postcode afstandberekening

Pagina: 1
Acties:

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:53

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
he hallo,

ik heb een site die al goed loopt, maar nu komt het verzoek van mensen om ook op postcode te kunnen zoeken, en dan een max afstand erbij te kunnen invullen

dit zie je vaak: bv postcode 6210 en dan max 50 km vanaf daar...

maar hoe werkt zoiets???

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Op maandag 29 april 2002 09:45 schreef Grum het volgende:
www.postcode.nl
daar werk ik wel eens.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dan kan jij em vast mooi vertellen hoe je dat uit jullie (betaalde) database kan halen :D

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op maandag 29 april 2002 09:52 schreef Grum het volgende:
Dan kan jij em vast mooi vertellen hoe je dat uit jullie (betaalde) database kan halen :D
afstanden zijn niet publiekelijk te raadplegen :)
we hebben er wel hele mooie tools en mogelijkheden voor.

Maar, ga maar contact maken met ons dan :)

edit: ah, ik zie je bericht al in

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
he chem,

mooi zo, wilde ze al mailen dat er fouten op de site zitten

bv als ik mailform heb gebruikt:

Warning: Address is not in a.b.c.d form in /www/docs/cms/premades/emailform.src.php on line 134
Uw reactie is verzonden.

en bovenin:

Warning: Address is not in a.b.c.d form in /www/docs/postcode.nl/postcode/include/stats.inc.php on line 33

maar wat kost dat nu???

• Bosmonster
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Als je alle postcodes en locaties hebt is het niet zo bizar moeilijk om te maken als je simpelweg coordinaten koppelt aan de postcodes. Deze informatie is vrij te vinden of desnoods eenmalig aan te schaffen.

Voorbereidend werk (het opzetten van de coordinaten-tabellen) is dan nog het lastigste...

• chem

chem

Reist de wereld rond

het is niet zo simpel bosmonster.
Alhoewel 'slechts' 1x per jaar de kaarten (visueel) worden bij gewerkt, vinden er per maand honderden mutaties plaats op postcode gebied.
Er zijn wel vrijwel complete postcodeboeken met kaarten illegaal te vinden, maar die zijn vaak op basis van gegevens uit '96 gebaseerd. Veel plezier ermee dan :+

(henks: die errortjes slopen we er uit :D, thanks!)

Kosten van het geheel weet ik niet zo goed, ik zal even een collega porren.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
ik wil ook niks 'jatten', we hebben een goede site, en dan willen we ook up-to-date gegevens...

als we die gegevens op onze site willen, maken we dan altijd connectie met jullie db cq server, of krijgen wij die db dan? (tegen betaling natuurlijk)

en ik zie veel info op die site, maar niks over het invullen van postcode + max afstand....

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op maandag 29 april 2002 10:16 schreef chem het volgende:
het is niet zo simpel bosmonster.
Alhoewel 'slechts' 1x per jaar de kaarten (visueel) worden bij gewerkt, vinden er per maand honderden mutaties plaats op postcode gebied.
Er zijn wel vrijwel complete postcodeboeken met kaarten illegaal te vinden, maar die zijn vaak op basis van gegevens uit '96 gebaseerd. Veel plezier ermee dan :+

(henks: die errortjes slopen we er uit :D, thanks!)

Kosten van het geheel weet ik niet zo goed, ik zal even een collega porren.
Hey.. ik zei dat het berekenen van de afstand wel meevalt.. had het niet over beheer ;) Maar goed.. Volgens mij kun je toch wel ff mee als je nu recente gegevens aanschaft. Kan me niet voorstellen dat die mutaties zo drastisch zijn.

Makkelijk blijft toch dit soort dingen in te kopen ipv zelf te ontwikkelen. Das in de praktijk ook meestal goedkoper en over het beheer hoef je je niet meer druk te maken.

Verwijderd

Met een beetje scriptwerk kun je gemakkelijk de db met coordinaten van locatienet.nl leegtrekken

Die zijn gewoon publiekelijk toegangelijk... zoek maar eens op een postcode daar. De coordinaten staan dan gewoon in de html die je terug krijgt

• chem

chem

Reist de wereld rond

ach, drastisch, er komen ook niet maandelijks nieuwe wijken bij ofzo, of fuseren er meerdere steden, of verdwijnen er complete dorpen :+
valt wel mee allemaal hoor ;)

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op maandag 29 april 2002 11:02 schreef flashmemory het volgende:
Met een beetje scriptwerk kun je gemakkelijk de db met coordinaten van locatienet.nl leegtrekken

Die zijn gewoon publiekelijk toegangelijk... zoek maar eens op een postcode daar. De coordinaten staan dan gewoon in de html die je terug krijgt
je moet wel goed stom zijn als je op zo'n manier aan je gegevens probeert te komen.

• Tsjipmanz
  • Laatst online: 13-05 14:52

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Op maandag 29 april 2002 10:58 schreef Bosmonster het volgende:

Makkelijk blijft toch dit soort dingen in te kopen ipv zelf te ontwikkelen. Das in de praktijk ook meestal goedkoper en over het beheer hoef je je niet meer druk te maken.
Als het gaat om postcodetabellen met afstanden onderling: niet te betalen. Ik geloof dat AND de eigenaar hier van is (routeplanners worden ze ook voor gebruikt) en je betaalt een fiks bedrag hiervoor.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:20
Op maandag 29 april 2002 11:02 schreef flashmemory het volgende:

Dat de data publiekelijk toegankelijk is, houdt natuurlijk niet in dat je de data mag 'rippen'. |:(

Verwijderd

Hoezo? zij zijn zo dom om die gegevens openlijk toegankelijk te stellen

en tja.. als de deur openstaat...

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op maandag 29 april 2002 11:05 schreef flashmemory het volgende:

ik denk dat je brievenbus ook open staat met een brief van hun advocaat als ze erachter komen.

Of ze het actief controleren weet ik niet, maar je wil niet gepakt worden.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:20
Op maandag 29 april 2002 11:05 schreef flashmemory het volgende:

Uhm, nee. De informatie die openbaar staat, staat daar niet om geript te worden.
Of je wil het niet begrijpen.

Verwijderd

Het zal ongetwijfeld verboden zijn om op die manier de website te gebruiken. maar feit blijft wel dat ze de gegevens wel erg toegangkelijk hebben gemaakt. Ik constateer dit alleen maar en het verbaasde me nogal.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op maandag 29 april 2002 11:14 schreef flashmemory het volgende:
Het zal ongetwijfeld verboden zijn om op die manier de website te gebruiken. maar feit blijft wel dat ze de gegevens wel erg toegangkelijk hebben gemaakt. Ik constateer dit alleen maar en het verbaasde me nogal.
op postcode.nl staan ook alle gegevens makkelijk toegangkelijk. Dat betekent nog niet dat je de boel mag leegtrekken oid.

Verwijderd

Euh ja de spullen bij de supermarkt zijn ook "toegankelijk" maar om ze nou maar gelijk mee te nemen zonder te betalen....

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op maandag 29 april 2002 11:16 schreef Yarvieh het volgende:
Euh ja de spullen bij de supermarkt zijn ook "toegankelijk" maar om ze nou maar gelijk mee te nemen zonder te betalen....
owh, ik dacht dat je net zoals bij het tankstation gewoon mocht wegrijden? Die kassa is er toch alleen voor het ijs en de frisdranken?

anyways, het lijkt me wel duidelijk.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
betalen is geen probleem, alleen vraag is dus hoeveel :)

bedoel hoef niks van kaartjes of wat dan ook

puur postcode + max aantal km in omtrek

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 22:01
Hmm ja ik weet niet of het legaal is maar probeer deze eens:

http://tools.locatienet.com/finder/xml/xmladdress.asp?postcode=<jepostcode>

Dan krijg je dus een XML met de coordinaten terug.

Die heb ik gewoon via Google gevonden http://tools.locatienet.com/finder/xmlsample/XML_Locatiezoeker_Specificatie.doc

• chem

chem

Reist de wereld rond

volgens mij is die tool ook een betaalde dienst.
"* Vanaf € 268,- per jaar "

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Topicstarter
kun je anders zo wel meteen gebruiken he....

wil wel eens weten hoe die coordinaten werken, want dan kun je afstand berekeningen doen...

maar chem.... kan dat ook bij jullie afstand opgeven bij postcode en al iets bekend qua kosten?

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

hmm das wel heel erg open.. Ze hadden toch op z'n minst een soort domein-check kunnen doen voor geregistrerde gebruikers??

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Trouwens:

http://www.locatienet.com/

En dan lokatiezoeker is inderdaad vrij cheap om als bedrijf een accountje op te nemen (vanaf 268 euro). Al ben je dan wel gebonden aan hun ranzige layout geloof ik.

Hmm.. de XML-versie kost je : "Vanaf € 1.643,- per jaar"

• chem

chem

Reist de wereld rond

Op maandag 29 april 2002 12:26 schreef HenkS het volgende:

wil wel eens weten hoe die coordinaten werken, want dan kun je afstand berekeningen doen...

maar chem.... kan dat ook bij jullie afstand opgeven bij postcode en al iets bekend qua kosten?
ja het kan, maar we doen het vrijwel nooit zonder een achterliggende 'tool'

bezoek anders even forum.parse.nl, kunnen we daar verder babbelen zodat dit niet nog verder offtopic gaat!

• jochemd
  • Laatst online: 31-08 19:19
Ik vind dit dus een typisch geval falende overheid. In Amerika kan je een postcodetabel gewoon gratis downloaden (probeer de FTP site van het census bureau maar eens), maar in Nederland moet het aan de markt overgelaten worden met als gevolg dat je je bont en blauw betaalt |:( |:( |:(

Postcodes worden vastgesteld op basis van een wettelijke concessie/defacto monopolie en alle informatie daaromtrend zou dus per definitie gratis beschikbaar moeten zijn.

• martinvw
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-12-2025
Op maandag 29 april 2002 12:26 schreef HenkS het volgende:

Ik heb even de afstand van huis naar school berekent, met de coordinaten. Ik kom op 5,6 km hemeldbreed met behulp van de stelling van pythagoras. En het komt erg goed uit.

Het lijkt erop dat die coordinaten gewoon meters zijn dus kan je er zonder problemen mee rekenen. Bezz cewl eigenlijk.

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Op maandag 29 april 2002 13:09 schreef M4rt1nvW het volgende:
Ik heb even de afstand van huis naar school berekent, met de coordinaten. Ik kom op 5,6 km hemeldbreed met behulp van de stelling van pythagoras. En het komt erg goed uit.

Het lijkt erop dat die coordinaten gewoon meters zijn dus kan je er zonder problemen mee rekenen. Bezz cewl eigenlijk.
Gewoon meters? Waarom hebben ze er niet gewone echte noorderbreedte westerlengte shit van gemaakt? Wel kewl trouwens, zo'n XMLletje.

Rustacean

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 11:37

Martijn02

/* No Comment */

Zijn waarschijnlijk bolcoordinaten, moet je dus op een bol projecteren om mee te kunnen rekenen, maar op kleine afstanden ligt de stelling van pythagoras redelijk dicht in de buurt, alleen hoe noordelijker je gaat hoe groter de fout wordt, en hoe groter de afstand, hoe groter de fout.

Pythagoras zou ik iig niet gebruiken hiervoor :)

Idd erg vreemd dat je het zo kan gebruiken, ken niet veel bedrijven die hun handel vrij te gebruiken geven, en dan maar hopen dat je gaat betalen.

• djc

djc

Op maandag 29 april 2002 15:21 schreef Martijn02 het volgende:
Idd erg vreemd dat je het zo kan gebruiken, ken niet veel bedrijven die hun handel vrij te gebruiken geven, en dan maar hopen dat je gaat betalen.
Volgens mij is dat ook niet echt zo, meer een foutje van Google dat iedereen er bij kan. :) Security by obscurity en dat soort shit.

Rustacean

Verwijderd

Wat nou stelling van pythagoras...je kan toch als je 2 absolute coordinaten hebt gewoon bereken hoe groot de afstand tussen deze 2 is hierbij nog even rekening houden met de ronding van de aarde en voila!

ff onthouden ik ben theoreticus geen praktijk mannetje :P

Die openstaande lokatie net DB:
effe 1352000 requests en je hebt alle postcode coordinaten in nederland >:)

• mark_gl
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 23:14
skunkah heb je morgenavond dan klaar geripped :)

• martinvw
Op maandag 29 april 2002 16:29 schreef skunkah het volgende:
Wat nou stelling van pythagoras...je kan toch als je 2 absolute coordinaten hebt gewoon bereken hoe groot de afstand tussen deze 2 is hierbij nog even rekening houden met de ronding van de aarde en voila!
Ach jah met een stukje onder de grond door moet je toch aan die 5,6 km komen ;)

Ik zat eilluk gewoon een beetje te slapen, het kan idd nooit nauwkeurig met de stelling van pythagoras. :Z Maja, het bracht weer leven in dit topic ;)

• martinvw
Op maandag 29 april 2002 16:23 schreef Manuzhai het volgende:

[..]

Volgens mij is dat ook niet echt zo, meer een foutje van Google dat iedereen er bij kan. :) Security by obscurity en dat soort shit.
Nou ik denk dat dat wel mee valt, in het bijbehorende document wat ook gelinkt was stond dat er bij alle dingen een user_is vermeld moest worden en na wat proberen bleek dat idd zo, maar bij dat ene bestand niet.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Op maandag 29 april 2002 17:24 schreef M4rt1nvW het volgende:

[..]

Nou ik denk dat dat wel mee valt, in het bijbehorende document wat ook gelinkt was stond dat er bij alle dingen een user_is vermeld moest worden en na wat proberen bleek dat idd zo, maar bij dat ene bestand niet.
Laat dat nu net de XML-generator zijn :P

• djc

djc

Op maandag 29 april 2002 17:27 schreef Bosmonster het volgende:
Laat dat nu net de XML-generator zijn :P
Ze genereren allemaal XML, maar alleen de xmladdress.asp had geen client_id nodig. (En in dat doc bestand staat trouwens een client_id genoemd waar je mee kan werken).

Rustacean

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-09 14:38

curry684

left part of the evil twins

Op maandag 29 april 2002 11:04 schreef Tsjipmanz het volgende:
Als het gaat om postcodetabellen met afstanden onderling: niet te betalen. Ik geloof dat AND de eigenaar hier van is (routeplanners worden ze ook voor gebruikt) en je betaalt een fiks bedrag hiervoor.
Maar gelukkig is AND momenteel in surseance en op het randje van failliet, dus wellicht dat je voor een prikkie iets met de curator kunt regelen :Y)

Professionele website nodig?

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:51

thomaske

» » » » » »

Voor de daadwerkelijke afstandsberekening van 2 punten:

[topic=457822]

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 08-09 22:01
Waarschijnlijk is het een foutje in het ASP script dat de URL uitleest en de XML maakt. Ze hebben vergeten het User_id te controleren.
Tja. Als iemand de tabel leegtrekt met een loopje dan heb je alle gegevens die je nodig hebt.
Of het strafbaar is: geen idee. Waarschijnlijk wel.
Probleem is alleen dat de tabel steeds weer vernieuwd moet worden en dat lukt niet meer als ze hun script aanpassen.

• OmeRoon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
Is het geen optie om gewoon op de 1e twee cijfers van een postcode te zoeken? Als het goed is zijn dat grotendeels aangrenzende gemeentes.

Wat jij kan kan ik ook maar dan harder...

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op maandag 29 april 2002 15:21 schreef Martijn02 het volgende:
Zijn waarschijnlijk bolcoordinaten, moet je dus op een bol projecteren om mee te kunnen rekenen, maar op kleine afstanden ligt de stelling van pythagoras redelijk dicht in de buurt, alleen hoe noordelijker je gaat hoe groter de fout wordt, en hoe groter de afstand, hoe groter de fout.
Lekker boeiend of je nou 123 of 132 kilometer moet rijden als het ver weg is. Het gaat er gewoon om dat je geen winkel zoekt van 200 kilometer verderop als je wilt weten waar je postzegels kunt kopen... :)

Denk ik zo :P

Verwijderd

Ik heb zowiezo nooit rechte wegen zien liggen tusen de middelpunten van postocde gebieden.....
Pagina: 1