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:? - en wat was het probleem nou dan? kabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij moest ik het na al die instellingen opnieuw opstarten, wat ik dus niet had gedaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 12:00

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 29 april 2002 13:28 schreef kubi55 het volgende:
volgens mij moest ik het na al die instellingen opnieuw opstarten, wat ik dus niet had gedaan. :P
Neehoor, dat moet niet nodig zijn. Er zijn maar heel weinig dingen waarvoor je opnieuw hoeft op te starten.

Maar hoe staat het nu ingesteld?
Chello maakt hier (regio eindhoven) gewoon gebruik van DHCP namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 29 april 2002 14:01 schreef deadinspace het volgende:
Neehoor, dat moet niet nodig zijn. Er zijn maar heel weinig dingen waarvoor je opnieuw hoeft op te starten.
Ik weet bijna zeker dat dat SuSE-tooltje je netwerkinterfaces niet goed opnieuw opstart, of de DHCP-client niet, of nog iets anders niet. Dan is een reboot inderdaad niet nodig, maar het gaat waarschijnlijk sneller dan moeten uitvogelen wat er precies niet goed opnieuw gestart is (tenzij je goed thuis bent in die dingen, dat is een ander verhaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
ik zal nog even behulpzaam zijn:

Om je net werk te starten / herstarten / stoppen typ je dit in een konsole:
code:
1
2
3
rcnetwork start (netwerk starten)
rcnetwork restart (netwerk herstarten)
rcnetwork stop (netwerk stoppen)

Om je dns / gateway instellingen te herladen (routings) typ je het volgende in een konsole (het netwerk moet gestart zijn)
code:
1
2
3
rcroute start (starten)
rcroute stop (stoppen)
rcroute restart (herstarten)

Dit zijn de scriptjes die ook worden uitgevoerd als je opnieuw opstart, dus als je internet niet werkt, moet je dit eens proberen, hetzelfde kun je doen met dhcpclient
code:
1
rcdhclient start (geloof ik)

Als je het zeker wilt weten, typ je rc en tweemaal tab, dan zie je een lijstje met scripts / programma's die met rc beginnen.
Pagina: 1