Toon posts:

[WC] Kan passieve waterkoeling?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik was weer eens aan het denken of het mogelijk was mijn kast én goed te koelen én stil te houden. Ik meen me te herinneren dat warm water een lagere dichtheid heeft dan koud water. Dan zou je als je processor het laagst in de kast hangt toch ook een passieve koeling in elkaar kunnen draaien? Of is de verplaatsingssnelheid dan te laag om goed te koelen? Ik dacht - uitgaande van mijn huidig systeempje aan zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2669180135
Sorry voor dit ASCII - inmiddels paint - tekeningetje, maar ik hoop dat dit duidelijk genoeg is. Het idee is dat het koude water naar de koeler "valt" waardoor het warme water voortgestuwd wordt of het warme water duwt het koude water omhoog...wat je wil. Ik heb het water hier langs koelers op de HDs laten lopen, maar die zijn waarschijnlijk niet zo zinvol. Maar is er iemand die zich hier al eens mee bezig heeft gehouden?
Andere topics hierover gebruikten verdamping, maar ik wil echt een stroming op gang laten brengen zonder steeds het waterreservoir bij te hoeven vullen. Ik weet dat ze in de procesindustrie een soortgelijk principe hanteren, maar dan gaat het wel over een massadebiet van ton/uur door flinke buizen!

Iemand suggesties of andere zinvolle ideeën die mij overbodige moeite kunnen besparen? BTW, technische termen zijn geen probleem. Ik studeer/studeerde Chem. Technologie.

edit: geen rekening gehouden met pag. indeling tekening verwijderd...probeer wel een jpg te uploaden straks.
edit: snel een plaatje getekend

Verwijderd

ASCII tekening??

Dat water wat op zichzelf rondstroomt lijkt me niet echt te werken. Kan je niet beter iets met smalle buisjes doen zodat je gebruik kan maken van de capillaire werking van het water?

shit...6 AM alweer :(...welterusten iedereen :)

Verwijderd

Topicstarter
Het idee van een cappilaire buizen is in principe onbruikbaar - denk ik tenminste - omdat de weerstand zodanig wordt dat er geen fatsoenlijke doorstroming kan onstaan. Dan blijft het water te lang rond de koeler hangen en koelt het geheel minder. Het water zal toch ca. 40 cm waterkolom moeten overwinnen zonder dat het water te veel kan afkoelen voor het bij de radiator komt. Ik ben overigens uit aan het vogelen hoe ik dit enigszins kan berekenen. Ik wou dat de TN docent op HS Zuyd toch wat meer practische voorbeelden had behandeld...jammer!

Verwijderd

Ik denk niet dat dit gaat werken. En dan met name omdat je doorvoer van water niet genoeg is passief. Het verschil in dichtheid is zo weinig dat dat niet uit zichzelf veel zal verplaatsen. Daar moet je een pomp tussen zetten. Anders heb je gewoon bij je CPU heel heet water dat zich niet verplaatst.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmm....jammer!
Ach...ik neem aan dat dat dan een gevecht tegen de bierkaai was. De moderators van het forum mogen dit topic dan wel dichtgooien. Het moest natuurlijk wel een reden hebben dat er niet zoveel over te vinden viel. Ik zal wel iets langer/logischer nadenken de volgende keer als ik iets in mijn hoofd haal. Anders blijf ik met onzinnige topics opdraven...Bedankt in ieder geval!

edit: Ik durf het eigenlijk niet te vragen/zeggen: Hoe snel moet het water ongeveer stromen? Als ik in het lab met destillatie kolom werkte, was een miezerig stroompje water in principe voldoende. De warmteoverdrachtscoëfficient van water schijnt niet eens zoveel lager te liggen bij bijna stilstaand water t.o.v. water uit een aquariumpompje.

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 12:03
Ik heb mezelf nooit bezig gehouden met passieve waterkoeling, maar ik weet wel dat een waterpompje het minste lawaai maakt van de hele PC. Als ik alleen die aan zet in de kast en de rest niet, hoor ik ze bijna niet.

Misschien kun je een geinige oplossing vinden voor het vervangen van je lawaaierige fans.

...

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:51
Het is zoals Bas_f zegt, een waterpompje hoor je bijna niet. Toen ik jouw topictitel zag, dacht ik dat je passief jouw water wilde koelen. Dat kan natuurlijk wel! Denk maar aan het principe van een koelkast! Nadeel: koelkast is koeler dan de kamertemperatuur; resultaat: condensatie.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01-2025
Het pompje is het minste lawaai van alles (hele lage brom die je nauwelijks hoort)
Problemen die ik nu heb echter is, dat zonder ventilatie de warme lucht rondt de radiator hangt.

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik een pompje aansluit op een circuit en het water omleid naar de radiator bovenop mijn kast zou dat dus al stiller moeten zijn dan de gemiddelde computer?
Misschien moet ik dan maar eens een andere waterpomp halen. De huidige die ik heb heeft een behoorlijk nare brom. Ik ga dan eens rondkijken wat er allemaal zoal te koop is dan. Slotje dan maar?

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 29 april 2002 09:18 schreef Cookie76 het volgende:
Dus als ik een pompje aansluit op een circuit en het water omleid naar de radiator bovenop mijn kast zou dat dus al stiller moeten zijn dan de gemiddelde computer?
Misschien moet ik dan maar eens een andere waterpomp halen. De huidige die ik heb heeft een behoorlijk nare brom. Ik ga dan eens rondkijken wat er allemaal zoal te koop is dan. Slotje dan maar?
Jij ben toe aan een Eheim 1048, zie www.aquariaveldhuis.nl ;)

I reject your reality, and substitute my own.

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
en ik maar denken dat je geen fans op je radiator wilde gebruiken....

dit kan wel:
Radiator boven in kast die errug groot is, of net als mij een autoradiator (nee geen vervarmingsding, maar de echte full size)

Die pomp hoor je toch niet....

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Topicstarter
Elgringo: klopt! Ik wilde eigenlijk ook helemaal geen pomp gebruiken, maar ja...zo rond 6 uur lijkt alles altijd wel een goed idee.

• Ralpy
  • Laatst online: 05-02 22:37
Een tijdje geleden heb ik me ook ongeveer hetzelfde afgevraagd.

[topic=466678]

(ohh ik lees het nu op mijn gemak, maar volgens mij is dit niet helemaal wat je bedoelde)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:01

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

is dat eigenlijk niet een perpetuum mobile?

• Ralpy
  • Laatst online: 05-02 22:37
Op dinsdag 30 april 2002 00:13 schreef AtomicShockwave het volgende:
is dat eigenlijk niet een perpetuum mobile?
Ehhmm... in een perpetuum mobile wordt geen energie toegevoerd en ik geloof dat je processor nogal wat energie aan dat systeem toevoegd.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:01

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Op dinsdag 30 april 2002 00:14 schreef Ralpy het volgende:

[..]

Ehhmm... in een perpetuum mobile wordt geen energie toegevoerd en ik geloof dat je processor nogal wat energie aan dat systeem toevoegd.
ow jah :) maja, die energie wordt er ook weer afgehaald door die radiator, maar dan heb je het kringetje nog steeds niet rond :(

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Mjah je komt niet onder een pomp uit hoor.

Zet 'm in de rubbers en je hoort 'm amper.

• bredend
  • Laatst online: 22-02 11:44
Ik denk dat zoiets alleen zal werken als je iets maakt als een ronde koperen buis en dat je de onderkant in een blauwe vlam houdt.
Maar als je met een waterblok dat wil doen heb je toch iets te veel weerstand.
Pagina: 1