[SCSI/IDE] Setup werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-03 13:47
Ik heb een pc met onboard SCSI (voor CD drives) en een Adaptec AHA 2940UA voor de harddisks en eventuele externe devices. Verder heb ik nog 2 EIDE harddisks die ik ook aan de gang wil hebben, maar zoals je waarschijnlijk al raad, dit werkt niet.

Als ik in het BIOS de IDE controller uitschakel, dan boot ik vanaf de eerste SCSI drive, dit werkt prima en dit is ook de bedoeling. Maar zodra ik de IDE controller aanschakel, dan boot ik nergens vanaf. De bedoeling is dus dat ik dan gewoon vanaf SCSI blijf booten.

Mn SCSI chain is (for as far as i know) goed, terminated op controller + laatste device. ID0 voor boot drive etc.

De IDE Master drive is toevallig ook bootable, (komt uit ander systeem) maar er gebeurt gewoon niets na het initialiseren van de SCSI kaarten.

Ook heb ik al in de SCSI setup (CTRL-A) aangegeven dat er geboot moet worden vanaf ID0.

Mijn probleem is nu dat ik al van alles geprobeerd heb, en ff niet meer weet wat ik nog kan doen.. misschien iemand een idee'tje?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Je moet in je Computer BIOS aangeven dat hij niet van je IDE op moeten starten... Meestal kun je in de nieuwere BIOSén letterlijk SCSI aangeven als apparaat om van op te starten. Anders kun je vaak C,D,E,F instellen als bootdisk, welke dan meestal staan voor eerste Bootable BIOS ding, tweede Bootable BIOS ding, enz... Dus dan zou je in moeten stellen dat hij van D: op moet starten waarschijnlijk... Da's een kwestie van even uitvogelen...

Verder vraag ik me af of je geen IRQ problemen krijgt, ik had vroeger in ieder geval altijd mijn IDE enkel uitstaan omdat ik de IRQ's niet kon missen...

Verwijderd

in je bios moet er ook nog een mogelijkheid zitten om de
boot prioriteit in te stellen. daarin kun je bepalen
dat de scsi-schijven voor de ide-schijven moeten worden
bekeken.

• reskobon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-03 22:41
Op maandag 29 april 2002 09:34 schreef Kippenijzer het volgende:
Je moet in je Computer BIOS aangeven dat hij niet van je IDE op moeten starten... Meestal kun je in de nieuwere BIOSén letterlijk SCSI aangeven als apparaat om van op te starten. Anders kun je vaak C,D,E,F instellen als bootdisk, welke dan meestal staan voor eerste Bootable BIOS ding, tweede Bootable BIOS ding, enz... Dus dan zou je in moeten stellen dat hij van D: op moet starten waarschijnlijk... Da's een kwestie van even uitvogelen...

Verder vraag ik me af of je geen IRQ problemen krijgt, ik had vroeger in ieder geval altijd mijn IDE enkel uitstaan omdat ik de IRQ's niet kon missen...
Volgen mij had hij dat al gedaan |:(

Die scsi-controller zat onboard he, zit je ide controller dat ook of zit die op een pci kaartje. Als dat zo is moet je hem eens in een ander slot proberen. Ik heb het hier in mijn server ook draaien maar dan met een losse scsi raid controller en een losse pci kaart voor ide.

Leeg

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
en misschien dat ie het niet leuk vind dat je IDE schijf bootable is. Is natuurlijk slecht, maar het zou kunnen.

specs

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Op maandag 29 april 2002 10:02 schreef gladiool het volgende:
en misschien dat ie het niet leuk vind dat je IDE schijf bootable is. Is natuurlijk slecht, maar het zou kunnen.
Het zal er inderdaad wel aan liggen dat je ide-schijf een primaire dospartitie bevat en daardoor logisch de eerste schijf wordt waarvan gestart wordt.
Opnieuw partioneren denk ik maar?

Verwijderd

Wat voor systeem?

Bij Dell servers moet je bijvoorbeeld PCI en Boot ordering in BIOS aangeven.

WB

• oZy
Op maandag 29 april 2002 13:55 schreef WeeBee het volgende:
Wat voor systeem?

Bij Dell servers moet je bijvoorbeeld PCI en Boot ordering in BIOS aangeven.

WB
hey das interessant. het is een dell workstation (proliant 410 ofzo.. zal zo ff checken)

ik kan iig in de bios niet aangeven dat scsi een hogere prioriteit moet krijgen. alleen de keuze "floppy first, cdrom first, harddisk only of controller select" maar bij de laatste zou ik een menuutje moeten krijgen waar ik een controller zou kunnen kiezen, alleen dit menuutje krijg ik niet.. denk dat het dus al fout gaat voor deze keuze.

tnx so far, ga ff zorgen dat ik mn isdn aan de praat krijg op die scsi schijf zodat ik wat beter ter plekke kan werken.

Verwijderd

Op maandag 29 april 2002 23:14 schreef oZy het volgende:

[..]

hey das interessant. het is een dell workstation (proliant 410 ofzo.. zal zo ff checken)

ik kan iig in de bios niet aangeven dat scsi een hogere prioriteit moet krijgen. alleen de keuze "floppy first, cdrom first, harddisk only of controller select" maar bij de laatste zou ik een menuutje moeten krijgen waar ik een controller zou kunnen kiezen, alleen dit menuutje krijg ik niet.. denk dat het dus al fout gaat voor deze keuze.

tnx so far, ga ff zorgen dat ik mn isdn aan de praat krijg op die scsi schijf zodat ik wat beter ter plekke kan werken.
Proliant = Compaq.

WB

• oZy
Op dinsdag 30 april 2002 04:11 schreef WeeBee het volgende:
Proliant = Compaq.
Hehe klopt.. was in de war :7

Het is een Dell Precision WorkStation 410 MT. Heb mn isdn aan de gang hier, sta nog steeds open voor suggesties. Zal zo ff Partition Magic installeren en kijken of ik op die manier de bootsector op die ide schijf kan formatteren. Maakt mij niet uit, als ik de data maar niet verlies.

edit:

[url="http://http://docs.euro.dell.com/docs/systems/deqkmt/specs.htm"]Specifications: Dell Precision WorkStation 410 Systems[/url]

• oZy
zo het werkt! bleek dus dat je dat "controller select" menu in de BIOS kon aanroepen met een toetsencombinatie. Daarin heb ik de SCSI controller hogere prioriteit gegeven als de System BIOS, en voila.. booten van SCSI :) Tnx voor het meedenken! :*

Verwijderd

Op woensdag 01 mei 2002 19:35 schreef oZy het volgende:
zo het werkt! bleek dus dat je dat "controller select" menu in de BIOS kon aanroepen met een toetsencombinatie. Daarin heb ik de SCSI controller hogere prioriteit gegeven als de System BIOS, en voila.. booten van SCSI :) Tnx voor het meedenken! :*
Geen dank, graag gedaan.

:-)

Verwijderd

kan iemand ook vertellen welke toetsencombinatie? :)

• oZy
servert; heb dat ding allang niet meer maar je moet even goed lezen wat er aan de rechterkant bij de uitleg staat.. volgens mij was het iets als "press ctrl + e to change controller select list". Het staat wel aangegeven dus!

Succes :)
Pagina: 1