UDMA wil maar niet werken... stomme harddisk :(

Pagina: 1
Acties:

• Milly
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Systeem:
Abit BE6 (bx-mobo) - Celeron 466@525 MHz - 96 MB SDRAM (66@75 MHz) - IBM DJNA371350 UDMA66 hdd 13,5 Gb - Quantum Fireball UDMA33 hdd 4,3 Gb - Asus AGP-v7100 GeForce2 MX (200/200) - Toshiba 24x CD-ROM - Philips 6x2x2x CD-RW - Windows 98 SE - nieuwste Highpoint drivers
Het mobo heeft onboard UDMA66 controller, naast de reguliere IDE controller, omdat een BX-mobo standaard geen UDMA66 ondersteunt. Hiervoor moeten drivers geladen worden in windows.

Zo, dat heb ik onder de motorkap. Nu het probleem. Het is tweeledig:
Ik merkte onlangs dat mijn beide harddisks niet naar behoren functioneren: allebei zijn ze veel te langzaam. Dat is al te merken zonder een benchmark te gebruiken. Wat bleek: voor beide disks was DMA uitgeschakeld. Maar het lukt niet om het in te schakelen: voor de UDMA66 schijf kan ik nergens een DMA optie vinden om aan te zetten en voor de UDMA33 schijf is DMA wel aan te vinken (in apparaatbeheer) maar na de herstart is het vinkje weer weg.

Nu kreeg ik de tip om de UDMA66 schijf niet aan de Highpoint controller te hangen maar gewoon aan de IDE controller. De UDMA66 schijf als primary master en de UDMA33 schijf als primary slave. Herstart, benchmarken en hoppa: schijven zijn een stuk sneller (DMA wass dan ook voor beide schijven aangevinkt). Maar na een volgende restart, en elke restart daarna kreeg ik een blue screen error bij het opstarten van windows. De enige oplossing was de schijven weer in de oorspronkelijke (langzame) staat terug te brengen, waarbij DMA dus weer is uitgeschakeld. Het had geen zin om de schijven beiden als master aan de controller te zetten (de UDMA66 op primary en de UDMA33 als secondary), ook dan liep windows bij de start vast.

Dus wat ik niet snap is:
- Waarom kan ik voor beide schijven DMA niet aanzetten, zodat ze allebei sneller worden?
- Wat zou de reden kunnen zijn dat, als ik beide schijven aan de normale IDE controller hang, windows bij het opstarten crasht?

Bedankt voor het lezen van dit verhaal :) Wie kan mij helpen?

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik had laatst een pc met een Maxtor 40+ icm een Highpoint controller, deze liep ook steeds vast (Blue Screen) bij het opstarten.

De eigenaar had er geen problemen mee dat ik een clean install gaf, en daarna werkte alles weer goed. (terwijl voorheen ook alles in orde leek)

(Waarschijnlijk heb je niet erg veel aan dit verhaal, maar het topic staat iig weer bovenaan :))

• Milly
  • Niet online
Ik heb net een clean install achter de rug helaas... :(
Het werkt nog niet. Maar bedankt voor het naar boven halen van m'n topic :)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Heb je niet ergens een 'verloren' IDE driver geinstalleerd? Pakt je BIOS 'm als UDMA bij het posten, als ie aan de gewone IDE hangt? Staat UDMA aan in de BIOS?

• Milly
  • Niet online
Een verloren IDE driver? Nee, volgens mij niet. Ik heb Win98SE geinstalleerd, en toen de nieuwste Highpoint drivers. Bij het posten wordt de Quantum als UDMA33 herkent en de IBM als UDMA66. Als ik de IBM aan de gewone IDE hang, wordt ie herkend als UDMA33 ipv UDMA66 (klopt toch?). Drive mode staat op auto (andere optie is disabled en dat wil ik natuurlijk niet).

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je hebt wel de ATA/66 flatcables gebruikt?? Die met blauwe stekkers!

• Milly
  • Niet online
Yup, die met dubbel zoveel adertjes en een blauwe stekker aan het eind...

Verwijderd

Voor het niet aangevinkt blijven van de dma-optie in apparaatbeheer is een fix te vinden op de MS site (sorry weet geen URL, probeer es de search functie).

Waar je bij dma66 drives op moet letten is de al eerder genoemde 80-pins kabel (blauwe connector in mobo prikken) en dat de harddisk jumper op cableselect moet staan.

suc6

• Milly
  • Niet online
M'n UDMA66 schijf stond niet op cable select maar op master. Heb het verander in cable select maar helaas... geen snelheidsverschil (btw wat is dat, cableselect?).

De DMA-fix heb ik nog niet kunnen vinden, ik zoek nog ff verder ;)

edit:
Ik heb dit artikel gevonden op de microsoft site wat precies gaat over het probleem van de niet te enablen DMA: http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q159/5/60.asp maar er wordt geen oplossing gegeven.. :(

Verwijderd

Hij moet NOOIT op Cableselect staan met normaal systeem toch? dan bepaald hij zelf of het Master of Slave is, maar als het goed is kan een normaal IDE mobotje dat niet dacht ik, maar ik kan het mis hebben

• Milly
  • Niet online
Ik zou het niet weten. Ik merk geen verschil tussen "master" en "cable select". Misschien kan de geintegreerde UDMA66 controller van Highpoint er wel mee overweg...

Verwijderd

Volgens mij klopt het dat je DMA niet kan aanvinken als je em aansluit op de highpoint controller, windows ziet deze nl. als SCISI controller, ik heb een A7V met Promise ATA100 controller en ik heb ook geen DMA optie, bij mijn DVD speler wel en die werkt prima, maar wat wel vreemd is dat ie dan zo traag loopt, mijn harddisk is ATA66 7200 RPM en volgens de benchmarks sneller dan een standaart ATA66 schijf.

Verwijderd

Misschien een tip om je probleem uit de wereld te helpen. Ik ben zelf namelijk ook in het bezit van zo'n IBM schijf en staat op DMA mode.
Voor het activeren van de DMA mode van de IBM schijf moet je een proggie downen van de IBM support site. Dit proggie moet je 1-malig draaien om hem vervolgens op DMA mode te krijgen. Dus wie weet is dit de gouden tip!!!

GrTnX Corleone.

• Milly
  • Niet online
Ik kon het progje niet vinden op de IBM site, hoewel er wel melding van werd gemaakt. De file ibmata66.zip was echter van diverse FTP-servers te downen.
Het programma herkende m'n IBM schijf niet, dat bleek te zijn omdat het alleen de standaard IDE controllers las, en niet de Highpoint UDMA66 controllers. Na de IBM op de standaard IDE te hebben gezet, werd de IBM netjes herkend, ik kon UDMA zo enablen. Dus IBM schijf weer terug op de UDMA66 controller, restart en... niks. Schijf is geen drol sneller geworden. Opnieuw geprobeerd (DMA66 uit en weer aan gezet) maar dat hielp ook niet.
Ik begin een beetje wanhopig te worden nu :(

• psychotic
  • Laatst online: 05-11-2025

psychotic

Nixs

..HHmmm, ik had dat probleem met het vinkje dat na opstarten steeds weg was ook in Win98se :(. In eerste instantie had ik twee HDŽs 1 op prim master en tweede prim slave en een DVD op sec master. Na het bijplaatsen van een Plextor Rewriter op de sec master en het doorschuiven van de DVD naar de sec slave, wilde het vinkje van DMA van de DVD niet meer aanblijven na een restart..Na een keer of vijf proberen lukte het uiteindelijk wel en blijft ie tot de dag van vandaag, effe checken, ja, nog steeds aan :).

Ik heb overigens alleen UDMA33

MSI K7T266 Pro2 RU, XP 2400+@2600+ 52Gr stressed. Aopen HQ08 gemod met div Panaflo fans, Case 43 Gr. Sapphire Radeon 9500 Pro 330@310 Catlist 3.4, Compaq 8020 TFT 18,1" DVI, 768Mb Crucial@CAS 2-2T-5T-2T-4way, 2*Maxtor D740X-6L Raid

• Milly
  • Niet online
Nou, 1 van de problemen is opgelost. Ik heb m'n mobo geflasht met de nieuwste bios (geinstalleerd was de op-1-na-nieuwste) en nu blijft het vinkje bij DMA voor m'n UDMA33 schijf staan.
Volgens Sandra zit ik dus nu met een UDMA66 schijf en een UDMA33 schijf die even snel zijn... beide ongeveer 7300 punten. (Terwijl die UDMA66 schijf toch echt minimaal 14000 punten moet kunnen halen.)

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
Nog maar een keer. Die ATA66 controller van jou is een HPT366 chippie. Ik heb ook zo'n ding op me BP6 zitten. Windows zal em automatisch in de hoogste ATA66 mode zetten. Als je aan die HPT366 een HD in ATA66 mode 4 hangt, krijg je gegarandeerd gezeik. Onder Linux loopt je hele bak vast bij het gebruiken van de schijf. Onder windows krijg je een Bluescreen. Onder Linux is de oplossing, de kernel patch te hacken en de schijven in ATA66 mode 3 te laten draaien. Dit is bij Windows wat lastig.

Mijn advies: Bestook HighPoint-Tech met mailtjes of ze een tool willen maken waarbij je de mode's kunt kiezen die je wilt gebruiken, of de driver aanpassen. Het kan ook zijn dat er mischien wel een third party tool is waarmee je het in Windows kunt instellen. Mijn mening over de HPT366 SUX BIG TIME!!!!

• Milly
  • Niet online
Ehm, maar de UDMA mode is toch in te stellen? Net voor het opstarten van Windows krijg ik een blauw HTP366 bios scherm, waarin wordt aangegeven wat ik heb aangesloten op m'n Highpoint UDMA66 controller. Als je dan op CTRL-H drukt kun je aangeven welke UDMA mode de aangesloten schijf heeft. Ik heb UDMA4, 3 en 2 geprobeerd, maar alledrie de modes resulteren in dezelfde snelheid... Ook heb ik geprobeerd om de UDMA66 schijf an te sluiten als secondary master op de Highpoint controller, maar dat maakt ook geen verschil.

• Dualdude
  • Laatst online: 18-06 23:18
Fuck daar had ik nog niet aan gedacht, maar onder Linux werkt dit niet. Die trekt zich geen reet aan van BIOSsen en doet toch wat hij zelf wil. En zo hoort het. Je hackt ff de source en hij wil wat anders....probleem opgelost.

• Milly
  • Niet online
Nou, het probleem is nog steeds niet opgelost, dus ik gooi het maar weer ff in het forum... :)

Verwijderd

ik herkent het probleem
a je hebt een bx bordje dus je moet niet de ultra66 kabel met een ultra33 hardeschijf
omdat niet allen ultra33 ook inderdaat op33mhz lopen
voorbeeld ik heb eem mitsu hardeijschijf ultra 33 en dat werkt niet met een ultra66 kapeltje met een 66/33 kontroller

dus de oude hardescijfen die ultra33 onderstuinen doen het niet probeerma met sisoft sandra
die gaf bij mijn aan nog geen ultra33
terwijl hij wel word herkent inde bios en in windows

dus als je een bx bordje heb gebruik dan gewoon een orginelen kabel
heb je een via chip gebruik ook de gewonen kabel voor de ultra33

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Ik heb ook zoiets, ook een Abit BE6, celly 466 en een ibm UDMA66 hdd.
En die wil dus ook mooi niet goed werken op die hpt366 controller, windows hangt af en toe en kopieren naar die schijf gaat supertraag en lagged me hele bak ook nog es, dus nu hangt ie maar aan de gewone controller en werkt ie wel goed.
Kheb abit er over gemailed maar nog niets ontvangen, ff afwachten ookal betwijfel ik of zij een antwoord weten.

\o/

• Ids
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-07 20:56

Ids

Ik had een soort gelijk probleem, ook mijn 66 schijf wilde gewoon niet draaien. Tot ik in mijn harddisk controllers het 1 en ander veranderd had en nu haal ik een score van dik 20.000 pt in sandra.

Bij apparaatbeheer van de computer, de harddisk controllers openen, dan naar de primary CMD Ultra Dma bus master IDE controller, En daar de instellingen van de schijf die je ziet staan op UDMA en mode 4 zetten. Bij mij draaide de Seagate opeens als een trein.

Ik hoop dat dit het probleem oplost, anders zou ik het ook niet weten.

• Milly
  • Niet online
suikerbuik, ik heb toch nergens gezegd dat die UDMA33 schijf met een UDMA66 kabeltje is aangesloten. Die zit gewoon op m'n UDMA33 controller (standaard IDE op mijn mobo) en werkt ook, met DMA aan.
Het gaat om die UDMA66 schijf. Die werkt te traag, ondanks dat ik al heel veel heb geprobeerd, zie boven.

Ids, bedankt voor de tip, en het mailtje, maar mijn driver geeft heeft geen instellingen waarmee ik gewoon de DMA-mode in windows kan aangeven. Helaas...

• Milly
  • Niet online
Nou, ik heb de UDMA66 schijf maar aan de UDMA33-controller gehangen. Hij scoort nu dik 10000 onder Sandra, en de echte UDMA33 scoort nu dik 7000. Systeem draait nu stabiel, terwijl deze configuratie van de twee schijven eerst geheid crashte... :? Maar goed, ik kom er maar gewoon niet meer aan, het draait nu best.
Pagina: 1