[DHZ] Sub bouwen --> stappenplan

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Naar aanleiding van de postings in dit topic heb ik besloten om samen met jullie proberen een stappenplan te maken.

De bedoeling is dat op deze manier meer mensen aan de zelfbouw beginnen, iets wat ik op een TWEAKERS forum toch wel een goed idee vind :)

Hoe?
nou, ik had zelf in gedachte om het in het begin te beperken tot een schema voor een sub. Het is de bedoeling dat je zodra je een sub wilt gaan bouwen hier je plannen even door het stappenplan te halen en vervolgens uit te komen op een concreet plan.

bv: ik wil een sub met lage bassen, hoeft niet perse veel volume te hebben.

* stap 1: welke vorm ?
push-pull --> veel vermogen benodigd, veel bass
hoorngeladen --> grote behuizing, hoog rendament
etc.
* stap 2: welke driver(s) ?
visaton --> ??
monacor --> ??

in deze trant bedoel ik dus, ikzelf heb helaas vEEEl te weinig ervaring om zoiets te kunnen maken, en hoopte dan ook dat jullie me zouden willen helpen om dit idee uit te werken.

Als het plan slaagt en er een beetje interesse voor is dan ga ik deze draad uitwerken in een site waar je dus heel makkelijk info kan halen over het zelfbouwen van een sub.

Rede dat ik dit overigens wil doen, is omdat ik zelf een sub wil bouwen en op deze manier krijg ik hopelijk veel kennis over het onderwerp, en kan ik eventuele toekomstige zelfbouwers flink op weg helpen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
altijd fijn om te zien dat er animo is voor mijn idee... :X

ik wil dus bereiken dat jullie mij informeren over jullie ervaringen met drivers, behuizingen, etc
zodat ik er daarna een overzichtelijke (nederlandse) site van kan maken :)

niemand die iets nuttigs wil toevoegen ?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Ik hoop ook dat de wat meer "ervaren mensen" zullen reageren omdat ik zelf ook zeer geinstereseerd ben in het maken van een subwoofer en ook wil over gaan tot het kopen van een losse woofer.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-07 15:17

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ik heb zelf een sub gebouwd van spaanplaat en een 300 Watt speaker der in, de kast is 50 bij 50 bij 50 cm. der zitten 2 bas pijpen in, uiteraard berekend. verder zit ie helemaal vol gepropt met glaswol voor de demping, owja en een spoel als filter. resultaat, een hele droge bass die zeker een hele hoop kabaal levert....
hmm, misschien dat ik over 2 weken een fototje kan schieten als ik weer bij mn ouders ben.

blabla

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:05

Jag

Je zou zoiezo iets moeten doen in de trant van:

- welk type behuizing? Bijvoorbeeld: vented, sealed, band pass, hornloaded.
- welke driver? En hoeveel?
- Uiteindelijke ontwerp van de kast, waarbij je gaat kiezen voor een vaste formule (SBB4 bijvoorbeeld) of zelf iets gaat ontwerpen.

Verwijderd

Maar wat vinden jullie nou van zoiets?:

Afbeeldingslocatie: http://www.pctweak.home9.dk3.com/images/X-65CHROM.jpg

en zo iets?

Afbeeldingslocatie: http://www.pctweak.home9.dk3.com/images/baslicht.jpg

specs:
BASS-310 BLUE

DUBBELE BASS BOX MET NEON-RING EN WOOFERS 30CM

Nlg 399,95 | Euro 181,49

op deze site gevonden: http://www.ttelectronics.nl/winkel/index.html

waarshijnlijk zullen jullie zeggen dat is troep maar de vraag is: Hoever moet je gaan tot je echt hele goede kwaliteit hebt?
Ik bedoel is dit niet "voldoende"? voor bijvoorbeeld in de auto of slaapkamer...

Verwijderd

bij push-pull , moet je wel 2 speciale speakers hebben

want als 1 speaker , de conus naar voor beweegt , beweegt de andere naar achter !

De speakers waarbij de conus naar achter beweegt is een speciale...ik weet niet of dat lukt met 2 identieke speakers waarvan je bij 1 ervan de polariteit omkeerd

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 10:19
Op maandag 29 april 2002 22:03 schreef Anthrax het volgende:
bij push-pull , moet je wel 2 speciale speakers hebben

want als 1 speaker , de conus naar voor beweegt , beweegt de andere naar achter !

De speakers waarbij de conus naar achter beweegt is een speciale...ik weet niet of dat lukt met 2 identieke speakers waarvan je bij 1 ervan de polariteit omkeerd
dat is toch wel zo (als je plus en min omdraait) dat ie naar achteren beweegt ipv naar voren?? want als je hem omdraait en krijgt te veel vermogen klapt hij naar achteren eruit

(of was dat een fabeltje)

mijn pc

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:30

Bjorker

Cadillacs rule!

Op maandag 29 april 2002 23:30 schreef Rusky het volgende:
dat is toch wel zo (als je plus en min omdraait) dat ie naar achteren beweegt ipv naar voren?? want als je hem omdraait en krijgt te veel vermogen klapt hij naar achteren eruit
(of was dat een fabeltje)
Aangezien we praten over wisselspanningen is dat een erg fabeltje ja. Uitslag naar voren en achteren blijft altijd gelijk, je draait alleen de fase 180 graden om.

Nope

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Als je zo'n groeps ontwerp proces wil laten slagen moet je het toch een beetje inperken. Waarvoor is het bedoeld? (huis of auto, muziek/film), wat is het budget (100-2000 euro), actief/pasief, hoe groot mag t worden (20 l - 500 l). etc.
Anders blijft t zweven. Ook je muzikale vookeur is belangrijk: een bonkende disco bas, of strak en gecontroleerd (en dus minder imponerend).

Zelf zou ik gaan voor een gesloten of bas reflex met een goede 30 cm woofer, in een kast van rond de 100 l en een 300 watt amp (maar dan ben je wel zo'n 700-1000 euro verder)

Laatst (maandje terug) was er een topic over subs met een paar hele vette speakers.
[topic=447527/1/25]
just my 2 cts

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Pagina: 1